Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Chaya » 11 jul 2018 12:49

Marnix schreef:Het komt niet vaak voor maar heel af en toe ben ik het wel met je eens hoor ;-) alleen hoor je dat dan meestal niet, nu wel omdat het een beetje escaleerde om niks.

Als je eerlijk bent weet je heus wel dat je vaak dwars tegen mij ingaat, zodra ik iets zeg.
Of er komt maaaaaarrrr achter. :D
Nu zeg je het openlijk en dat heb ik je nog niet eerder zien doen zo.
Marnix schreef:Hmm eat gaf ik voor dan?

Uhhh, op deze zin heb ik een tijd zitten kauwen, wat je zou kunnen bedoelen, maar ik snap het niet.

Maar ga zo door Marnix. Het voelt goed zo. ::))
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor MoesTuin » 11 jul 2018 13:40

Chaya schreef:Als je eerlijk bent weet je heus wel dat je vaak dwars tegen mij ingaat, zodra ik iets zeg.
Of er komt maaaaaarrrr achter. :D
Nu zeg je het openlijk en dat heb ik je nog niet eerder zien doen zo.

Uhhh, op deze zin heb ik een tijd zitten kauwen, wat je zou kunnen bedoelen, maar ik snap het niet.

Maar ga zo door Marnix. Het voelt goed zo. ::))


Het is gewoon het spelletje "husselwoord"

maak van "eat" .... "wat" :D

en verder is je reactie nogal bemoederend, maar wel warm en teder, en alsof een veel ouder iemand tegen een veel jonger iemand belerend spreekt :mrgreen:

op zich nog wel on topic maar dan iets anders...... :-$
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Dorpeling » 11 jul 2018 14:00

Een mooie definitie van berouw kwam ik tegen bij Calvijn:
'Berouw is niet alleen iets van het begin van het christelijke leven, het ís het christelijke leven'.

Om over door te denken...
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2018 15:43

Chaya schreef:Als je eerlijk bent weet je heus wel dat je vaak dwars tegen mij ingaat, zodra ik iets zeg.
Of er komt maaaaaarrrr achter. :D
Nu zeg je het openlijk en dat heb ik je nog niet eerder zien doen zo.

Uhhh, op deze zin heb ik een tijd zitten kauwen, wat je zou kunnen bedoelen, maar ik snap het niet.

Maar ga zo door Marnix. Het voelt goed zo. ::))


Sorry was niet helemaal duidelijk maar je zei: gelukkig heb je meer begrepen van wat ik zei dan dat je voorgaf. Dus mijn reactie was: hmm wat gaf ik voor / heb ik voorgegeven dan?

En verder, ik ben het echt wel eens met je eens en sporadisch noem ik dat ook wel, maar over waar we het met elkaar eens zijn zullen geen pittige discussies ontstaan. Verder is het natuurlijk niet zo dat ik het op voorhand al niet met je eens ben, dat ik het desondanks regelmatig niet met je eens ben en dat leidt tot pittoge discussies is niet om wie het zegt maar om wat je zegt en dat ik het daar niet mee eens ben. We hebben wel een verschillende kijk op bepaalde zaken. En dat botst wel eens. Dat heeft niet met jou als persoon te maken maar dat ik het dan niet met je gedachtegoed en uitleg van de Bijbel eens ben en dat zal ik ook altijd met een bijbelse onderbouwing proberen te beargumenteren. Ach en dan is het wel extra leuk als we het af en toe wel met elkaar eens zijn en dat gebeurt ook echt nog wel eens hoor ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor mona » 11 jul 2018 16:31

Johan100 schreef:Dag vriendelijke medeforummers :D

Bij deze een topic over de verhouding tussen berouw en wedergeboorte. (Ik hoor sommige mensen denken, nee, niet weer hé).
Hoe zit dat nou?
Hoort berouw bij bekering?
Is berouw een gevolg van bekering?
Een gevolg van Gods liefde in je hart en dat je ziet wie je zelf bent (geweest) tegenover de liefde Gods?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen!



Ik ben heel benieuwd waarom je deze vragen stelt. En is berouw dezelfde als je zonden voelen? (dat zijn dus twee vragen aan jou :wink: )

Ja het hoort bij elkaar. Nooit berouw hebben betekent dat je nooit hebt gezondigd.
Hoe het proces van berouw in de wedergeboorte precies gaat, is een aangelegenheid van de Heilige Geest. Die waait waar heen Hij wil, en hoe Hij wil.
Hoe diep berouw moet gaan, wanneer, lang, kort, vaak, met of zonder tranen....
Ik ben ooit verstrikt geraakt in deze vragen, het brengt je nergens.
Deze preek van Spurgeon is voor mij heel belangrijk geweest.
http://www.downloadpreken.com/artikelen/A032.pdf
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Jesaja40 » 12 jul 2018 17:10

Johan100 schreef:
Dag vriendelijke medeforummers :D

Bij deze een topic over de verhouding tussen berouw en wedergeboorte. (Ik hoor sommige mensen denken, nee, niet weer hé).
Hoe zit dat nou?
Hoort berouw bij bekering?
Is berouw een gevolg van bekering?
Een gevolg van Gods liefde in je hart en dat je ziet wie je zelf bent (geweest) tegenover de liefde Gods?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen!


Johan100,

Ik denk dat je een antwoord kunt vinden in Psalm 25. Toch is dit niet een blauwdruk die voor iedereen toepasbaar zal én mag zijn. Ieder mens is uniek en velen denken dat zij een vast omschreven bekeringsweg moeten volgen. Hier is iets wat niet geëtaleerd wordt, dat wil zeggen: David benoemt wel de zonde van zijn jeugd. Wat dat is wordt niet vermeld, dat is immers iets wat tussen de Eeuwige en hem in staat. Het is ook niet goed om ons te spiegelen aan de ander. Aan de buitenkant kan je heel veel op elkaar lijken. De binnenkant, het hart van de mens, is anders.

Toch wil David vanuit zijn psalmen ons een les leren zonder op de details verder in te gaan.
In Psalm 25:14 staat in het Hebreeuws: - סוֹד יְהוָה, לִירֵאָיו; וּבְרִיתוֹ, לְהוֹדִיעָם –
Letterlijk vertaald: Het geheim is om de Eeuwige te vrezen en Zijn verbond bekend te maken.

De Nederlandse berijming van 1773 is als volgt:
G’ds verborgen omgang vinden zielen waar Zijn vrees in woont,
’t Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden
Naar Zijn vreêverbond, getoond
D’ Ogen houdt mijn stil gemoed
Opwaarts, om op God te letten
Hij, die trouw is, zal mijn voet
Voeren uit der bozen netten


Velen onder u zijn opgegroeid met deze Psalm. De Nederlandse berijming is zeer bloemrijk en geeft ook de uitleg hoe die weg kan zijn. Het blijft altijd het worstelen tussen de Eeuwige en u.

Kijk naar Jacob in zijn worsteling en de vraag: ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.

Niet spiegelen aan anderen, maar worstelen met de Eeuwige. Berouw en wedergeboorte is geen etalagestuk. Wat wel verkondigd dient te worden dat de Eeuwige goed is.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 12 jul 2018 18:17

mona schreef:Ik ben heel benieuwd waarom je deze vragen stelt. En is berouw dezelfde als je zonden voelen? (dat zijn dus twee vragen aan jou :wink: )

Antwoord op vraag 1 =om een gesprek hierover aan te gaan. Benieuwd naar jullie bevindingen.
Antwoord op vraag 2= Ik weet niet overal antwoord op, daarom stel ik hier vragen ;)
Maar ik maak onderscheid tussen aangeroerd zijn in je geweten en spijt hebben én berouw.
Dat eerste noemen sommige oude schrijvers volgens mij ook wel wettisch berouw.
Dat laatste is m.i. een gevolg van de liefde van God in je hart. Alleen de liefde van God maakt je hart echt week om te zien dat je tegen een goed doend God bent ingegaan. Evangelisch berouw, wat samen gaat met wederliefde tot God voelen.

Dank Jesaja40.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor mona » 12 jul 2018 19:18

Johan100 schreef:Maar ik maak onderscheid tussen aangeroerd zijn in je geweten en spijt hebben én berouw.
Dat eerste noemen sommige oude schrijvers volgens mij ook wel wettisch berouw.
Dat laatste is m.i. een gevolg van de liefde van God in je hart. Alleen de liefde van God maakt je hart echt week om te zien dat je tegen een goed doend God bent ingegaan. Evangelisch berouw, wat samen gaat met wederliefde tot God voelen.


Ja helemaal mee eens.
Maar dit blijft altijd, ook al is de wedergeboorte al langer geleden. Juist het zien dat je hebt gezondigd tegen een goede God, maakt de zonde pijnlijk bitter.

Dorpeling schreef:Een mooie definitie van berouw kwam ik tegen bij Calvijn:
'Berouw is niet alleen iets van het begin van het christelijke leven, het ís het christelijke leven'.

Het Christelijke leven is het leven met en uit Christus. God bedoelen, en het dragen van vruchten tot eer van Hem.
Dat berouw daar een onderdeel van is, dat is zeker want wij worden hier nooit zondeloos, en het is een groot voorrecht dat wij steeds bij Hem mogen komen en alles mogen belijden wat wij fout hebben gedaan, in de zekerheid dat Hij ons wil vergeven en reinigen (1 Johannes 1 vers 9)
Maar ik denk niet dat dat het christelijke leven ís, want dan zou berouw het doel zijn van de wedergeboorte, en dat lijkt mij niet.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Dorpeling » 12 jul 2018 22:21

[
mona schreef:
Ja helemaal mee eens.
Maar dit blijft altijd, ook al is de wedergeboorte al langer geleden. Juist het zien dat je hebt gezondigd tegen een goede God, maakt de zonde pijnlijk bitter.


Het Christelijke leven is het leven met en uit Christus. God bedoelen, en het dragen van vruchten tot eer van Hem.
Dat berouw daar een onderdeel van is, dat is zeker want wij worden hier nooit zondeloos, en het is een groot voorrecht dat wij steeds bij Hem mogen komen en alles mogen belijden wat wij fout hebben gedaan, in de zekerheid dat Hij ons wil vergeven en reinigen (1 Johannes 1 vers 9)
Maar ik denk niet dat dat het christelijke leven ís, want dan zou berouw het doel zijn van de wedergeboorte, en dat lijkt mij niet.


Ik denk ook niet dat dat bedoelt wordt in dit citaat van Calvijn, maar juist wat je hierboven zegt in deze reactie. Want 'christelijk leven' is ook heel goed mogelijk zonder ook maar iets van schuldbesef of berouw te voelen. Maar écht christelijk leven kan m.i. niet waar zijn zonder dit (blijvende) besef van zoveel kwaad tegenover zoveel goeds gedaan te hebben, en dan de verwondering dat Hij ook naar zo iemand om wilde zien.
Niet het doel, wel het gevolg ervan wat blijft.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 13 jul 2018 10:55

mona schreef:Ja helemaal mee eens.
Maar dit blijft altijd, ook al is de wedergeboorte al langer geleden. Juist het zien dat je hebt gezondigd tegen een goede God, maakt de zonde pijnlijk bitter.

Eens.
Berouw door God gewerkt vlucht naar God toe en berouw zoals Judas dat had vlucht bij Hem vandaan.
Er zit dus duidelijk een verschil in beleving........en gevolg..........
We moeten er altijd op letten of we ermee naar God toe gaan of niet naar God toe gaan. Of het ons aan Hem verbindt of niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor mona » 13 jul 2018 12:51

Johan100 schreef:Berouw door God gewerkt vlucht naar God toe en berouw zoals Judas dat had vlucht bij Hem vandaan.


Ja, berouw heeft alles met liefde te maken.
Judas had het geld meer lief dan de Heere Jezus Zelf, hij stal al regelmatig van het geld wat voor de armen was bedoeld.
Later smeet hij het geld in de tempel. De satan - die in hem was gevaren - bracht hem tot wroeging en wanhoop. Aangrijpend vind ik dat altijd. Want als hij op dat moment nog naar de Heere Jezus was gegaan, was er nog vergeving van zonden mogelijk.
Het is dus altijd de satan die influistert dat het te laat is om naar God te gaan, om vergeving te vragen.

Ook als we wedergeboren zijn, en onze zonden niet belijden, is dat een teken dat we God niet op de eerste plaats hebben staan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jeremiah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:54

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Jeremiah » 13 jul 2018 16:41

Johan100 schreef:Dag vriendelijke medeforummers :D

Bij deze een topic over de verhouding tussen berouw en wedergeboorte. (Ik hoor sommige mensen denken, nee, niet weer hé).
Hoe zit dat nou?
Hoort berouw bij bekering?
Is berouw een gevolg van bekering?
Een gevolg van Gods liefde in je hart en dat je ziet wie je zelf bent (geweest) tegenover de liefde Gods?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen!


Voor en na de bekering:

2 Korinthe 7:10 Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid. Maar de droefheid der wereld werkt den dood,

Zacharia 12:10 Doch over het huis Davids, en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen, als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.

Er is niets zo onmogelijk als een bekering zonder schaamte, afschuw, droefheid over de zonde tegenover een goeddoend God.

Over t algemeen eerst de ellende, dan de verlossing en daarna de dankbaarheid, en dan doorgaand. Zoals in de Romeinenbrief en de HC.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 11:46

Jeremiah schreef:Voor en na de bekering:

2 Korinthe 7:10 Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid. Maar de droefheid der wereld werkt den dood,


Droefheid naar God bevat dus berouw hebben?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron