Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2018 10:52

Dorpeling schreef:Spijtig maar helaas? Durf je het echt daarmee aan? Het gaat niet om een 'goed leven', goede werken tellen helaas niet mee. Alleen genade, om niet geschonken en verdiend door de Heere Jezus in Zijn lijden en sterven, redt van het eeuwige verderf! Daar hoeft niets van ons bij, maar kan ook niet.

Volgens Jakobus is een geloof zonder goede werken een dood geloof.

Jakobus
13 Want een onbarmhartig oordeel zal gaan over dengene die geen barmhartigheid gedaan heeft en de barmhartigheid roemt tegen het oordeel.
14 Wat nuttigheid is het, mijne broeders, indien iemand zegt dat hij het geloof heeft, en heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zalig maken?
15 Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben van dagelijks voedsel,
16 En iemand van u tot hen zou zeggen: Gaat heen in vrede, wordt warm en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelf dood.

Kortom: goede werken dragen wel degelijk bij aan iemands zaligheid.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 15 jul 2018 11:10

naamloos schreef:Dat staat er gewoon bij. Het gaat over hen die de ongerechtigheid werkt: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Dus hoe voorkom je het? Geen ongerechtigheid werken maar je licht laten schijnen door goede werken te doen.
En de Heer zei: Wie is dan de trouwe en verstandige rentmeester ... Zalig hij​ die door zijn ​heer​ bij zijn komst zo handelend aangetroffen zal worden.

Het ' Ik ken u niet' staat meerdere keren in de Bijbel , ook bij de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden.
En daar staat niet bij 'gij die de ongerechtigheid werkt'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Teus » 15 jul 2018 11:23

Johan100 schreef:Ik denk dat je de bedoeling van dit voorbeeld over het hoofd ziet. God heeft honger en dorst gewerkt bij deze man naar het Woord, naar Christus.
Christus is in het Woord te vinden. Een levende relatie gaat via het Woord, wat Hij tot ons te zeggen heeft. Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid.


Nee Johan, ik zie dat niet over het hoofd, ik schreef ook “als het daarbij blijft”
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2018 11:34

Yoshi schreef:Mijn inziens niet een die ook recht doet aan Gods soevereiniteit en aan de eigen integriteit. Dat laatste is vooral de reden dat vele mensen die zichzelf heilszekerheid hebben voorgehouden gaan twijfelen op in de laatste levensfase.

Mensen zijn vaak bezig met zelfreflectie en dus zichzelf oordelen om te verbeteren. Alhoewel in sommige kringen, zoals begrepen van oa Johan100 is zelfreflectie uit den boze.

En niemand die vervolgens weet wat die smalle weg precies inhoudt. Dat zien we in dit topic waar vooral heel veel van dit soort oneliners uitgesproken worden.

Interessant voorbeeld maar zonder concrete vertaling naar de persoonlijke situatie van een individu, zoals zovele voorbeelden vrij betekenisloos.

Ik maak het voor mezelf praktisch. Dat wordt in de kerk ook gedaan. Als ik van het padje af ga, waarschuwt de Heilige Geest. Blijf ik doorgaan of hoor ik niks, dan spreekt Hij door een herder die je waarschuwt. Als ik een leuke kerel heb opgeduikeld die seks voor het huwelijk wel best vindt, heb nu al 3 keer gehad dat een leider zei: Wil je je redding op het spel zetten? Ehmmm nou nee laat ook maar. Ik blijf wel single. Maar er zijn er zat die dan zeggen: hoepel op. Waar bemoei je mee? Ik ga wel naar een andere kerk waar het wel prima is als je dat doet.
Of als je niet wilt bidden. God waarschuwt eerst Zelf. Dan krijg je een waarschuwing via een leider. Als je gewoon gehoorzaam bent en luistert is het goed, anders niet. En ik hoorde van Corrie ten Boom die aan het sterfbed van velen zat, dat die lui zich druk maakten om niets. Dat was gewoon aanklacht van de duivel.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 15 jul 2018 11:46

Wie luistert er weleens wat van Dick Baarssen?

"Ik ken u niet!" Dit zullen meer gelovigen te horen krijgen van Jezus dan meestal wordt gedacht. Zorg ervoor dat dit je niet overkomt!




Over de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden.
We moeten bij Jezus zijn voor genoeg olie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 15 jul 2018 12:29

Johan100 schreef:Het ' Ik ken u niet' staat meerdere keren in de Bijbel , ook bij de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden.
En daar staat niet bij 'gij die de ongerechtigheid werkt'.
Het lijkt me een rode draad in de Bijbel. Die rode draad volg ik liever dan 1 enkele tekst uit een gelijkenis.
Wie Jezus erkent als Heer dient ook zo te leven, anders is het niet meer dan een dood geloof.
Elke keer staat er dat God oordeelt overeenkomstig onze daden, dat komt ook overeen met onze rede.
Bovendien, zials ik eerder zei, we hebben nog:"En de Heer zei: Wie is dan de trouwe en verstandige rentmeester ... Zalig hij​ die door zijn ​heer​ bij zijn komst zo handelend aangetroffen zal worden."
Johan100 schreef:Wie luistert er weleens wat van Dick Baarssen?
Ja die ken ik wel. Als ik je goed herinner gelooft hij dat je van je geloof kunt afvallen, dus niet eens gered, altijd gered.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 15 jul 2018 12:37

naamloos schreef: Ja die ken ik wel. Als ik je goed herinner gelooft hij dat je van je geloof kunt afvallen, dus niet eens gered, altijd gered.
Ik ken niet precies al zijn standpunten, maar datgene wat ik gehoord heb van hem vond ik erg mooi.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 15 jul 2018 12:50

Teus schreef:Ik zie het anders: God heeft al voor jou gekozen, Hij heeft Zijn Zoon al voor jou gegeven. Hij heeft al kenbaar gemaakt dat Hij een eeuwige relatie met je wil hebben. Nu, op deze wereld is het aan jou. Het hangt niet meer van God af.
Je schrijft hetzelfde als wat Veendam laatst schreef.
Maar dit klopt niet (helemaal).
De Heilige Geest moet nog steeds de genade in Christus toepassen in ons hart.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Teus » 15 jul 2018 13:07

Johan100 schreef:Je schrijft hetzelfde als wat Veendam laatst schreef.
Maar dit klopt niet (helemaal).
De Heilige Geest moet nog steeds de genade in Christus toepassen in ons hart.

Wanneer je je bekeert, je zonden belijdt en Vertrouwen op God stelt dan gaat dat gebeuren, dat heeft Hij boofd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 15 jul 2018 13:25

Johan100 schreef:Ik ken niet precies al zijn standpunten, maar datgene wat ik gehoord heb van hem vond ik erg mooi.
Ik ook.
Johan100 schreef:Je schrijft hetzelfde als wat Veendam laatst schreef.
Maar dit klopt niet (helemaal).
De Heilige Geest moet nog steeds de genade in Christus toepassen in ons hart.
De Bijbel benadert ons als vrije mensen met een eigen verantwoordelijkheid.
Vanuit het perspectief van de mens wordt ons gevraagd voor Jezus als Verlosser en Heer te kiezen.
En daar heeft hij beloften aan verbonden, en ik vertrouw erop dat Hij die houdt.
En volgens mij is dat toepassen niets meer dan een (juiste?) theologische manier van spreken van Gods kant van ons geloof.
Vanuit die theologie volgt noodzakelijk, dat iemand die in geloof Jezus heeft aangenomen, God die genade heeft toegepast. Immers, vanuit zichzelf wil en kan hij toch niet?

Het kan nooit zo zijn dat iemand die in geloofsvertrouwens Jezus volgt later te horen krijgt "ik ken u niet." Dan zou God zijn eigen beloften verbreken.
Teus schreef:Wanneer je je bekeert, je zonden belijdt en Vertrouwen op God stelt dan gaat dat gebeuren, dat heeft Hij boofd.
Dan is dat gebeurd. En dat blijft doorgaan omdat hij ons zijn Geest heeft geven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Jesaja40 » 15 jul 2018 13:57

Johan100 merkt op:

Over de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden. We moeten bij Jezus zijn voor genoeg olie.


Let op dit is een gelijkenis en geen realiteit. Wat wordt er met deze gelijkenis gezegd en wat wordt daarmee bedoeld. Tien meisjes krijgen een uitnodiging om bij een bruiloft aanwezig te zijn. De uitnodiging komt lang van tevoren binnen. Het is dus niet zo dat die meisjes overvraagd worden. Zij weten exact de plaats waar die bruiloft voltrokken zal worden. Het is een grote eer voor de bruidegom dat hij vergezeld wordt door maar liefst tien bruidsmeisjes. Zij krijgen voldoende tijds om zich voor te bereiden en zijn beslist niet onkundig van een aantal gebruiken die ter voorbereiding van een bruiloft in acht moeten worden genomen. De bruidegom komt er aan op een tijdstip dat ook de bruidsmeisjes de gelegenheid hebben om met hem mee te gaan. Let eens op het kleine detail, het persoonlijke geschenk die de bruidegom aan deze tien biedt. Als eerste mogen zij een ooggetuige zijn van de blijdschap als bruid en bruidegom elkaar ontmoeten. Tijd genoeg hebben zij om hun bruiloftskleding in orde te maken. Zij wisten van tevoren al dat als de bruidegom komt het een lange, mogelijk nachtelijke reis zou gaan worden. Een dan heb je een lamp nodig om in het donker te kunnen lopen en om in het donker ook gezien te worden.

Ook hier komt een stukje beleefdheid naar voren, die cruciaal als. Als je zuivere lampolie mee neemt dan blijft die langer branden. Ook zal die niet walmen onderweg. Vijf van hen zorgden ervoor dat zij zuivere olie in huis hadden. Die persing duurt ongeveer 8 dagen, maar dan heb je ook kostbare kwaliteit die geen onaangename geur verspreidt. Het kost wat geld en wat meer moeite. Deze meisjes wilden in ieder geval fris voor de dag komen. De andere vijf namen genoegen met de voorradige, minderwaardige en walmende olie. Deze is niet te vermengen met zuivere olie en zal blijven walmen. Daar zat geen respect in bij de voorbereiding. Ongetwijfeld hadden ook deze meisjes, net als de anderen veel aandacht geschonken aan hun kleding. Daar zat het ook niet in. Maar hun nonchalante houding om "maar wat" te doen liet hun karakter zien. Dit is wat ten diepste bedoeld wordt. Voor de omstanders, die dit voorbeeld uitstekend begrepen, wist men dat ook in de Tempeldienst een zuivere olie noodzakelijk was. Iets vervuilde olie en het tempelcomplex zou binnen de kortste keren zwartgeblakerd er uit zien. Omstander begrepen deze hint van de Messias.

Ook de diepere laag die daarin zit werd over het hoofd gezien. De olie, ook wel eens vergeleken met de geestelijke bagage, kan je niet overdragen. Het komt je niet aanwaaien en je kan het ook niet lenen. Dan kloppen zij aan, de bruiloft is al aan de gang en zij missen al de eerste ontmoeting en begroeting. Die achterstand kan niet meer worden ingehaald en alle excuus daarvoor tonen nog meer disrespect voor de bruidegom en zijn bruid. Wat wil Yeshua daarmee zeggen tegen de omstanders? Nu, hier in het heden moet jij je voorbereiden op de bruiloft. Je bent geen toevallige voorbijganger maar een bewust uitgenodigde. Hoe vat je dit op? Nonchalant van: ja maar ze moeten me maar nemen zoals ik ben hoor. Met deze nonchalance kom je misschien nog wel weg bij mensen. Zeker niet bij de Eeuwige. Ook dit is een les die de omstanders van die tijd en die dagen moesten leren. De uitnodiging is niet vrijblijvend en ook: het feest zal ook zonder jouw aanwezigheid niet worden uitgesteld. Ben je nog onderweg en moet je nog wat huiswerk maken (de 8 dagen om de zuivere olie te persen). Of heel diep in de buidel te tasten om alsnog van een ander die kostbare olie te kopen. Wat heb je er persoonlijk voor over? Mag het wat kosten? Of is die bruiloft alleen er maar om jezelf eens lekker te laten verwennen en in de watten te laten leggen?

De bruidegom doet een heel serieuze vraag: niet wil je aanwezig zijn. Zijn toonaard is: het is mij en mijn bruid een hele grote eer om samen mijn bruiloft te vieren. Van harte uitgenodigd dus. Kijk eens naar de verhouding die Yeshua hanteert: 50/50. Het is dus ja of nee, ook dat is diezelfde verhouding.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Veendam » 15 jul 2018 14:03

mohamed schreef:Hoe bedoel je 'ook' van Jezus? Christus is God en God is Eén.


Er zijn zat mensen die God omschrijven als Heilig en Rechtvaardig en straffende God, maar Jezus als liefdevol en genadig.
De strenge God en de poeslieve Jezus.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Jesaja40 » 15 jul 2018 14:09

Veendam voegt toe:

Er zijn zat mensen die God omschrijven als Heilig en Rechtvaardig en straffende God, maar Jezus als liefdevol en genadig.
De strenge God en de poeslieve Jezus.


Wat zegt die (poeslieve) strenge Yeshua: het was beter dat een molensteen om zijn/haar hals werd gedaan en in de diepte van de zee verdronken was. Zo zij er meer teksten waarin de toorn van de Messias nadrukkelijk worden gebezigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2018 15:42

-

Jeremiah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:54

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Jeremiah » 15 jul 2018 19:04

Jesaja40 schreef:Let op dit is een gelijkenis en geen realiteit. Wat wordt er met deze gelijkenis gezegd en wat wordt daarmee bedoeld. Tien meisjes krijgen een uitnodiging om bij een bruiloft aanwezig te zijn. De uitnodiging komt lang van tevoren binnen. Het is dus niet zo dat die meisjes overvraagd worden. Zij weten exact de plaats waar die bruiloft voltrokken zal worden. Het is een grote eer voor de bruidegom dat hij vergezeld wordt door maar liefst tien bruidsmeisjes. Zij krijgen voldoende tijds om zich voor te bereiden en zijn beslist niet onkundig van een aantal gebruiken die ter voorbereiding van een bruiloft in acht moeten worden genomen. De bruidegom komt er aan op een tijdstip dat ook de bruidsmeisjes de gelegenheid hebben om met hem mee te gaan. Let eens op het kleine detail, het persoonlijke geschenk die de bruidegom aan deze tien biedt. Als eerste mogen zij een ooggetuige zijn van de blijdschap als bruid en bruidegom elkaar ontmoeten. Tijd genoeg hebben zij om hun bruiloftskleding in orde te maken. Zij wisten van tevoren al dat als de bruidegom komt het een lange, mogelijk nachtelijke reis zou gaan worden. Een dan heb je een lamp nodig om in het donker te kunnen lopen en om in het donker ook gezien te worden.

Ook hier komt een stukje beleefdheid naar voren, die cruciaal als. Als je zuivere lampolie mee neemt dan blijft die langer branden. Ook zal die niet walmen onderweg. Vijf van hen zorgden ervoor dat zij zuivere olie in huis hadden. Die persing duurt ongeveer 8 dagen, maar dan heb je ook kostbare kwaliteit die geen onaangename geur verspreidt. Het kost wat geld en wat meer moeite. Deze meisjes wilden in ieder geval fris voor de dag komen. De andere vijf namen genoegen met de voorradige, minderwaardige en walmende olie. Deze is niet te vermengen met zuivere olie en zal blijven walmen. Daar zat geen respect in bij de voorbereiding. Ongetwijfeld hadden ook deze meisjes, net als de anderen veel aandacht geschonken aan hun kleding. Daar zat het ook niet in. Maar hun nonchalante houding om "maar wat" te doen liet hun karakter zien. Dit is wat ten diepste bedoeld wordt. Voor de omstanders, die dit voorbeeld uitstekend begrepen, wist men dat ook in de Tempeldienst een zuivere olie noodzakelijk was. Iets vervuilde olie en het tempelcomplex zou binnen de kortste keren zwartgeblakerd er uit zien. Omstander begrepen deze hint van de Messias.

Ook de diepere laag die daarin zit werd over het hoofd gezien. De olie, ook wel eens vergeleken met de geestelijke bagage, kan je niet overdragen. Het komt je niet aanwaaien en je kan het ook niet lenen. Dan kloppen zij aan, de bruiloft is al aan de gang en zij missen al de eerste ontmoeting en begroeting. Die achterstand kan niet meer worden ingehaald en alle excuus daarvoor tonen nog meer disrespect voor de bruidegom en zijn bruid. Wat wil Yeshua daarmee zeggen tegen de omstanders? Nu, hier in het heden moet jij je voorbereiden op de bruiloft. Je bent geen toevallige voorbijganger maar een bewust uitgenodigde. Hoe vat je dit op? Nonchalant van: ja maar ze moeten me maar nemen zoals ik ben hoor. Met deze nonchalance kom je misschien nog wel weg bij mensen. Zeker niet bij de Eeuwige. Ook dit is een les die de omstanders van die tijd en die dagen moesten leren. De uitnodiging is niet vrijblijvend en ook: het feest zal ook zonder jouw aanwezigheid niet worden uitgesteld. Ben je nog onderweg en moet je nog wat huiswerk maken (de 8 dagen om de zuivere olie te persen). Of heel diep in de buidel te tasten om alsnog van een ander die kostbare olie te kopen. Wat heb je er persoonlijk voor over? Mag het wat kosten? Of is die bruiloft alleen er maar om jezelf eens lekker te laten verwennen en in de watten te laten leggen?

De bruidegom doet een heel serieuze vraag: niet wil je aanwezig zijn. Zijn toonaard is: het is mij en mijn bruid een hele grote eer om samen mijn bruiloft te vieren. Van harte uitgenodigd dus. Kijk eens naar de verhouding die Yeshua hanteert: 50/50. Het is dus ja of nee, ook dat is diezelfde verhouding.


Wauw. Dank voor deze post. Stof om over na te denken.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten