Het gaat niet om het uiterlijk!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor gravo » 16 jun 2018 12:16

Vaak wordt de uitdrukking "het gaat niet om het uiterlijk" gebruikt om aan te geven dat mensen veel te veel tijd gebruiken voor materiële zaken, voor hoe je woont, welke auto je rijdt of overdreven aandacht voor je lichaam, je kleding, voor je hele verschijningsvorm en veel te weinig tijd voor de geestelijke zaken, de zaken van het hart, de zaken tussen God en mens (het innerlijk).

Akkoord natuurlijk.

Maar je kunt deze uitdrukking ook anders lezen. Namelijk als een waarschuwing dat een beoordeling van iemands uiterlijk nog niets zegt over het innerlijk. En daar voel ik ook wel wat voor.

Je kunt natuurlijk zeggen van iemand die zichzelf vol bling bling hangt, van top tot teen onder de tattoos zit of een bol gezicht heeft van de botox, dat diegene waarschijnlijk iets andere prioriteiten in het leven heeft dan een eenvoudig gereformeerd meisje, zonder opsmuk of tierlantijnen*.
Maar dat is een extreme situatie.

Het valt me op dat er toch vaak bij zaken van aanmerkelijk minder belang (lange broek, oorbellen, make-up of sieraden) ook heel benauwd gekeken wordt. Dan worden deze uiterlijkheden wél gebruikt om er ook een oordeel over het innerlijk aan te koppelen.
Het gaat dan beslist wel om het uiterlijk! Precies omgedraaid dus.

Mijn pleidooi zou zijn om binnen de grenzen van het fatsoenlijke en betamelijke niet langer af te gaan op uiterlijkheden die nu eenmaal vrij normaal zijn geworden in onze cultuur. Haardracht, kleding, sieraden, ze zouden niet meer moeten meetellen in onze al dan niet openlijke beoordeling van iemands innerlijk. Ook niet meer als vermoeden. De last van oordelen en geoordeeld worden valt zo van ons af.

En in de vrijheid die dan ontstaat zou mijn oproep zijn om gewoon deel te nemen aan de heersende culturele stand van zaken in onze samenleving als het gaat om uiterlijk. Ik heb het niet over extremen, maar over de gemiddelde aanvaarde uiterlijke stijl. Kleed jezelf zoals je wilt, laat je niet verleiden door raak-niet-smaak-niet-roer-niet-aan, neem de vrijheid om je eigen identiteit in alle rust te ontwikkelen en neem geen taboes over die slechts in zeer kleine kring worden verwoord. Het maakt het leven een stuk gewoner, een stuk rustiger en neemt stress en frustraties weg. Voor een deel zal dit al gebeuren, vermoed ik. Het gaat mij dan ook om die gevallen waarin het taboe nog veel te veel heerst.

En het mooie is: je kunt dit prima doen onder de aloude en bekende oproep: "Het gaat niet om het uiterlijk".
Inderdaad, denk ik dan, het uiterlijk zegt over het algemeen niets over het innerlijk.
Laten we ons daar niet meer zoveel op focussen.

gravo


* Van Dale:
tie·re·lan·tijn (de; m; meervoud: tierelantijnen), tier·lan·tijn (de; m; meervoud: tierlantijnen)
1
versiersel van weinig waarde
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2018 14:09

gravo schreef:

En het mooie is: je kunt dit prima doen onder de aloude en bekende oproep: "Het gaat niet om het uiterlijk".
Inderdaad, denk ik dan, het uiterlijk zegt over het algemeen niets over het innerlijk.
Laten we ons daar niet meer zoveel op focussen.

Eerste reactie.

Als iemand nagellak draagt zegt dat vaak wel iets over iemands innerlijk.
Of megaoorbellen....
Of (felroze) korte minirokjes...

Sombere mensen zullen sneller zwart dragen.
Kleuren hebben invloed op je stemming en (vice versa) je stemming zorgt ervoor welke kleur kleding je draagt.

Wat in het hart zit komt er aan de buitenkant vaak uit.
Waar het hart vol van is loopt de mond van over.

Btw: Mensen van motorclubs dragen allemaal dezelfde kledij, ze hebben dezelfde geest.
Kinderen In Engeland dragen op school een uniform, dat versterkt de saamhorigheid. Zo ook militairen in het leger.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor pindas83 » 16 jun 2018 15:32

Johan100 schreef:Eerste reactie.

Als iemand nagellak draagt zegt dat vaak wel iets over iemands innerlijk.
Of megaoorbellen....
Of (felroze) korte minirokjes...


Wat dan? Wat zegt dat dan over iemands innerlijk?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2018 15:47

Dat weet ik niet precies, maar wel iets.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor mona » 16 jun 2018 18:28

pindas83 schreef:
Wat dan? Wat zegt dat dan over iemands innerlijk?


Tuurlijk zegt het iets over iemand innerlijk. Je kunt wel zeggen:
gravo schreef:het uiterlijk zegt over het algemeen niets over het innerlijk.

maar niets is minder waar.
Door uiterlijkheden laat je iets zien. Dat noemen ze expressie. En soms gaat dat onbewust, maar zeker niet altijd.
Je laat zien dat je ergens bij wil horen. Of je wilt niet buiten de boot vallen. Of je onderschrijft de visie van je club (bv scouting, maar geldt ook voor je kerk) en conformeert je aan de geldende kledingregels. Je kunt met kleding ontzettend veel verbloemen: onzekerheid bijvoorbeeld. Je kunt uitdagende kleding/sieraden/make-up dragen zodat je de focus verlegt van innerlijk naar uiterlijk.
Ook het merk en type kleding wat je draagt zegt iets over jou.
Als het uiterlijk vaak niets zegt over het innerlijk, dan zou alle reclame/marketing stopgezet kunnen worden.
Heel hun strategie is gebaseerd op de psychologische relatie tussen uiterlijk en innerlijk.

Het uiterlijk kan dus heel wat zeggen over het innerlijk.
Maar je moet wel voorzichtig zijn in de conclusie wat het precies zegt.
Want dat is dan je eigen interpretatie, en daarmee kan je echt de plank misslaan, vooral als je iemand niet persoonlijk kent.

Het mooie is: De bijbel geeft ons maar 1 richtlijn wat betreft kleding: *kuisheid.

* Van Dale:
kuis (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: kuiser, overtreffende trap: kuist)
1 rein, zuiver: kuise taal
2 in seksueel opzicht eerbaar; = maagdelijk
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor coby6 » 16 jun 2018 19:29

Het kan wat zeggen, maar dat moet je dan wel goed interpreteren en ff checken.
Laatst gewijzigd door coby6 op 16 jun 2018 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor coby6 » 16 jun 2018 19:35

Of als iemand onder de tatoeages zit. Wat zegt dat? Meisje uit de kerk zat onder. Ze laat nu alles weg laseren. Dat zegt alleen maar dat ze genoeg geld heeft. Het kost klauwen vol met geld zei ze wat ze jaren heeft gespaard. Een ander zal dat niet kunnen doen en dan zegt het alleen maar dat ie niet genoeg geld heeft of het mooi vindt, dat weet je niet.

BasLaaitjeer

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor BasLaaitjeer » 16 jun 2018 19:53

coby6 schreef:Of als iemand onder de tatoeages zit. Wat zegt dat? Meisje uit de kerk zat onder. Ze laat nu alles weg laseren. Dat zegt alleen maar dat ze genoeg geld heeft. Het kost klauwen vol met geld zei ze wat ze jaren heeft gespaard. Een ander zal dat niet kunnen doen en dan zegt het alleen maar dat ie niet genoeg geld heeft of het mooi vindt, dat weet je niet.

Heb je toevallig gevraagd naar de betekenissen van haar tatoeages?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor coby6 » 16 jun 2018 19:54

BasLaaitjeer schreef:Heb je toevallig gevraagd naar de betekenissen van haar tatoeages?

Nee, heb ze niet eens gezien. Ze had altijd lange mouwen. Nu ze weg zijn loopt ze met korte mouwen.

BasLaaitjeer

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor BasLaaitjeer » 16 jun 2018 20:08

coby6 schreef:Nee, heb ze niet eens gezien. Ze had altijd lange mouwen. Nu ze weg zijn loopt ze met korte mouwen.

Er zit vast een interessant menselijk verhaal achter.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor coby6 » 16 jun 2018 22:12

6Toen zij binnenkwamen, en hij Eliab zag, dacht hij: Zeker staat hier voor de Here zijn gezalfde. 7 Doch de Here zeide tot Samuël: Let niet op zijn voorkomen noch op zijn rijzige gestalte, want Ik heb hem verworpen. Het komt immers niet aan op wat de mens ziet; de mens toch ziet aan wat voor ogen is, maar de Here ziet het hart aan.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor hans0166 » 18 jun 2018 09:09

mona schreef:Tuurlijk zegt het iets over iemand innerlijk. Je kunt wel zeggen:
maar niets is minder waar.
Door uiterlijkheden laat je iets zien. Dat noemen ze expressie.



ok vertel mij dan maar iets over mijn innerlijk

ik draag, een blauwe spijkerbroek, blauwe sneakers en een donkergrijs gemeleerd t shirt,
oh en een bril met donkerblauwe mat montuur, wel heldere glazen
en uit een wild verleden kun je nog zien dat ik een oorring gedragen heb.
Verder geen tattoos of iets dergelijks.




ben benieuwd of je mijn zieleroerselen kunt aflezen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Veendam » 18 jun 2018 10:52

hans0166 schreef:ok vertel mij dan maar iets over mijn innerlijk

ik draag, een blauwe spijkerbroek, blauwe sneakers en een donkergrijs gemeleerd t shirt,
oh en een bril met donkerblauwe mat montuur, wel heldere glazen
en uit een wild verleden kun je nog zien dat ik een oorring gedragen heb.
Verder geen tattoos of iets dergelijks.




ben benieuwd of je mijn zieleroerselen kunt aflezen.


Let op: Je mist al een jaar of 10 minimaal je halve gebit, volgens mij je bovengebit, je houdt van dingen bakken zoals koekjes of brood of zo.
Je bent van mening dat je alles wel verzekeren kunt maar dat is niet belangrijk vindt jij, basis verzekering is genoeg met een beetje aanvullende dekking. Je leeftijd is ongeveer 60 jaar oud. Verder ben je helemaal verzot op orgelmuziek en met name Bach heeft bij jou een spreciaal plekje.
Je vrije tijd breng je het liefste door in het buitenland bij grote orgels om daar naar te luisteren maar dat is niet altijd te betalen dus houdt je het bij thuis luisteren met in ieder geval goede boxen bij je PC. Hoewel je van mening bent dat alles is uit genade vindt je dat jijzelf het eigenlijk best wel goed doet.

En ? Zit ik aardig in de richting ?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor pindas83 » 18 jun 2018 12:21

hans0166 schreef:ok vertel mij dan maar iets over mijn innerlijk

ik draag, een blauwe spijkerbroek, blauwe sneakers en een donkergrijs gemeleerd t shirt,
oh en een bril met donkerblauwe mat montuur, wel heldere glazen
en uit een wild verleden kun je nog zien dat ik een oorring gedragen heb.
Verder geen tattoos of iets dergelijks.




ben benieuwd of je mijn zieleroerselen kunt aflezen.


Precies, dat vroeg ik me ook af maar blijkbaar word je bericht verwijderd als je het zo formuleert: Ja best. Maar wat zegt het dan? ](*,)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor hans0166 » 18 jun 2018 12:30

Veendam schreef:Let op: Je mist al een jaar of 10 minimaal je halve gebit, volgens mij je bovengebit


nee... het is helemaal ge(ver)trokken, al een jaartje of 15, was wegens een tandvleesziekte niet meer te renoveren

Veendam schreef: je houdt van dingen bakken zoals koekjes of brood of zo.


voornamelijk (desem) brood

Veendam schreef:Je bent van mening dat je alles wel verzekeren kunt maar dat is niet belangrijk vindt jij, basis verzekering is genoeg met een beetje aanvullende dekking.


klopt bijna, geen aanvullende, en hoger eigen risico

Veendam schreef:Je leeftijd is ongeveer 60 jaar oud.


helaas ga je hier een beetje uit de buurt, .... ietsje lager :) +/- 12%

Veendam schreef:Verder ben je helemaal verzot op orgelmuziek en met name Bach heeft bij jou een spreciaal plekje.


ja, orgel klopt, Bach niet zo.. ben meer een Cesar Franck liefhebber, Denis Bedard, Hans Andre Stamm, JP Verpeaux, Mons Leidvind Takle...

Veendam schreef:Je vrije tijd breng je het liefste door in het buitenland bij grote orgels om daar naar te luisteren maar dat is niet altijd te betalen dus houdt je het bij thuis luisteren met in ieder geval goede boxen bij je PC.


nog nooit op een orgelreis geweest :) Heb wel een goede hauptwerk setup staan

Veendam schreef:Hoewel je van mening bent dat alles is uit genade vindt je dat jijzelf het eigenlijk best wel goed doet.


Dat eerste volledig, dat tweede echt niet. Ben soms, vaak, wel overtuigt van mijn eigen gelijk, maar minder over mezelf.

Veendam schreef:En ? Zit ik aardig in de richting ?


Het had een heel stuk minder gekund, vind je redelijk dichtbij gekomen.... zou bijna denken dat je me kent :)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast