Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 18 jul 2018 17:45

Teus: "Zeker, dat is juist de moeilijkheid van dit topic. Ik heb het overigens niet over geloven. We willen wel kunnen zeggen hoe God werkt maar hoe we zelf moeten werken …...
Ik kan niets zonder God, zelfs niet knipperen met mijn ogen maar kan mijn oogleden wel stil houden. Het blijft een keuze Johan, en wel een oprechte keuze. Wat denk je? Zou God je tegemoet komen als je bij jezelf zegt “ik ga mijn zonden belijden en ga vragen of Hij ze wil vergeven en in mijn leven wil komen, maar.... Hij zal het toch wel niet doen?"
Johan100 schreef:Als we beseffen dat we in alles de Geest nodig hebben hoeft het niet zo moeilijk te zijn.
Maar veel mensen leven niet uit dat besef, dat blijkt wel uit hun praat.
Met mijn ogen knipperen en heel veel andere dingen meer gaat me net zo makkelijk af met als zonder dat besef hoor.
Ik durf zelfs te stellen dat zulk besef het geloven juist veel moeilijker kan maken.
Het blijkt steeds weer dat er mensen zijn die niet durven te geloven voordat ze zeker weten dat het de Geest is die hen drijft.
Johan100 schreef:Die verhouding tussen wat doet de mens en wat doet God precies is echt nog niet zo eenvoudig om in woorden te omschrijven.
Maar als Hij maar aan Zijn eer komt. De Bijbel zegt dat niemand God zoekt van nature, God komt tot ons met Zijn Woord, Hij klopt, maakt mensen bereidwillig. Hij zorgt in wezen voor alles. We moeten het wel zien.
Waarom zou je die verhouding wie wat doet in woorden willen vangen?
Dat lijkt mij helemaal niet nodig. We weten heel goed wat Gods wil is over ons doen en laten.
Hoe de Geest precies werkt wordt ons toch nooit helemaal duidelijk, dus kun je gewoon bij je eigen kennen en kunnen blijven.
Gewoon je verantwoordelijkheid nemen, en dan zie je vanzelf wel hoe je leven geleidt wordt. Hoe je hart en gedachten gevormd worden.
Johan100 schreef:Nee, juist niet stil blijven zitten. De Geest maakt je een zoeker, maakt je actief. Maar dan moeten mensen niet zeggen dat ze het zelf doen.
Ze geven God de eer niet.
Juist wel!
Johan100 schreef:Speciaal aan gelovigen gericht:

Daarom, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijde gehoorzaam zijt geweest, blijft, niet alleen zoals in mijn tegenwoordigheid, maar nu des te meer bij mijn afwezigheid, uw behoudenis bewerken met vreze en beven, want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt. (Filippenzen 2:12-13)
Tekenend dat je juist het laatste onderstreept.
Ik zou nou juist met het eerste beginnen: Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven, want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.
Als iemand aan zijn eigen zaligheid werkt dan mag je concluderen dat het God is die in je werkt.
Precies wat ik eerder stelde: als iemand zegt dat hij gelooft dan mag je concluderen en erkennen dat God dat in hem gewerkt heeft.

Maar goed, je klaagde over off topic, dat deze discussies elders al gevoerd worden, plus dat het de aandacht teveel van de openingspost afleidt.
Toch ga je er zelf mee verder en negeer je de vraag hoe jij zelf denkt te kunnen voorkomen dat Jezus straks zegt ''Ik ken u niet.''
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Yoshi » 18 jul 2018 17:50

naamloos schreef:Toch ga je er zelf mee verder en negeer je de vraag hoe jij zelf denkt te kunnen voorkomen dat Jezus straks zegt ''Ik ken u niet.''

Dat antwoord zal wel interessant zijn ja. Nu blijft het wat theoretisch gedachtegangen zonder enige praktische invulling.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 18 jul 2018 19:30

naamloos schreef: Waarom zou je die verhouding wie wat doet in woorden willen vangen?

Om hardnekkige mensen te overtuigen dat het God is die mensen zalig maakt.
naamloos schreef: Juist wel!

Fijn. Ik merk het alleen niet aan je bijdrages. De mens staat voor mijn gevoel bij jou centraal.
De mens dit en de mens dat....


naamloos schreef:Maar goed, je klaagde over off topic, dat deze discussies elders al gevoerd worden, plus dat het de aandacht teveel van de openingspost afleidt.
Toch ga je er zelf mee verder en negeer je de vraag hoe jij zelf denkt te kunnen voorkomen dat Jezus straks zegt ''Ik ken u niet.''

Ik klaagde niet. Ik gaf het gewoon aan.
Negeer ik die vraag? Bij mijn weten heeft niemand die nog gesteld.
Als je dat wilt voorkomen dan ga je zoeken net zo lang tot je die Parel van grote waarde gevonden hebt.
Net zolang tot Hij van vrede spreekt tot je ziel. 'Ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord'. 'Ik (Jezus) voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven'.

Geestelijk luie mensen die het op een misschientje aan laten komen mogen wel vrezen.
Ook mensen die de Bijbel bestuderen om een ander de oren te wassen en te laten zien hoe goed ze het wel niet weten moeten vrezen.
Oprecht zoeken naar die Parel van grote waarde. Die zoekers zullen vinden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 18 jul 2018 20:52

Johan100 schreef:
Negeer ik die vraag? Bij mijn weten heeft niemand die nog gesteld.
Als je dat wilt voorkomen dan ga je zoeken net zo lang tot je die Parel van grote waarde gevonden hebt.
Net zolang tot Hij van vrede spreekt tot je ziel. 'Ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord'. 'Ik (Jezus) voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven'.

Geestelijk luie mensen die het op een misschientje aan laten komen mogen wel vrezen.
Ook mensen die de Bijbel bestuderen om een ander de oren te wassen en te laten zien hoe goed ze het wel niet weten moeten vrezen.
Oprecht zoeken naar die Parel van grote waarde. Die zoekers zullen vinden.


Vraag is hierboven meermaals gesteld, maar mooi antwoord!

Overigens verwijt de pot de ketel ook weleens iets over oren wassen, maar dat terzijde.. :wink:
Laten we elkaar maar niet veroordelen en dat aan God overlaten.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

mohamed

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor mohamed » 18 jul 2018 21:37

Yoshi schreef:Dat antwoord zal wel interessant zijn ja. Nu blijft het wat theoretisch gedachtegangen zonder enige praktische invulling.

Wij kunnen de wereld niet redden, dus proberen het juiste te doen in je directe omgeving lijkt mij praktisch.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 18 jul 2018 23:03

Naamloos: Waarom zou je die verhouding wie wat doet in woorden willen vangen?
Johan100 schreef:Om hardnekkige mensen te overtuigen dat het God is die mensen zalig maakt.
Nou, dat staat helemaal niet ter discussie hoor. Open deuren intrappen is vrij nutteloos.
Johan100 schreef:Fijn. Ik merk het alleen niet aan je bijdrages. De mens staat voor mijn gevoel bij jou centraal.
De mens dit en de mens dat....
Het is ook niet zo belangrijk of jij het merkt. Er ontgaat je geregeld nogal eens wat, maar daar lig ik niet wakker van.
En tja, er staat nou eenmaal dat de mens moet geloven, zich moet bekeren, goede werken moet doen.
Dus als je daar klachten over hebt dan moet je die maar bij God brengen.
Johan100 schreef:Als je dat wilt voorkomen dan ga je zoeken net zo lang tot je die Parel van grote waarde gevonden hebt.
Johan100 schreef:Oprecht zoeken naar die Parel van grote waarde. Die zoekers zullen vinden.
Oww, hier nog een beetje huiswerk over die parel. (en niet Jezus gaan beschuldigen dat hij de mens centraal stelt hè!)
http://watkrijgenwe.nu/cgi-bin/maranarc ... g&p.id=516
Johan100 schreef:Ook mensen die de Bijbel bestuderen om een ander de oren te wassen en te laten zien hoe goed ze het wel niet weten moeten vrezen.
Dat is wel een heel raar motief om de Bijbel te gaan bestuderen. Hoe kom je daar op zo vraag ik mij dan af .... :-k
Johan100 schreef:Geestelijk luie mensen die het op een misschientje aan laten komen mogen wel vrezen.
Klopt, dat is niet handig.

Ik heb er ook nog 1. Mensen die over andermans hart oordelen mogen wel vrezen: Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt.
God heeft al het oordeel aan zijn Zoon gegeven.



Maar goed, ik blijf er nog steeds bij dat het over mensen gaat die geen levend maar een dood geloof hebben.
Ze doen niet wat ze moeten doen nl. de wil van de Vader, en ze doen wel wat ze niet moeten doen nl. werken van wetteloosheid.

Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan? Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de ​wetteloosheid​ werkt!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor cornelis » 10 sep 2018 19:55

Toen ik dit las,kwam bij mij gelijk de gedachte op,
Breng deze angst bij onze Hemelse Vader in het gebed.
Dat helpt echt.
Hij is immers een God die hoort.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor MoesTuin » 10 sep 2018 20:32

cornelis schreef:Toen ik dit las,kwam bij mij gelijk de gedachte op,
Breng deze angst bij onze Hemelse Vader in het gebed.
Dat helpt echt.
Hij is immers een God die hoort.

Inderdaad in Geloof
God laat zich vinden door ieder die Hem zoekt.
God kan door onze dingen heen ons tot Hem trekken met koorden van Zijn Liefde, zodat we Zijn Vergeving, Vrede en Blijdschap ontvangen.
Zo geweldig !!.

Als ik Hem maar kenne,
Hem de mijne weet,
als mijn hart zich Hem gewenne,
nimmermeer Zijn trouw vergeet,
vrees ik niet voor lijden,
voel slechts deemoed, liefde en verblijden.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor cornelis » 12 sep 2018 19:46

Helemaal mee eens.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

lanfy

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor lanfy » 13 sep 2018 18:50

Verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden voor het posten in de beperkte religie-fora: memberlist.php?mode=group&g=3955

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor krid » 13 sep 2018 18:58

Het antwoord op de vraag is eenvoudig: je moet wedergeboren zijn. Je moet niet religieus zijn, je moet een relatie hebben met Jezus Christus. Immers, als je een relatie met Jezus hebt, kent Hij jou!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

lanfy

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor lanfy » 13 sep 2018 19:11

Verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden voor het posten in de beperkte religie-fora: memberlist.php?mode=group&g=3955

remco2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 mar 2015 14:23

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor remco2015 » 19 jan 2019 02:04

Dat Jezus zal zeggen: "ik ken u niet "zal niet afhangen van het wel of niet bezoeken van een kerk. Zoals de zondag al niet bijbels is is een verplicht kerkbezoekje ook niet bijbels.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor gravo » 19 jan 2019 13:09

Een hele vreemde topic-titel. Het ademt een sfeer die volgens mij niet past bij het wezen van het geloof.

Het lijkt wel alsof onze zaligheid iets is dat we door goed opletten, voorzichtig opereren, behoedzaam en oplettend leven veilig kunnen stellen. In de vraag zit opgesloten dat we normaal gesproken wel door Jezus gekend zijn en dat we, als er maar geen rare dingen gebeuren, gewoon kunnen rekenen op een warm welkom bij Hem. Gelovig zijn, naar de hemel gaan zeg ik maar even in mijn eigen woorden, is een vanzelfsprekendheid. Een ongelukje, een onvoorzichtigheidje zou dat in gevaar kunnen brengen. En dat willen we dus voorkomen.

Volgens mij is er echter niets vanzelfsprekend aan het volgen van Jezus. En is het kindschap Gods helemaal niet de normaalste zaak van de wereld. En kunnen we ook zeker niet uitgaan van een min of meer automatische zaligheid als we maar een beetje in het gareel blijven.

Wordt onze conditie in de Bijbel niet heel anders beschreven? Is de mensheid, getekend in de dramatische wegzending van Adam uit het paradijs, niet gedoemd om zonder God en zonder hoop in de wereld te leven? Is dat geen blijvende vloek die weer met volle kracht terugkeert, wanneer wij ons zelf voor de zoveelste keer weer losrukken van God, Zijn Woord en Heilig Evangelie? Over welke geruststellende zekerheid hebben wij het eigenlijk? Is de aarde verlost? Blijven volken trouw aan het hen gepredikte Evangelie?

Nee, de mens is van nature, dat wil zeggen naar zijn aard en diepste inborst, een zondaar, die met name ongehoorzaam is aan God. In eigen ogen lijken zijn daden wellicht goed en logisch, maar ze worden beoordeeld op grond van Gods bedoelingen. Liefde en recht zijn de criteria. En dan blijkt al snel hoezeer ons gedrag en onze beschaving een vernisje is dat onze ware aard verhult.

We moeten goed beseffen welke goddelijke liefde en macht, welk goddelijk recht en gebod er nodig is om ons uit deze verlorenheid te redden.
De verlossing heeft zich moeten voltrekken door een offer. Door lijden en dood. De ontzagwekkende weg die Gods Zoon moest afleggen door onze wereld, door onze zondige natuur, door onze gewelddadige tijden geeft precies aan hoe het met ons gesteld is.
Er is veel voor nodig om weer aangenomen te kunnen worden als Gods kind. God heeft er Zijn eigen heilig Kind Jezus voor moeten opofferen.

Zo liggen de verhoudingen.

Niet wij kunnen voorkomen dat we niet gekend zullen worden door Jezus. Jezus voorkomt dat wij niet gekend zullen worden door God. Daarvoor betaalde Hij met Zijn leven.

Ja, maar wij kunnen toch geloven?

Wees er niet te zeker van, denk ik dan. “Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet ophoude”, zegt Jezus tegen Petrus.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor krid » 19 jan 2019 14:22

Johan100 schreef:Hoe voorkomen we dit? Wat moeten we dan doen?


Eigenlijk is het heel simpel: Christus aanvaarden als God en Verlosser en onszelf verloochenen. Dus, eerder niks doen, dan proberen te werken. Rechtvaardigheid is een geschenk, kwestie van in dankbaarheid aanvaarden.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten