Ergernis en dwaasheid óf kracht Gods

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Ergernis en dwaasheid óf kracht Gods

Berichtdoor Johan100 » 25 jul 2018 17:18

Het Kruis en de Gekruisigde, een ergernis en een dwaasheid of een kracht van God in je leven. 1 Korinthe 1.
Als we het Evangelie kennen en gehoord hebben zijn er twee mogelijkheden.
Neutraliteit bestaat niet in deze.
Wat maakt het een ergernis en wat een kracht Gods tot zaligheid?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Ergernis en dwaasheid óf kracht Gods

Berichtdoor Veendam » 25 jul 2018 21:20

Johan100 schreef:Het Kruis en de Gekruisigde, een ergernis en een dwaasheid of een kracht van God in je leven. 1 Korinthe 1.
Als we het Evangelie kennen en gehoord hebben zijn er twee mogelijkheden.
Neutraliteit bestaat niet in deze.
Wat maakt het een ergernis en wat een kracht Gods tot zaligheid?


Het woord des kruises gaat het over, dat is dus het Evangelie zelf.
Het gaat dus niet over het kruis zelf of over de gekruisigde alleen, maar is het gehele Evangelie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernis en dwaasheid óf kracht Gods

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2018 10:43

Johan100 schreef:Het Kruis en de Gekruisigde, een ergernis en een dwaasheid of een kracht van God in je leven. 1 Korinthe 1.
Als we het Evangelie kennen en gehoord hebben zijn er twee mogelijkheden.
Neutraliteit bestaat niet in deze.
Wat maakt het een ergernis en wat een kracht Gods tot zaligheid?


De ergernis is dat je het zelf niet kan doen maar volkomen afhankelijk bent van een Ander. Daar houden mensen niet zo van.

Kracht: Dat we worden geheiligd, hervormd, steeds meer op Hem gaan lijken. Het maakt je schoon en verandert je tot een nieuw mens die op Hem gericht is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ergernis en dwaasheid óf kracht Gods

Berichtdoor Johan100 » 26 jul 2018 10:50

Veendam schreef:Het woord des kruises gaat het over, dat is dus het Evangelie zelf.
Het gaat dus niet over het kruis zelf of over de gekruisigde alleen, maar is het gehele Evangelie.

1 Kor.1:23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;

Christus is het Evangelie. Christus is de blijde boodschap. Toch?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ergernis en dwaasheid óf kracht Gods

Berichtdoor Johan100 » 26 jul 2018 10:58

Marnix schreef:De ergernis is dat je het zelf niet kan doen maar volkomen afhankelijk bent van een Ander. Daar houden mensen niet zo van.

Precies. Dat heeft er in de kern wel mee te maken. Genade is een lelijk woord voor ons als we zelf nog iets goeds hebben om mee te brengen.
Ergerlijk voor de wettische mens en een dwaasheid voor de mens die niets begrijpt van de onvoorwaardelijke liefde van God.
'Het is toch dwaas dat er Iemand sterft voor de zonden van een ander' redeneert de natuurlijke mens. 'Dit is zo dwaas, dit kunnen we niet geloven'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ergernis en dwaasheid óf kracht Gods

Berichtdoor MoesTuin » 26 jul 2018 11:06

Verwijderd door moderator. Geen bronvermelding van dit stuk tekst.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Ergernis en dwaasheid óf kracht Gods

Berichtdoor Predew » 23 sep 2018 20:59

Marnix schreef:De ergernis is dat je het zelf niet kan doen maar volkomen afhankelijk bent van een Ander. Daar houden mensen niet zo van.

Kracht: Dat we worden geheiligd, hervormd, steeds meer op Hem gaan lijken. Het maakt je schoon en verandert je tot een nieuw mens die op Hem gericht is.



Houden mensen er niet zo van of lukt het ze gewoonweg niet? Dat zorgt ook voor ergenis, lijkt mij?

(Praktisch) voorbeeld:
Over ergenis gesproken, hoe om te gaan met ergenis? Stel dat er iemand in je leven is die op je "allergie" werkt. Zijn er überhaupt broeders & zusters die dit ervaren? (ik hoop het niet natuurlijk, zou dit niemand toe willen wensen)

Helaas ervaar ik dit wel :( Ik ben me ervan bewust en merk dat ik me "onchristelijk" ga gedragen en denken (over dwaasheid gesproken). Soms schrik ik ervan en wil ervan verlost worden. Je word zo de persoon die je helemaal niet wilt zijn. Het punt is dat ik juist wil dat de Ander het doet, want uit mezelf lukt het al helemaal niet, maar op de een of ander manier lijkt het alsof ik een blinde vlek heb op dat gebied en dat is al een ergenis op zich? ](*,)

Over kracht gesproken, "heb je vijanden lief"... hoe dan (als ik mijn ergenis in een breder verband mag trekken)? Ik geloof dat zijn Liefde tegelijkertijd ook Kracht is, daarom wil ik juist dat Hij mijn leven gaat leiden, dat ik boven de ergenis kan staan en me richten op dingen dat vele malen belangrijker zijn. (In die zin ben ik het er helemaal mee eens!)
Ik probeer ervoor te bidden en probeer diegene uit gebed te zegenen omwille van Hem, maar toch ook om geen muur om mijn eigen hart te bouwen. En dat gaat verassend genoeg wel, maar als ik later op de dag de stem hoor van diegene dan gaan me nekharen recht overeind staan. (Het is alsof mijn oude ik weer naar boven komt)

Ik kan tegen diegene niet zomaar zeggen "je irriteerd me, je karakter stoort me en wanneer ik je hoor gaan me nekharen rechtovereind staan". Dat lijkt mij zo onchristelijk en volgens mij zou het dwaas zijn om zo te handelen. Ik zou het daarmee veel erger maken.

Iemand ervaringen en/ of tips om ermee om te gaan. Hoe kan ik Kracht uit Hem putten? Ik vind het altijd zo nutteloos dat ik dit moet ervaren, maar zomaar negeren lukt mij niet (zeker niet uit mezelf). Ik heb dan juist het idee dat ik steeds verder van Hem weg ben en dat wil ik niet, daarom lukt het mij niet om het zomaar te negeren.
2 Korinthe 12:9

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ergernis en dwaasheid óf kracht Gods

Berichtdoor Johan100 » 25 sep 2018 09:37

Predew schreef:Houden mensen er niet zo van of lukt het ze gewoonweg niet? Dat zorgt ook voor ergenis, lijkt mij?

(Praktisch) voorbeeld:
Over ergenis gesproken, hoe om te gaan met ergenis? Stel dat er iemand in je leven is die op je "allergie" werkt. Zijn er überhaupt broeders & zusters die dit ervaren? (ik hoop het niet natuurlijk, zou dit niemand toe willen wensen)

Helaas ervaar ik dit wel :( Ik ben me ervan bewust en merk dat ik me "onchristelijk" ga gedragen en denken (over dwaasheid gesproken). Soms schrik ik ervan en wil ervan verlost worden. Je word zo de persoon die je helemaal niet wilt zijn. Het punt is dat ik juist wil dat de Ander het doet, want uit mezelf lukt het al helemaal niet, maar op de een of ander manier lijkt het alsof ik een blinde vlek heb op dat gebied en dat is al een ergenis op zich? ](*,)

Over kracht gesproken, "heb je vijanden lief"... hoe dan (als ik mijn ergenis in een breder verband mag trekken)? Ik geloof dat zijn Liefde tegelijkertijd ook Kracht is, daarom wil ik juist dat Hij mijn leven gaat leiden, dat ik boven de ergenis kan staan en me richten op dingen dat vele malen belangrijker zijn. (In die zin ben ik het er helemaal mee eens!)
Ik probeer ervoor te bidden en probeer diegene uit gebed te zegenen omwille van Hem, maar toch ook om geen muur om mijn eigen hart te bouwen. En dat gaat verrassend genoeg wel, maar als ik later op de dag de stem hoor van diegene dan gaan me nekharen recht overeind staan. (Het is alsof mijn oude ik weer naar boven komt)

Ik kan tegen diegene niet zomaar zeggen "je irriteerd me, je karakter stoort me en wanneer ik je hoor gaan me nekharen rechtovereind staan". Dat lijkt mij zo onchristelijk en volgens mij zou het dwaas zijn om zo te handelen. Ik zou het daarmee veel erger maken.

Iemand ervaringen en/ of tips om ermee om te gaan. Hoe kan ik Kracht uit Hem putten? Ik vind het altijd zo nutteloos dat ik dit moet ervaren, maar zomaar negeren lukt mij niet (zeker niet uit mezelf). Ik heb dan juist het idee dat ik steeds verder van Hem weg ben en dat wil ik niet, daarom lukt het mij niet om het zomaar te negeren.

Ik denk dat je zelf al (deels) antwoord geeft op je vraag.
Je zegt namelijk:
1-Het punt is dat ik juist wil dat de Ander het doet
2-Ik geloof dat zijn Liefde tegelijkertijd ook Kracht is, daarom wil ik juist dat Hij mijn leven gaat leiden, dat ik boven de ergernis kan staan
3-Ik probeer ervoor te bidden en probeer diegene uit gebed te zegenen omwille van Hem, maar toch ook om geen muur om mijn eigen hart te bouwen.



Allereerst is uiteraard wedergeboorte noodzakelijk. Een nieuwe geboorte door Gods Geest gewerkt.
Als je wedergeboren bent ben je als het ware een twee-mens. Je hebt een nieuw deel gekregen en ook nog een oud deel.
Paulus zegt erover in Gal. 5: 16-18: En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden van het vlees niet. Want het vlees begeert tegen den geest, en de geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wilt. Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.

Dit levert strijd op met overblijvende zonden die als het goed is niet meer in je heersen maar nog wel de kop op kunnen steken.
Hoe overwinnen we die overblijvende zonden? Paulus zegt: 'Als we door de Geest geleid worden zijn we niet onder de wet'.
Door de kracht van de Heilige Geest. Als het ware geloof in beoefening is, ziende op Christus.
Volkomen zondeloos ben je pas als je sterft, maar dat is geen excuus om er niet tegen te strijden. Als het goed is wil je wel zondeloos zijn en heb je last van de overblijvende en aanklevende zonden. Ik denk dat dat telkens weer een strijd is. De zonde omringt ons lichtelijk. (Hebreeën 12:1).




Je ziet verschillende keren in het N.T. Paulus gelovigen weer oproepen de zonde niet te laten heersen, maar te doden door de Geest en een leven te leven door de Geest, dat je moet zien op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus.


Zie bijvoorbeeld Hebreeën 12(:1,2 e.v.)
Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last en de zonde die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan die ons voorgesteld is; Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand van den troon Gods.


Efeze 4: Ik zeg dan dit, en betuig het in den Heere, dat gij niet meer wandelt, gelijk als de andere heidenen wandelen in de ijdelheid huns gemoeds. Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods, door de onwetendheid, die in hen is, door de verharding huns harten; Welke, ongevoelig geworden zijnde, zichzelven hebben overgegeven tot ontuchtigheid, om alle onreinigheid gieriglijk te bedrijven. Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd; Indien gij naar Hem gehoord hebt, en door Hem geleerd zijt, gelijk de waarheid in Jezus is; Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding; En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds, En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

De dingen zoeken en bedenken die boven zijn en niet die op de aarde zijn is een sleutel om de zonde te doden.
Ziende op Christus. Kolossensen 3.
Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God. Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn, Die ons Leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid.Doodt dan uw leden die op de aarde zijn, namelijk .....(...)Maar nu, legt ook gij dit alles af.(....) Liegt niet tegen elkander, dewijl gij uitgedaan hebt den ouden mens met zijn werken, En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen Die hem geschapen heeft;

Ook Petrus zegt er nog iets over. Hij zegt tegen nieuwgeboren mensen dat ze zeer begerig moeten zijn naar de redelijke onvervalste melk, opdat ze door hetzelve mogen opwassen. Ze moeten dus zeer begerig zijn naar het zuivere Woord, naar Christus Jezus Die te vinden is in het Woord. Het Woord onderzoeken. Jezus is het vleesgeworden Woord. (Joh.1:14) Daardoor was je op in de genade.
1 Petrus 2: Zo legt dan af alle kwaadheid en alle bedrog en geveinsdheid en nijdigheid en alle achterklappingen; En als nieuwgeboren kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen;
Uw lendenen omgorden met waarheid. Het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord. Een deel van de wapenrusting. Zie Ef.6:14,17.
Zodat de boze geen vat op je krijgt.


Dus door de kracht van de Heilige Geest. Als het ware geloof in beoefening is, ziende op Christus.
Dat geloof is ook tevens de belangrijkste in de wapenrusting. Zie Ef.6:16.

Het geloof door de liefde werkende heeft kracht. (Gal.5:6).

Als dat geloof door de Geest werkzaam is dan hebben we zelfs onze vijanden lief en degene die ons niet liggen.
Christus kwam naar de aarde om vijanden met God te verzoenen en bad voor Zijn vijanden.
We moeten dus door het geloof op Hem zien om Hem gelijkvormig gemaakt te worden door de Geest.
Kol.3, vernieuwd worden naar het evenbeeld Desgenen Die hem geschapen heeft.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Ergernis en dwaasheid óf kracht Gods

Berichtdoor Predew » 27 sep 2018 19:02

Goedenavond Johan100,

Wederom bedankt voor je heldere uitleg, het is me duidelijk.
Ik heb echter nog wel een aantal vragen over de wedergeboorte maar ik denk dat het niet past bij deze topic.

Toch blijf ik het in de praktijk nog moeilijk vinden, vooral omdat diegene meent ook een christen te zijn.

Maar zoals je o.a. ook zegt:
Johan100 schreef:Dus door de kracht van de Heilige Geest. Als het ware geloof in beoefening is, ziende op Christus.
Dat geloof is ook tevens de belangrijkste in de wapenrusting. Zie Ef.6:16.


Ziende op Christus is iets wat op dat moment mijn geloof zal moeten beoefenen.
Uiteindelijk zal oefening kunst moeten baren, hoop ik.

Nogmaals dank!
2 Korinthe 12:9

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ergernis en dwaasheid óf kracht Gods

Berichtdoor Johan100 » 27 sep 2018 20:16

Predew schreef:Goedenavond Johan100,

Wederom bedankt voor je heldere uitleg, het is me duidelijk.
Ik heb echter nog wel een aantal vragen over de wedergeboorte maar ik denk dat het niet past bij deze topic.

Toch blijf ik het in de praktijk nog moeilijk vinden, vooral omdat diegene meent ook een christen te zijn.

Maar zoals je o.a. ook zegt:


Ziende op Christus is iets wat op dat moment mijn geloof zal moeten beoefenen.
Uiteindelijk zal oefening kunst moeten baren, hoop ik.

Nogmaals dank!

Goedenavond Pres,
Daar ben ik de Heere dankbaar voor. Ik sta je graag ,in het besef van afhankelijkheid van de Heere, te woord.
En denk graag mee en ik leer van vragen trouwens zelf ook veel.
Er is een topic over wedergeboorte waar je je vragen aan me kwijt kunt, je mag ook een pb sturen.
Wat jij wilt!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten