Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Dorpeling » 09 jul 2018 18:35

Johan100 schreef:Dag vriendelijke medeforummers :D



Duss.. de (af en toe) iets minder vriendelijke medeforummers mogen niet reageren? Of mag je alleen vriendelijk reageren? :P
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2018 18:42

Chaya schreef:Hallo meneer Johan

Dat was naamloos :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2018 18:44

Chaya schreef:
Ik denk niet dat hij daar behoefte aan heeft.

Waarom denk je dat? Ik heb er ook behoefte aan. Jij ook. Dat was mijn vraag niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2018 18:47

Het gaat er mij om of berouw en wedergeboorte bij elkaar horen. Wat is berouw? Ellendekennis leidt niet perse tot berouw, is ook niet hetzelfde.

Bedankt voor de inhoudelijke reacties tot zover!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Chaya » 09 jul 2018 19:29

Johan100 schreef:Dat was naamloos :wink:

Ach ja, ik was een btje dom. Sorry.
Had moeten (in)zien wie hier zo negatief reageert.
Excuus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2018 19:35

Chaya schreef:Ach ja, ik was een btje dom. Sorry.
Had moeten (in)zien wie hier zo negatief reageert.
Excuus.

Maakt niet uit. Ik vind meneer Johan wel heel elegant klinken :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2018 19:41

Voor de duidelijkheid van dit topic.

Berouw zou ik willen definiëren als verdriet over je zonden.

stelling :Wedergeboorte lijdt tot berouw.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2018 20:55

Chaya schreef:Ach ja, ik was een btje dom. Sorry.
Had moeten (in)zien wie hier zo negatief reageert.
Excuus.
dit klinkt als berouw....of...het laten verzanden van dit topic..?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2018 22:03

Zo liever medeforummers, nu weer lief zijn voor elkaar. Er kan hier en daar best discussie zijn over de formulieren zoals de HC, maar je kan moeilijk ontkennen dat ze in ieder geval een aardige poging hebben gedaan om het evangelie wat in de Bijbel staat, samen te vatten. De lijn van ellende, verlossing en dankbaarheid is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. Dat is een rode draad die je in de Bijbel terugvindt. Chaya noemde al een voorbeeld uit het slot van Romeinen 7 en zo zijn er wel meer voorbeelden. Handelingen 2 bijvoorbeeld, dat de mensen die naar Petrus luisteren die over Jezus vertelt en uiteindelijk de luisteraars er op wijst dat ze Hem gekruisigd hebben, vragen: Maar wat moeten we nu doen? Het antwoord is dan: Bekeer, belijd je zonden, laat je behouden worden. En zo zijn er wel meer voorbeelden. De hele Bijbel van Genesis tot Openbaringen gaat daarover.

Als het goed is dat de uitleg van het Evangelie, ongeacht of het in een leerdienst is of niet. Natuurlijk zal per plek verschillen waar de nadruk op wordt gelegd (dat is in kerkverbanden waar ze de HC gebruiken voor middagdiensten zelfs zo) en valt daar over te discussieren.... net als over hoeveel ruimte er na de Verlossing overblijft voor de Ellende en in welke mate.... maar idd, laten we de HC er even buiten houden en gewoon op de vraag van Johan ingaan. Chaya bedoelde vast niet dat je de lijn van EVD alleen in middagdiensten met Catechismus-zondagen kan horen.... Het is een Bijbelse lijn.

Terug naar de vraag over die andere Bijbelse zaken, berouw en bekering?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Dorpeling » 10 jul 2018 13:04

Johan100 schreef:
stelling :Wedergeboorte lijdt tot berouw.


Stelling: Wedergeboorte LEIDT tot berouw.

Ook een inhoudelijke reactie dan maar, mee eens.

Deze wedergeboorte wordt namelijk zonder ons, in ons gewerkt door de Heilige Geest. En zonder echt berouw zien wij niet dat er een God is die de zonden haat en straft, en hebben we Hem ook niet nodig voor de vergeving ervan. Oprecht berouw is een genadegift. Dat is een berouw of bekering door God gewerkt en wat van God komt daar zal men nooit geen berouw van hebben, dat zal men nooit willen missen of anders willen hebben.
En dan komt het wonder; God, Die de zonden haat heeft mij, de zondaar lief. God, Die de zonden straft heeft mij, de zondaar, tot Zijn kind aangenomen! Niet op grond van ons berouw of onze tranen, maar alleen door het volbrachte werk van Zijn Zoon. 'Ik doe het niet om uwentwille zegt de Heere, doch om Mijns groten naams wille'.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2018 14:20

Ook mee eens, met de kanttekening dat er ook al wel berouw kan zijn voor de wedergeboorte, in het proces naar wedergeboorte. Het is niet zo dat berouw pas ontstaat als er wedergeboorte plaatsvindt. Wat dat betreft leidt berouw misschien ook wel tot wedergeboorte want het is een wisselwerking. Maar los daarvan ben ik het helemaal eens met de stelling.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor MoesTuin » 10 jul 2018 14:29

inderdaad, de volgorde kan divers zijn en dan is het berouw leidt tot wedergeboorte, en als je totale vergeving van al je zonden ontvangen hebt, God zal er nooit meer op terug komen en je hoeft dan ook weer niet terug in berouw, God wil geeerd geloofd en gedankt en geprezen worden!

want een mens die voor God buigt en met oprecht berouw zijn zonden belijdt, daarvoor verandert er enorm veel.
Hij / Zij ontvangt op datzelfde moment volle vergeving voor alles wat hij heeft misdreven.
Hij / Zij wordt met God verzoend, ontvangt vrede met Hem.
God neemt hem / haar aan als Zijn kind en geeft hem Zijn natuur en Zijn Geest.
Zijn eeuwige veroordeling wordt veranderd in eeuwige heerlijkheid.
Inderdaad, dat is de daad met de grootste gevolgen!
Kiest dan!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2018 16:45

Marnix schreef:Zo liever medeforummers, nu weer lief zijn voor elkaar. Er kan hier en daar best discussie zijn over de formulieren zoals de HC, maar je kan moeilijk ontkennen dat ze in ieder geval een aardige poging hebben gedaan om het evangelie wat in de Bijbel staat, samen te vatten. De lijn van ellende, verlossing en dankbaarheid is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. Dat is een rode draad die je in de Bijbel terugvindt.

Dat ik dit nog mag meemaken. :shock:
Marnix schreef:Chaya bedoelde vast niet dat je de lijn van EVD alleen in middagdiensten met Catechismus-zondagen kan horen.... Het is een Bijbelse lijn.

Nee dat bedoelde ik inderdaad niet. Gelukkig heb je toch meer begrepen van hetgeen ik gezegd heb dan je voorgaf.
Ik ben er ontroerd van.
Johan100 schreef:Berouw zou ik willen definiëren als verdriet over je zonden.

stelling :Wedergeboorte lijdt tot berouw.

Ja, maar ook tot inzicht wie je bent. Wie je blijft, ook na ontvangen vergeving.
Dat het dan wel anders wordt, is ook waar.
Een onbekeerde kan spijt hebben van bepaalde daden, maar voelt geen smart.
En nee, dit geeft niet alleen verdriet, maar ook grote vreugde.

Ik hoop dat ik het weer goed samengevat heb. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Dorpeling » 10 jul 2018 17:41

Toch leidt berouw niet altijd automatisch ook tot wedergeboorte en bekering, of volgt daarop.
Kijk maar naar Ezau en Kain bijvoorbeeld.

Daarom, doorzoek u zelf nauw, en onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven.
Want het gaat op eeuwigheid aan.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2018 19:49

Klopt. De draai van de bekering is die dat je je afkeert van het gevolgen van je eigen gevoel, je eigen begeerten, het centraal stellen van jezelf en je gaat richten op Hem. Ook het berouw is dan gericht op Hem,dat je Hem tekort doet en zoals Hij je graag ziet. Dat is heel anders dan het berouw van mensen omdat ze iets hebben gedaan waar e zelf minder van worden. Dat is ik-gericht berouw. Medelijden met jezelf. Dat zie je bij Kain en Ezau.

Chaya schreef:Dat ik dit nog mag meemaken. :shock:


Het komt niet vaak voor maar heel af en toe ben ik het wel met je eens hoor ;-) alleen hoor je dat dan meestal niet, nu wel omdat het een beetje escaleerde om niks.

Nee dat bedoelde ik inderdaad niet. Gelukkig heb je toch meer begrepen van hetgeen ik gezegd heb dan je voorgaf.
Ik ben er ontroerd van.


Hmm eat gaf ik voor dan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten