Kerkbezoek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Kerkbezoek

Berichtdoor Elpiano » 16 mei 2018 06:08

Ik heb een vraag mbt kerkbezoek
Van huis uit ben ik hervormd en ben altijd naar de hervormde kerk gegaan
Toen ik verhuisde naar mijn huidige dorp ben ik hier naar de PKN gemeente gegaan
echter past deze gemeente totaal niet bij mij helaas
Ik ben nog een tijdje naar een PKN gemeente gegaan in een nabijgelegen grote plaats
maar deze kerk is voor mij te groot en best onpersoonlijk en het ook niet helemaal.
Het liefst wil ik dichtbij kerken ivm het contact met de mensen ed
alleen zit er bij ons alleen nog een christelijk geformeerde kerk
nu ben ik hiermee helemaal niet bekend mee en vraag me af of christelijk gereformeerd
veel afwijkt van hervormd/protestants (pkn) ?
mag je bv wel een jeans aan ed?
Alvast bedankt voor jullie meningen
gr
el

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkbezoek

Berichtdoor MoesTuin » 16 mei 2018 07:21

beste El

Met de christelijk gereformeerde kerken kan je echt alle kanten op en is plaatselijk sterk verschillend.
Overigens mag je bij God gewoon komen zoals je bent en hij ziet niet op je jeans maar in Christus naar je hart.
Daar gaat het om.
Je mag komen zoals je bent.
Als je die gemeente vind ben je op je plaats.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkbezoek

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2018 08:46

CGK is heel breed, verschilt erg per plaatst hoe het er is, in de meeste kerken kan je gewoon in spijkerbroek komen hoor. Waar woon je? (stuur anders even een pb), dan kan ik even met je meezoeken.

Sowieso kan je natuurlijk zondag er naartoe gaan om een indruk te krijgen, dan weet je snel genoeg of je je er thuisvoelt of niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Re: Kerkbezoek

Berichtdoor Elpiano » 16 mei 2018 09:21

MoesTuin schreef:beste El

Met de christelijk gereformeerde kerken kan je echt alle kanten op en is plaatselijk sterk verschillend.
Overigens mag je bij God gewoon komen zoals je bent en hij ziet niet op je jeans maar in Christus naar je hart.
Daar gaat het om.
Je mag komen zoals je bent.
Als je die gemeente vind ben je op je plaats.




Heel mooi gezegd en heel erg bedankt!

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Re: Kerkbezoek

Berichtdoor Elpiano » 16 mei 2018 09:21

Marnix schreef:CGK is heel breed, verschilt erg per plaatst hoe het er is, in de meeste kerken kan je gewoon in spijkerbroek komen hoor. Waar woon je? (stuur anders even een pb), dan kan ik even met je meezoeken.

Sowieso kan je natuurlijk zondag er naartoe gaan om een indruk te krijgen, dan weet je snel genoeg of je je er thuisvoelt of niet.



Ik heb je een PB gestuurd

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerkbezoek

Berichtdoor Chaya » 16 mei 2018 11:10

Elpiano schreef:nu ben ik hiermee helemaal niet bekend mee en vraag me af of christelijk gereformeerd
veel afwijkt van hervormd/protestants (pkn) ?

gr
el

Heeft die betreffende kerk een website? Begin dan eens om die te lezen.
En dan kun je eventueel een kerkdienst bezoeken, de CGK is overal even gastvrij.
Aangezien de PKN net zo breed is als de CGK, is dat absoluut niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken.
Elpiano schreef:mag je bv wel een jeans aan ed?

Vind je dit echt belangrijk?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kerkbezoek

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2018 12:19

@Elpiano

Wat is er in jouw geloof het belangrijkste? Als dat voor jou duidelijk is, kun je wellicht aan de hand daarvan een aantal kerkdiensten in je omgeving bezoeken en daarna biddend een keuze maken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkbezoek

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2018 12:33

Chaya schreef:Heeft die betreffende kerk een website? Begin dan eens om die te lezen.
En dan kun je eventueel een kerkdienst bezoeken, de CGK is overal even gastvrij.
Aangezien de PKN net zo breed is als de CGK, is dat absoluut niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken.

Vind je dit echt belangrijk?


Misschien is zijn vraag meer of ze dat in die kerk zo belangrijk vinden.... Bovendien ken ik nog wel wat verhalen van mensen die zo ergens gingen kijken en vervolgens van een "koude kermis" thuiskwamen omdat anderen dat wel heel belangrijk vonden en ze dat niet wisten... Ik vind het wel belangrijk dat mensen dat niet zo belangrijk vinden in ieder geval.

Maar ik heb gekeken, er is geen dresscode, het is een samenwerkingsgemeente met de GKV, ze zingen doorgaans Psalmen en gezangen met sporadisch een opwekkingslied tussendoor zo te zien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kerkbezoek

Berichtdoor Johan100 » 17 mei 2018 09:16

Elpiano schreef:Ik heb een vraag mbt kerkbezoek
Van huis uit ben ik hervormd en ben altijd naar de hervormde kerk gegaan
Toen ik verhuisde naar mijn huidige dorp ben ik hier naar de PKN gemeente gegaan
echter past deze gemeente totaal niet bij mij helaas

Waarom niet?
Elpiano schreef:Ik ben nog een tijdje naar een PKN gemeente gegaan in een nabijgelegen grote plaats
maar deze kerk is voor mij te groot en best onpersoonlijk en het ook niet helemaal.
Het liefst wil ik dichtbij kerken ivm het contact met de mensen ed
alleen zit er bij ons alleen nog een christelijk geformeerde kerk
nu ben ik hiermee helemaal niet bekend mee en vraag me af of christelijk gereformeerd
veel afwijkt van hervormd/protestants (pkn) ?
mag je bv wel een jeans aan ed?
Alvast bedankt voor jullie meningen
gr
el

Ben je vrouw of man? Ik weet dat bij de cgk richting 'bewaar het pand' van een vrouw wel een rok/jurk en hoofdbedekking verwacht wordt.
En voor een man een degelijke niet wereldse (zo'n kale met eventueel van die gaten) blauwe/zwarte/bruine broek. :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkbezoek

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2018 09:31

Zoals ik al zei, ik heb even contact gehad en in die plaats is het geen BhP-gemeente, ze werken samen met de GKV en volgens mij is er geen dresscode :) Dus een witte, lichtgrijze of beige broek mag ook :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten