Ben jij rechtvaardig?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Teus » 04 sep 2018 21:34

krid schreef:Inderdaad. Ongelovigen zijn niet rechtvaardig. Wedergeborenen zijn 100% rechtvaardig. Je kunt niet een beetje rechtvaardig zijn. Wanneer een wedergeboren mens denkt bescheiden te zijn door te verkondigen dat hij of zij niet volkomen rechtvaardig is, doet die persoon God in feite tekort. Het werk van Christus was volkomen, perfect in alle opzichten zodat wij (de wedergeborenen) kunnen zeggen dat we de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Daarom belijd ik dat ik 100% rechtvaardig ben, waarbij alle eer uitsluitend Jezus Christus toekomt!

Iemand die deze rechtvaardigheid ontkent is of vals bescheiden, of verkeerd onderwezen of niet wedergeboren.


Een kind van God is gerechtvaardigd omdat Jezus de zonden weggedragen heeft, ook de komende.
Men spreekt dan van gerechtvaardigd in Christus, maar dat wil nog niet zeggen dat we rechtvaardig zijn, dat we niet zondigen. Ze worden een kind van God niet meer toegerekend maar dat wil nog niet zeggen dat we ze niet meer doen. Als je mag beseffen wat Jezus voor ons gedaan heeft, wat er afgespeeld heeft tussen Jezus en God jegens jou, dan besef je ook pas hoe onrechtvaardig je vaak bent. Maar daarbij mag je ook direct terug zien op wat Jezus je beloofd en gedaan heeft en mag weten, in de kracht van de Heilige Geest, dat Hij je gerechtvaardigd heeft.
Weet je wat ik me vaak afvraag, verootmoedigen we ons nog voor God? Beseffen we nog wat Jezus voor ons gedaan heeft en wat het Hem gekost heeft? Dat kunnen we alleen door de Heilige Geest. Hij heeft niet alleen de kruisdood geleden, wat al erg genoeg was. Hij heeft ook Zijn Goddelijke positie afgelegt, Hij is gehoond, gelasterd en vervloekt. Allemaal om voor ons de weg vrij te maken om tot Vaders hart te kunnen komen.
We zeggen wel vaak, “volgens de Bijbel dit en volgens de Bijbel dat” maar is het niet om onze geestelijke armoede te verbergen? Zegt de Bijbel niet “door Woord en Geest?”
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 08:50

Teus schreef:Een kind van God is gerechtvaardigd omdat Jezus de zonden weggedragen heeft, ook de komende.
Men spreekt dan van gerechtvaardigd in Christus, maar dat wil nog niet zeggen dat we rechtvaardig zijn, dat we niet zondigen.


Een kind van God is inderdaad gerechtvaardigd. Dat betekent dat we dus rechtvaardig zijn. Iemand die niet rechtvaardig is, ontvangt straf, zo simpel is het. Stel je moet een boete betalen, die je niet kunt betalen, dan ontvang je een straf, bijvoorbeeld een gevangenisstraf. Wanneer iemand de boete betaalt, ben je vrij. Wanneer iemand alle boetes betaalt, gedurende je hele leven, dan ben je vrij. Gods gerechtigheid zijn betekent niet dat we geen fouten meer maken.

Gerechtigheid is een geschenk. De eigenschap van een geschenk is dat we er NIKS voor hoeven te doen, behalve aannemen. Iemand kan het geschenk afwijzen. Wanneer we dus rechtvaardig ZIJN, omdat we het geschenk aangenomen hebben, dan ZIJN we rechtvaardig, ONGEACHT onze daden! Natuurlijk is het logische gevolg dat we God danken. ZIJN gerechtigheid zijn betekent dat we de eeuwige hel ontlopen. Iemand die niet rechtvaardig is, zal eeuwig verloren gaan, de eeuwige hel wacht op die persoon, iets verschrikkelijks, iets dat we onze ergste vijanden niet zouden moeten gunnen. Daarom ook de oproep van Jezus om het evangelie te verkondigen (en de zieken te genezen, demonen uit te drijven), zodat iedereen de gelegenheid heeft de GRATIS GIFT aan te nemen. En, wanneer iemand deze gift aangenomen heeft, dan is die persoon 100% rechtvaardig!

De Bijbel leert ons dat we een nieuwe schepping zijn. Deze nieuwe schepping zondigt niet meer!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 09:42

In Mattheüs 25 worden de vervloekten en de rechtvaardigen gescheiden. Jezus zal ze scheiden, zoals een Herder de bokken en schapen van elkaar scheidt. De rechtvaardigen zijn de schapen, de vervloekten zijn de bokken. Een tussenweg is er niet. Iemand die niet volledig rechtvaardig is, is vervloekt. De vervloekten wacht de eeuwige straf: "En dezen zullen gaan in de eeuwige straf". Iedereen die Jezus afwijst als Verlosser wacht deze vreselijke straf. Daarentegen ontvangen de rechtvaardigen het eeuwige leven: "maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven."

Het is dus van groot belang om volledig rechtvaardig te zijn! Iemand die niet volledig rechtvaardig is, gaat verloren. Nu zijn er gelukkig mensen die rechtvaardig zijn (omdat ze Jezus aanvaard hebben als Verlosser!), maar (vaak uit "valse bescheidenheid") ontkennen dat ze 100% rechtvaardig zijn.

In Mattheüs 25 lezen we iets opmerkelijks, ik leg het dadelijk uit. Eerst de gedachtengang van veel (ongelovige) mensen: soms horen we wel eens de uitdrukking "die man, of die vrouw, heeft de hemel verdiend". Vaak spreken we dan over mensen die veel "goede werken" gedaan heeft. Denk aan iemand als Nelson Mandela. Menselijk gezien zullen we denken dat hij de hemel wel "verdiend" heeft, terwijl iemand als Hitler ongetwijfeld de hel verdiend heeft, toch? Het zou best kunnen dat Nelson Mandela in de hemel is. Misschien was hij wel een rechtvaardige, daar wil ik niet over discussieren. Waar het om gaat is dat onze daden ons niet rechtvaardig maken! Mattheüs 25 bevestigt dit. Immers, tegen de rechtvaardigen zegt God, als antwoord op de vraag wanneer zij (de rechtvaardigen) een broeder heeft gevoed of gekleed:

voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan.

Maar, tegen de vervloekten zegt God, als antwoord op dezelfde vraag:

voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.

Op basis van het eerste antwoord zou je dus denken dat wanneer iemand iets "goeds" gedaan heeft, iemand rechtvaardig is. Echter, op basis van het tweede antwoord moeten we concluderen dat wanneer iemand eenmaal iets NIET gedaan heeft, diegene vervloekt is! Hoe zit het? In het eerste antwoord spreekt God over de vrucht. Een rechtvaardige brengt VRUCHT voort. Een rechtvaardige beroept zich dus NIET op eigen werken, maar erkent dat de Heilige Geest werkzaam is, en zodanig de vrucht van de Geest voorbrengt. Daarentegen zal een vervloekte zich beroepen op de vele werken. Eigenlijk zijn het wetbetrachters, en dan is het duidelijk: in theorie kan iemand rechtvaardig zijn, door de wet te houden. Maar, eenmaal falen is fataal! Eenmaal falen maakt iemand een vervloekte! Hoe word je dan wel rechtvaardig? Door rechtvaardigheid als GRATIS GIFT aan te nemen, door Jezus Christus als God en Verlosser te aanvaarden! Dan kan, mag en moet je belijden: ik ben de gerechtigheid Gods in Christus! Ik ben een van Zijn kinderen, een van Zijn schapen, ik ben volkomen, dus 100%, rechtvaardig! Dat is wat de Bijbel ons leert!

Ontkennen dat je rechtvaardig bent, betekent dus dat je OF niet wedergeboren bent, OF verkeerd onderwezen bent, OF vals bescheiden bent! Ben jij wedergeboren? Belijd dan dat je volkomen rechtvaardig bent!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 10:53

Conclusie: Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Niagara » 05 sep 2018 11:40

krid schreef:Conclusie: Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet.


Niet echt een nieuwe conclusie... Jezus heeft voor ons de wet vervuld. 't Is de grond waarop alle belijdenisgeschriften etc. ook gebaseerd zijn, dus wat wil je nou eigenlijk met dit topic?
Afbeelding

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 13:54

Niagara schreef:Niet echt een nieuwe conclusie...


Het is inderdaad niks nieuws, het is de waarheid. Het valt me op dat er nog steeds mensen zijn die enerzijds beweren Christen te zijn, maar anderzijds niet geloven dat ze 100% rechtvaardig zijn.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Yoshi » 05 sep 2018 14:10

krid schreef:Het is inderdaad niks nieuws, het is de waarheid. Het valt me op dat er nog steeds mensen zijn die enerzijds beweren Christen te zijn, maar anderzijds niet geloven dat ze 100% rechtvaardig zijn.

Mij valt het op dat mensen die claimen rechtvaardig te zijn zich vaak zo onrechtvaardig gedragen. Zoals oa jij hier in dit topic doet. Anderen hebben dit ook al opgemerkt. Toch blijf je je mantra herhalen. Herhaling maakt iets nog niet waar.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 14:52

Yoshi schreef:Mij valt het op dat mensen die claimen rechtvaardig te zijn zich vaak zo onrechtvaardig gedragen. Zoals oa jij hier in dit topic doet. Anderen hebben dit ook al opgemerkt. Toch blijf je je mantra herhalen. Herhaling maakt iets nog niet waar.


Je begrijpt het niet, Yoshi. Ben je het met me eens dat we tot de slotsom kunnen komen dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet? Ofwel, het gedrag doet niet ter zake!? Mee eens? Dat leert de Bijbel ons immers! Als je het niet met me eens bent, ben je het dus feitelijk niet met de Bijbel eens. Dat mag, maar, dan ben je geen Christen.

Je mag mij op mijn gedrag aanspreken, prima. Je mag het onrechtvaardig noemen, ook prima. Het verandert niks aan het FEIT dat ik 100% rechtvaardig ben. Als jij een wedergeboren Christen bent (ben je dat, Yoshi?), dus Jezus als Verlosser en God aangenomen hebt, dan ben je eveneens 100% rechtvaardig. Geen werk van jou kan dat veranderen!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor naamloos » 05 sep 2018 15:06

krid schreef:Ben je het met me eens dat we tot de slotsom kunnen komen dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet? Ofwel, het gedrag doet niet ter zake!?
Ga Romeinen 2 eens lezen.
krid schreef:Ben jij wedergeboren? Belijd dan dat je volkomen rechtvaardig bent!
Dat mag je gewoon geloven hoor, het is niet nodig om dat in de rondte te gaan roeptoeteren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 15:49

naamloos schreef:Dat mag je gewoon geloven hoor, het is niet nodig om dat in de rondte te gaan roeptoeteren.


Waarom is het volgens jou niet nodig? Moet zoiets een geheim blijven? Of is het aanstootgevend? Het is juist van fundamenteel belang te begrijpen EN te belijden dat je als Christen zijnde 100% rechtvaardig bent. Je ziet hoeveel stof het doet opwaaien....
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor coby6 » 05 sep 2018 16:15

krid schreef:Waarom is het volgens jou niet nodig? Moet zoiets een geheim blijven? Of is het aanstootgevend? Het is juist van fundamenteel belang te begrijpen EN te belijden dat je als Christen zijnde 100% rechtvaardig bent. Je ziet hoeveel stof het doet opwaaien....

Ja. Iemand zei een keer: als je gelooft dat je een aap bent, gedraag je je er ook naar. Dan zit je heel de dag in een boom bananen te eten.
Je moet weten wie je bent in Christus.
Als je gelooft dat je een armetierig zondaar bent omdat je net nog wat fout deed, kom je er nooit uit.
Laatst een vrouw bij de vragenrubriek. Ik ben altijd zo kattig. Mag ik bidden of God me verandert of is dat gewoon wie ik ben? Nee je bent geen kat en dus niet gewoon kattig. Ga over jezelf uitspreken dat je de gerechtigheid Gods in Christus bent. Jij leeft niet meer. Hij leeft in jou. Dan ga je het geloven en verandert je gedrag. Er zit een wonder onder uw neus, zeggen ze altijd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor naamloos » 05 sep 2018 16:31

krid schreef:Waarom is het volgens jou niet nodig? Moet zoiets een geheim blijven? Of is het aanstootgevend? Het is juist van fundamenteel belang te begrijpen EN te belijden dat je als Christen zijnde 100% rechtvaardig bent. Je ziet hoeveel stof het doet opwaaien....
Niks geen geheim hoor, en al helemaal niet aanstootgevend.
Verder ook heel goed te begrijpen als het evangelie goed uitgelegd wordt.
Ik heb dan ook niks nieuws van je gehoord.
Maar het klinkt nogal provocerend om te roepen "hè hallooooo, ik ben 100 % rechtvaardig."
Gewoon op een normale manier het evangelie uitleggen lijkt me beter te werken en dan komt het vanzelf wel aan de orde, en meteen wat minder eenzijdig ook.
M.i. is de eenzijdigheid de oorzaak van het "stof" want gelovigen zijn alleen maar qua identiteit 100% rechtvaardig, en zeker niet in de praktijk. En dat komt in jouw belijdenis niet ter sprake.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Cathy » 05 sep 2018 16:47

krid schreef:Het verandert niks aan het FEIT dat ik 100% rechtvaardig ben.


Ik ben 100% rechtvaardig
Ik ben voor 100% gerechtvaardigd.

zoek de verschillen.
Voor mij spreekt uit de tweede zin meer de afhankelijkheid aan Christus in tegenstelling tot de eerste zin. In de tweede zin verwijs je naar iets buiten jezelf waardoor je gerechtvaardigd bent. Dat lijkt mij van cruciaal belang als gelovige.
Bij de eerste zin kan het eenvoudig uit jezelf komen dat je zo denkt. Dan heb je een psycholoog nodig.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 16:56

Cathy schreef:Ik ben 100% rechtvaardig
Ik ben voor 100% gerechtvaardigd.

zoek de verschillen.
Voor mij spreekt uit de tweede zin meer de afhankelijkheid aan Christus in tegenstelling tot de eerste zin. In de tweede zin verwijs je naar iets buiten jezelf waardoor je gerechtvaardigd bent. Dat lijkt mij van cruciaal belang als gelovige.
Bij de eerste zin kan het eenvoudig uit jezelf komen dat je zo denkt. Dan heb je een psycholoog nodig.


Toch spreekt de Bijbel over vervloekten en rechtvaardigen! Vervloekten zullen de eeuwige straf in gaan, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven! God heeft mij 100% rechtvaardig gemaakt, door Christus. Ik heb daar geen psycholoog voor nodig, ik heb daar Jezus voor nodig. Er zijn dus twee soorten mensen: vervloekten en rechtvaardigen. Ik ben niet vervloekt, God zij dank niet! Ik ben rechtvaardig, volkomen rechtvaardig! In de eerste zin verwijs ik dus NIET naar iets uit mijzelf, integendeel! Ik verwijs naar Christus, naar Zijn perfecte werk. Dankzij dat perfecte werk ben ik 100% rechtvaardig. Dat leert de Bijbel ons!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 16:58

naamloos schreef:Gewoon op een normale manier het evangelie uitleggen lijkt me beter te werken en dan komt het vanzelf wel aan de orde, en meteen wat minder eenzijdig ook.


We zijn hier in een forum, toch? Ik mag beweren, zoals de Bijbel dat beweert, dat ik 100% rechtvaardig ben. Als iemand het daar niet mee eens is, moet hij of zij dat zelf weten. 100% rechtvaardig zijn is een direct gevolg van het evangelie van genade!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten