Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 13 jul 2018 10:37

Beste mensen,

Een vraag waar ik eens over na wilde denken met jullie.
Hoe voorkom ik nu dat Jezus straks tegen me zegt: 'Ik ken u niet!'

Ja, maar we hebben toch in Uw naam geprofeteerd?

Ik ken u niet! Is het antwoord.

Hoe voorkomen we dit? Wat moeten we dan doen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2018 11:32

"Doorgrond mij, o God en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op de eeuwige weg"
Psalm 139
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Teus » 13 jul 2018 11:37

Chaya schreef:"Doorgrond mij, o God en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op de eeuwige weg"
Psalm 139

Dit is na bekering.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 13 jul 2018 11:40

Teus schreef:Dit is na bekering.

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of iets voor of na bekering is?

Zonder wedergeboorte kun je lijkt mij ook doordrongen zijn van de inhoud van deze tekst.
God kan dit besef al werken voordat je wedergeboren bent, toch?

Een taxichauffeur in Peru die een bijbel naast zich had liggen op de bijrijdersstoel zei eens tegen evangelist van Dooijeweert: 'Ik wil voorkomen dat Jezus straks tegen me zegt 'Ik ken u niet', daarom graaf ik in het Woord.'
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 13 jul 2018 13:15

Johan100 schreef:Hoe voorkom ik nu dat Jezus straks tegen me zegt: 'Ik ken u niet!'

Ja, maar we hebben toch in Uw naam geprofeteerd?

Ik ken u niet! Is het antwoord.

Hoe voorkomen we dit? Wat moeten we dan doen?
Dat staat er gewoon bij. Het gaat over hen die de ongerechtigheid werkt: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Dus hoe voorkom je het? Geen ongerechtigheid werken maar je licht laten schijnen door goede werken te doen.
En de Heer zei: Wie is dan de trouwe en verstandige rentmeester ... Zalig hij​ die door zijn ​heer​ bij zijn komst zo handelend aangetroffen zal worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor coby6 » 13 jul 2018 14:14

Chaya schreef:"Doorgrond mij, o God en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op de eeuwige weg"
Psalm 139

Ja exact dat.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Jesaja40 » 13 jul 2018 14:52

Johan100 vraagt
Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet


Heel indringende vraag, die ook afgelopen week in de Synagoge klonk, maar dan vanuit een heel andere strekking. Zeer veel collegae zullen zondag het woord verkondigen. Ieder op zijn/haar eigen wijze en gedreven door de passie die zij door mogen geven. Hun taak is zwaarder dan die van de kerkganger, zij dragen de volle verantwoordelijkheid voor wat er gezegd wordt. Het mag dus niet een populaire verkondiging worden waarin de mens centraal staat om de goede daden die in de afgelopen week plaats hebben gevonden.

Laat die prediking verre van ons blijven. Het aanbod van G'ds liefde en genade voor mensen dient de eerste plaats in te nemen. Predikanten en kerkgangers hebben behoefte aan een royale uitleg van de prediking. Geen oeverloze herhalingen, daar raakt men van in slaap en de aandacht verslapt. Gewoon fris, en durf als predikant gewoon een vast liturgisch onderdeel over te slaan en gebruik die kostbare tijd voor een stukje uitleg. Dat zijn de bouwstenen.

Het gevaar zit er juist bij predikanten in: maar Jezus, ik heb elke zondag wel 3000 mensen onder mijn gehoor gehad en ik heb hen in 20 minuten verteld hoe goed mensen bezig zijn geweest. Luidkeels hebben zij de liederen gezongen die ik aan hen heb opgegeven. Wat zal dan het antwoord van Jezus zijn: Ik ken u niet, want u heeft het niet over Mij gehad. U wees uitsluitend naar de medemens, dat is op zich niet verkeerd, maar u wees niet naar Mij. Ga weg van mij ....

Hoe kan je dat voorkomen? Oeps, het is zondagmorgen en ik heb mij verslapen. Dat kan u gewoon overkomen, dat zal ik u ook niet verwijten. Een gemiste kans kan ook nog worden ingehaald. Maar gebeurt dat ook in de praktijk? Uitzending gemist is wat dat betreft een uitstekend "redmiddel" en dient mijns inziens geen vaste gewoonte te worden. In drukke gezinnen is dat vaak niet mogelijk en is er een "achterstand" ontstaan. Wie zo slordig omgaat met de kerkgang en het verbindende samenzijn met zijn/haar mede gelovigen begeeft zich op glad ijs.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Teus » 13 jul 2018 21:55

Johan100 schreef:Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of iets voor of na bekering is?

Dan zien wij dat verschillend Johan.

Doorgrond mij, o God en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op de eeuwige weg"

Wat moet je met deze tekst als je God niet vertrouwd?
Hoe kun je God in je hart laten kijken als je hem niet aan Hem geeft?
Hoe kun je pleiten op Gods beloftes als je zelf niet de verantwoording neemt?
Hoe kun je iets van God verwachten als je in de zonden leeft?
Hoe kun je God vragen of er een schadelijke weg in je is als je de meest schadelijk weg bewandelt, onbekeerd in deze wereld.

Bij een ongelovige gaat het niet om schadelijke wegen. Ook niet om schadelijke gedachten. Zijn of haar hele leven is schadelijk.
Waarom zegt Jezus “kom zoals je bent”?

Johan100 schreef:Zonder wedergeboorte kun je lijkt mij ook doordrongen zijn van de inhoud van deze tekst.
God kan dit besef al werken voordat je wedergeboren bent, toch?


Dat wil nog niet zeggen dat je Jezus kent.

Johan100 schreef:Een taxichauffeur in Peru die een bijbel naast zich had liggen op de bijrijdersstoel zei eens tegen evangelist van Dooijeweert: 'Ik wil voorkomen dat Jezus straks tegen me zegt 'Ik ken u niet', daarom graaf ik in het Woord.'


Zeker, je kunt de Bijbel 1000x lezen maar als het daarbij blijft..... je komt steeds meer te weten wie Jezus is, maar dat wil niet zeggen dat je Hem kent of leert kennen.
Je leert Jezus alleen kennen in een levende relatie met Hem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor coby6 » 13 jul 2018 22:14

Kennen is gemeenschap. Sunday Adelaya had er eens een goeie preek over. Hij sloot zich gewoon 2 weken in z'n tuinhuis op om met God te zijn en hij zei: dan word je vruchtbaar, net als in het natuurlijke. Dan krijg je geestelijke kinderen.

mohamed

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor mohamed » 13 jul 2018 22:44

Als Jezus je niet kennen wil heb je het er zelf naar gemaakt door de genade teniet te willen doen.

Yoshi

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Yoshi » 14 jul 2018 06:56

Vanwaar de angst dat Jezus je straks aan het eind van het tijdelijke niet wilt kennen?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor pindas83 » 14 jul 2018 07:14

coby6 schreef:Kennen is gemeenschap. Sunday Adelaya had er eens een goeie preek over. Hij sloot zich gewoon 2 weken in z'n tuinhuis op om met God te zijn en hij zei: dan word je vruchtbaar, net als in het natuurlijke. Dan krijg je geestelijke kinderen.


Wat een vreemde vergelijking zeg.

Je eerste zinnetje kan ik wel mee instemmen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Veendam » 14 jul 2018 08:20

coby6 schreef:Kennen is gemeenschap. Sunday Adelaya had er eens een goeie preek over. Hij sloot zich gewoon 2 weken in z'n tuinhuis op om met God te zijn en hij zei: dan word je vruchtbaar, net als in het natuurlijke. Dan krijg je geestelijke kinderen.


Als je in de Bijbel leest dan is Gods Volk te verdelen in twee groepen:
De mensen die Gods aangezicht zoeken en de mensen die Gods aangezicht niet zoeken.
(David Wilkerson)

Het antwoord dat je altijd hoort van mensen die een bediening hebben die zeer effectief is voor Gods Koninkrijk, op de vraag waarom dat is, is vrijwel altijd dat het komt van een intensief gebedsleven, en veel tijd doorbrengen alleen met God.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Veendam » 14 jul 2018 08:30

mohamed schreef:Als Jezus je niet kennen wil heb je het er zelf naar gemaakt door de genade teniet te willen doen.


Als iemand Jezus niet wil kennen betekend dat ook juist dat hij de genade helemaal niet heeft leren kennen.
Ik denk dat je eigenlijk pas echt kunt stellen dat iemand Jezus heeft leren kennen als hij ook de genade heeft leren kennen en andersom.
Liefdevol en genadig zijn maar ookrechtvaardig en heilig zijn namelijk eigenschappen van het karakter van God en dus ook van Jezus.

mohamed

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2018 08:40

Hoe bedoel je 'ook' van Jezus? Christus is God en God is Eén.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten