Het gaat niet om het uiterlijk!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2018 09:17

Johan100 schreef:Ik trek me terug uit deze discussie.

Ik weet wel dat we van nature altijd de Heilige Geest weerstaan. Dat heb ik wel geleerd. Maar als je dat zegt tegen godsdienstige mensen wordt je (virtueel) gestenigd.

Johan


Klopt maar dat geldt ons allen, dat geldt ook voor jou en niet alleen voor mensen die het niet met jou eens zijn. Daarom is het goed om met elkaar te praten over wat God in Zijn Woord hier over zegt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2018 12:58

Johan100 schreef:Ik wil geen angst aanpraten hoor, maar ik denk echt dat veel gewetens zullen pas opengaan als het te laat is, vrees ik.

Dat denk ik ook weleens, al hoeft dit niet persé op dit topic te slaan.
Want wat kan er veel mee door onder het mom van.....
Marnix schreef:Je zoekt dus naar wat predikanten ervan vinden en als dat niet in lijn is met wat jij vindt citeer je een predikant die door een andere predikant wordt geciteerd, haal je dat uit de context....

Nee hoor helemaal niet. Ik zoek niet naar dominees, ik zocht naar een citaat en vond dit. Het stond dan in een antwoord.
Marnix schreef:en zeg je dat vroeger predikanten nog gezag hadden maar nu worden tegengesproken door betweters...

Er was in die tijd nog gewoon natuurlijk gezag. Men onderwierp zich daaraan, totdat de vernieuwingen ingevoerd werden.
En steeds meer zie je dit gezag aangetast worden, lees de kranten maar.
Politie-agenten wordt belaagd, burgemeesters worden bedreigd, ministers moeten worden beveiligd.
Als de predikant iets zegt op de kansel en dat bevalt een gemeentelid niet, wordt hij meteen op het matje geroepen.
Johan100 schreef:Voor jou is het dus wetticisme? Dat is je geweten sussen, want ik heb eerder uitgelegd dat het niet uit wetticisme gedaan moet worden. Dit soort discussies eindigen altijd hetzelfde.

Inderdaad, zo eindigt iedere keer discussie.
Men onderwerpt zich niet meer aan de Schrift, althans, wel volgens eigen interpretatie. Dat doe ik net zo goed!! Ik zal jullie vóór zijn.
Maar als iemand mij ergens op wijst dat er vanuit de Bijbel andere richtlijnen zijn, ga ik daar wel op zn minst over nadenken, zonder meteen in termen te denken als wetticisme of vroom voordoen.
Er zijn mensen die altijd in het zwart lopen. Ik denk dat dit niet hoeft, maar ik heb er wel eerbied voor. Zij doen dit omdat ze vaak gebukt zijn onder de last van hun zonden. (is niet het enige argument trouwens)
Hier op het forum word je dan een vrome Farizeëer genoemd (door sommigen) want God ziet de binnenkant aan.
Maar veel zwartgeklede mensen doen dit uit overtuiging en zeker niet om zich vromer voor te doen dan een ander.
Dus laat hen dan met rust.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor naamloos » 29 jun 2018 13:31

Chaya schreef:Want wat kan er veel mee door onder het mom van.....
..... wat kan er veel niet onder het mom van ....
Chaya schreef:Inderdaad, zo eindigt iedere keer discussie.
Men onderwerpt zich niet meer aan de Schrift, althans, wel volgens eigen interpretatie. Dat doe ik net zo goed!! Ik zal jullie vóór zijn.
Maar als iemand mij ergens op wijst dat er vanuit de Bijbel andere richtlijnen zijn, ga ik daar wel op zn minst over nadenken, zonder meteen in termen te denken als wetticisme of vroom voordoen.
Bedoel je nou dat anderen niet nadenken als ze tot de conclusie "wetticisme" komen?
Chaya schreef:Er zijn mensen die altijd in het zwart lopen. Ik denk dat dit niet hoeft, maar ik heb er wel eerbied voor. Zij doen dit omdat ze vaak gebukt zijn onder de last van hun zonden. (is niet het enige argument trouwens)
Hier op het forum word je dan een vrome Farizeëer genoemd (door sommigen) want God ziet de binnenkant aan.
Maar veel zwartgeklede mensen doen dit uit overtuiging en zeker niet om zich vromer voor te doen dan een ander.
Dus laat hen dan met rust.
Ik leg ze geen strobreed in de weg hoor.
Maar zodra ze gaan beweren dat dit Gods richtlijn is vanuit de Bijbel, dan zou ik graag bewijs zien.
Verder respecteer/aanvaar ik hun kledingkeuze evengoed als die van anderen. (Eerbied vind ik wat overdreven)
Tegenstanders van moderne kleding make up en sieraden mogen op hun beurt ons met rust laten ipv met overspel en mannen verleiden aan komen zetten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

BasLaaitjeer

Het gaat WEL om het uiterlijk!

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 jun 2018 15:24

Er zijn mensen die - vanuit hun innerlijk, bewust of onbewust - met hun uiterlijk een statement willen maken. Kwa uiterlijk verschillen zwarte kousen figuren m.i. niet zoveel van mensen die we goths noemen, zij het dat de laatstgenoemden ook vaak zwarte make up gebruiken en zwarte kousen figuren dat wsl als zondig beschouwen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2018 11:30

Chaya schreef:
Inderdaad, zo eindigt iedere keer discussie.
Men onderwerpt zich niet meer aan de Schrift, althans, wel volgens eigen interpretatie. Dat doe ik net zo goed!! Ik zal jullie vóór zijn.
Maar als iemand mij ergens op wijst dat er vanuit de Bijbel andere richtlijnen zijn, ga ik daar wel op zn minst over nadenken, zonder meteen in termen te denken als wetticisme of vroom voordoen.


Je verdraait de zaken. Ik heb hier constant gevraagd om Bijbelse argumenten. Verder dan de tekst uit 1 Petrus 3 is er niets genoemd. Behalve dingen als dat je het maar tussen de regels door moet lezen. De tekst uit 1 Petrus 3 als uitleg hiervoor gebruiken is weerlegd door aan te tonen dat zowel de kanttekenaren van de SV als bijvoorbeeld Henry, Calvijn en ook verschillende predikanten van nu aangeven dat deze tekst niet het gebruik van versieringen / sieraden verbiedt maar oproept tot matig gebruik daarvan. Andere Bijbelteksten wijzen daar ook op. Dat mensen hierin de genoemde lijn niet volgen is niet omdat ze de Bijbel niet serieus nemen maar omdat ze dat wel doen en er geen enkele Bijbelse onderbouwing is dat nagellak, make-up of sieraden niet passen bij Christenen.

Dus kom nou niet met de bewering dat mensen hier een andere lijn kiezen dan die van jou en Johan omdat de Schrift geen gezag heeft. Dat heeft het wel en naast dingen doen die de Bijbel leert houdt Schriftgezag ook in dat je dingen niet afkeurt die de Bijbel niet afkeurt. Dat je geen regels gaat toevoegen die niet in de Bijbel staan. Want dat is de kritiek die ik heb, wat ik wetticisme noem. Als mensen aan Gods goede regels voor ons hun eigen regeltjes gaan toevoegen zonder een goede schriftuurlijke onderbouwing, wat allemaal niet mag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2018 12:37

Marnix schreef:Je verdraait de zaken.

O ja?
Marnix schreef:Henry, Calvijn en ook verschillende predikanten van nu aangeven dat deze tekst niet het gebruik van versieringen / sieraden verbiedt maar oproept tot matig gebruik daarvan. Andere Bijbelteksten wijzen daar ook op. Dat mensen hierin de genoemde lijn niet volgen is niet omdat ze de Bijbel niet serieus nemen maar omdat ze dat wel doen en er geen enkele Bijbelse onderbouwing is dat nagellak, make-up of sieraden niet passen bij Christenen.

Ik heb het niet over sieraden gehad! Noch heb ik bezwaar gemaakt tegen verzorging.
Maar ik heb gezegd dat het gebruik van nagellak in onnatuurlijke kleuren, zoals bijvoorbeeld blauw en grijs, niet past bij een christen. Zo heeft God ons niet geschapen.
Dat geldt denk ik ook voor paarse haren, een hanenkam, pinnen door je hersenpan, en andere rariteiten die ik weleens op straat zie.
Marnix schreef:Dus kom nou niet met de bewering dat mensen hier een andere lijn kiezen dan die van jou en Johan omdat de Schrift geen gezag heeft.

De Schrift heeft wel gezag, maar soms onderwerpen mensen zich niet daaraan.

Ik luister maar wat de wereld daarover zegt. Als het in de kerk hetzelfde eruit ziet als daarbuiten, klopt er iets niet.
Vorige week zei een mevrouw op mijn werk tegen me, "ik reed langs jullie kerk toen deze net uitging. Wat zagen de mensen er netjes uit zeg."
Terwijl ik toch echt niet in een behoudende gemeente zit (helaas).
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2018 12:58

Het gaat er om dat als je dingen vindt als christen, je er een Bijbelse onderbouwing voor moet kunnen geven. En sorry maar zoals ik al zei mis ik die. In deze reactie ook weer. Je komt niet verder dan “ zo heeft God ons niet geschapen” wat overigens ook voor sieraden en kleding geldt, daar word je ook niet mee geboren. Je mag je dus wel, ook al ben je er niet mee geboren, een ketting met blauwe hanger omdoen maar je mag niet die zelfe kleir blauw op je nagels smeren? Je verwijt anderen die Schrift niet serieus te nemen maar zoals in al zei, je gebruikt gevoelsargumenten, een schriftuurlijke onderbouwing is ver te zoeken.... en ondertussen verwijt je anderen dat ze de Bijbel niet serieus nemen. Kom gewoon met een goede Bijbelse onderbouwing en zo niet, sta dan niet raar te kijken als mensen je gevoelsargumenten niet delen en hou eens op anderen dan gebrek ana Schriftgezag te verwijten omdat ze jouw gevoelsargumenten niet delen maar gewoon op basis van de Bijbel tot de conclusie komen dat het helemaal niet verboden is om je nagels een kleurtje te geven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2018 13:14

Marnix schreef:Het gaat er om dat als je dingen vindt als christen, je er een Bijbelse onderbouwing voor moet kunnen geven.

Dat heeft weinig zin, want je bent het er toch niet mee eens.
In veel discussies komt dit naar voren, maar niet alles staat letterlijk in de Bijbel.
Er staat dus ook niet: gij zult uw nagels niet blauw lakken, of: gij zult uw haren niet paars verven.
Het heeft alles met matigheid, soberheid, gij geheel anders, en het verlaten van de wereld en haar genoegens, te maken.
Waar jij iedere keer mee komt is, toch een beetje van de wereld, want wat geeft dat nou. Het is onschuldig, buitenkant.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2018 15:59

Chaya schreef:Dat heeft weinig zin, want je bent het er toch niet mee eens.
In veel discussies komt dit naar voren, maar niet alles staat letterlijk in de Bijbel.
Er staat dus ook niet: gij zult uw nagels niet blauw lakken, of: gij zult uw haren niet paars verven.
Het heeft alles met matigheid, soberheid, gij geheel anders, en het verlaten van de wereld en haar genoegens, te maken.
Waar jij iedere keer mee komt is, toch een beetje van de wereld, want wat geeft dat nou. Het is onschuldig, buitenkant.


Het heeft niks met de wereld te maken, weer zo’n argument voor als mensen er met de Bijbel niet uitkomen.... ze praten hun zelfbedachte uiterlijke regeltjes ermee goed. Het staat er niet maar tussen de regels door kan je het wel lezen. Doe je het toch, dan is het van de wereld, zal je geweten te laat ontsloten worden. En het gaat er niet om of het er letterlijk staat maar zo niet, dan moet je nog wel een goede argumentatie hebben ipv alles wat jij niet vindt kunnen maar als werelds af te doen. Daarmee zijn door de eeuwen heen zoveel dingen kromgepraat die nu heel normaal worden gevonden door iedereen. Dat bedoel ik met eigen regeltjes op basis van gevoelsargumenten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2018 19:36

Marnix schreef:Het heeft niks met de wereld te maken, weer zo’n argument voor als mensen er met de Bijbel niet uitkomen.... ze praten hun zelfbedachte uiterlijke regeltjes ermee goed.

Chaya schreef:Dat heeft weinig zin, want je bent het er toch niet mee eens.

Dat zeg ik, Het heeft helemaal geen zin.
Blijf jij maar rechtpraten wat krom is Marnix. Ik heb geen zin meer om hier nog een woord verder aan te wijden.
Jij discussieert hier alleen maar om alles wat nog enigszins "refo" is, weg te redeneren.
Doe maar. Je houdt toch niemand meer over om mee te discussiëren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2018 20:49

Chaya schreef:Dat zeg ik, Het heeft helemaal geen zin.
Blijf jij maar rechtpraten wat krom is Marnix. Ik heb geen zin meer om hier nog een woord verder aan te wijden.
Jij discussieert hier alleen maar om alles wat nog enigszins "refo" is, weg te redeneren.
Doe maar. Je houdt toch niemand meer over om mee te discussiëren.


En weer van die flauwe verwijten die nergens op slaan. Ik wil op grond van de Bijbel discussieren en niet op basis van zelfbedachte regels. Als jij weigert Bijbelse argumenten aan te dragen zijn we hier inderdaad klaar en zal je me niet kunnen overtuigen. Ook al roep je honderd keer dar mensen krompraten wat recht is, je levert er totaal geen Bijbelse onderbouwing bij. Als mensen met Bijbelse argumenten komen luister ik daar graag naar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2018 20:58

Chaya schreef:O ja?

Ik heb het niet over sieraden gehad! Noch heb ik bezwaar gemaakt tegen verzorging.
Maar ik heb gezegd dat het gebruik van nagellak in onnatuurlijke kleuren, zoals bijvoorbeeld blauw en grijs, niet past bij een christen. Zo heeft God ons niet geschapen.
Dat geldt denk ik ook voor paarse haren, een hanenkam, pinnen door je hersenpan, en andere rariteiten die ik weleens op straat zie.

De Schrift heeft wel gezag, maar soms onderwerpen mensen zich niet daaraan.

Ik luister maar wat de wereld daarover zegt. Als het in de kerk hetzelfde eruit ziet als daarbuiten, klopt er iets niet.
Vorige week zei een mevrouw op mijn werk tegen me, "ik reed langs jullie kerk toen deze net uitging. Wat zagen de mensen er netjes uit zeg."
Terwijl ik toch echt niet in een behoudende gemeente zit (helaas).


Blauw is juist een heel natuurlijke kleur.
Vandaag was de hemel de hele dag blauw....de komende dagen ook...kijk maar eens goed morgen.

Als je alles wilt gaan opnoemen hetgeen God niet zo geschapen zou hebben kom je ook uit bij de strik in je haar
en mocht je die niet hebben....kijk eens wat je allemaal aan hebt en om je lichaam.
Overigens niets mis mee.

De bril waardoor je anderen bekijkt en hen daarop beoordeeld, zo zal jezelf daarop ook op beoordeeld worden.
Eentje om in je oortjes te knopen.

Wat het gezag van de Schrift hier allemaal mee te maken heeft kan ik niet goed plaatsen.

Wel weet ik dat God enkel het hart aanziet en niet de uiterlijkheden.
Zag de kerk er van binnen maar uit als van buiten qua uiterlijkheden.

"Moede kom ik arm en naakt
tot de God die zalig maakt"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor coby6 » 30 jun 2018 21:51

Chaya schreef:Dat heeft weinig zin, want je bent het er toch niet mee eens.
In veel discussies komt dit naar voren, maar niet alles staat letterlijk in de Bijbel.
Er staat dus ook niet: gij zult uw nagels niet blauw lakken, of: gij zult uw haren niet paars verven.
Het heeft alles met matigheid, soberheid, gij geheel anders, en het verlaten van de wereld en haar genoegens, te maken.
Waar jij iedere keer mee komt is, toch een beetje van de wereld, want wat geeft dat nou. Het is onschuldig, buitenkant.

Ik vind wat mascara of nagellak of een verfje voor een grijze pluk toch weer wat anders dan paars verven. We hadden ooit een jochie van 12 in de kerk. Die was al grijs, dus die verfde z'n haar. Ik zie er niets verkeerds aan.
Waar leg je de grens? Wat is nog matig? Wat matige make up of helemaal niks. Een dikke bmw voor de deur is niet goed maar een ouwe opel mag wel. Waarom geen ouwe fiets? Auto is overdadige luxe. Het is gewoon maar wat men cultureel bepaald normaal vindt.
Die volgeverfde vrouw van die man met die christelijke tv zender in Amerika had paars haar. Hmm sorry nee. Ik geloof niet eens dat ze christen waren. Dat ze zich daar meer volkalken dan hier uit gewoonte, vooruit, maar dat is te gek. Dat overdreven make up gedoe is ijdelheid.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor coby6 » 02 jul 2018 07:45

Overigens is het makkelijk oordelen dat anderen geen make up mogen als je zelf lekker nergens last van hebt. Had een vriendin als tiener met een enorme wijnvlek op haar gezicht. Zelf kalkte ik mijn hoofd ook vol camouflagestift om al die afschuwelijke puisten weg te moffelen. Lekker dan als er wordt gezegd dat dat zondig is. Die voorganger die ik toen had zei dat de pil zondig was, maar ik moest er verplicht aan van m'n pa. Binnen een paar maanden waren die puisten weg.

BasLaaitjeer

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor BasLaaitjeer » 02 jul 2018 08:44

coby6 schreef:Overigens is het makkelijk oordelen dat anderen geen make up mogen als je zelf lekker nergens last van hebt. Had een vriendin als tiener met een enorme wijnvlek op haar gezicht. Zelf kalkte ik mijn hoofd ook vol camouflagestift om al die afschuwelijke puisten weg te moffelen. Lekker dan als er wordt gezegd dat dat zondig is. Die voorganger die ik toen had zei dat de pil zondig was, maar ik moest er verplicht aan van m'n pa. Binnen een paar maanden waren die puisten weg.

Laat die lieve 'christenen' maar lekker oordelen. 1 Kor. 4:

3 Maar het betekent zeer weinig voor mij dat ik door u beoordeeld word of door enig menselijk oordeel. Ja, ik beoordeel ook mijzelf niet.
4 Want ik ben mij van niets bewust, maar daardoor ben ik nog niet gerechtvaardigd. Wie mij echter beoordeelt, is de Heere.
5 Oordeel daarom niets vóór de tijd, totdat de Heere komt. Hij zal ook wat in de duisternis verborgen is aan het licht brengen, en de voornemens van het hart openbaar maken. En dan zal ieder van God lof ontvangen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten