Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 16 jul 2018 12:58

Yoshi schreef:Mooi standaard verhaal met mooie woorden, sierlijke zinnen, bijbelse teksten enz enz. Maar concreet komen we hier dus helemaal geen centimeter verder mee. Graag even concreet maken dus. Hoe voorkom jij concreet, in je dagelijkse leven dat Jezus aan het eind niet zegt je niet te kennen.


Concreet? Ikzelf kan dat niet voorkomen, daarvoor ben ik echt en compleet afhankelijk van genade.
Daarom houd ik me vast aan de beloftes die Hijzelf in Zijn Woord gedaan heeft. Dat is mijn enige troost en vertrouwen. Want als ik naar mezelf kijk, hoe ik het telkens weer verknal en vergooi, telkens weer de zonde opzoek, dan zou het nooit kunnen.
Daarom is mijn gebed van dag tot dag, Heere bekeer ook mij, trek mij en ik zal U nalopen. Ik laat U niet gaan, tenzij dat Gij ook mij zegent. En dan is er toch die hoop dat God nog nooit een zondaar heeft weggestuurd die Hem werkelijk zoekt.
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 16 jul 2018 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 16 jul 2018 13:02

Teus schreef:Denk je de zaligheid te verliezen met zo'n leven?

Ik ben van mening dat God ons niet zal vragen waar we gekerkt hebben. Ook niet hoe vaak we gekerkt hebben.
God houdt niet van onze regelmaat of gewoontes.



Teus schreef:Ik schreef meer in dat bericht, Dorpeling.
Ik schreef ook niet of we gekerkt hebben.


Klopt. Maar uit de toon hierin kunnen mensen opmaken dat ze dan ook wel weg mogen blijven. Maar dat kan dus niet, er zal wel van ons gevraagd worden wat we met Zijn Woorden gedaan hebben, waar we onze tijd mee gevuld hebben.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Yoshi

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Yoshi » 16 jul 2018 13:06

Dorpeling schreef:Concreet? Ikzelf kan dat niet voorkomen, daarvoor ben ik echt en compleet afhankelijk van genade.
Daarom houd ik me vast aan de beloftes die Hijzelf in Zijn Woord gedaan heeft. Dat is mijn enige troost en vertrouwen. Want als ik naar mezelf kijk, hoe ik het telkens weer verknal en vergooi, telkens weer de zonde opzoek, dan zou het nooit kunnen.
Daarom is mijn gebed van dag tot dag, Heere bekeer ook mij, trek mij en ik zal U nalopen. Ik laat U niet gaan, tenzij dat Gij ook mij zegent. En dan is er toch die hoop dat God nog nooit een zondaar heeft weggestuurd die Hem werkelijk zoekt.

Kortom; concreet bid je van dag tot dag datzelfde gebed en dat is het? Bedankt iig voor je eerlijke antwoord.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 16 jul 2018 13:12

Yoshi schreef:Kortom; concreet bid je van dag tot dag datzelfde gebed en dat is het?


Nee, dat is het niet. Het gaat niet altijd zo, en in zulke mooie woorden, maar om het hart. Soms is het alleen een zucht, maar ook dat verstaat Hij. Wanneer ik alleen dit gebed standaard zou bidden, dan was het wel erg leeg. Wanneer er geen behoefte en vraag naar Hem is, kan het ook geen waar gebed zijn.
Er is een leegte in mij die vervuld moet worden, en nergens anders kan ik dat vinden dan alleen bij en door Hem. En dát brengt me op de knieen.
Maar ik ga niet mijn hele gebedsleven te beschrijven, ik hoop dat je die zelf ook hebt. Want God wil het doen niet OM het gebed, maar OP het gebed!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 16 jul 2018 13:13

Yoshi schreef: Bedankt iig voor je eerlijke antwoord.


Geen dank :)
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Yoshi

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Yoshi » 16 jul 2018 13:15

Dorpeling schreef:Geen dank :)

Bedankt voor de aanvulling ik begrijp dat je niet alles op papier wil zetten. :)

mohamed

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2018 13:20

Dorpeling schreef:Ik heb niet gezgd dat je dan maar geen goede werken moet doen, ik zei dat je niet daar je grond van moet maken. Niet denken 'als ik maar goede werken doe, komt het wel goed'. Want dat is echt een verkeerd vertrouwen!
Het is niets uit ons wat we mee kunnen en hoeven te brengen. Dat is toch juist een troost?

Waarom is Jakobus' brief dan opgenomen in de Bijbel? Immers, hij schrijft dat een geloof zonder goede werken een dood geloof is.

Yoshi

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Yoshi » 16 jul 2018 13:25

mohamed schreef:Waarom is Jakobus' brief dan opgenomen in de Bijbel? Immers, hij schrijft dat een geloof zonder goede werken een dood geloof is.

Je weet dat die roomse afgodendienaren de bijbel hebben samengesteld. De brief van Jacobus heeft men schijnbaar vergeten uit de bijbel te scheuren tijdens de reformatie. :wink:

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 16 jul 2018 13:31

mohamed schreef:Waarom is Jakobus' brief dan opgenomen in de Bijbel? Immers, hij schrijft dat een geloof zonder goede werken een dood geloof is.


Paulus en Jakobus spreken elkaar niet tegen.
Paulus: Een mens kan alleen gered worden door het geloof in Jezus Christus. Je kunt niet gered worden door het doen van goede werken. Hij leerde dat goede werken moeten samen gaan met levend geloof. Geloof alleen redt.
Jakobus: Hoe kan iemand laten zien dat hij gered is? Alleen door het doen van de goede werken. Een gered persoon zal goede werken doen. Dit zijn geloofswerken, die voortkomen uit een geloof dat echt en levend is. Het geloof dat redt is niet alleen!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

mohamed

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2018 15:22

Yoshi schreef:Je weet dat die roomse afgodendienaren de bijbel hebben samengesteld. De brief van Jacobus heeft men schijnbaar vergeten uit de bijbel te scheuren tijdens de reformatie. :wink:

Dat kunnen ze dan beter alsnog doen! :lol:

mohamed

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2018 15:24

Dorpeling schreef:Paulus en Jakobus spreken elkaar niet tegen.
Paulus: Een mens kan alleen gered worden door het geloof in Jezus Christus. Je kunt niet gered worden door het doen van goede werken. Hij leerde dat goede werken moeten samen gaan met levend geloof. Geloof alleen redt.
Jakobus: Hoe kan iemand laten zien dat hij gered is? Alleen door het doen van de goede werken. Een gered persoon zal goede werken doen. Dit zijn geloofswerken, die voortkomen uit een geloof dat echt en levend is. Het geloof dat redt is niet alleen!

Nee, Jakobus stelt dat een geloof zonder goede werken een dood geloof is. En nergens zegt Paulus dat goede werken niets bijdragen, immers dan zou hij zijn eigen prediking vervloekt hebben!

Yada
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Yada » 16 jul 2018 17:37

Teus schreef:Dat zien we verschillend.
Bekeren is een daad van jezelf, het is een keuze.
Er staat vele malen "bekeert u" in de Bijbel, nergens "laat u bekeren"

De Heere eist geloof en bekering het maar is ook gekomen om het te geven.
Handelingen 5:31 ‭‭Deze heeft God door Zijn rechter ‭hand‭ verhoogd ‭tot‭ een Vorst‭ en Zaligmaker, om Israël te‭ geven bekering en vergeving der zonden.‭ 32 ‭‭En wij zijn Zijn getuigen van deze woorden;‭ en ook de Heilige Geest,‭ Welken God gegeven heeft dengenen, die Hem gehoorzaam zijn.‭
Johannes 1:12 ‭‭Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven‭ kinderen Gods‭ te worden, ‭namelijk‭ die in Zijn Naam geloven;‭ 13 ‭‭Welke niet uit den bloede, noch‭ uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren‭ zijn.‭

Altijd met twee woorden spreken.
Het geloof en de bekering die van God geschonken zijn, hebben waarde voor de eeuwigheid. Geloof en bekering die uit de mensen zelf voortkomen is alleen voor de tijd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 16 jul 2018 19:13

Yada schreef:Handelingen 5:31 ‭‭Deze heeft God door Zijn rechter ‭hand‭ verhoogd ‭tot‭ een Vorst‭ en Zaligmaker, om Israël te‭ geven bekering en vergeving der zonden.‭ 32 ‭‭En wij zijn Zijn getuigen van deze woorden;‭ en ook de Heilige Geest,‭ Welken God gegeven heeft dengenen, die Hem gehoorzaam zijn.

Altijd met twee woorden spreken.
Het geloof en de bekering die van God geschonken zijn, hebben waarde voor de eeuwigheid. Geloof en bekering die uit de mensen zelf voortkomen is alleen voor de tijd.
De God van onze voorouders heeft ​Jezus​ weer tot leven gewekt, nadat u hem had vermoord door hem aan een kruishout te hangen. God heeft hem een plaats gegeven aan zijn rechterhand, hem tot leidsman en redder verheven om de Israëlieten tot inkeer te brengen en hun ​zonden​ te ​vergeven.


De Joden hadden Jezus verworpen, zich van hem afgekeerd, en hem door de handen van de Romeinen gekruisigd.
God heeft hem weer tot leven verwekt en hem verheven tot leidsman en redder, en zo heeft hij Israël weer de kans gegven zich te bekeren, tot inkeer te komen en vergeving van zonden te krijgen.
Ook in deze tekst is het de mens zelf die zich bekeert en gelooft.

De mens is vrij en verantwoordelijk voor wat hij met Gods aanbod doet.
Zo worden we aangesproken, en onze reactie daarop bepaald de uitkomst.
Als een mens zich bekeert en gelooft dan hoef je je helemaal niet druk te maken waar dat vandaan komt.
Hoe het precies 'achter de schermen' werkt, daar kun je een theologische mening over hebben (die heb ik ook) maar dat is Gods 'probleem'.
Hij kan het a.h.w. niet maken om te zeggen ''ho even, jij hebt jezelf bekeert en bent zelf gaan geloven dus je komt err niet in Ik ken u niet. Dan zou Hij je straffen en zijn beloften niet nakomen omdat je gehoorzaam bent geweest. Dat lijkt me beetje al te dol.
En verder, hoe kom je erbij dat het maar tijdelijk is als een mens zichzelf bekeert en als hij gelooft?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Veendam » 16 jul 2018 21:28

Yada schreef:De Heere eist geloof en bekering het maar is ook gekomen om het te geven.

Altijd met twee woorden spreken.
Het geloof en de bekering die van God geschonken zijn, hebben waarde voor de eeuwigheid. Geloof en bekering die uit de mensen zelf voortkomen is alleen voor de tijd.


God schenkt helemaal geen bekering, maar eist van de mens dat ze zich bekeren.
God eist dus een aktie van de mens.
Maar dan zou de mens behouden worden door zijn eigen werken zeg je dan misschien, maar dat is dus niet zo.
God zorgt er voor dat de mens de stap kan nemen om tot bekering te komen.
Maar het blijft dat de mens zelf zich moet bekeren.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor gravo » 16 jul 2018 22:39

Veendam schreef:(...)Maar het blijft dat de mens zelf zich moet bekeren.


Nou veel succes.

Het bezwaar dat ik tegen deze logische, mechanische geloofsopvatting heb is het volgende:
Alles wordt in een verklaarbare oorzaak-gevolg verhouding gezet. Je krijgt de indruk dat er garanties zijn op de door mensen uitgevoerde acties.
Hiermee verdwijnt het wezenlijke aspect van de ontmoeting tussen God en mens, namelijk het aspect van het ongedachte, het onverwachte, het genadige. De roeping, de genadige stem van God die tot ons komt zonder voorwaarden, zonder voorafgaande acties, vroomheid of goede werken van de mens, verdwijnt helemaal uit beeld.
Theologisch gezegd: de volstrekte passieve gave van het geboren worden (passivum), ik heb het over de geestelijke geboorte, de wedergeboorte, wordt vervangen door de bekering, het actieve aspect dat volgt op de genadige komst van God in ons leven.
Ik ontken niet dat de bekering een actief onderdeel is van het geloof, maar bekering zet zelf niets in werking. De bekering is geen werkend bestanddeel ten behoeve van het heil.
De bekering is een gevolg van de ervaring die gepaard gaat met de wedergeboorte, met de onverwachte, onverdiende en genadige ervaring van Gods liefde. Hij heeft ons lief! dat is de werkelijke drijfveer die ons hart verandert. En liefde is niet af te dwingen, is geen geval van oorzaak en gevolg. Liefde is iets dat je overkomt. De bekering is een re-actie die zich uit in handelingen die zich niet langer in ongehoorzaamheid van God afkeren, maar juist een andere weg gaan, de weg van gehoorzaamheid aan Gods wet. Bekering is een verandering die voortkomt uit geschonken liefde en daarom gekenmerkt wordt door daden van liefde. Want de kern van de wet is liefde.
Wie met de bekering begint, komt in het diensthuis terecht. En daar moeten we nu juist van verlost worden.

De mens "zelf" , zoals in bovenstaand citaat gebezigd, is een hopeloos geval. Zelf kan en wil de mens niet anders gaan leven. Juist dat "zelf" moet worden opgegeven, verloochend en vervangen worden door een nieuwe leven, een nieuw hart, een nieuwe gezindheid, een nieuw leven vanuit een nieuwe geboorte, een nieuw zelf, een zelf dat zijn identiteit ontleent aan Christus. Niet meer ik, maar Christus leeft in mij.
God (de Geest) is degene die mij baart, niet ik zelf.

In zeker zin kan ik het eens zijn met de uitspraak dat God de bekering niet schenkt (een uitspraak ergens in deze draad), maar dat leg ik dan wel zo uit, dat Gods eigenlijke geschenk de gave van een nieuwe geboorte, een nieuw leven is. Als dat leven er is, komt alles daar als vanzelf uit voort. Ook de omkering, de bekering van de mens. Want dat nieuwe leven geeft inzicht in de geestelijke werkelijkheid. De totaliteit van de kloof tussen ons en God, door zonde en schuld, maar ook de geestelijke werkelijkheid van de liefde waarmee wij door God als kinderen worden aangenomen, de liefde die in Jezus Christus aan ons is getoond.
Wie een nieuw hart heeft, leeft anders (dat is dan de bekering). Maar anders leven leidt niet tot een nieuw hart.

Hoe ontvangen wij dan een nieuw hart. Daar draait alles kennelijk om, dus daar zullen we nu wel nieuwsgierig naar zijn.
Dat ontvangen wij door geloof. En geloof is niets anders dan de roeping van God horen, begrijpen en op jezelf toepassen.
Niet wie zich bekeert wordt zalig, maar wie gelooft wordt zalig.

Geloof en wedergeboorte gaan overigens samen. Het zijn de voor- en achterkant van hetzelfde papier. Zonder voorkant is er geen achterkant, zonder achterkant is er geen voorkant. Wie gelooft is zalig. Wie zalig is heeft een nieuw leven ontvangen, wie een nieuw leven heeft ontvangen gelooft. Dat gebeurt allemaal op hetzelfde moment.

Laten we het allemaal niet te (chrono)logisch maken. Ten diepst verwoorden we namelijk een wonder. Elke geboorte is een wonder.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten