Ben jij rechtvaardig?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 04 sep 2018 15:53

Ben jij rechtvaardig? Beschouwt God jou als rechtvaardig?

Mijn antwoord, en ik weet dat er nu mensen boos zullen worden, zich zullen ergeren of dit misschien zelfs als laster gaan betitelen, maar, het is de waarheid: ik ben 100% rechtvaardig. God ziet mij ook als volkomen rechtvaardig. Ik zal later uitleggen waarom.

Ben jij ook rechtvaardig?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Yoshi » 04 sep 2018 16:09

Rechtvaardig acht ik de mensen in de hemel. Daar ben ik niet en ik denk dat ik eerst nog gezuiverd moet worden alvorens de hemel te bereiken.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor pindas83 » 04 sep 2018 16:22

Yoshi schreef:Rechtvaardig acht ik de mensen in de hemel. Daar ben ik niet en ik denk dat ik eerst nog gezuiverd moet worden alvorens de hemel te bereiken.


Betekend dat je dan eerst door het vagevuur moet Yoshi?

krid schreef:Ben jij rechtvaardig? Beschouwt God jou als rechtvaardig?

Mijn antwoord, en ik weet dat er nu mensen boos zullen worden, zich zullen ergeren of dit misschien zelfs als laster gaan betitelen, maar, het is de waarheid: ik ben 100% rechtvaardig. God ziet mij ook als volkomen rechtvaardig. Ik zal later uitleggen waarom.

Ben jij ook rechtvaardig?


God acht ons door Jezus Christus rechtvaardig, zover wil ik met je mee. Maar ga me niet vertellen dat als je naar je leven kijkt je van jezelf kunt zeggen dat je 100% rechtvaardig bent. [-X

Yoshi

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Yoshi » 04 sep 2018 17:05

pindas83 schreef:Betekend dat je dan eerst door het vagevuur moet Yoshi?

Ja.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 04 sep 2018 18:19

pindas83 schreef:God acht ons door Jezus Christus rechtvaardig, zover wil ik met je mee. Maar ga me niet vertellen dat als je naar je leven kijkt je van jezelf kunt zeggen dat je 100% rechtvaardig bent. [-X


Ik vertel wat Gods Woord ons vertelt, en dat is dat ik zonder enige twijfel kan zeggen dat ik Gods gerechtigheid in Christus ben. Het betekent dus dat ik 100% rechtvaardig ben! Gelukkig wel! Immers, iemand die niet 100% rechtvaardig is, zal het Koninkrijk niet binnengaan. Dus, ik wil het nog wel een keer herhalen: ik ben 100% rechtvaardig!

God herinnert onze zonden niet meer. Een wedergeboren mens zal daarom ook kunnen belijden dat hij of zij Gods gerechtigheid is! Immers, met één offer heeft God hen die geheiligd worden, tot in eeuwigheid volmaakt. Wanneer we onszelf niet als volkomen zien, als 100% rechtvaardig, dan twijfelen we in feite aan het perfecte werk van Jezus Christus!

De Bijbel leert ons dat er zegeningen rusten op het hoofd van de rechtvaardige, anderzijds overdekt geweld de mond van de goddelozen (Spreuken 10: 6). Onszelf als niet volkomen te zien is valse bescheidenheid. God eren betekent het perfecte werk van Jezus Christus aannemen, geloven in en vertrouwen op de volledige ruil aan het kruis. We zijn een nieuwe schepping. We waren zondaren (dus niet "zijn"), maar zijn door en in Hem volkomen en 100% rechtvaardig! De KJ beschrijft het nog mooier: For by one offering He hath perfected forever them that are sanctified!

Daarom kan ik volmondig belijden: ik ben 100% rechtvaardig! Alle eer komt uitsluitend Jezus Christus toe!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Niagara » 04 sep 2018 18:54

Er zijn twee antwoorden op deze vraag te geven, die eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille zijn.
Je bent rechtvaardig verkláárd door Christus' offer, dus in die zin kun je zeggen dat je rechtvaardig bent. God Zelf verklaart ons immers rechtvaardig, wie zijn wij dan om te zeggen dat we dat niet zijn?
Maar tegelijk zijn niet alleen wij, maar ook God degenen die zeggen: je hebt het nódig om rechtvaardig verklaard te wórden. Jezus zegt immers in Marcus 2:17: "Als je gezond bent heb je geen dokter nodig, maar zieken wel; Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars." Dus van jezelf ben je allesbehalve rechtvaardig.
Als je gelooft in Jezus' offer voor jou en Hem als je Zaligmaker kent, ken je je zondige natuur. Je weet dat je rechtvaardig verklaard wordt, maar tegelijk weet je door je dagelijkse strijd maar al te goed dat je in praktijk nog niet 100% rechtvaardige daden uitvoert. Het mooie is dat je die strijd kunt voeren dóórdat je weet dat je niet meer veroordeeld wordt om je onvolmaaktheid, maar dat je vergeven bent en daardoor dúrf je nog te leven ondanks je ellendekennis, dúrf je te proberen Jezus' liefde te verspreiden in de wereld in plaats van voortdurend te hoeven focussen op je eigen rechtvaardigheid verdienen. Die hoef je namelijk niet te verdienen. Daardoor krijg je ruimte voor God en voor andere mensen, je bent niet meer in overlevingsmodus want je weet al dat je de dood zult overleven, daardoor komt er ruimte om werkelijk te léven. Leven naar het doel waarvoor je gemaakt bent: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Én daardoor komt er ruimte om edelmoedig toe te geven als je iemand gekwetst hebt met onrechtvaardig gedrag. Want je leven hangt er niet meer van af of je je wel 100% rechtvaardig hebt gedragen, je kunt je fouten gewoon toegeven zonder dat je eraan ten onder gaat, want je bént je fouten niet, je bént God kind die helaas nog fouten maakt omdat zijn zondige natuur nog niet volledig afgestorven is ondanks de dagelijkse kruisiging van het vlees en al zijn hartstochten. De rechtvaardiging zet ons dus absoluut niet in een positie dat wij niet meer open en kwetsbaar moeten zijn tegen anderen, het zet ons niet in een positie dat wij geen enkele fout meer maken in dit leven. God stelt onze ziel juist veilig zodát wij kwetsbaar en open kunnen zijn omdat ons leven niet meer afhangt van foutloos gedrag en we onze onvermijdelijke fouten dus ook niet meer in facade hoeven te ontkennen en we ons niet meer afhankelijk hoeven op te stellen van wat andere mensen van ons denken. Wij worden gerechtvaardigd zodat we als Jezus kunnen zijn voor anderen, de minste kunnen zijn omdat we voor God belangrijk zijn en niet meer afhankelijk van onze reputatie bij andere mensen. Rechtvaardiging is geen vrijbrief voor arrogantie, het is een verlossing van het moeten pretenderen dat we rechtvaardig zijn ondanks onze zonden, van de akelige maskerade, het is verlossing zodat wij écht kunnen zijn, het leven kunnen leven zoals God ons bedoeld heeft.

Ik zou dus niet kaal en alleen zeggen dat ik rechtvaardig ben, zonder nuancering. Ik geloof dat ik gerechtvaardigd ben door God, dat Hij mijn zonden heeft uitgewist uit Zijn boek van oordeel. Dat betekent dat die zonden er wél waren en helaas een hoop ook nog zijn in mijn huidige leven op deze aarde, daarom heb ik deze rechtvaardigverklaring van God ontzettend nodig en is die ontzettend genadig. En in die wetenschap mag ik Hem dienen, en zelfs mijn fouten gebruikt Hij om Zijn goede plan te voleinden en dat is het grootste geluk op aarde.
Afbeelding

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 04 sep 2018 19:01

Niagara schreef:Dus van jezelf ben je allesbehalve rechtvaardig.


Inderdaad. Ongelovigen zijn niet rechtvaardig. Wedergeborenen zijn 100% rechtvaardig. Je kunt niet een beetje rechtvaardig zijn. Wanneer een wedergeboren mens denkt bescheiden te zijn door te verkondigen dat hij of zij niet volkomen rechtvaardig is, doet die persoon God in feite tekort. Het werk van Christus was volkomen, perfect in alle opzichten zodat wij (de wedergeborenen) kunnen zeggen dat we de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Daarom belijd ik dat ik 100% rechtvaardig ben, waarbij alle eer uitsluitend Jezus Christus toekomt!

Iemand die deze rechtvaardigheid ontkent is of vals bescheiden, of verkeerd onderwezen of niet wedergeboren.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Yoshi » 04 sep 2018 19:03

Blij dat jij zo in je nopjes bent met je vermeende rechtvaardiging. Graag geen anderen bij betrekken om ze verkapt te veroordelen, hou het lekker positief bij jezelf.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 04 sep 2018 19:08

Yoshi schreef:Blij dat jij zo in je nopjes bent met je vermeende rechtvaardiging. Graag geen anderen bij betrekken om ze verkapt te veroordelen, hou het lekker positief bij jezelf.


De Bijbel leert ons dat een wedergeboren mens een nieuwe schepping is, en daarmee Gods gerechtigheid in Christus is. Rechtvaardigheid is een geschenk. Niemand kan daar iets aan doen. Geen enkel "goed" werk maakt ons rechtvaardig, jou ook niet.

Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.

Iemand die deze rechtvaardigheid ontkent is of vals bescheiden, of verkeerd onderwezen of niet wedergeboren. De Bijbel leert ons dat we de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Zo simpel is het! De tegenstander, satan, klaagt ons aan, en wil ons laten geloven dat we niet rechtvaardig zijn. Daarom voegen zoveel mensen nog allerlei "goede werken" toe aan het perfecte werk van Christus!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Yoshi » 04 sep 2018 19:12

En weer een waterval aan verwijten. Je theorie is leuk hoor, maar in de praktijk heb je jezelf binnen een paar reacties onderuit geschopt. Spijtig.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor coby6 » 04 sep 2018 19:18

Bij wedergeboorte word je in 1 keer 100 procent heilig en rechtvaardig. Je geest. Je bent een nieuwe schepping en met Christus gezeten in de hemelse gewesten. Dan moet je ziel nog geheiligd worden en moet je hervormd worden door de vernieuwing van je denken. De werkingen van het vlees doden. Opgroeien en de boze overwinnen.
Paulus schrijft zijn brieven aan de heiligen, alhoewel zelfs hij de volmaaktheid niet had bereikt maar ernaar jaagde en toch ook zei dat hij niet meer leefde, maar Christus in hem.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Niagara » 04 sep 2018 19:24

krid schreef:Inderdaad. Ongelovigen zijn niet rechtvaardig. Wedergeborenen zijn 100% rechtvaardig. Je kunt niet een beetje rechtvaardig zijn. Wanneer een wedergeboren mens denkt bescheiden te zijn door te verkondigen dat hij of zij niet volkomen rechtvaardig is, doet die persoon God in feite tekort. Het werk van Christus was volkomen, perfect in alle opzichten zodat wij (de wedergeborenen) kunnen zeggen dat we de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Daarom belijd ik dat ik 100% rechtvaardig ben, waarbij alle eer uitsluitend Jezus Christus toekomt!

Iemand die deze rechtvaardigheid ontkent is of vals bescheiden, of verkeerd onderwezen of niet wedergeboren.

Ik denk inderdaad dat mensen die niet rechtvaardig menen te zijn één van die drie dingen zijn. Wel moet je rechtvaardigheid in Christus je niet leiden tot jezelf boven de 'onrechtvaardigen' verheffen. Ik zeg niet dát jij dat doet, maar geheel ongenuanceerd verklaren dat jij rechtvaardig bent zonder toelichting...
Wat wil je daarmee bereiken?
Als je doel is een gespreksopener te hebben die de aandacht trekt, kijk dan of deze methode past bij je doel. Het is een gespreksopener waar je de aandacht krijgt, maar afhankelijk van de toon en het gezelschap kan die aandacht vooral negatief zijn. Als je doel is om mensen tot Jezus te trekken moet je meer toelichten van die gespreksopener. Het is een waarheid binnen een context. Mensen hebben die context nodig om er wat mee te kunnen.
Het prikkelt natuurlijk als opener, want het voelt als een arrogante uitspraak en een makkelijk te tackelen leugen. De praktijk laat zien dat geen enkel mens dat op aarde leeft, dus ook jij niet, zich volkomen rechtvaardig gedraagt. De uitleg van de context kan mensen pas werkelijk trekken tot Jezus. Als je mensen niet uitlegt in welke context je bedoelt dat je rechtvaardig bent, zullen veel mensen het gevoel krijgen dat je jezelf boven hen verheft. En dat lijkt me tegenspreken wat Jezus' bedoeling met onze rechtvaardiging is. Naar mijn mening kun je je rechtvaardiging alleen vanuit de bedoeling van Jezus ermee vertellen aan mensen als je de context van je eigen verlorenheid door de zonde waardoor de rechtvaardiging nodig is erbij vertelt.
Het is goed voor jezelf om te weten dat je rechtvaardig verklaard bent en van daaruit te handelen in liefde.

Ik denk dus ook dat het blijven benoemen van hetgeen waarvan je gerechtvaardigd bent geen valse bescheidenheid hoeft te zijn. Net zoals jouw noemen van je rechtvaardigheid geen arrogantie hoeft te zijn (je ziet wel dat het zo over kan komen aan Yoshi's reactie). Het klinkt soms wel zo, allebei. Ik ga er echter niet vanuit dat het echt arrogantie is bij jou, maar slechts een nalaten van het benoemen van de andere helft die samen met het deel wat jij noemt het geheel maakt. Het zijn twee kanten van een medaille, die beiden benoemd horen te worden om de materie recht aan te doen. Anders verval je in uitersten de wegleiden van de waarheid, allebei de kanten op.
Afbeelding

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor naamloos » 04 sep 2018 20:46

krid schreef:Inderdaad. Ongelovigen zijn niet rechtvaardig. Wedergeborenen zijn 100% rechtvaardig. Je kunt niet een beetje rechtvaardig zijn. Wanneer een wedergeboren mens denkt bescheiden te zijn door te verkondigen dat hij of zij niet volkomen rechtvaardig is, doet die persoon God in feite tekort. Het werk van Christus was volkomen, perfect in alle opzichten zodat wij (de wedergeborenen) kunnen zeggen dat we de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Daarom belijd ik dat ik 100% rechtvaardig ben, waarbij alle eer uitsluitend Jezus Christus toekomt!

Iemand die deze rechtvaardigheid ontkent is of vals bescheiden, of verkeerd onderwezen of niet wedergeboren.
O grutjes, ik verwacht van een rechtvaardige dat ie nooit onrechtvaardig is.
Anders ben je de naam niet waard: geen doornen van vijgen ...
Weet je, dit is gewoon een theologische dogmatheorie, want in de praktijk koop je er niks voor.
Wil je dit volhouden zou ik zeggen: zorg dat niemand iets op je levenspraktijk heeft aan te merken, anders doe je Jezus tekortl
En ga niet met je theologische geloof lopen pronken, dat stoot mensen er eerder vanaf dan dat ze het aantrekt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor pindas83 » 04 sep 2018 21:27

naamloos schreef:O grutjes, ik verwacht van een rechtvaardige dat ie nooit onrechtvaardig is.
Anders ben je de naam niet waard: geen doornen van vijgen ...
Weet je, dit is gewoon een theologische dogmatheorie, want in de praktijk koop je er niks voor.
Wil je dit volhouden zou ik zeggen: zorg dat niemand iets op je levenspraktijk heeft aan te merken, anders doe je Jezus tekortl
En ga niet met je theologische geloof lopen pronken, dat stoot mensen er eerder vanaf dan dat ze het aantrekt.


Hmm..ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor pindas83 » 04 sep 2018 21:33

Yoshi schreef:Ja.


Ik hoop dat ‘t meevalt dan voor je!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten