Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor coby6 » 17 jul 2018 02:10

-

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2018 09:36

mohamed schreef:Nee, Jakobus stelt dat een geloof zonder goede werken een dood geloof is. En nergens zegt Paulus dat goede werken niets bijdragen, immers dan zou hij zijn eigen prediking vervloekt hebben!


En Jezus’ prediking. Hij noemt dat “vrucht dragen”. Niet om daardoor rein te worden maar omdat je het door Hem bent.

Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2018 10:18

gravo schreef:Alles wordt in een verklaarbare oorzaak-gevolg verhouding gezet. Je krijgt de indruk dat er garanties zijn op de door mensen uitgevoerde acties.
Garanties die God zelf geeft o.a. Bekeer u en laat ieder van u ​gedoopt​ worden in de Naam van ​Jezus​ ​Christus, tot ​vergeving​ van de ​zonden; en u zult de gave van de ​Heilige​ Geest​ ontvangen.
gravo schreef:Hiermee verdwijnt het wezenlijke aspect van de ontmoeting tussen God en mens, namelijk het aspect van het ongedachte, het onverwachte, het genadige. De roeping, de genadige stem van God die tot ons komt zonder voorwaarden, zonder voorafgaande acties, vroomheid of goede werken van de mens, verdwijnt helemaal uit beeld.
Wel, als je Gods beloften gelooft is het een beetje raar om niets te denken en te verwachten.
Wie als kind met de Bijbel is opgevoed heeft in theorie al die aspeten al lang in beeld, en kan niet net doen alsof die nieuw voor hem zijn. Het voor het eerst te gaan ervaren na de geloofsovergave is weer een ander persoonlijk verhaal.
gravo schreef:Theologisch gezegd: de volstrekte passieve gave van het geboren worden (passivum), ik heb het over de geestelijke geboorte, de wedergeboorte, wordt vervangen door de bekering, het actieve aspect dat volgt op de genadige komst van God in ons leven.
Niet vervangen, het is en én.
In plaats van jouw volgorde hou ik het liever bij wat Johannes zegt: Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​Christus​ is, is uit God geboren.
gravo schreef:De mens "zelf" , zoals in bovenstaand citaat gebezigd, is een hopeloos geval. Zelf kan en wil de mens niet anders gaan leven. Juist dat "zelf" moet worden opgegeven, verloochend en vervangen worden door een nieuwe leven, een nieuw hart, een nieuwe gezindheid, een nieuw leven vanuit een nieuwe geboorte, een nieuw zelf, een zelf dat zijn identiteit ontleent aan Christus. Niet meer ik, maar Christus leeft in mij.
God (de Geest) is degene die mij baart, niet ik zelf.

In zeker zin kan ik het eens zijn met de uitspraak dat God de bekering niet schenkt (een uitspraak ergens in deze draad), maar dat leg ik dan wel zo uit, dat Gods eigenlijke geschenk de gave van een nieuwe geboorte, een nieuw leven is. Als dat leven er is, komt alles daar als vanzelf uit voort. Ook de omkering, de bekering van de mens. Want dat nieuwe leven geeft inzicht in de geestelijke werkelijkheid. De totaliteit van de kloof tussen ons en God, door zonde en schuld, maar ook de geestelijke werkelijkheid van de liefde waarmee wij door God als kinderen worden aangenomen, de liefde die in Jezus Christus aan ons is getoond.
Wie een nieuw hart heeft, leeft anders (dat is dan de bekering). Maar anders leven leidt niet tot een nieuw hart.
1. Een mens is heel goed in staat om zich van zonden te bekeren, ook zonder een nieuw hart.
Je kunt stoppen met liegen, vreemd gaan, je naaste onderdrukken e.d. Je kunt dat doen tegen je zelfzuchtige verlangens in, en je kunt het ook gewoon willen. Hoe dan ook, je zult het toch echt zelf moeten doen.
Ik ontken dat de mens niets kan en wil, en gelukkig komen we in de praktijk betrouwbare, hartelijke en integere mensen tegen. Ja ook ongelovigen en atheïsten.
2. Voor gelovig en ongelovig geldt dat je jezelf kunt trainen om anders te gaan denken.
En wie anders gaat denken gaat zich ook anders gedragen, wie zich anders gaat gedragen krijgt weer andere gewoontes.
En vroeg of laat ga je merken dat die gewoontes deel van je zijn geworden, en gaat het je aan je hart als je hoort over onderdrukking, ruzies en scheldpartijen, sociale ongerechtigheid enz.
3. Het nieuwe hart waar zijn Geest in woont, wat God door het geloof heen geeft, is helemaal voor 100% zijn geschenk.
Maar dan nog geldt dat we ons denken moeten vernieuwen, want de oude mens probeert steeds de overhand te krijgen.
gravo schreef:Hoe ontvangen wij dan een nieuw hart. Daar draait alles kennelijk om, dus daar zullen we nu wel nieuwsgierig naar zijn.
Dat ontvangen wij door geloof. En geloof is niets anders dan de roeping van God horen, begrijpen en op jezelf toepassen.
Niet wie zich bekeert wordt zalig, maar wie gelooft wordt zalig.
Wie zijn Bijbel een klein beetje kent weet het antwoord gewoon: Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​Christus​ is, is uit God geboren.
En wie gelooft is wedergeboren en heeft de Geest en een nieuw hart ontvangen leert de Bijbel ons. Daarbji kunnen we het zelf ervaren.
gravo schreef:Geloof en wedergeboorte gaan overigens samen. Het zijn de voor- en achterkant van hetzelfde papier. Zonder voorkant is er geen achterkant, zonder achterkant is er geen voorkant. Wie gelooft is zalig. Wie zalig is heeft een nieuw leven ontvangen, wie een nieuw leven heeft ontvangen gelooft. Dat gebeurt allemaal op hetzelfde moment.

Laten we het allemaal niet te (chrono)logisch maken. Ten diepst verwoorden we namelijk een wonder. Elke geboorte is een wonder.
Bekering hoort er net zo goed bij, want zonder bekering is het geloof dood. En aan een dood geloof heeft God geen beloftes verbonden. Geloof en bekering worden dan ook vaak in 1 adem genoemd. Zonder bekering krijg je later toch echt te horen ''ik ken u niet.''
En verder misschien Romeinen 2 nog eens een keer goed lezen.

Wat betreft het (chrono)logisch houden, het lijkt me van belang dat we beginnen met geloof en bekering.
Immers, dat wat God doet (wedergeboorte) is niet ons pakkie an.
En het mag ook best logisch klinken, we hebben ons verstand niet voor niets gekregen. God liefhebben met hart, ziel, verstand en kracht.
Dan is het ook allemaal wat makkelijker te begrijpen en uit te leggen voor onze medemens die het eangelie niet kent.
Het hoeft niet mystiek te klinken, lijkt me nergens voor nodig.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 10:54

naamloos schreef:
2. Voor gelovig en ongelovig geldt dat je jezelf kunt trainen om anders te gaan denken.
En wie anders gaat denken gaat zich ook anders gedragen, wie zich anders gaat gedragen krijgt weer andere gewoontes.
En vroeg of laat ga je merken dat die gewoontes deel van je zijn geworden, en gaat het je aan je hart als je hoort over onderdrukking, ruzies en scheldpartijen, sociale ongerechtigheid enz.
Dat hou je geen eeuwigheid vol, naamloos. De wortel is verrot. We kunnen ons zelf best opknappen, maar alleen God kan ons veranderen zoals Hij wil dat we zijn. Anders vallen we vroeg of laat altijd weer terug. Wat ben ik blij dat God met Zijn lieve Geest mij wil veranderen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 17 jul 2018 11:08

mohamed schreef: Nee, Jakobus stelt dat een geloof zonder goede werken een dood geloof is. En nergens zegt Paulus dat goede werken niets bijdragen, immers dan zou hij zijn eigen prediking vervloekt hebben!


Marnix schreef:En Jezus’ prediking. Hij noemt dat “vrucht dragen”. Niet om daardoor rein te worden maar omdat je het door Hem bent.

Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.


Dat ontken ik ook niet, het is alleen wél zo dat Paulus uitdrukkelijk gezegd heeft dat goede werken niet die uitwerking hebben dat we daarmee onze zaligheid verdienen kunnen.
En dat is wat andere forummers zo ongeveer verkondigden. Als ik maar goed mijn best doe, kan God eigenlijk niet zeggen dat ik verloren ga. Daar was mijn reactie op gericht.
Yoshi schreef:Omdat ik vrij ben in Christus. En als aan het eind blijkt dat mijn leven niet goed genoeg is geleefd dan is dat spijtig maar helaas.

mohamed schreef:Wat mij betreft: d:)b


Nogmaals, Paulus zegt in Romeinen 3:
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
En in Romeinen 4 bijvoorbeeld,
4 Nu dengene, die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld.
5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.

Dus het is niet zo, dat je door het doen van goede werken Zijn genade en vergeving kunt 'verdienen', maar andersom:
dat je staande in het ware, zaligmakende geloof goede werken gaat doen. Omdat je dan tot eer van van Hem wilt leven.

Uit jezelf kun je inderdaad geen vruchten dragen.

Jezus' eigen woorden in Mattheus 7:
16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 11:14

Johan100 schreef:Dat hou je geen eeuwigheid vol, naamloos. De wortel is verrot. We kunnen ons zelf best opknappen, maar alleen God kan ons veranderen zoals Hij wil dat we zijn. Anders vallen we vroeg of laat altijd weer terug. Wat ben ik blij dat God met Zijn lieve Geest mij wil veranderen.
Daar zou ik nog aan willen toevoegen dat we onszelf een beetje kunnen opknappen, maar buiten Christus zijn we verdoemelijk voor God.
Prent dat nu eens in je hoofd! Vergeet dat nooit.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 11:23

Dorpeling schreef:Dat ontken ik ook niet, het is alleen wél zo dat Paulus uitdrukkelijk gezegd heeft dat goede werken niet die uitwerking hebben dat we daarmee onze zaligheid verdienen kunnen.
En dat is wat andere forummers zo ongeveer verkondigden. Als ik maar goed mijn best doe, kan God eigenlijk niet zeggen dat ik verloren ga. Daar was mijn reactie op gericht.
Als God niet met Zijn lieve Geest in ons hart komt zijn we stekeblind, Dorpeling. Dan denken we dat we de zaligheid zelf nog kunnen verdienen. Jezus Zijn kruisdood wordt krachteloos gemaakt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2018 11:31

Dorpeling schreef:Dat ontken ik ook niet, het is alleen wél zo dat Paulus uitdrukkelijk gezegd heeft dat goede werken niet die uitwerking hebben dat we daarmee onze zaligheid verdienen kunnen.
En dat is wat andere forummers zo ongeveer verkondigden. Als ik maar goed mijn best doe, kan God eigenlijk niet zeggen dat ik verloren ga. Daar was mijn reactie op gericht.



Prima maar ik denk niet andere forummers stellen dat je door je werken wordt gered. Ik denk dat je dat verkeerd begrijpt. Wat ze zeggen is niet dat je daden je redden maar dat tegelijkertijd je daden er wel degelijk toe doen. Dat is toch ook wat Jakobus zegt? En Jezus, als we het dan toch hebben over het "ik heb jullie nooit gekend". Het slot van Matteus 25 na de gelijkenis over de wijze en dwaze maagden: Hij zal de schapen van de bokken scheiden en tegen de schapen zeggen: Jullie zijn gezegend, want ik had honger en jullie gaven me te eten, dorst en gaven me te drinken (etc). En als ze dan vragen: Wanneer had u honger en gaven we u te eten, dorst en gaven u te drinken? Dan zal hij zeggen: Wat je aan de onaanzienlijksten van mijn broeders hebt gedaan, heb je ook aan mij gedaan. En bij de bokken het tegenovergestelde. Je daden redden je niet, Jezus redt je. Maar dat wordt dan ook in je daden zichtbaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 17 jul 2018 12:48

Johan100 schreef:Als God niet met Zijn lieve Geest in ons hart komt zijn we stekeblind, Dorpeling. Dan denken we dat we de zaligheid zelf nog kunnen verdienen. Jezus Zijn kruisdood wordt krachteloos gemaakt.


Eens. Wat is een mens in zichzelf, helemaal niets. We hebben niets, we kunnen niets, we willen zelfs niet. Maar daar moeten we wel achter komen, door Zijn werking.
En wat een wondere goedheid dat God toch nog een weg gebaand heeft waardoor het wél kan. Dat blijft toch het wonder waarvoor Hem in alle eeuwigheid de lof toe zal komen.

Daar bij te mogen zijn, is toch iets om naar te zoeken tot we Hem gevonden hebben. En al duurt dat zoeken ons hele leven, wat is nu een leven op een hele eeuwigheid. Dan heeft Hij toch ook zelf beloofd, dat niemand Hem tevergeefs zal zoeken en dat er uitkomst zál komen, ter bekwamer tijd. Aanhouden, niet opgeven, nooit!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 17 jul 2018 12:49

Marnix schreef:Prima maar ik denk niet andere forummers stellen dat je door je werken wordt gered. Ik denk dat je dat verkeerd begrijpt. Wat ze zeggen is niet dat je daden je redden maar dat tegelijkertijd je daden er wel degelijk toe doen. Dat is toch ook wat Jakobus zegt? En Jezus, als we het dan toch hebben over het "ik heb jullie nooit gekend". Het slot van Matteus 25 na de gelijkenis over de wijze en dwaze maagden: Hij zal de schapen van de bokken scheiden en tegen de schapen zeggen: Jullie zijn gezegend, want ik had honger en jullie gaven me te eten, dorst en gaven me te drinken (etc). En als ze dan vragen: Wanneer had u honger en gaven we u te eten, dorst en gaven u te drinken? Dan zal hij zeggen: Wat je aan de onaanzienlijksten van mijn broeders hebt gedaan, heb je ook aan mij gedaan. En bij de bokken het tegenovergestelde. Je daden redden je niet, Jezus redt je. Maar dat wordt dan ook in je daden zichtbaar.


Dan zal ik dat verkeerd begrepen hebben, dat hoop ik ook. Mijn excuses indien het zo ligt.

Je laatste zin kan ik volledig onderstrepen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Veendam » 17 jul 2018 13:07

gravo schreef:Nou veel succes.

Het bezwaar dat ik tegen deze logische, mechanische geloofsopvatting heb is het volgende:
Alles wordt in een verklaarbare oorzaak-gevolg verhouding gezet. Je krijgt de indruk dat er garanties zijn op de door mensen uitgevoerde acties.
Hiermee verdwijnt het wezenlijke aspect van de ontmoeting tussen God en mens, namelijk het aspect van het ongedachte, het onverwachte, het genadige. De roeping, de genadige stem van God die tot ons komt zonder voorwaarden, zonder voorafgaande acties, vroomheid of goede werken van de mens, verdwijnt helemaal uit beeld.
Theologisch gezegd: de volstrekte passieve gave van het geboren worden (passivum), ik heb het over de geestelijke geboorte, de wedergeboorte, wordt vervangen door de bekering, het actieve aspect dat volgt op de genadige komst van God in ons leven.
Ik ontken niet dat de bekering een actief onderdeel is van het geloof, maar bekering zet zelf niets in werking. De bekering is geen werkend bestanddeel ten behoeve van het heil.
De bekering is een gevolg van de ervaring die gepaard gaat met de wedergeboorte, met de onverwachte, onverdiende en genadige ervaring van Gods liefde. Hij heeft ons lief! dat is de werkelijke drijfveer die ons hart verandert. En liefde is niet af te dwingen, is geen geval van oorzaak en gevolg. Liefde is iets dat je overkomt. De bekering is een re-actie die zich uit in handelingen die zich niet langer in ongehoorzaamheid van God afkeren, maar juist een andere weg gaan, de weg van gehoorzaamheid aan Gods wet. Bekering is een verandering die voortkomt uit geschonken liefde en daarom gekenmerkt wordt door daden van liefde. Want de kern van de wet is liefde.
Wie met de bekering begint, komt in het diensthuis terecht. En daar moeten we nu juist van verlost worden.

De mens "zelf" , zoals in bovenstaand citaat gebezigd, is een hopeloos geval. Zelf kan en wil de mens niet anders gaan leven. Juist dat "zelf" moet worden opgegeven, verloochend en vervangen worden door een nieuwe leven, een nieuw hart, een nieuwe gezindheid, een nieuw leven vanuit een nieuwe geboorte, een nieuw zelf, een zelf dat zijn identiteit ontleent aan Christus. Niet meer ik, maar Christus leeft in mij.
God (de Geest) is degene die mij baart, niet ik zelf.

In zeker zin kan ik het eens zijn met de uitspraak dat God de bekering niet schenkt (een uitspraak ergens in deze draad), maar dat leg ik dan wel zo uit, dat Gods eigenlijke geschenk de gave van een nieuwe geboorte, een nieuw leven is. Als dat leven er is, komt alles daar als vanzelf uit voort. Ook de omkering, de bekering van de mens. Want dat nieuwe leven geeft inzicht in de geestelijke werkelijkheid. De totaliteit van de kloof tussen ons en God, door zonde en schuld, maar ook de geestelijke werkelijkheid van de liefde waarmee wij door God als kinderen worden aangenomen, de liefde die in Jezus Christus aan ons is getoond.
Wie een nieuw hart heeft, leeft anders (dat is dan de bekering). Maar anders leven leidt niet tot een nieuw hart.

Hoe ontvangen wij dan een nieuw hart. Daar draait alles kennelijk om, dus daar zullen we nu wel nieuwsgierig naar zijn.
Dat ontvangen wij door geloof. En geloof is niets anders dan de roeping van God horen, begrijpen en op jezelf toepassen.
Niet wie zich bekeert wordt zalig, maar wie gelooft wordt zalig.

Geloof en wedergeboorte gaan overigens samen. Het zijn de voor- en achterkant van hetzelfde papier. Zonder voorkant is er geen achterkant, zonder achterkant is er geen voorkant. Wie gelooft is zalig. Wie zalig is heeft een nieuw leven ontvangen, wie een nieuw leven heeft ontvangen gelooft. Dat gebeurt allemaal op hetzelfde moment.

Laten we het allemaal niet te (chrono)logisch maken. Ten diepst verwoorden we namelijk een wonder. Elke geboorte is een wonder.

gravo


Over de verschillen tussen bekering en wedergeboorte is veel geschreven en voor velen blijft dit een geheimenis.
Krijgt iemand eerst een nieuw hart en bekeert hij zich dan of bekeert iemand zich en krijgt hij dan een nieuw hart ?
Bij dat laatste zou je geneigt zijn om te zeggen dat de aktie van bekering een menselijk handelen is die er voor zou zorgen dat iemand het heil zou gaan beërven. Maar is dat wel waar om die conclusie te trekken ? Is het niet zo dat er in het gehele oude testemant steeds door God gezegt is wanneer jullie DIT doen dan doe Ik DAT ? Staat er niet dat God ons een dringend advies geeft na de opsomming van zegeningen en vloeken om juist het LEVEN te kiezen ?

Persoonlijk heb ik er dus absoluut geen moeite mee om niet een streep te halen door de gedachte dat door bekering aan de mens een nieuw hart gegeven wordt, als dat een daad is van geloof dan wel te benadrukken en niet als losse daad zonder geloof.

Het anders leven nadat je een nieuw hart hebt gekregen is niet het zelfde als de bekering. Het anders leven is een resultaat van de bekering die gewerkt is door de wedergeboorte of zo je wilt het resultaat van de wedergeboorte welke gewerkt is door de bekering.
Het anders leven zelf op zich is niet de bekering.

gravo schreef:De mens "zelf" , zoals in bovenstaand citaat gebezigd, is een hopeloos geval. Zelf kan en wil de mens niet anders gaan leven. Juist dat "zelf" moet worden opgegeven, verloochend en vervangen worden door een nieuwe leven, een nieuw hart, een nieuwe gezindheid, een nieuw leven vanuit een nieuwe geboorte, een nieuw zelf, een zelf dat zijn identiteit ontleent aan Christus. Niet meer ik, maar Christus leeft in mij.
God (de Geest) is degene die mij baart, niet ik zelf


De mens zelf is absoluut niet een hopeloos geval omdat Jezus Zelf de hoop is ook voor iemand die (nog) niet gelooft.
De uitspraak vind ik dus te kort door de bocht, en al helemaal als deze mens het nieuwe hart heeft gekregen.
Het is niet gebaard worden, maar gebaard zijn. Een eenmalige gebeurtenis en niet een proces dat je hele leven duren moet.
De rest van je leven ben je wel bezig om de leden van je oude ik te doden, je vleselijke leven en het leven vanuit je gevoel en emoties boven het wandelen in de Geest.

Wanneer we wandelen in het oude vleselijke ook dan roept God ons op om ons te bekeren (niet éénmalig). Niet om wederom geboren te worden (wel éénmalig).

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 13:18

Is dit niet een beetje offtopic?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2018 15:45

Johan100 schreef:Dat hou je geen eeuwigheid vol, naamloos. De wortel is verrot. We kunnen ons zelf best opknappen, maar alleen God kan ons veranderen zoals Hij wil dat we zijn. Anders vallen we vroeg of laat altijd weer terug. Wat ben ik blij dat God met Zijn lieve Geest mij wil veranderen.
1. Het was in eerste instantie bedoelt op deze uitspraak van gravo: "Zelf kan en wil de mens niet anders gaan leven."
2. Wie zegt dat dat niet de of een manier van God is om de mens te veranderen?
Het werkt tot in je hart door, en het is een Bijbelse opdracht om je denken te vernieuwen.
Johan100 schreef:Daar zou ik nog aan willen toevoegen dat we onszelf een beetje kunnen opknappen, maar buiten Christus zijn we verdoemelijk voor God.
Prent dat nu eens in je hoofd! Vergeet dat nooit.
Daar gaat het nu niet om, en verder ben ik ook niet vergeetachtig.
Zo vergeet ik ook niet dat Jezus een verzoening is voor onze zonden, niet alleen de onze, maar ook die van de hele wereld.
Dat hij het Lam Gods is dat de zonde der wereld weg neemt. (en nee, ik daarmee maak ik bekering en geloof niet overbodig want ik leer geen alverzoening)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yada
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Yada » 17 jul 2018 18:35

naamloos schreef:De God van onze voorouders heeft ​Jezus​ weer tot leven gewekt, nadat u hem had vermoord door hem aan een kruishout te hangen. God heeft hem een plaats gegeven aan zijn rechterhand, hem tot leidsman en redder verheven om de Israëlieten tot inkeer te brengen en hun ​zonden​ te ​vergeven.


De Joden hadden Jezus verworpen, zich van hem afgekeerd, en hem door de handen van de Romeinen gekruisigd.
God heeft hem weer tot leven verwekt en hem verheven tot leidsman en redder, en zo heeft hij Israël weer de kans gegven zich te bekeren, tot inkeer te komen en vergeving van zonden te krijgen.
Ook in deze tekst is het de mens zelf die zich bekeert en gelooft.

De mens is vrij en verantwoordelijk voor wat hij met Gods aanbod doet.
Zo worden we aangesproken, en onze reactie daarop bepaald de uitkomst.
Als een mens zich bekeert en gelooft dan hoef je je helemaal niet druk te maken waar dat vandaan komt.
Hoe het precies 'achter de schermen' werkt, daar kun je een theologische mening over hebben (die heb ik ook) maar dat is Gods 'probleem'.
Hij kan het a.h.w. niet maken om te zeggen ''ho even, jij hebt jezelf bekeert en bent zelf gaan geloven dus je komt err niet in Ik ken u niet. Dan zou Hij je straffen en zijn beloften niet nakomen omdat je gehoorzaam bent geweest. Dat lijkt me beetje al te dol.
En verder, hoe kom je erbij dat het maar tijdelijk is als een mens zichzelf bekeert en als hij gelooft?

Oke, je krijgt nog meer teksten want je leest de Bijbel half. Is het overigens een bewuste keuze van je om de tekst uit Joh. 1 weg te laten? Hier direct één waarbij Paulus ook uitlegt hoe het 'achter de schermen' werkt. Alleen is het niet zo 'achter de schermen' als jij wilt beweren.
Efeze 2:8 ‭‭Want uit genade zijt‭ gij zalig geworden‭ door het geloof;‭ en dat niet uit u,‭ het is Gods gave;‭ 9 ‭‭Niet uit de‭ werken, opdat niemand roeme.‭ 10 ‭‭Want wij zijn Zijn‭ maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid‭ heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.‭

Jouw God is afhankelijk van wat de mens doet. Hij moet maar afwachten of Zijn huis vol wordt. Je gaat er aan voorbij dat we in de zondeval dood zijn gevallen in de zonden en misdaden. Onze wil hebben we verkocht aan de duivel dus zo vrij is die niet meer. Dan zou er niemand komen. Maar Hij zorgt voor Zijn eigen eer.

Het gaat erom dat je de drie-enige God uit de Bijbel kent en niet een zelfbedachte Jezus. Ik kan bijvoorbeeld met iemand spreken over John uit Almere. Zegt mijn gesprekspartner: ,,Tjoh, die John uit Almere ken ik ook! Heeft hij zwart haar en een bril?" Dan antwoord ik: Ja, krullend haar en hij heeft ook een grote neus." Als blijkt dat hij ook nog van basketbal en rode wijn te houdt, hebben we weer mooi een gemeenschappelijke kennis ontdekt, zou je zeggen. Dan praten we samen over John terwijl, in werkelijkheid, zijn John blank is en die van mij zwart.

Als jij zegt dat niet alles, maar dan ook alles, uit genade door de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, gewerkt en geschonken wordt. Doe je af aan de heerlijkheid, macht majesteit, goedheid en eer van mijn Heere.
Heb je het werkwoord in Johannes 16 wel eens gelezen?
Johannes 16:8 ‭‭En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van‭ zonde, en van gerechtigheid, en van ‭oordeel‭:‭ 9 ‭‭Van zonde,‭ omdat zij in Mij niet‭ geloven;‭

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2018 19:50

Yada schreef:Oke, je krijgt nog meer teksten want je leest de Bijbel half.
Kijk aan, dat heb je snel geconcludeerd. :mrgreen:
Yada schreef:Is het overigens een bewuste keuze van je om de tekst uit Joh. 1 weg te laten?
Dat wedergeboorte geheel van God vandaan komt erken ik ten volle.
Maar verder staat er gewoon dat mensen Hem aannemen en in zijn naam geloven.
Plus dat wedergeboorte niet iets natuurlijks is, maar een geboorte uit God.
- Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om ​kinderen​ van God te worden.
Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Elders zegt Johannes het zo: Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​Christus​ is, is uit God geboren;
Yada schreef:Hier direct één waarbij Paulus ook uitlegt hoe het 'achter de schermen' werkt. Alleen is het niet zo 'achter de schermen' als jij wilt beweren.
Efeze 2:8 ‭‭Want uit genade zijt‭ gij zalig geworden‭ door het geloof;‭ en dat niet uit u,‭ het is Gods gave;‭ 9 ‭‭Niet uit de‭ werken, opdat niemand roeme.‭ 10 ‭‭Want wij zijn Zijn‭ maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid‭ heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.‭

De gave is hier de zaligheid die God uit genade geeft door het geloof. De zaligheid ontvang je niet door werken, opdat niemand roeme.
En die goede werken horen bij een levend geloof.
Yada schreef:Jouw God is afhankelijk van wat de mens doet. Hij moet maar afwachten of Zijn huis vol wordt.
Niet afhankelijker dan Hij zelf wil. Hij heeft zelf de regels bepaald.
Yada schreef:Je gaat er aan voorbij dat we in de zondeval dood zijn gevallen in de zonden en misdaden. Onze wil hebben we verkocht aan de duivel dus zo vrij is die niet meer. Dan zou er niemand komen. Maar Hij zorgt voor Zijn eigen eer.
Jaja, dat verhaal ken ik. God benadert ons als vrije en verantwoordelijke mensen (zo ervaren wij onszelf doorgaans ook, toch?) en vanuit dat perspectief hebben wij te reageren. En vanuit dat perspectief zal hij ons ook oordelen.
Als mensen zich bekeren en in Hem geloven, dan wordt Hij daarin geëerd. Kiezen voor Hem is nooit tegen zijn wil.
Yada schreef:Het gaat erom dat je de drie-enige God uit de Bijbel kent en niet een zelfbedachte Jezus. Ik kan bijvoorbeeld met iemand spreken over John uit Almere. Zegt mijn gesprekspartner: ,,Tjoh, die John uit Almere ken ik ook! Heeft hij zwart haar en een bril?" Dan antwoord ik: Ja, krullend haar en hij heeft ook een grote neus." Als blijkt dat hij ook nog van basketbal en rode wijn te houdt, hebben we weer mooi een gemeenschappelijke kennis ontdekt, zou je zeggen. Dan praten we samen over John terwijl, in werkelijkheid, zijn John blank is en die van mij zwart.
Het probleem bij dit voorbeeld is dat wij geen van beide Jezus hebben gezien.
Maar desondanks stel jij jouw kennis van Hem superieur aan de mijne! Tja ... een vuist op tafel overtuigt mij niet hoor!
Yada schreef:Als jij zegt dat niet alles, maar dan ook alles, uit genade door de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, gewerkt en geschonken wordt. Doe je af aan de heerlijkheid, macht majesteit, goedheid en eer van mijn Heere.
Zo kan ik stellen dat jij af doet aan de heerlijkheid, macht, majesteit, goedheid en eer van God wanneer je de mens als een marionet neerzet.
God wordt er niets minder machtig, goed, eerbaar .... van als een mens zich in geloofsgehoorzaamheid aan Hem overgeeft.
Integendeel zou ik eerder zeggen.
Yada schreef:Heb je het werkwoord in Johannes 16 wel eens gelezen?
Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat ​zonde, ​gerechtigheid​ en oordeel is: zonde​ – dat ze niet in mij geloven ...
En, is de wereld overtuigd? De meeste niet dacht ik zo. Wat dus duidelijk maakt dat sommige mensen zich wel laten overtuigen en anderen niet.
Nog steeds geen enkel probleem voor onze eigen verantwoordelijkheid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten