Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2018 21:17

Veendam schreef:Er zijn zat mensen die God omschrijven als Heilig en Rechtvaardig en straffende God, maar Jezus als liefdevol en genadig.
De strenge God en de poeslieve Jezus.

'Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.' (Mat 10,34)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Teus » 16 jul 2018 07:48

Teus schreef:Wanneer je je bekeert, je zonden belijdt en vertrouwen op God stelt dan gaat dat gebeuren, dat heeft Hij beloofd.


naamloos schreef: Dan is dat gebeurd. En dat blijft doorgaan omdat hij ons zijn Geest heeft geven.


Dat zien we verschillend.
Bekeren is een daad van jezelf, het is een keuze.
Er staat vele malen "bekeert u" in de Bijbel, nergens "laat u bekeren"
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 16 jul 2018 07:54

Teus schreef:Dat zien we verschillend.
Bekeren is een daad van jezelf, het is een keuze.
Er staat vele malen "bekeert u" in de Bijbel, nergens "laat u bekeren"
Grut, ik zeg toch nergens dat bekeren geen daad van jjezelf is. Integendeel!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 16 jul 2018 08:21

Yoshi schreef:Er is geen andere keus. Je kan jezelf natuurlijk heilszekerheid voorhouden, maar dat is in mijn ogen jezelf voor het lapje houden.



Er is wél een andere 'keus'.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Dat is het wonder, wat wij door geloof aan mogen nemen.
Wanneer je jezelf heilszekerheid voor gaat houden, is dat inderdaad bedrog. Maar je mag wel staan naar meer geloof, zodat je de geloofszekerheid mag ontvangen door Hem. En dan is er geen sprake van een lapje voor je ogen houden, maar bij tijden écht mogen geloven en ervaren dat het ook voor jou is. Dat wonder, dan is er even geen twijfel meer, geen angst maar een uitzien naar Zijn komst. En zo wil de Heere Zijn kinderen ondersteunen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 16 jul 2018 08:24

Teus schreef:Denk je de zaligheid te verliezen met zo'n leven?

Ik ben van mening dat God ons niet zal vragen waar we gekerkt hebben. Ook niet hoe vaak we gekerkt hebben.
God houdt niet van onze regelmaat of gewoontes.


Waarom zou Hij Zijn dienaren dan uitzenden om ons te bidden, of we ons met Hem willen laten verzoenen? Wanneer het evangelie uitgaat, moeten we dat middel dat we nog krijgen, gebruiken. Het geloof is uit het gehoor. Dus niet wegblijven!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 16 jul 2018 08:31

mohamed schreef:Volgens Jakobus is een geloof zonder goede werken een dood geloof.


Kortom: goede werken dragen wel degelijk bij aan iemands zaligheid.


Romeinen 3:
Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

Dus onze goede werken tellen echt niet mee. Het is door Hem, door Hem alleen, niets van ons. Gelukkig niet!

We moeten overigens wel ons geloof versieren met goede werken, maar dat is wat anders dan 'bijdragen aan iemands zaligheid'.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Yoshi

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Yoshi » 16 jul 2018 08:43

Dorpeling schreef:Er is wél een andere 'keus'.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Dat is het wonder, wat wij door geloof aan mogen nemen.
Wanneer je jezelf heilszekerheid voor gaat houden, is dat inderdaad bedrog. Maar je mag wel staan naar meer geloof, zodat je de geloofszekerheid mag ontvangen door Hem. En dan is er geen sprake van een lapje voor je ogen houden, maar bij tijden écht mogen geloven en ervaren dat het ook voor jou is. Dat wonder, dan is er even geen twijfel meer, geen angst maar een uitzien naar Zijn komst. En zo wil de Heere Zijn kinderen ondersteunen.

Mooi standaard verhaal met mooie woorden, sierlijke zinnen, bijbelse teksten enz enz. Maar concreet komen we hier dus helemaal geen centimeter verder mee. Graag even concreet maken dus. Hoe voorkom jij concreet, in je dagelijkse leven dat Jezus aan het eind niet zegt je niet te kennen.

mohamed

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2018 08:51

mohamed schreef:Volgens Jakobus is een geloof zonder goede werken een dood geloof.

Jakobus
13 Want een onbarmhartig oordeel zal gaan over dengene die geen barmhartigheid gedaan heeft en de barmhartigheid roemt tegen het oordeel.
14 Wat nuttigheid is het, mijne broeders, indien iemand zegt dat hij het geloof heeft, en heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zalig maken?
15 Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben van dagelijks voedsel,
16 En iemand van u tot hen zou zeggen: Gaat heen in vrede, wordt warm en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelf dood.

Kortom: goede werken dragen wel degelijk bij aan iemands zaligheid.

Dorpeling schreef:Romeinen 3:
Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

Dus onze goede werken tellen echt niet mee. Het is door Hem, door Hem alleen, niets van ons. Gelukkig niet!

We moeten overigens wel ons geloof versieren met goede werken, maar dat is wat anders dan 'bijdragen aan iemands zaligheid'.

Wat jij doet is de ene tekst wegstrepen met de andere, maar heeft God het zo bedoeld denk je? Zeg dan tenminste in navolging van Luther dat de de Jakobus brief een strooien is!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Teus » 16 jul 2018 08:53

naamloos schreef:Grut, ik zeg toch nergens dat bekeren geen daad van jjezelf is. Integendeel!

O, sorry hoor, dan heb ik het verkeerd begrepen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2018 08:53

Yoshi schreef:Mooi standaard verhaal met mooie woorden, sierlijke zinnen, bijbelse teksten enz enz. Maar concreet komen we hier dus helemaal geen centimeter verder mee. Graag even concreet maken dus. Hoe voorkom jij concreet, in je dagelijkse leven dat Jezus aan het eind niet zegt je niet te kennen.

Blijkbaar door de eikel uit te hangen, want goede werken dragen niets bij aan je zielenheil! Wat mij betreft een ernstige protestante dwaling waar ik helaas in mijn jeugd de verrotte vruchten van heb geplukt.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Teus » 16 jul 2018 08:59

Dorpeling schreef:Waarom zou Hij Zijn dienaren dan uitzenden om ons te bidden, of we ons met Hem willen laten verzoenen? Wanneer het evangelie uitgaat, moeten we dat middel dat we nog krijgen, gebruiken. Het geloof is uit het gehoor. Dus niet wegblijven!

Ik schreef meer in dat bericht, Dorpeling.
Ik schreef ook niet of we gekerkt hebben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 16 jul 2018 11:18

Teus schreef:Wanneer je je bekeert, je zonden belijdt en Vertrouwen op God stelt dan gaat dat gebeuren, dat heeft Hij boofd.

Ik heb daar de Geest voor nodig, om vertrouwen op God te stellen, in Hem te geloven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2018 11:34

Vraag en je zal gegeven worden, zoek en je zal vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. Wie vraagt ontvangt, wie zoekt zal vinden, wie klopt zal worden opengedaan. Welke vader zou zijn kind, als het om een vis vraagt, een slang geven? Of een schorpioen als het om een ei vraagt? Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.

Johan100 schreef:Het ' Ik ken u niet' staat meerdere keren in de Bijbel , ook bij de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden.
En daar staat niet bij 'gij die de ongerechtigheid werkt'.


Hij zegt dat als mensen menen dat het wel goed zit maar dat in de praktijk niet zo is. Als ze bijvoorbeeld door hun gedrag denken gered te worden en dan zeggen: Ja maar we hebben toch altijd dit en dat gedaan? Leven van genade ipv van eigen werken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 16 jul 2018 12:50

mohamed schreef:Blijkbaar door de eikel uit te hangen, want goede werken dragen niets bij aan je zielenheil! Wat mij betreft een ernstige protestante dwaling waar ik helaas in mijn jeugd de verrotte vruchten van heb geplukt.


Ik heb niet gezgd dat je dan maar geen goede werken moet doen, ik zei dat je niet daar je grond van moet maken. Niet denken 'als ik maar goede werken doe, komt het wel goed'. Want dat is echt een verkeerd vertrouwen!
Het is niets uit ons wat we mee kunnen en hoeven te brengen. Dat is toch juist een troost?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Chaya » 16 jul 2018 12:53

Dorpeling schreef:Waarom zou Hij Zijn dienaren dan uitzenden om ons te bidden, of we ons met Hem willen laten verzoenen? Wanneer het evangelie uitgaat, moeten we dat middel dat we nog krijgen, gebruiken. Het geloof is uit het gehoor. Dus niet wegblijven!

Juist! God heeft de middelen gegeven.
Teus schreef:Bekeren is een daad van jezelf, het is een keuze.

Dan zou het maar slecht met ons gesteld zijn als het van ons af moet hangen.
Hoe vaak wij God juist niet in de weg zitten, ook al hebben we nog zulke goede bedoelingen. De Bijbel staat vol met voorbeelden hiervan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten