Geloof is mensenwerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Geloof is mensenwerk

Berichtdoor Chaya » 31 jul 2018 16:16

In Trouw staat een artikel over het tv programma "Kijken in de ziel".
Voor wie het niet kent, Coen Verbraak zit aan tafel met enkele religieuze leiders. (zo wordt dit genoemd)

Zo pik ik met groot plezier snoepjes uit de trommel die Coen Verbraak heeft opengezet. Ik lach als hindoepriester Ashis Matura vertelt waarom zijn dienst op de zondagochtend is: het parkeren is dan gratis en ’s middags kun je naar Feyenoord als je wilt. Ik schud mijn hoofd als de imam vertelt die avond daarvoor - tijdens de ramadan - in slaap te zijn gevallen waardoor hij de kans miste ’s nachts te eten en te drinken. En nu dus voor de camera zit terwijl hij al meer dan een dag geen slokje water heeft gedronken.

Ik heb medelijden met de bevindelijke man die vertelt hoe zwaar het besef op hem drukt dat al die mensen om hem heen naar de hel gaan. Ik leer dat je een geitenbokje niet in melk moet koken. Dat je als boeddhist gewoon van een whisky'tje kan houden. Ik weet dat de rabbijn een grap maakt als hij zegt zich niet te willen bekeren tot een ander geloof ‘want dan is ie z’n baantje kwijt’.

Voor je ogen wordt het beeld duidelijk: al die verschillende geloven, het is in de basis overal hetzelfde goedbedoelde mensenwerk.

Wat een triest resultaat eigenlijk. Geloof wordt als goedbedoeld mensenwerk beoordeeld.

https://www.trouw.nl/cultuur/-kijken-in ... n~a2a2c204

Het toont wel aan dat het heel moelijk is om uit te leggen wat de vreugde van het geloof is. En dat het ene geloof het andere niet is.
Hoe kun je dit uitleggen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geloof is mensenwerk

Berichtdoor Veendam » 31 jul 2018 17:00

Mensenwerk ?

Ik dacht dat de Bijbel er over zei dat het demonen zijn die vereert en aanbeden worden, afgoden dus nietsen, leringen van duivels.
Dat veel kerkmensen tegen het geloof aankijken als mensenwerk is ook wel iets bij voor te stellen omdat weinig mensen de manifestatie gezien en ervaren hebben van de kracht van God in het leven van hen zelf.

Zonder de kracht van God is het vleselijk leven, of gewoon werelds, net hoe je wilt.
Alles heeft het te maken met het niet kennen van de werking van de Heilige Geest in het eigen leven van de kerkmensen.

Yoshi

Re: Geloof is mensenwerk

Berichtdoor Yoshi » 31 jul 2018 17:29

Chaya schreef:Het toont wel aan dat het heel moelijk is om uit te leggen wat de vreugde van het geloof is. En dat het ene geloof het andere niet is.
Hoe kun je dit uitleggen?

Reeds vanaf de vroegste tijden tot op onze dagen vindt men bij de verschillende volken een zeker besef van die verborgen kracht, die de loop van de dingen en de gebeurtenissen van het menselijk leven beheerst, soms zelfs een erkenning van een Opperwezen of ook van een Vader. Dit besef en dit erkennen doordringt hun leven van een diep godsdienstige zin. De godsdiensten, die nauw verweven zijn met de ontwikkeling van de cultuur, trachten op de genoemde vragen een antwoord te geven in scherpere begrippen en in een meer verfijnde taal. Zo doorvorsen de mensen in het Hindoeïsme het goddelijk mysterie en drukken dit uit door een onuitputtelijke rijkdom aan mythen en door scherpzinnige pogingen van filosofisch denken. Zij zoeken de bevrijding uit de beklemming van het menselijk bestaan door vormen van ascetisch leven of door diepe beschouwing of door met liefde en vertrouwen hun toevlucht te nemen tot god. In het Boeddhisme erkent men overeenkomstig de verschillende richtingen ervan de volstrekte ontoereikendheid van deze veranderlijke wereld en leert men de mensen een weg om met toewijding en vertrouwen de toestand van volmaakte bevrijding te kunnen bereiken ofwel om tot de hoogste verlichting te kunnen geraken, hetzij door eigen inspanning, hetzij door hulp van boven. Eveneens trachten ook de andere godsdiensten, die men over heel de wereld aantreft, op verschillende wijzen de onrust van het menselijk hart te verhelpen door bepaalde wegen voor te houden, nl. leerstelsels, levensnormen en heilige riten.

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... 00&doc=610

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Geloof is mensenwerk

Berichtdoor Teus » 31 jul 2018 18:11

Chaya schreef:
Het toont wel aan dat het heel moelijk is om uit te leggen wat de vreugde van het geloof is. En dat het ene geloof het andere niet is.
Hoe kun je dit uitleggen?


De oprechte vreugde uit, niet van, het geloof is niet uit te leggen, te beschrijven of uit te spreken.
Het christelijk geloof is het enige geloof dat van boven naar beneden komt, elk ander geloof gaat van beneden naar boven.
Het betekend dat we alleen in de kracht van de Heilige Geest kunnen geloven.
Geloven is vertrouwen, dat is het enige oprechte geloof.
Vertrouwen op hetgeen wat God beloofd heeft geeft geloofszekerheid.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloof is mensenwerk

Berichtdoor Johan100 » 31 jul 2018 19:11

Chaya schreef:
Het toont wel aan dat het heel moeilijk is om uit te leggen wat de vreugde van het geloof is. En dat het ene geloof het andere niet is.
Hoe kun je dit uitleggen?

Vragen in ootmoed om Zijn Geest, liefde, blijdschap, vrede, vergeving, heiliging.
Als de Geest komt dan vloeit je mond over tot Zijn eer. En daar doet de Geest weer mee wat Hem behaagt.

Psalm 119 : 86
Dan vloeit mijn mond steeds over van Uw eer,
Gelijk een bron zich uitstort op de velden;
Wanneer ik door Uw Geest Uw wetten leer,
Dan zal mijn tong Uw redenen vermelden;
Want Uw geboôn zijn waarlijk recht, o HEER;
Gij zult de vlijt van die U zoekt, vergelden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten