Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MariaElise

Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor MariaElise » 27 mei 2018 14:03

In september hoop ik een halfjaar in Spanje te gaan studeren. De plaats waar ik naartoe ga, heeft - naast een kathedraal - enkel een kerk voor zevendedagsadventisten waar alleen Catelaans (Spaans dialect) wordt gesproken. Zelf ga ik naar een Protestantse kerk. Mijn gedachten houden mij bezig met de vragen hoe ik mijn geloof in de praktijk nog steeds levendig kan houden in een stad waar ik een halfjaar zal zitten, de taal niet spreek die wordt gesproken in de kerk voor zevendedagsadventisten (ik krijg gelukkig les in het Engels), en waar de verleidingen om de hoek liggen. Is er iemand met ervaringen, tips of adviezen? En weet iemand het verschil tussen een protestantse kerk en een kerk voor zevendedagsadventisten?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor Pcrtje » 27 mei 2018 14:22

Hoi MariaElise, welkom op het forum!

Tja, het is altijd moeilijk om contact te leggen met mensen in een ander land als je geen gemeenschappelijke taal spreekt. (Mijn ervaring is dat de meeste gewone Spanjaarden niet (voldoende) Engels spreken om een goed gesprek te voeren.) Als er geen internationale kerkdiensten zijn in de plaats waar je gaat studeren of in een naburige plaats zijn er weinig mogelijkheden, denk ik.

Ik heb het zelf altijd interessant en opbouwend gevonden om een tijdje andere kerken te bezoeken. In de RKK heb ik me altijd thuisgevoeld, ook al staat ze qua vorm niet zo dichtbij de kerk van mijn opvoeding. En ja, ze leggen andere theologische accenten dan Nederlandse protestanten, maar het zijn wel onze broeders en zusters, toch?

De zevendedagsadventisten vormen een interessante substroming binnen het protestantisme. Ik heb nog nooit een dienst van hen bijgewoond, maar wat ik ervan begrepen heb is dat er naast een heleboel overeenkomsten met Nederlandse protestanten er ook een boel verschillen zijn. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken op Wikipedia (klik hier).

Als je het niet prettig vindt om daar naar de diensten van de RKK of de zevendedagsadventisten te gaan, en er zijn ook geen alternatieven, dan zit er weinig op dan vanuit je kamer via internet een dienst uit Nederland te beluisteren. Maar denk je echt dat je je geloof zult verliezen als je een half jaartje geen kerk bezoekt? Dat lijkt je topictitel namelijk te suggereren...

Verder nog een tip: Catalanen zijn trots op hun cultuur en taal en zij beschouwen Catalaans zeker niet als dialect! Dat kun je beter niet zeggen als je ook vrienden wilt maken daar. ;) Zeker nu de Catalanen op gespannen voet staan met de Spaanse regering.

Kun je hier iets mee?
"Een libelle zweeft over het water..."

MariaElise

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor MariaElise » 27 mei 2018 14:35

Beste Prctje,

Bedankt voor je reactie! Gelukkig biedt het internet hedendaags genoeg mogelijkheden om online diensten te luisteren, inderdaad. Het bezoeken van andere kerken vind ik zelf ook altijd interessant. Ik ben sowieso van plan een dienst bij te wonen in de kerk van de zevendedagsadventisten om te kijken hoe het er daaraan toegaat.

Mijn topictitel is inderdaad op deze manier geformuleerd, omdat een vriend van mij ook een halfjaar naar het buitenland is geweest en heeft ervaren dat het lastig is om met het geloof bezig te zijn als je de enige christen bent en alles 'vanuit jezelf moet komen'. Geloven doe je zelf, maar ik zou het niet alleen kunnen. Mijn vrienden, familie, bijbelstudiegenoten, et cetera, zijn voor mij een hulp op dit gebied. Om deze reden ben ik bang dat ik minder met het geloof bezig ben dit halve jaar in Spanje.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor Pcrtje » 27 mei 2018 14:46

MariaElise schreef:Mijn topictitel is inderdaad op deze manier geformuleerd, omdat een vriend van mij ook een halfjaar naar het buitenland is geweest en heeft ervaren dat het lastig is om met het geloof bezig te zijn als je de enige christen bent en alles 'vanuit jezelf moet komen'. Geloven doe je zelf, maar ik zou het niet alleen kunnen. Mijn vrienden, familie, bijbelstudiegenoten, et cetera, zijn voor mij een hulp op dit gebied. Om deze reden ben ik bang dat ik minder met het geloof bezig ben dit halve jaar in Spanje.
Tja, dat is voor jou iets persoonlijks dat anderen weer heel anders kunnen ervaren. Maarre, als er een RKK en een zevendedagsadventistengemeente in de buurt zijn ben je daar toch niet de enige christen? Je zou in de zomervakantie kunnen proberen een snelcursus Catalaans of Spaans te nemen om zo contacten te kunnen leggen in de kerk. Of hopen dat er in de kerken jongeren zijn die Engels spreken. En wellicht zit je straks naast andere christenen in de collegebanken?

Het vergt in ieder geval eigen initiatief en zelfdiscipline om bijvoorbeeld regelmatig stille tijd te nemen of wekelijks een kerkdienst te bezoeken als er geen sociale druk is. Maak je niet te druk! Ik heb het ook moeten leren toen ik begon met studeren en ik heb het ook gered. ;)
"Een libelle zweeft over het water..."

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor coby6 » 27 mei 2018 15:05

Misschien zit er wel een huiskerk. Ik zou er eens op zoeken op internet.

http://www.ipnze.nl/kerkdiensten/kerkdi ... erlanders/

Yoshi

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor Yoshi » 27 mei 2018 17:13

Je geloof vasthouden hoeft niet vast te hangen aan wekelijks een kerkbezoek. Indien je er behoefte aan het kan je de lokale kerken bezoeken ook al is het niet jouw denominatie. Je kan op internetfora met geloofsgenoten blijven praten en je ken penvrienden erop nahouden uit je eigen geloofsgemeenschap. Je kan voor jezelf een bijbel rooster opstellen. Mogelijkheden genoeg. :) Heel veel succes en plezier in Spanje.

mohamed

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor mohamed » 31 mei 2018 10:37

Ben het eens met Yoshi en waarom ben je bang je geloof te verliezen? Wat God heeft samengebracht scheidt toch geen mens?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor StillAwake » 31 mei 2018 11:26

MariaElise schreef:In september hoop ik een halfjaar in Spanje te gaan studeren. De plaats waar ik naartoe ga, heeft - naast een kathedraal - enkel een kerk voor zevendedagsadventisten waar alleen Catelaans (Spaans dialect) wordt gesproken. Zelf ga ik naar een Protestantse kerk. Mijn gedachten houden mij bezig met de vragen hoe ik mijn geloof in de praktijk nog steeds levendig kan houden in een stad waar ik een halfjaar zal zitten, de taal niet spreek die wordt gesproken in de kerk voor zevendedagsadventisten (ik krijg gelukkig les in het Engels), en waar de verleidingen om de hoek liggen. Is er iemand met ervaringen, tips of adviezen? En weet iemand het verschil tussen een protestantse kerk en een kerk voor zevendedagsadventisten?

Ik heb nooit in het buitenland gestudeerd, maar wel gewoond. Studeren lijkt me in die zin gemakkelijker, omdat je sociale omgeving gemakkelijker communiceert in het Engels dan de gemiddelde gesprekspartner.
Op dit moment woon ik deels in Noorwegen, waar ik de locale taal redelijk kan volgen en waar iedereen Engels beheerst.
Ook in Duitsland heb ik een poos gewoond terwijl ik de locals kon verstaan.

In mijn tijd in Rusland echter verstond ik niemand, en niemand sprak Engels (wel een enkeling op mijn werk, maar zelfs dat hield niet over).
Wat een voordeel is als je studeert is dat de academische wereld beter is in Engels dan wat ik gewend ben. alleen maar voordelen dus.

Toch heb ik in Rusland ervaren dat het bezoeken van de locale kerk (ook al ben je het wellicht niet met alles wat gezegd wordt eens) meer aan je geloof bouwt dan op jezelf gaan zitten navelstaren. Zoek, zeker in het buitenland, naar overeenkomsten, en niet naar verschillen. In het kerkelijk oerwoud van Nederland kun je vast een clubje vinden waarmee je redelijk op 1 lijn zit, in veel andere landen ligt dat anders.
Het idee dat God ook buiten ons taalgebied Zijn kerk heeft is op zijn minst bemoedigend.
Ik zat daar overigens in de tijd dat het volgen van diensten via internet nog niet zo gemakkelijk was als nu (als je al internet tot je beschikking had...), maar zou ook nu kiezen voor een locale kerk in plaats van een dienst via internet.
Wellicht een combi, de ochtend naar de locale gemeente, in de middag de dienst van je thuisfront volgen.
Ook al spreek je de taal nauwelijks (al is het Catalaans redelijk te volgen als je het Spaans beheerst), je bent op deze wijze toch onderdeel van een gemeenschap.
In Rusland ben ik bijna wekelijks bij mensen thuis uitgenodigd, waar je ontvangen werd door broeders en zusters die je weliswaar niet verstond, maar die toch een gezamelijk doel in het leven hadden.
En met een woordenboek op schoot een gesprek over de verschillen tussen de beide culturen is ook erg leuk.

Overigens zal ik ook in vakanties in Frankrijk de georganiseerde Nederlandse diensten ontlopen. Zo jammer om de kans te laten liggen om broeders en zusters van buiten je comfortzone te spreken en ontmoeten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2018 12:52

Wij gaan vaak ook naar een lokale kerk. Soms een engelstalige kerk waar vooral mensen komen die ergens voor hun werk wonen (bijvoorbeeld in Instanbul, Portugal etc gedaan) maar we zijn ook wel eens in een Noorse, een Portugese of een Franse kerkdienst geweest. De preek is soms lastig te volgen maar de ontmoetingen voor, tijdens en na de dienst zijn altijd fantastische ervaringen geweest. En dat is ook samen kerk zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor Chaya » 31 mei 2018 14:03

Hoi MariaElise,

Allereerst zou ik het andersom willen stellen. Vraag God of Hij je vasthoudt.
Maak dagelijks gelegenheid tot stille tijd. Bijbellezen, overdenken, al dan niet met een bijbels dagboekje.
Begin de dag altijd met een gebed en eindig daar ook mee.
Je zult vast je laptop bij je hebben voor je studie en daarmee kun je een schat aan kerkdiensten vinden.
Dan kun je altijd luisteren.
En wie weet ontmoet je een medestudent en vinden jullie samen een kerk waar je naar toe kunt.
Veel succes met je studie!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor MoesTuin » 03 jun 2018 22:16

mohamed schreef:Ben het eens met Yoshi en waarom ben je bang je geloof te verliezen? Wat God heeft samengebracht scheidt toch geen mens?

Mooi en zo waar!

Ja overal is God,
Waar wij ook immer dwalen of toeven,
daar is God!
Overal.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

MariaElise

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor MariaElise » 04 jun 2018 07:43

Heel erg bedankt voor jullie bruikbare tips! Het opstellen van een bijbelrooster is denk ik een goede houvast om structuur in het bijbellezen te brengen. De lokale kerk ga ik zeker bezoeken en ik ben benieuwd welke nieuwe inzichten dit mij gaat brengen en hoe de ontmoeting met mede-christenen daar zal zijn!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Een halfjaar in het buitenland studeren: hoe houd je je geloof vast?

Berichtdoor Johan100 » 08 jun 2018 17:03

Beste MaraElise,

Chaya schreef:

Allereerst zou ik het andersom willen stellen. Vraag God of Hij je vasthoudt.
Idd. Geloof komt uit God. Dat kun je zelf niet vasthouden. Als God ons loslaat laten we 'ons geloof' los.
We moeten uit God geboren worden. Dan houd Hij je ook vast.
Vraag of God jou vastpakt, bij de hand neemt en vasthoudt.

Ga maar niet proberen 'je geloof vast te houden' zonder God want dat lukt je toch niet.
Vroeg of laat loop je dood. Het is wel goed dit te beseffen hoor, opdat het je afhankelijk mag maken ook.
Ga op je knieën en vraag of God de leiding neemt over je leven.
En of het goed is de weg die je gaat. 'Wat wilt U dat ik zal doen?'

Dat wil ik je adviseren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten

cron