Het gaat niet om het uiterlijk!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor coby6 » 18 jun 2018 13:03

hans0166 schreef:ok vertel mij dan maar iets over mijn innerlijk

ik draag, een blauwe spijkerbroek, blauwe sneakers en een donkergrijs gemeleerd t shirt,
oh en een bril met donkerblauwe mat montuur, wel heldere glazen
en uit een wild verleden kun je nog zien dat ik een oorring gedragen heb.
Verder geen tattoos of iets dergelijks.




ben benieuwd of je mijn zieleroerselen kunt aflezen.

Je bent een man en een Hollander.
En je hebt dezelfde smaak als m'n broer. :lol: Alleen maar grijze t shirts heeft ie in z'n kast of zwart of donkerblauw.
Ik zei laatst: wat een leuke fleurige kleren heb je toch!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor hans0166 » 18 jun 2018 13:43

coby6 schreef:Je bent.. een Hollander.


ammenevernooitniet

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Veendam » 18 jun 2018 15:38

hans0166 schreef:Het had een heel stuk minder gekund, vind je redelijk dichtbij gekomen.... zou bijna denken dat je me kent :)


Ik zou het echt niet weten, maar jij weet nu vast wel hoe ik aan die kennis kom [-X
Soms kan je informatie verkeerd interpreteren en je kan soms kiezen om informatie niet zo direkt neer te poten maar er om heen te schrijven zodat men niet gelijk weet hoe ik je aan de informatie komt.

Hauptwerk version: 4.x
Operating system: Windows 8
Audio/MIDI interface: Focusrite Saphire Pro 40
Manual(s): Johannus Opus 1400 ( 3+p)
Pedalboard: Johannus Opus 1400
System: PC
Processor:
RAM:
Monitor(s): Touch TCD/TFT
Speakers: Multi-channel speakers
Amplifier(s): Pro Audio Multi-Channeled Amp
Sample Set(s): Alfred Führer organ of Riddagshausen
Caen - St. Etienne Cavaillé Coll
Kampen, Bovenkerk Hinsz/F.C. Schnitger
Laurenskerk - Transept Organ - 1959 Marcussen & Son
Schyven / Van Bever ND Laeken Full Edition
Schyven / van Bever Small Edition N.D. Laeken
St. Anne's Moseley
St. Peter and Paul Arp Schnitger
Van Dam - Tholen

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor hans0166 » 18 jun 2018 17:19

Veendam schreef: maar jij weet nu vast wel hoe ik aan die kennis kom [-X


ah... lampje gaat branden C..B.. .com

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Veendam » 18 jun 2018 17:35

hans0166 schreef:ah... lampje gaat branden C..B.. .com


gewoon hans0166 intypen bij google en dan kijken wat je kan gebruiken, niet te direkt anders valt het dus op.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor MoesTuin » 19 jun 2018 08:59

gravo schreef:Vaak wordt de uitdrukking "het gaat niet om het uiterlijk" gebruikt om aan te geven dat mensen veel te veel tijd gebruiken voor materiële zaken, voor hoe je woont, welke auto je rijdt of overdreven aandacht voor je lichaam, je kleding, voor je hele verschijningsvorm en veel te weinig tijd voor de geestelijke zaken, de zaken van het hart, de zaken tussen God en mens (het innerlijk).

Akkoord natuurlijk.

Maar je kunt deze uitdrukking ook anders lezen. Namelijk als een waarschuwing dat een beoordeling van iemands uiterlijk nog niets zegt over het innerlijk. En daar voel ik ook wel wat voor.

Je kunt natuurlijk zeggen van iemand die zichzelf vol bling bling hangt, van top tot teen onder de tattoos zit of een bol gezicht heeft van de botox, dat diegene waarschijnlijk iets andere prioriteiten in het leven heeft dan een eenvoudig gereformeerd meisje, zonder opsmuk of tierlantijnen*.
Maar dat is een extreme situatie.

Het valt me op dat er toch vaak bij zaken van aanmerkelijk minder belang (lange broek, oorbellen, make-up of sieraden) ook heel benauwd gekeken wordt. Dan worden deze uiterlijkheden wél gebruikt om er ook een oordeel over het innerlijk aan te koppelen.
Het gaat dan beslist wel om het uiterlijk! Precies omgedraaid dus.

Mijn pleidooi zou zijn om binnen de grenzen van het fatsoenlijke en betamelijke niet langer af te gaan op uiterlijkheden die nu eenmaal vrij normaal zijn geworden in onze cultuur. Haardracht, kleding, sieraden, ze zouden niet meer moeten meetellen in onze al dan niet openlijke beoordeling van iemands innerlijk. Ook niet meer als vermoeden. De last van oordelen en geoordeeld worden valt zo van ons af.

En in de vrijheid die dan ontstaat zou mijn oproep zijn om gewoon deel te nemen aan de heersende culturele stand van zaken in onze samenleving als het gaat om uiterlijk. Ik heb het niet over extremen, maar over de gemiddelde aanvaarde uiterlijke stijl. Kleed jezelf zoals je wilt, laat je niet verleiden door raak-niet-smaak-niet-roer-niet-aan, neem de vrijheid om je eigen identiteit in alle rust te ontwikkelen en neem geen taboes over die slechts in zeer kleine kring worden verwoord. Het maakt het leven een stuk gewoner, een stuk rustiger en neemt stress en frustraties weg. Voor een deel zal dit al gebeuren, vermoed ik. Het gaat mij dan ook om die gevallen waarin het taboe nog veel te veel heerst.

En het mooie is: je kunt dit prima doen onder de aloude en bekende oproep: "Het gaat niet om het uiterlijk".
Inderdaad, denk ik dan, het uiterlijk zegt over het algemeen niets over het innerlijk.
Laten we ons daar niet meer zoveel op focussen.

gravo


* Van Dale:
tie·re·lan·tijn (de; m; meervoud: tierelantijnen), tier·lan·tijn (de; m; meervoud: tierlantijnen)
1
versiersel van weinig waarde


De bezem is al aardig langs geweest in dit (uiterlijkheden) topic.
Omdat op het forum nog weleens de bijbel ook wordt open geslagen bij sommige onderwerpen kan dit nu in dit topic ook nuttig zijn.

Uw schoonheid moet niet gelegen zijn in uiterlijkheden, zoals kunstig gevlochten haar, gouden sieraden of elegante kleding, maar in wat verborgen ligt in uw hart, in een zacht en stil gemoed.
Dat is een onvergankelijk sieraad dat God kostbaar acht.
1 Petrus 3:3-4


De mens kijkt naar het uiterlijk maar de Heer naar het hart.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2018 08:19

Johan100 schreef:Dat weet ik niet precies, maar wel iets.


Das natuurlijk raar. Het zegt iets over je innerlijk maar je hebt geen idee wat? Dan zegt het jou in ieder geval niks, anders kan je het wel benoemen. Even nagellak als voorbeeld. In ken christenen die nagellak dragen en niet-christenen. Introverte mensen en extraverte mensen. Mensen van allerlei subculturen. Wat zegt dit dan over iemand?

Verder, dat men bij allerlei clubs aan kuddegedrag doet is bekend maar moeten wij op dat punt niet geheel anders zijn? ;-) de kerk is geen clubje hobbyisten, waar iedereen van motors houdt of van een bepaalde voetbalclub of wat dan ook. Het is het lichaam van Christus in haar diversiteit. Met mensen met en zonder nagellak, het hele lange rokken en iets kortere, met oorbellen en zonder oorbellen. Jezus is onze Heer en Zijn Woord onze gedragscode. En Hij roept niet op tot een dresscode. Dus dat hetzelfde dragen voor uniformiteit zou zorgen is geen reden om dat dus als kerk ook te doen, zo wereldgelijkvormig zijn we hopelijk niet. En uniformiteit gaat juist ten koste van de pluriformiteit.
Laatst gewijzigd door Marnix op 23 jun 2018 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor elburger » 23 jun 2018 10:24

Graag wil ik op deze stelling wel even reageren, en ik schrijf even vanuit de IK vorm.
Wie zegt dat het uiterlijk niet meetelt,wel voor 90% zijn dat volgens mij leugenaars.
Het uiterlijk is het eerste wat "bestudeerd" word.
Maar dan komt de 2e fase.
Stel dat ik niet de knapste van allemaal ben maar toch net de 1e "keuring" heb overleeft.
Dan komt dus de 2e fase.
Wat doe je in de maatschappij, met andere woorden, heb je een goede baan, heb je geleerd.
Als ik deze "keuring" ook doorkom volgt er een volgende.
Fase 3.
Hoe is het met mijn karakter gesteld?
Wel dat kan op zoveel vlakken verschillen maar ook overeenkomen.
Ga ik naar fase 4 als ik tot zover door de "keuring" ben gekomen.
Wat denken de ouders/vrienden e.d. over/van mij?
Ja, dat is zeer zeker een punt van aandacht.
En nu kan ik een "schoon" innerlijk hebben, zoals de Belgen dat zo mooi weten te zeggen, mar een garantie op een vriendschap/relatie is daarmee nog niet ene zekerheid.
Het gaat m.i dus wel degelijk om hoe het uiterlijk van mij, van een ieder eruit ziet, aler er een vervolg stap gemaakt wordt.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2018 11:18

elburger schreef:Graag wil ik op deze stelling wel even reageren, en ik schrijf even vanuit de IK vorm.
Wie zegt dat het uiterlijk niet meetelt,wel voor 90% zijn dat volgens mij leugenaars.
Het uiterlijk is het eerste wat "bestudeerd" word.
Maar dan komt de 2e fase.
Stel dat ik niet de knapste van allemaal ben maar toch net de 1e "keuring" heb overleeft.
Dan komt dus de 2e fase.
Wat doe je in de maatschappij, met andere woorden, heb je een goede baan, heb je geleerd.
Als ik deze "keuring" ook doorkom volgt er een volgende.
Fase 3.
Hoe is het met mijn karakter gesteld?
Wel dat kan op zoveel vlakken verschillen maar ook overeenkomen.
Ga ik naar fase 4 als ik tot zover door de "keuring" ben gekomen.
Wat denken de ouders/vrienden e.d. over/van mij?
Ja, dat is zeer zeker een punt van aandacht.
En nu kan ik een "schoon" innerlijk hebben, zoals de Belgen dat zo mooi weten te zeggen, mar een garantie op een vriendschap/relatie is daarmee nog niet ene zekerheid.
Het gaat m.i dus wel degelijk om hoe het uiterlijk van mij, van een ieder eruit ziet, aler er een vervolg stap gemaakt wordt.


Dat ligt er maar aan waar je naar kijkt. Jij kijkt hier naar een relatie met een meisje als eventuele partner. Dan kijk je op die manier en speelt uiterlijk ook mee. Maar wat nou als je getrouwd bent en kinderen hebt gekregen. Ga je dan ook op die manier, volgens die stappen, naar je kinderen kijken om te beoordelen of je van ze houdt en of je met ze verder wilt? Eerst kijken naar het uiterlijk en als ze er een beetje oke uit zien ga je naar stap 2? Natuurlijk niet. Je houdt van ze, zelfs als ze zich op een manier kleden die jou niet aanstaat. Of dingen doen die je niet aanstaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Niagara » 23 jun 2018 12:31

Marnix schreef:Das natuurlijk raar. Het zegt iets over je innerlijk maar je hebt geen idee wat? Even nagellak als voorbeeld. In ken christenen die nagellak dragen en niet-christenen. Introverte mensen en extraverte mensen. Mensen van allerlei subculturen. Wat zegt dit dan over iemand?

Verder, dat men bij allerlei clubs aan kuddegedrag doet is bekend maar moeten wij op dat punt niet geheel anders zijn? ;-) de kerk is geen clubje hobbyisten, waar iedereen van motors houdt of van een bepaalde voetbalclub of wat dan ook. Het is het lichaam van Christus in haar diversiteit. Met mensen met en zonder nagellak, het hele lange rokken en iets kortere, met oorbellen en zonder oorbellen. Jezus is onze Heer en Zijn Woord onze gedragscode. En Hij roept niet op tot een dresscode. Dus dat hetzelfde dragen voor uniformiteit zou zorgen is geen reden om dat dus als kerk ook te doen, zo wereldgelijkvormig zijn we hopelijk niet. En uniformiteit gaat juist ten koste van de pluriformiteit.


Nouja, er geldt wel een dresscode: kuisheid. Daarbinnen is alle vrijheid.
Voor sommige mensen valt nagellak blijkbaar onder onkuise kleding. Dat ligt denk ik aan de associatie.
Iemand vertelde mij dat haar oma op Urk nagellak associeerde met iets dat door prostituees gedragen werd. Misschien was dat op Urk vroeger ook zo (en wellicht ook op andere plekken in Nederland). In dat geval kan ik me voorstellen dat je niet blij bent als je kleindochter met nagellak aan komt zetten.

Als wat jonger persoon associeer ik nagellak helemaal niet direct met onzedelijkheid, ik kende het verschijnsel nagellak al lang voor ik iets wat te maken had met hoererij onder ogen kreeg. Dit heeft denk ik te maken met de normalisering van nagellak, het is nu inderdaad binnen allerlei subculturen ingeburgerd. Wel roepen bepaalde kleuren nog bepaalde associaties op, maar vooral in combinatie met verdere uiterlijke zaken. Zo zal iemand met bijvoorbeeld zwarte nagellak eerder als gothic/emo gezien worden, maar dan vooral in combinatie met de verdere kleding.
Wellicht dat van die knalrode nagellak op hele lange nagels de associatie van hoererij opbrengt, in combinatie met andere kleding die duidt op onzedelijkheid. Maar dat gaat dus ook over een combinatie van factoren en niet de nagellak op zich. Als iemand roodgelakte nagels heeft maar ze zijn niet lang, en de rest van de kleding is heel netjes en combineert mooi met het rood, dan komt die associatie volgens mij bij de meeste mensen veel minder snel.
Als iemand met koningsdag rood wit blauw oranje nagels heeft is mijn eerste gedachte: Hé, wat leuk bij de sfeer! En niet: nou, wat onzedelijk, die doet duidelijk haar lichaam in de uitverkoop.
Ook een neutrale huidtint of een glanslakje op je nagels associeer ik nou niet direct met prostitutie, dat wordt binnen vrijwel alle lagen van de bevolking door veel vrouwen gedragen.
Voor mij was nagellak smeren in de puberteit vooral een creatieve bezigheid voor als ik me verveelde. Nailart, eigen nagellak maken met als kleurstof rozenblaadjes of gewoon felle kleurtjes of mooie kleurcombinaties uitproberen, daar zat voor mij geen onzedelijk motief onder. Het was gewoon schilderen met je nagels als canvas, en daar liep je een paar dagen mee rond tot het af begon te slijten en dan kon je weer wat anders proberen als je daar zin in had. Dat zei naar mijn idee vooral over mijn innerlijk dat ik creatief was en aan het ontdekken dat mensen blijkbaar bepaalde associaties hebben bij bepaalde stijlen en zoekende naar wat welke uitstraling had en wat daarin bij mij paste. Eveneens in kleding overigens. Onzedelijkheid was niet wat ik zocht uit te stralen, en als ik merkte dat iets onzedelijkheid uitstraalde en de verkeerde aandacht trok, paste ik de combinatie aan of droeg ik het helemaal niet meer. Maar ik kan me voorstellen dat mensen bij eenzelfde experimentatie bij bepaalde onzedelijkheden merken dat ze dat zelf mooi vinden en/of meer (positieve én negatieve) aandacht krijgen en die dan voortzetten.
Dat maakt echter naar mijn idee het middel niet fout, maar hoe het toegepast wordt. Ik heb ook jurken met te korte rokjes om zo te dragen. Maakt dat het jurkje verkeerd? Nee hoor, als ik er een nette broek onder draag vind ik het zedelijker dan een broek zonder rokje erover. Hetzelfde geldt voor bovenkleding met lage uitsnede: hoger sluitend bloesje eronder en het ziet er ook nog eens leuk uit met zo’n kraag. En dat iedereen daar zijn eigen weg in zoekt maakt de wereld een stuk interessanter. Niet iedereen heeft hetzelfde lichaam, dus hoeft ook niet iedereen het op dezelfde manier te kleden. Ieder heeft zijn eigen uitdagingen qua lichaamsvorm en huids/haarkleur. En zijn eigen expressie. Sommigen houden van uitbundige patronen, anderen van effen vlakken of subtielere patronen. Sommigen houden van knallende kleuren, anderen vooral van lichte, of juist donkere. Sommigen houden van grove stoffen, anderen van fijne. Sommigen houden van sierraden, anderen niet. Dat mag allemaal. Dat maakt de wereld ook leuk. Ook binnen wat geoorloofd is zijn zoveel mogelijkheden.
Wat ik daarbij wel in gedachten houd is dat mijn keuzes anderen niet van hun geloof moeten brengen, zoals Paulus beschrijft rondom eten van offervlees. Ik voel mij in Christus vrij genoeg om nagellak te mogen dragen. Toch draag ik inmiddels geen nagellak meer, niet omdat het niet mag, want alles is geoorloofd, maar omdat er iemand aanstoot aan nam, en ‘alles is geoorloofd’ wordt niet voor niets vervolgd met ‘maar niet alles is nuttig’. Als anderen er aanstoot aan nemen en het gaat bepaald niet over een hoofdzaak, dan hoor ik niet op mijn rechten te gaan staan en zwaaien met ‘alles is geoorloofd’, maar de minste te zijn en denken: och, nuttig was het toch niet dus dat is geen moeite om in te leveren, zeker niet als dat mijn broeder op het rechte pad houdt. Dat is toch belangrijker dan of ik wel of geen nagellak draag in deze wereld?
Wel ben ik zeer dankbaar dat ik hier mijn eigen groeicurve in heb mogen hebben en nooit ruzie over gehad heb met mijn ouders. Als zij hier te krampachtig mee om waren gegaan had ik zomaar in rebellie kunnen vervallen en daardoor het belang van de ander uit het oog kunnen verliezen in eigen geldingsdrang. En die geldingsdrang is naar mijn idee vaak wat zo’n bijzaak dan voor je gevoel verheft tot hoofdzaak. Want dan krijg je het gevoel dat het gaat over je bestaansrecht in plaats van over het lakje op je nagels. Het gaat niet om het uiterlijk. Maar als je kinderen afkeurt op hun ontdekkingstocht qua uitstraling keur je hun innerlijk af op die uiterlijkheden. En dan gaan zij hun uiterlijke expressie verdedigen alsof het hun innerlijk is, omdat de strijd dan ook daadwerkelijk gaat om meer dan het uiterlijk: het innerlijk wordt dan bekritiseerd via het uiterlijk. Als het niet om uiterlijk gaat kun je mensen ook niet veroordelen op hun uiterlijk.
Het uiterlijk straalt vaak wel wat uit van wat er binnenin leeft. Dit wordt echter niet altijd juist geïnterpreteerd. Allerlei uiterlijke extremiteiten dienen vaak om de aandacht af te leiden van het onzekere innerlijk maar zijn tegelijk een schreeuw om aandacht voor datzelfde innerlijk. Waar je een in het zwart geklede tiener met een doodskop op z’n shirt ziet, interpreteert de één dat als een angstaanjagend duivelskind, waar de ander een stoer voorbeeld ziet van iemand die zichzelf durft te zijn, en weer een ander ziet een depressieveling die zichzelf wel zal snijden om aandacht te trekken etc. En wellicht zit in allen een kleine kern van waarheid, maar het zijn allen karikaturen waardoor je niet kijkt naar wie er werkelijk achter zit met een complexe persoonlijkheid met zowel mooie als lelijke kanten. Wellicht is dit inderdaad iemand die op zoek is naar zijn identiteit, die zich depressief voelt, zichzelf snijdt, zijn zoektocht durft te uiten in alternatieve kleding aantrekken, gemeenschap zoekt met anderen die dezelfde gevoelens en uitingsvorm daarvan bezigen in kleding en muziek, en wellicht is de duivel druk bezig deze persoon bij God vandaan te proberen te houden door verdeeldheid te zaaien en deze persoon in de war te maken. Maar misschien zijn slechts sommige van deze beweringen waar en/of heeft zijn kleding een andere reden. Hoe dan ook, wat deze persoon vooral is, is een schepsel van God. Geschapen naar Zijn evenbeeld. Bevlekt met zonde. Hij heeft Jezus nodig. Wat maakt hem daarin anders dan welk mens dan ook? Niets. We moeten de kleding ons nooit laten misleiden tot het uit het oog verliezen van Gods liefde voor de mensen. Tot denken dat Gods liefde niet voor hen geldt. Of dat enige kleding die een mens aantrekt hem kan scheiden van de liefde van God. Welk mens je ook ziet, hij/zij heeft Jezus nodig. Sommigen weten dat al en volgen Hem, anderen niet. Maar als jij een kind van God bent, woont Christus in jou. Dan ben je een werktuig in Zijn hand, jíj kunt laten zien wie Jezus voor diegene wil zijn door het mens lief te hebben want Jezus is in jou en wil Zijn liefde door jou heen laten zien. En denk je dat Jezus zich bij de uitverkiezing liet leiden door welke kleding iemand in zijn leven zou dragen? De regel van kuisheid gaf God omdat dat góed voor ons is. Geenszins om mensen die die regel nog niet volgen omdat ze Christus nog niet kennen, niet lief te hebben. Hoe je omgaat met uiterlijkheden van anderen, zegt naar mijn idee vooral wat over je eigen innerlijk.
Afbeelding

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor coby6 » 23 jun 2018 12:55

elburger schreef:Graag wil ik op deze stelling wel even reageren, en ik schrijf even vanuit de IK vorm.
Wie zegt dat het uiterlijk niet meetelt,wel voor 90% zijn dat volgens mij leugenaars.
Het uiterlijk is het eerste wat "bestudeerd" word.
Maar dan komt de 2e fase.
Stel dat ik niet de knapste van allemaal ben maar toch net de 1e "keuring" heb overleeft.
Dan komt dus de 2e fase.
Wat doe je in de maatschappij, met andere woorden, heb je een goede baan, heb je geleerd.
Als ik deze "keuring" ook doorkom volgt er een volgende.
Fase 3.
Hoe is het met mijn karakter gesteld?
Wel dat kan op zoveel vlakken verschillen maar ook overeenkomen.
Ga ik naar fase 4 als ik tot zover door de "keuring" ben gekomen.
Wat denken de ouders/vrienden e.d. over/van mij?
Ja, dat is zeer zeker een punt van aandacht.
En nu kan ik een "schoon" innerlijk hebben, zoals de Belgen dat zo mooi weten te zeggen, mar een garantie op een vriendschap/relatie is daarmee nog niet ene zekerheid.
Het gaat m.i dus wel degelijk om hoe het uiterlijk van mij, van een ieder eruit ziet, aler er een vervolg stap gemaakt wordt.

Bij relaties kijken de meesten wel naar het uiterlijk, maar het hoeft niet. Een vrouw zat te klagen dat haar man zo'n lelijk gezicht had. Iedereen van: mens viel je dat niet op dan toen je een relatie met hem aanging? Nee dat was haar niet opgevallen.
Ooit zat ik op een datingsite en dacht: doe nou eens niet zo shallow. Kijk naar het innerlijk. Heel leuk gesprek met een man, allebei geen profielfoto. Nou we gaan ergens koffie drinken. Ik moet toch wel een beetje weten hoe je eruit ziet, anders zit ik straks met de verkeerde aan een tafel. Stuurt ie een foto. Ik schrok me rot. Voormalig politieagent, hij keek net zo en had exact zo'n hoofd als de Bie als ie die leraar Duits speelt. Niet lelijk maar zo angstwekkend streng en oud. Dat werd geen koffie drinken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Chaya » 23 jun 2018 13:47

coby6 schreef:Ik moet toch wel een beetje weten hoe je eruit ziet, anders zit ik straks met de verkeerde aan een tafel. Stuurt ie een foto. Ik schrok me rot. Voormalig politieagent, hij keek net zo en had exact zo'n hoofd als de Bie als ie die leraar Duits speelt. Niet lelijk maar zo angstwekkend streng en oud. Dat werd geen koffie drinken.

:lol: :lol: :lol:
Mijn vriendin en ik hebben ooit eens op een double date advertentie gereageerd. (old skool he :wink: )
Ze schreven een leuke brief terug.
Afspraak gemaakt om elkaar te ontmoeten, zij zakten 100 km af naar het zuiden, wij reden richting noorden en halverwege ontmoetten wij elkaar.
We hadden een "teken" afgesproken, zij zouden leunen tegen een bepaald merk en kleur auto, wij zouden een kleurige sjaal dragen.
Men o men, we schrokken ons helemaal ongans. :shock:
We wilden er vandoor gaan, maar ze hadden ons al gezien.
Maar het was niet alleen uiterlijk, achteraf dan....

Niagara schreef:Het uiterlijk straalt vaak wel wat uit van wat er binnenin leeft. Dit wordt echter niet altijd juist geïnterpreteerd. Allerlei uiterlijke extremiteiten dienen vaak om de aandacht af te leiden van het onzekere innerlijk maar zijn tegelijk een schreeuw om aandacht voor datzelfde innerlijk.

Hier in de wijk woonde een meisje dat helemaal volgepind was met enge speldjes, ringetjes en soort naaldjes. Haar haren verfde ze zwart, zomer en winter liep ze in lange mouwen en lange broek.
Het meisje kwam nogal agressief over, iedereen liep met een boog om haar heen.
Tot de dag dat ze met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht vanwege een zelfmoordpoging. Ze heeft het op het nippertje gered omdat ze op tijd gevonden werd. Haar armen bleken vol snijwonden te zitten. Ze had zichzelf maandenlang gekerfd, om de innerlijke pijn niet te voelen.
Haar uiterlijk zond een andere boodschap uit dan haar innerlijk was.
Dat is wel verwarrend.
elburger schreef:Het gaat m.i dus wel degelijk om hoe het uiterlijk van mij, van een ieder eruit ziet, aler er een vervolg stap gemaakt wordt.

Zeker waar Elburger, al is dit forum dan wel een uitzondering.
Hier wordt je niet beoordeeld op je uiterlijk, maar op hetgeen je zegt. En kan net zo pijnlijk zijn, omdat men maar een deel van je weet (of denkt te weten) en je dan "wegzet" en veroordeelt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2018 14:07

Niagara schreef:Nouja, er geldt wel een dresscode: kuisheid. Daarbinnen is alle vrijheid.
Voor sommige mensen valt nagellak blijkbaar onder onkuise kleding. Dat ligt denk ik aan de associatie.
Iemand vertelde mij dat haar oma op Urk nagellak associeerde met iets dat door prostituees gedragen werd. Misschien was dat op Urk vroeger ook zo (en wellicht ook op andere plekken in Nederland). In dat geval kan ik me voorstellen dat je niet blij bent als je kleindochter met nagellak aan komt zetten.

Als wat jonger persoon associeer ik nagellak helemaal niet direct met onzedelijkheid, ik kende het verschijnsel nagellak al lang voor ik iets wat te maken had met hoererij onder ogen kreeg. Dit heeft denk ik te maken met de normalisering van nagellak, het is nu inderdaad binnen allerlei subculturen ingeburgerd. Wel roepen bepaalde kleuren nog bepaalde associaties op, maar vooral in combinatie met verdere uiterlijke zaken. Zo zal iemand met bijvoorbeeld zwarte nagellak eerder als gothic/emo gezien worden, maar dan vooral in combinatie met de verdere kleding.
Wellicht dat van die knalrode nagellak op hele lange nagels de associatie van hoererij opbrengt, in combinatie met andere kleding die duidt op onzedelijkheid. Maar dat gaat dus ook over een combinatie van factoren en niet de nagellak op zich. Als iemand roodgelakte nagels heeft maar ze zijn niet lang, en de rest van de kleding is heel netjes en combineert mooi met het rood, dan komt die associatie volgens mij bij de meeste mensen veel minder snel.
Als iemand met koningsdag rood wit blauw oranje nagels heeft is mijn eerste gedachte: Hé, wat leuk bij de sfeer! En niet: nou, wat onzedelijk, die doet duidelijk haar lichaam in de uitverkoop.
Ook een neutrale huidtint of een glanslakje op je nagels associeer ik nou niet direct met prostitutie, dat wordt binnen vrijwel alle lagen van de bevolking door veel vrouwen gedragen.
Voor mij was nagellak smeren in de puberteit vooral een creatieve bezigheid voor als ik me verveelde. Nailart, eigen nagellak maken met als kleurstof rozenblaadjes of gewoon felle kleurtjes of mooie kleurcombinaties uitproberen, daar zat voor mij geen onzedelijk motief onder. Het was gewoon schilderen met je nagels als canvas, en daar liep je een paar dagen mee rond tot het af begon te slijten en dan kon je weer wat anders proberen als je daar zin in had. Dat zei naar mijn idee vooral over mijn innerlijk dat ik creatief was en aan het ontdekken dat mensen blijkbaar bepaalde associaties hebben bij bepaalde stijlen en zoekende naar wat welke uitstraling had en wat daarin bij mij paste. Eveneens in kleding overigens. Onzedelijkheid was niet wat ik zocht uit te stralen, en als ik merkte dat iets onzedelijkheid uitstraalde en de verkeerde aandacht trok, paste ik de combinatie aan of droeg ik het helemaal niet meer. Maar ik kan me voorstellen dat mensen bij eenzelfde experimentatie bij bepaalde onzedelijkheden merken dat ze dat zelf mooi vinden en/of meer (positieve én negatieve) aandacht krijgen en die dan voortzetten.
Dat maakt echter naar mijn idee het middel niet fout, maar hoe het toegepast wordt. Ik heb ook jurken met te korte rokjes om zo te dragen. Maakt dat het jurkje verkeerd? Nee hoor, als ik er een nette broek onder draag vind ik het zedelijker dan een broek zonder rokje erover. Hetzelfde geldt voor bovenkleding met lage uitsnede: hoger sluitend bloesje eronder en het ziet er ook nog eens leuk uit met zo’n kraag. En dat iedereen daar zijn eigen weg in zoekt maakt de wereld een stuk interessanter. Niet iedereen heeft hetzelfde lichaam, dus hoeft ook niet iedereen het op dezelfde manier te kleden. Ieder heeft zijn eigen uitdagingen qua lichaamsvorm en huids/haarkleur. En zijn eigen expressie. Sommigen houden van uitbundige patronen, anderen van effen vlakken of subtielere patronen. Sommigen houden van knallende kleuren, anderen vooral van lichte, of juist donkere. Sommigen houden van grove stoffen, anderen van fijne. Sommigen houden van sierraden, anderen niet. Dat mag allemaal. Dat maakt de wereld ook leuk. Ook binnen wat geoorloofd is zijn zoveel mogelijkheden.
Wat ik daarbij wel in gedachten houd is dat mijn keuzes anderen niet van hun geloof moeten brengen, zoals Paulus beschrijft rondom eten van offervlees. Ik voel mij in Christus vrij genoeg om nagellak te mogen dragen. Toch draag ik inmiddels geen nagellak meer, niet omdat het niet mag, want alles is geoorloofd, maar omdat er iemand aanstoot aan nam, en ‘alles is geoorloofd’ wordt niet voor niets vervolgd met ‘maar niet alles is nuttig’. Als anderen er aanstoot aan nemen en het gaat bepaald niet over een hoofdzaak, dan hoor ik niet op mijn rechten te gaan staan en zwaaien met ‘alles is geoorloofd’, maar de minste te zijn en denken: och, nuttig was het toch niet dus dat is geen moeite om in te leveren, zeker niet als dat mijn broeder op het rechte pad houdt. Dat is toch belangrijker dan of ik wel of geen nagellak draag in deze wereld?
Wel ben ik zeer dankbaar dat ik hier mijn eigen groeicurve in heb mogen hebben en nooit ruzie over gehad heb met mijn ouders. Als zij hier te krampachtig mee om waren gegaan had ik zomaar in rebellie kunnen vervallen en daardoor het belang van de ander uit het oog kunnen verliezen in eigen geldingsdrang. En die geldingsdrang is naar mijn idee vaak wat zo’n bijzaak dan voor je gevoel verheft tot hoofdzaak. Want dan krijg je het gevoel dat het gaat over je bestaansrecht in plaats van over het lakje op je nagels. Het gaat niet om het uiterlijk. Maar als je kinderen afkeurt op hun ontdekkingstocht qua uitstraling keur je hun innerlijk af op die uiterlijkheden. En dan gaan zij hun uiterlijke expressie verdedigen alsof het hun innerlijk is, omdat de strijd dan ook daadwerkelijk gaat om meer dan het uiterlijk: het innerlijk wordt dan bekritiseerd via het uiterlijk. Als het niet om uiterlijk gaat kun je mensen ook niet veroordelen op hun uiterlijk.
Het uiterlijk straalt vaak wel wat uit van wat er binnenin leeft. Dit wordt echter niet altijd juist geïnterpreteerd. Allerlei uiterlijke extremiteiten dienen vaak om de aandacht af te leiden van het onzekere innerlijk maar zijn tegelijk een schreeuw om aandacht voor datzelfde innerlijk. Waar je een in het zwart geklede tiener met een doodskop op z’n shirt ziet, interpreteert de één dat als een angstaanjagend duivelskind, waar de ander een stoer voorbeeld ziet van iemand die zichzelf durft te zijn, en weer een ander ziet een depressieveling die zichzelf wel zal snijden om aandacht te trekken etc. En wellicht zit in allen een kleine kern van waarheid, maar het zijn allen karikaturen waardoor je niet kijkt naar wie er werkelijk achter zit met een complexe persoonlijkheid met zowel mooie als lelijke kanten. Wellicht is dit inderdaad iemand die op zoek is naar zijn identiteit, die zich depressief voelt, zichzelf snijdt, zijn zoektocht durft te uiten in alternatieve kleding aantrekken, gemeenschap zoekt met anderen die dezelfde gevoelens en uitingsvorm daarvan bezigen in kleding en muziek, en wellicht is de duivel druk bezig deze persoon bij God vandaan te proberen te houden door verdeeldheid te zaaien en deze persoon in de war te maken. Maar misschien zijn slechts sommige van deze beweringen waar en/of heeft zijn kleding een andere reden. Hoe dan ook, wat deze persoon vooral is, is een schepsel van God. Geschapen naar Zijn evenbeeld. Bevlekt met zonde. Hij heeft Jezus nodig. Wat maakt hem daarin anders dan welk mens dan ook? Niets. We moeten de kleding ons nooit laten misleiden tot het uit het oog verliezen van Gods liefde voor de mensen. Tot denken dat Gods liefde niet voor hen geldt. Of dat enige kleding die een mens aantrekt hem kan scheiden van de liefde van God. Welk mens je ook ziet, hij/zij heeft Jezus nodig. Sommigen weten dat al en volgen Hem, anderen niet. Maar als jij een kind van God bent, woont Christus in jou. Dan ben je een werktuig in Zijn hand, jíj kunt laten zien wie Jezus voor diegene wil zijn door het mens lief te hebben want Jezus is in jou en wil Zijn liefde door jou heen laten zien. En denk je dat Jezus zich bij de uitverkiezing liet leiden door welke kleding iemand in zijn leven zou dragen? De regel van kuisheid gaf God omdat dat góed voor ons is. Geenszins om mensen die die regel nog niet volgen omdat ze Christus nog niet kennen, niet lief te hebben. Hoe je omgaat met uiterlijkheden van anderen, zegt naar mijn idee vooral wat over je eigen innerlijk.


Maar waar komt de assocciatie van nagellag met hoererij uberhaupt vandaan? Het is nooit zo geweest dat nagellak bij prostitutie hoorde. Hooguit is er een tijd geweest dat het nieuw was en conservatieve christenen het dus maar weg hebben gezet als werelds... zoals met veel nieuwe dingen gebeurt. Dat mensen nagellak net onzedelijkheid associeren is omdat ze zelf eerst die link verzonnen hebben. Net als dat vrouwen met broeken onzedelijk zouden zijn, je rok / jurk ruim over je knieen moet komen en tal van dat soort bedenksels. Dat zijn eigen bedenksels en daar heb in een hekel aan want je ziet telkens weer dat het tot veroordeling leidt, van anderen, ook van medechristenen die dat kuddegedrag met zelfbedachte regeltjes niet hebben overgenomen. En dat doort onbijbelse praktijken.

Helemaal met de rest van je reactie eens dus!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2018 14:12

Chaya schreef::lol: :lol: :lol:
Mijn vriendin en ik hebben ooit eens op een double date advertentie gereageerd. (old skool he :wink: )
Ze schreven een leuke brief terug.
Afspraak gemaakt om elkaar te ontmoeten, zij zakten 100 km af naar het zuiden, wij reden richting noorden en halverwege ontmoetten wij elkaar.
We hadden een "teken" afgesproken, zij zouden leunen tegen een bepaald merk en kleur auto, wij zouden een kleurige sjaal dragen.
Men o men, we schrokken ons helemaal ongans. :shock:
We wilden er vandoor gaan, maar ze hadden ons al gezien.
Maar het was niet alleen uiterlijk, achteraf dan....


Haha ik zie het helemaal voor me. :-) maar waar stond die advertentie dan in? Vast niet in het RD ;-)


Zeker waar Elburger, al is dit forum dan wel een uitzondering.
Hier wordt je niet beoordeeld op je uiterlijk, maar op hetgeen je zegt. En kan net zo pijnlijk zijn, omdat men maar een deel van je weet (of denkt te weten) en je dan "wegzet" en veroordeelt.


Voordeel dat we niet weten hoe anderen er uit zien. ;-) maar zonder gekheid, Elburger heeft het over hoe je naar iemand kijkt als je op zoek bent naar een partner. Maar dat is toch niet aan de orde als het gaat om hoe we naar onze medecristenen kijken?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Chaya » 23 jun 2018 14:24

Marnix schreef:Haha ik zie het helemaal voor me. :-) maar waar stond die advertentie dan in? Vast niet in het RD ;-)

Jawel, want die krant lazen mijn ouders.
En ze kwamen uit een degelijke kerk, uit een dorp in the bible belt, dus onze ouders waren helemaal blij.
Maar het was meteen de laatste keer dat ik een blind date ben aangegaan. :schaterlach:
Niet persé om knap of lelijk hoor, maar ik vind het dan net een sollicitatiegesprek, tikkie ongemakkelijk.
Ik zie ze nu tinderen, je wordt whoep weg geswiped als je niet aan het verwachtingspatroon voldoet.
Maar ik heb ook weleens een foto van mezelf gezien dat ik dacht, o nee he, die moet ik nooit op tinder zetten want daar komt niemand op af. 8-[
Ik hoorde ook weleens dat het juist heel erg tegenviel, omdat de persoon een bijgewerkte foto op tinder had geplaatst en het dus in werkelijkheid bar tegenviel.
Het pad der partnerkeuze is soms bezaaid met distels en doornen Marnix. Wees maar blij dat je niet meer hoeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten