Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BasLaaitjeer

Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 jun 2018 18:42

1. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

2. Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.

Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor coby6 » 29 jun 2018 19:30

ja nee

BasLaaitjeer

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 jun 2018 19:46

coby6 schreef:ja nee

:lol: een beter antwoord had ik niet kunnen verzinnen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor coby6 » 29 jun 2018 20:54

-

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor Johan100 » 30 jun 2018 09:05

Is dit niet een beetje naar de bekende weg vragen, Bas?
We moeten onze naaste liefhebben, maar niet hun zondige daden. Ook niet die van jezelf trouwens.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2018 13:16

BasLaaitjeer schreef:Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

We hebben de aarde te leen gekregen, om die te onderhouden.
Maar we hebben hier geen blijvende stad. M.a.w. we wonen hier maar tijdelijk, vandaar : te leen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2018 21:12

In geloof in Christus geldt dat we reeds nu al Hemel burgers zijn.
Hemel burgers op aarde.
We zijn wel in deze wereld nu nog maar niet van deze wereld omdat we gekocht en betaald zijn door Christus.
Dat betekend echter niet dat we ons moeten isoleren nu....nee....juist niet.....in Hem staan we sterk door en in Zijn Kracht
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2018 14:24

God houdt van ons zoals we zijn, maar Hij hoidt teveel van ons om ons zo te laten.

Zo moet je dit ook zien. We moeten houden van de mensen in de wereld zoals God de wereld liefheeft zodat mensen en willen dat ze behouden worden. Dat ze het schijngeluk van de wereld wat maar van korte duur is, inruilen voor het veel rijkere, diepe geluk dat God alleen kan geven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor Johan100 » 03 jul 2018 14:52

MoesTuin schreef:In geloof in Christus geldt dat we reeds nu al Hemel burgers zijn.
Hemel burgers op aarde.
We zijn wel in deze wereld nu nog maar niet van deze wereld omdat we gekocht en betaald zijn door Christus.
Dat betekend echter niet dat we ons moeten isoleren nu....nee....juist niet.....in Hem staan we sterk door en in Zijn Kracht

Onze wandel hoort idd in de hemelen te zijn, staat in Filipenzen 3:20.
Ervaar jij dat zo MoesTuin en wat ervaar je?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2018 20:09

Johan100 schreef:Onze wandel hoort idd in de hemelen te zijn, staat in Filipenzen 3:20.
Ervaar jij dat zo MoesTuin en wat ervaar je?


Een gevaarlijke vraag. Maar absoluut geen verkeerde. Je vraagt het aan Moestuin maar ik wil er wel kort iets over zeggen als dat mag. We zijn zondige mensen. Ik ook. Logischerwijs ervaren we dit dus lang niet altijd zo. Het is een strijd. Tegelijkertijd is het meer dan ervaring, dat kan gevaarlijk zijn. Het is waarop de duivel ons zo vaak aanvalt: ervaar je dat dan wel zo? Zeg eens eerlijk, leef jij echt zo goed? Het is ook ons geloof, een stellig weten dat Gods beloften waar zijn. We zijn geen burgers van Zijn Koninkrijk door ons gedrag maar door het offer van Christus, Hij maakt ons heilig en rein.

Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus a; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb b, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben c, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds d, uit louter genade e mij de volkomen genoegdoening f, gerechtigheid en heiligheid van Christus g schenkt en toerekent h, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft i, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem j

Dat mag niet leiden tot gemakzucht maar mag wel troost geven als wij zo vaak tekortschieten. En dan ga je als het goed is ook groeien in geloof, in hoop en in liefde, in heiligheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor Johan100 » 03 jul 2018 21:13

Marnix schreef:Een gevaarlijke vraag. Maar absoluut geen verkeerde. Je vraagt het aan Moestuin maar ik wil er wel kort iets over zeggen als dat mag. We zijn zondige mensen. Ik ook. Logischerwijs ervaren we dit dus lang niet altijd zo. Het is een strijd. Tegelijkertijd is het meer dan ervaring, dat kan gevaarlijk zijn. Het is waarop de duivel ons zo vaak aanvalt: ervaar je dat dan wel zo? Zeg eens eerlijk, leef jij echt zo goed? Het is ook ons geloof, een stellig weten dat Gods beloften waar zijn. We zijn geen burgers van Zijn Koninkrijk door ons gedrag maar door het offer van Christus, Hij maakt ons heilig en rein.

Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus a; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb b, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben c, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds d, uit louter genade e mij de volkomen genoegdoening f, gerechtigheid en heiligheid van Christus g schenkt en toerekent h, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft i, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem j

Dat mag niet leiden tot gemakzucht maar mag wel troost geven als wij zo vaak tekortschieten. En dan ga je als het goed is ook groeien in geloof, in hoop en in liefde, in heiligheid.

Dank voor je reactie Marnix. Uiteraard mag jij er ook op reageren ;)
Waarom een gevaarlijke vraag. Ik begrijp dat niet helemaal. Omdat het meer dan ervaring is?
In Filippenzen (dubbel p) 3 staat letterlijk: 'Onze wandel is in de hemelen'.
Dat merk je dan toch ook? Het gaat niet buiten bevinding om.....
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2018 22:21

Johan100 schreef:Dank voor je reactie Marnix. Uiteraard mag jij er ook op reageren ;)
Waarom een gevaarlijke vraag. Ik begrijp dat niet helemaal. Omdat het meer dan ervaring is?
In Filippenzen (dubbel p) 3 staat letterlijk: 'Onze wandel is in de hemelen'.
Dat merk je dan toch ook? Het gaat niet buiten bevinding om.....


Dat heb ik geprobeerd uit te leggen. Het gaat zeker niet buiten bevinding om. Als je kind van God bent ga je dat ook merken in je leven ondat Hij met Zijn Geest in je woont en werkt. Dan verander je. Je kan niet zeggen dat je bekeerd bent maar dat je niet door Hem bent veranderd. Daarom vind ik het een goede vraag.

Het gevaarlijke is dat de focus niet in de eerste instantie moet liggen op wat jij doet maar op wat Hij heeft gedaan. Als we de nadruk leggen op hoe zuiver we leven komen we er slecht vanaf. We zijn mensen en we maken fouten. Ook als je bekeerd bent. De duivel is dan de eerste om je daarop aan te vallen. Je zegt dat je bekeerd bent, je wandel moet in de hemelen zijn en kijk eens wat je hebt gedaan?! Niet echt hemels he... geloven houdt heiliging in, steeds meer naar Zijn beeld gevoemd worden. Tegelijkertijd houdt ook in dat als je valt, je naar Hem moet gaan en Hij je opricht. Want Hij heeft voor je tekortkomingen betaald en je wordt alleen door Zijn offer gered. Niet omdat je altijd zo Hemels wandelt.

Twee teksten die beiden noemen, de oproep tot
heiliging en de troost van genade als we vallen.... en die belangrijk zijn voor me omdat ik beiden zoveel ervaar:

Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige.
(1 Joh 2:1-2)

Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
(Heb 4:13-16)

Of zoals het zo mooi in het avondmaalsformulier staat:

Maar dit wordt ons, geliefde broeders en zusters in de Heere, niet voorgehouden om de verslagen harten van de gelovigen te ontmoedigen, alsof niemand aan de tafel des Heeren zou mogen aangaan dan wie zonder enige zonde is.

Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij midden in de dood liggen.

Wij moeten erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, bijvoorbeeld dat wij geen volkomen geloof hebben en er niet toe komen God met zoln ijver te dienen als wij verplicht zijn, maar juist dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verdorven vleselijke begeerten. Niettegenstaande dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest droefl1eid over zulke gebreken hebben en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid die tegen onze wil nog in ons overgebleven is, kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons zo deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt.


Je kent die twee dingen die ik beschrijf, het groeien, veranderen naar Zijn beeld en tegelijkertijd het daarbij falen en weten dat je alleen leeft van Zijn offer, Zijn genade, leeft toch wel?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor Johan100 » 03 jul 2018 22:27

Marnix schreef:Dat heb ik geprobeerd uit te leggen. Het gaat zeker niet buiten bevinding om. Als je kind van God bent ga je dat ook merken in je leven ondat Hij met Zijn Geest in je woont en werkt. Dan verander je. Je kan niet zeggen dat je bekeerd bent maar dat je niet door Hem bent veranderd. Daarom vind ik het een goede vraag.

Het gevaarlijke is dat de focus niet in de eerste instantie moet liggen op wat jij doet maar op wat Hij heeft edaan. We zijn mensen en we maken fouten. Ook als je bekeerd bent. De duivel is dan de eerste om je daarop aan te vallen. Je zegt dat je bekeerd bent, je wandel moet in de hemelen zijn en kijk eens wat je hebt gedaan?! Niet echt hemels he... geloven houdt heiliging in, steeds meer naar Zijn beeld gevoemd worden. Tegelijkertijd houdt ook in dat als je valt, je naar Hem moet gaan en Hij je opricht. Want Hij heeft voor je tekortkomingen betaald en je wordt alleen door Zijn offer gered. Niet omdat je altijd zo Hemels wandelt.

Twee teksten die beiden noemen, de oproep tot
heiliging en de troost van genade als we vallen.... en die belangrijk zijn voor me omdat ik beiden zoveel ervaar:

Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige.
(1 Joh 2:1-2)

Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
(Heb 4:13-16)

Dank je Marnix. Ik begrijp het. Maar mijn vraag aan Moestuin of hij/zij ervaart of zijn/haar wandel in de hemelen is en wat hij/zij ervaart heeft toch niet met de focus te maken wat je zelf doet? Alhoewel, we kunnen de Geest wel uitblussen.
Voorbeeld. Als de Geest met onze geest getuigt dat je een kind van God bent komt dat door de Geest en je ervaart het ook.
Zo is het ook met het ervaren dat je wandel in de hemelen is, als je je door geloof verbonden weet met Christus.
Nu is dat niet altijd even sterk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2018 00:04

Johan100 schreef:Dank je Marnix. Ik begrijp het. Maar mijn vraag aan Moestuin of hij/zij ervaart of zijn/haar wandel in de hemelen is en wat hij/zij ervaart heeft toch niet met de focus te maken wat je zelf doet? Alhoewel, we kunnen de Geest wel uitblussen.
Voorbeeld. Als de Geest met onze geest getuigt dat je een kind van God bent komt dat door de Geest en je ervaart het ook.
Zo is het ook met het ervaren dat je wandel in de hemelen is, als je je door geloof verbonden weet met Christus.
Nu is dat niet altijd even sterk.


Als ik je goed begrijp komt dat op het zelfde neer. Je ervaart alleen dat je wandel in de hemelen is als je je afhankelijk weet van Hem en niet gericht bent op je eigen prestaties maar op het offer van Hem. Dat is ook mijn punt. Tegelijkertijd zal je wel in je merken dat de Geest je verandert.

De SV zegt: onze wandel is in de hemel van waaruit we de Zaligmaker verwachten, Jezus Christus. De NBV zegt: Maar we hebben ons burgerrecht in de hemel. De HSV: Ons burgerschap is echter in de hemelen. De kanttekeningen van de SV noemen dit ook. Het is gericht op Hem en Zijn zaligmakende werk. Niet op hoe wij leven. Bij die wandel in de hemelen gaat het er niet alleen om dat wij uit onszelf vlekkeloos leven maar door Hem die in de hemel, van wiens koninkrijk we burgers zijn en die ons vergeeft en opricht als we struikelen of vallen. Het is dus een oproep om heilig te leven als burgers van Zijn rijk maar tegelijkertijd ook dat we alleen door genade en niet door onze werken gered worden omdat Hij ons is voorgegaan.

Kanttekeningen SV:

84) onze wandel
Of, burgerschap, dat is, burgerlijke verkering en wijze van leven der rechte Christenen. Zie Filipp. 1:27.

85) is in de hemelen,
Dat is, zodanig, dat zij altijd trachten niet naar aardse dingen, maar naar hemelse, en naar de heerlijk


Herziene Statenvertaling:

Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus,
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Moeten we de wereld wel of niet lief hebben?

Berichtdoor Johan100 » 04 jul 2018 09:35

Marnix schreef:Als ik je goed begrijp komt dat op het zelfde neer. Je ervaart alleen dat je wandel in de hemelen is als je je afhankelijk weet van Hem en niet gericht bent op je eigen prestaties maar op het offer van Hem. Dat is ook mijn punt. Tegelijkertijd zal je wel in je merken dat de ,

Precies. Gericht zijn op Hem.
De Zaligmaker verwachten uit de hemel.
Een levende verwachting hebben.
'Uw Koninkrijk kome, uw wil geschiede...'

Dit kan als Hij werkt.
Vanuit mezelf niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten