Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2018 13:51

Dag vriendelijke medeforummers :D

Bij deze een topic over de verhouding tussen berouw en wedergeboorte. (Ik hoor sommige mensen denken, nee, niet weer hé).
Hoe zit dat nou?
Hoort berouw bij bekering?
Is berouw een gevolg van bekering?
Een gevolg van Gods liefde in je hart en dat je ziet wie je zelf bent (geweest) tegenover de liefde Gods?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Chaya » 09 jul 2018 14:24

Johan100 schreef:Dag vriendelijke medeforummers :D

Hi ;/
Johan100 schreef:Bij deze een topic over de verhouding tussen berouw en wedergeboorte.

Dapper van je.
Johan100 schreef:Hoort berouw bij bekering?
Is berouw een gevolg van bekering?
Een gevolg van Gods liefde in je hart en dat je ziet wie je zelf bent (geweest) tegenover de liefde Gods?

Voor degenen die regelmatig in een leerdienst zitten, is het duidelijk.
Ellende - verlossing - dankbaarheid.
Degenen die de Formulieren niet onderschrijven, mogen niet posten in dit besloten gedeelte. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2018 14:29

Chaya schreef:
Degenen die de Formulieren niet onderschrijven, mogen niet posten in dit besloten gedeelte. :wink:

Dat staat er niet. Er staat respect voor hebben. Je hoeft ze niet volledig te onderschrijven. Als dat zo zou zijn weet ik ook niet of ik hier mag posten.
Ik ken de formulieren helemaal niet van top tot teen. Dus zou ik dat eerst moeten controleren en onderzoeken.
Het valt me trouwens op dat mensen die dit roepen de formulieren geeneens goed kennen, maar blind vertrouwen.

Ik las pas van een predikant dat de Heidelbergse Catechismus een prachtig boek is, maar niet voor op de kansel. Daar moet de Bijbel alleen opengaan.
Hij pleit ervoor de catechismus meer voor de catechisatie te gebruiken. Lijkt me heel goed.

Ik ben wel sporen van vervangingsleer tegengekomen in de formulieren, waar ik niet achter sta.
En mag Henk van de Belt hier posten volgens jou? :wink: Hij relativeert ook de volgorde van ellende-verlossing-dankbaarheid wat.
Overigens helder uitgelegd.
https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... ertrouwen/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor coby6 » 09 jul 2018 14:51

Johan100 schreef:Dag vriendelijke medeforummers :D

Bij deze een topic over de verhouding tussen berouw en wedergeboorte. (Ik hoor sommige mensen denken, nee, niet weer hé).
Hoe zit dat nou?
Hoort berouw bij bekering?
Is berouw een gevolg van bekering?
Een gevolg van Gods liefde in je hart en dat je ziet wie je zelf bent (geweest) tegenover de liefde Gods?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen!

Ja.
Komt dan tot berouw en bekering opdat uw zonden uitgedelgd worden. Eerst overtuiging v.d. Heilige Geest, dan berouw, dan bekering.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2018 14:51

Chaya schreef:
Ellende - verlossing - dankbaarheid.
Even over ellende. Ellendekennis wil niet zeggen dat je berouw hebt. Dat zijn in wezen twee onderscheiden zaken m.i.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2018 14:58

Johan100 schreef:Dag vriendelijke medeforummers :D

Bij deze een topic over de verhouding tussen berouw en wedergeboorte. (Ik hoor sommige mensen denken, nee, niet weer hé).
Hoe zit dat nou?
Hoort berouw bij bekering?
Is berouw een gevolg van bekering?
Een gevolg van Gods liefde in je hart en dat je ziet wie je zelf bent (geweest) tegenover de liefde Gods?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen!


Absoluut. Bekering is ipv jezelf en je eigen begeerten volgen, Hem gaan volgen. Een totaal andere kant op. Dat leidt zeker tot berouw. En tegelijkertijd ook tot vergeving. Wel goed om dat erbij te noemen omdat je soms ook ziet dat mensen na hun bekering juist in het zwart gaan lopen vanwege berouw. Maar de volgorde die Chaya noemt is Ellende, Verlossing, Dankbaarheid. Nou is berouw wat anders dan ellende, berouw krijg je als je ontdekt wat je verkeerd hebt gedaan. Maar het eindigt met dankbaarheid omdat het verkeerde door het offer van Jezus Christus is weggedaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Chaya » 09 jul 2018 15:08

Johan100 schreef:Even over ellende. Ellendekennis wil niet zeggen dat je berouw hebt. Dat zijn in wezen twee onderscheiden zaken m.i.

Nee dat is zo.
Maar als je niet weet uit welke ellende je verlost moet worden, kun je ook geen berouw hebben over je zonden, toch?
Johan100 schreef:Ik las pas van een predikant dat de Heidelbergse Catechismus een prachtig boek is, maar niet voor op de kansel. Daar moet de Bijbel alleen opengaan.

De H.C. is geen boek. Het is een Formulier, achter in de Bijbel.
Johan100 schreef:Hij pleit ervoor de catechismus meer voor de catechisatie te gebruiken. Lijkt me heel goed.

Zeker! En de bijbelstudieclub, jongerenvereniging.
Johan100 schreef:En mag Henk van de Belt hier posten volgens jou?

Ik denk niet dat hij daar behoefte aan heeft. :D
Johan100 schreef:Hij relativeert ook de volgorde van ellende-verlossing-dankbaarheid wat.

Het is ook geen vaste volgorde volgens een vaststaande periode. Dat wordt helemaal niet geleerd!

ds. Kot omschreef het zo:

Ellende, verlossing en dankbaarheid is eigenlijk net als een klaverblad met drie blaadjes aan één stengel. Dat heeft één wortel en één stam, wel onderscheiden, maar het is één geheel. Zie Psalm 130: Zo Gij de ongerechtigheid gadeslaat: ellende. Maar bij U is vergeving: verlossing. Opdat Gij gevreesd wordt: dankbaarheid. Of Romeinen 7: Ik ellendig mens: ellende. Wie zal mij verlossen: verlossing. Ik dank God, door Jezus Christus: dankbaarheid. En dan nog een laatste opmerking. Ik las eens bij Spurgeon: de diepste kennis van je ellende doe je op aan de voet van het kruis.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/749 ... nkbaarheid

Ik hoop dus niet dat hier voor de zoveelste keer de discussie wordt gevoerd over de H.C.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor naamloos » 09 jul 2018 15:23

Chaya schreef:Voor degenen die regelmatig in een leerdienst zitten, is het duidelijk.
Ellende - verlossing - dankbaarheid.
Degenen die de Formulieren niet onderschrijven, mogen niet posten in dit besloten gedeelte.
Chaya schreef:Ik hoop dus niet dat hier voor de zoveelste keer de discussie wordt gevoerd over de H.C.
Tsss, je begint er nota bene zelf mee.
Je geeft de voorzet, en hoopt vervolgens dat de bal er niet ingetrapt wordt.
Jaja! ](*,)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Chaya » 09 jul 2018 15:37

naamloos schreef:Tsss, je begint er nota bene zelf mee.
Je geeft de voorzet, en hoopt vervolgens dat de bal er niet ingetrapt wordt.
Jaja! ](*,)

Hallo meneer Johan, ik startte geen discussie!
Ik twijfel niet aan de inhoud van de 3 FvE.
Maar je kunt alweer op je klompen aanvoelen hoe deze discussie ook weer gaat verzanden.
Maar ik pas.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor naamloos » 09 jul 2018 16:02

Chaya schreef:Hallo meneer Johan, ik startte geen discussie!
Ik twijfel niet aan de inhoud van de 3 FvE.
Maar je kunt alweer op je klompen aanvoelen hoe deze discussie ook weer gaat verzanden.
Maar ik pas.
Johan had het helemaal niet over de 3 FvE.
En voor de verandering ben ik het eens met hem eens. Ellendekennis wil nog niet zeggen dat je berouw hebt.
Je kunt namelijk best je ellende zien en toch een vermaak hebben in verkeerde dingen die deel uitmaken van dát waar je ellende uit bestaat.
Naar mijn mening heb je pas echt berouw als je een afschuw hebt over de verkeerde dingen die je hebt gedaan.
Niet omdat ze ellende brengen maar omdat omdat ze in zichzelf afschuwwekkend zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2018 16:10

Chaya schreef:Hi ;/



Voor degenen die regelmatig in een leerdienst zitten, is het duidelijk.
Ellende - verlossing - dankbaarheid.
Degenen die de Formulieren niet onderschrijven, mogen niet posten in dit besloten gedeelte. :wink:


Hoor je dat alleen in een leerdienst?
Leren ze dat ook in die leerdienst?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2018 16:13

naamloos schreef:Johan had het helemaal niet over de 3 FvE.
En voor de verandering ben ik het eens met hem eens. Ellendekennis wil nog niet zeggen dat je berouw hebt.
Je kunt namelijk best je ellende zien en toch een vermaak hebben in verkeerde dingen die deel uitmaken van dát waar je ellende uit bestaat.
Naar mijn mening heb je pas echt berouw als je een afschuw hebt over de verkeerde dingen die je hebt gedaan.
Niet omdat ze ellende brengen maar omdat omdat ze in zichzelf afschuwwekkend zijn.

Precies! En er is meer dan formulieren e.d.
En dat is de discusssie nu ook niet :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jul 2018 17:35

Johan100 schreef:Hoe zit dat nou?
Hoort berouw bij bekering?
Is berouw een gevolg van bekering?
Een gevolg van Gods liefde in je hart en dat je ziet wie je zelf bent (geweest) tegenover de liefde Gods?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen!

Wat die eerste vraag betreft: ja, ik denk van wel. Dat lijkt mij wel wat de Bijbel leert.
Is dat namelijk niet precies dat wat de profeten tot het volk predikten? De boodschap van berouw en bekering (of eventueel andersom)?

Ellendekennis is ook iets, wat zich ook verder verdiept nadat je wedergeboren bent. In de loop van het geloofsleven dus. Dat geldt voor alle drie de stukken (ellende, verlossing, dankbaarheid).
In één moment zal je nooit alles volledig zien. Maar in de loop van de tijd worden er steeds weer andere facetten zichtbaar voor je.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Teus » 09 jul 2018 18:08

Johan100 schreef:
Hoort berouw bij bekering?

Ja, maar berouw hebben leidt zeker niet tot een nieuw leven. Erkenning en belijden leidt tot een nieuw leven.
Johan100 schreef: Is berouw een gevolg van bekering?

Ja, door de Heilige Geest die dan in de mens komt.
Johan100 schreef: Een gevolg van Gods liefde in je hart en dat je ziet wie je zelf bent (geweest) tegenover de liefde Gods?

Absoluut, maar niet alleen dat. Het onbeschrijflijke wat God gedaan heeft, wat je mag zien en God vertellen wat Jezus voor je gedaan heeft telt veel meer. Je verootmoedigen en aanbiddingen tellen voor God, anders gaat het weer om jezelf.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Horen berouw en bekering/wedergeboorte bij elkaar?

Berichtdoor Teus » 09 jul 2018 18:11

Chaya schreef:
Maar als je niet weet uit welke ellende je verlost moet worden, kun je ook geen berouw hebben over je zonden, toch?

Niemand weet uit welke ellende je verlost moet worden zonder het besef dat de Heilige Geest je geeft. Hij geeft je dan ook het besef dat je verlost bent. Anders kan de Heilige Geest niet in je zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron