Gods liefde

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods liefde

Berichtdoor Johan100 » 06 mei 2018 08:04

Teus schreef:
Jammer Gravo, dat je alleen maar over de zonden en fouten (van een ander) spreekt en niet over de Liefde van God? Het is m.i. geen antwoord op de vraag van Johan. Ik merk een ingesleten irritatie of wrok in je.
Iets wat er niet in zit kan er ook niet uitkomen.
Idd, de liefde die schittert tegen een donkere achtergrond, daar gaat dit topic over.

Teus schreef: Overigens, ik weet één veel krachtiger woord dan Feyenoord.

Zeker Teus!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Gods liefde

Berichtdoor Yoshi » 06 mei 2018 08:07

Teus schreef:Jammer Gravo, dat je alleen maar over de zonden en fouten (van een ander) spreekt en niet over de Liefde van God? Het is m.i. geen antwoord op de vraag van Johan.

Ik vind het juist zeer goed beantwoorden aan het onderwerp van dit topic. Namelijk dat de zonde schijnbaar te weinig aan bod zou komen.
Een goed geschreven stuk, en de humoristische opmerking over dat ene woord; Feyenoord. Ach, als Go Ahead Eagles fan kijk je al snel op naar andere clubs. Mooie club :)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods liefde

Berichtdoor Johan100 » 06 mei 2018 10:48

gravo schreef:
Maar ondertussen:
O, wat zijn we blij met ons zelf. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is het vroomste van het land? Hé, dat zal ik toch wel zijn, zeker? Mij pak je niet op al die erge dingen hoor!

Hypocrieten, noemt Jezus al die scherpslijpers, die zo vroom zijn als gemalen poppenstront.
Van buiten wit gepleisterde graven, maar van binnen vol doodsbeenderen en onreinheid.

Je gooit weer eens alles op een hoop om de zonde goed te keuren.
Het gaat in Mattheus 23 over wetgeleerden en de Farizeeërs die mensen allerlei dingen opleggen en er zelf niet naar leven.
3 Doe alles wat zij jullie leren. Maar jullie moeten niet dezelfde dingen dóen als zij. Want ze zéggen wel hoe het moet, maar doen dat zelf niet.
Hun hart is niet veranderd.

Heb je ook nog iets te schrijven over Gods liefde die schittert tegen een donkere achtergrond?
Gods onverdiende genade en liefde is het heerlijkste wat er is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Gods liefde

Berichtdoor Teus » 06 mei 2018 13:53

Johan100 schreef:
Hoe kan het dat er best veel over Gods liefde gesproken wordt, maar weinig over de zonde?



De Liefde van God probeer je uit te delen omdat je trots op je Hemelse Vader bent en het een ander ook zo gunt.
De gedane zonden wil God het niet meer over hebben iemand met een nabij leven ook niet. Je doet God oneer aan wanneer je telkens op je oude zonden terug komt. Jezus heeft voldaan en van daaruit kunnen we het opstandingsleven leven. Dat we dienstbaar voor Hem kunnen zijn, dat kan niet wanneer we het vaak over onze oude zonden hebben. Als het goed is heeft iemand die Jezus oprecht lief heeft niet lang nieuwe zonden want die zijn snel beleden. Je hebt in principe niets meer om over in te zitten of over te praten, je hebt het bij God gebracht en dan is het weg.

Soms komen oude zonden die je al beleden hebt in je op, bij mij wel, maar dan ga ik er niet over praten of over piekeren maar breng het weer bij God of vraag “U hebt het toch vergeven” . Waarom? Anders gaat satan er weer mee aan de haal.

Waar het hart van vol is stroomt de mond van over, wanneer Jezus het Middelpunt van je leven is en niet het Middelpunt van belangstelling. Dan spreek je ook over Zijn Barmhartigheid en wat Hij voor je gedaan heeft aan het kruis, dat Hij de straf gedragen heeft die wij verdiend hebben. Je spreekt dan niet over je zonden in detail.
Het gaat niet in de eerste plaats om wat wij gekregen hebben maar wat God ons gegeven heeft, waarom en hoe.

“Verblijdt u in de Heer” betekend dan ook het zicht op het werk van Jezus.

Wanneer je op je zonden blijft kijken ben je niet gericht op Jezus' werk. Als je b.v. zegt “ik ben zo slecht (geweest), ik heb God zoveel verdriet gedaan” ook nog als er iemand anders bij is, is de kans groot dat je op je op jezelf gericht ben. Wanneer je zegt “ik ben het niet waard een kind van God te zijn” spreek je uit ongeloof. Voor God is het een mens is absoluut wel waard, waarvoor zou Hij Zijn Zoon dan gegeven hebben?
Het is beter te spreken van “God is zo Groot en Goed voor mij, Hij heeft al mijn zonden weggedaan.
Het gaat altijd om God, nooit om ons.

De liefde van God wordt vaak als handvat gebruikt zonder dat men de intentie er van weet. Homofilie b.v. wordt gestalte gegeven door de Liefde van God. Wanneer je op deze manier je geaardheid wil verdedigen heb je het niet over je zonden, dus de Liefde van God voert in zo'n geval z.g. de boventoon. Het is in vaak in bepaalde groepen dat er alleen maar over de Liefde van God gesproken wordt en het Kruis. Niet eens over het werk van Jezus, laat staan over de Genade van God. Veelal wordt God gezien als alleen Liefde. Hij is ook Rechtvaardig en Barmhartig. Als we God alleen als Liefde zien kan er automatisch veel mee door. Dan hebben we het vaak sowieso al niet over onze zonde.

Ik vind het dus wel begrijpelijk dat er weinig over de zonden gesproken wordt maar onbegrijpelijk dat er zo weinig over de Genade van God en het Offer van Jezus gesproken wordt.
We moeten alleen maar blij zijn omdat God Liefde is, lijkt het wel. Het is eens goed om verwonderd te zijn over het werk van Jezus en de Genade van God. Het kan alleen maar wanneer je dat besef krijgt door de Heilige Geest. Dan zeg je “O Vader hoe moet ik ooit bedanken, ik dank U bijna de hele dag door en is nog lang niet toereikend” Dan heb je het gevoel dat je het nooit genoeg doet, maar God weet wat in ons vermogen ligt en ziet het hart aan. Straks, als ik bij Hem ben, dan kan ik hem écht danken maar heb er de eeuwigheid voor nodig.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gods liefde

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2018 19:39

Gods Liefde
Zijn Liefde
Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht.
Hij vond en trok mij weder
uit ‘s duivel zonde macht.
Hij legde mij op Zijn schouders neer
en bracht mij bij de kudde weer.

Ja, Zijn liefde zocht mij
en Zijn bloed, dat kocht mij;
door genade ben ik een kind van God,
Ja zeker door genade ben ik een kind van God.

Ruwe stormen mogen woeden
Alles om mij heen werd nacht
Maar Zijn Licht schijnt door de duisternis
Hij is dé Rots in de branding.

Hallelujah Eeuwig dank en ere
Voor de oneindige Liefde van God dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft voor mij en voor iedereen die in Hem gelooft en bij Hem al zijn of haar zonden brengt en belijdt en daar dan ook laat en in vergeving van al de schulden in vreugde en blijdschap in Hem verder leven kan en mag in vrijheid.
Ik wandel in het Licht met Jezus
Het donkere dal is achter mij!
Als dat geen Liefde is?! ❤
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gods liefde

Berichtdoor elbert » 08 mei 2018 09:18

gravo schreef:Zonde in Bijbelse zin is geen juridisch begrip.
Jawel, dat is het ook.
Als zonde geen juridisch begrip zou zijn, zou je ook niet over genade hoeven spreken.
Of over de wet (we kennen de zonde alleen door de wet, volgens Paulus). De wet heeft toch op zijn minst ook een juridische kant.
Want genade wordt alleen verleend aan schuldigen, wetsovertreders.
En schuldigen, dat zijn mensen die juridisch gezien een probleem hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gods liefde

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2018 11:15

Johan100 schreef:In de Bijbel zien we een scherpe tegenstelling (antihese)

Zonde tegenover genade.

In Efeze 2 bijvoorbeeld.
En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden,
2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen.
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid,
door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft,

Licht komt des te meer tot zijn recht en zien we beter tegen een donkere achtergrond.
Hoe kan het dat er best veel over Gods liefde gesproken wordt, maar weinig over de zonde?


Mag ik vragen hoe je dit praktisch gezien precies voor je ziet? Want over de zonde spreken kan op allerlei manieren en hoe dat gebeurt bepaalt denk ik of het goed is of niet. Wat je in de tekst ziet die je aanhaalt is dat Paulus wijst op het verleden van de gelovigen en een scheiding maakt tussen vroeger en nu. We moeten niet vergeten waar we vandaan komen om dankbaar te zijn voor waar we nu zijn. Een schipbreukeling die vergeet dat hij eens in het koude water lag te roepen om hulp, met de dood voor ogen, zal op den duur ook niet meer dankbaar zijn voor zijn redding. Helemaal mee eens dat als we een donkere achtergrond hebben, het licht veel meer tot zijn recht komt. Waarbij we natuurlijk wel moeten uitkijken dat het donker wel de achtergrond wordt en niet de voorgrond. Hoe zou je dat precies in de praktijk willen brengen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods liefde

Berichtdoor Johan100 » 09 mei 2018 11:10

Marnix schreef:Mag ik vragen hoe je dit praktisch gezien precies voor je ziet? Want over de zonde spreken kan op allerlei manieren en hoe dat gebeurt bepaalt denk ik of het goed is of niet. Wat je in de tekst ziet die je aanhaalt is dat Paulus wijst op het verleden van de gelovigen en een scheiding maakt tussen vroeger en nu. We moeten niet vergeten waar we vandaan komen om dankbaar te zijn voor waar we nu zijn. Een schipbreukeling die vergeet dat hij eens in het koude water lag te roepen om hulp, met de dood voor ogen, zal op den duur ook niet meer dankbaar zijn voor zijn redding. Helemaal mee eens dat als we een donkere achtergrond hebben, het licht veel meer tot zijn recht komt. Waarbij we natuurlijk wel moeten uitkijken dat het donker wel de achtergrond wordt en niet de voorgrond. Hoe zou je dat precies in de praktijk willen brengen?

Ik kan alleen maar het Woord laten spreken, Marnix. Ik lees het Woord, zie het Woord voor me. Als mensen spreken naar het Woord, zo zou ik het praktisch voor me willen zien. Hoe ik dat in de praktijk wil brengen? Het Woord naspreken en het van de Geest verwachten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gods liefde

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2018 11:44

Dat snap ik. Maar hoe is dat volgens jou, naar Gods Woord over de zonde spreken? Want je vraagt je in je eerste bericht af waarom we zoveel over Gods liefde maar zo weinig over de zonde spreken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods liefde

Berichtdoor Johan100 » 09 mei 2018 12:05

Marnix schreef:Dat snap ik. Maar hoe is dat volgens jou, naar Gods Woord over de zonde spreken? Want je vraagt je in je eerste bericht af waarom we zoveel over Gods liefde maar zo weinig over de zonde spreken.

Ik heb een Bijbelgedeelte aangehaald (Efeze 2) die duidelijk een tegenstelling schetst van hoe het eerst was en hoe het daarna geworden is.
Paulus wijst ze daar met een reden op. Dat kan meerdere redenen hebben. God kan het Schriftgedeelte m.i. toepassen/gebruiken op meerdere manieren. (Wat kunnen we er m.i. uit leren?)
1. Om de heerlijkheid van Zijn genade nadrukkelijker tot uitdrukking te brengen.
2. Om de Waarheid tot uitdrukking te brengen. De val van de mens is waarheid. Dat moeten we leren/doorleven en niet onder tafel proberen te vegen.
3. Om te laten zien waarvan men verlost moet worden. Men moet ergens van verlost worden. Als er niet meer over zonde gesproken wordt, vervaagt het zondebesef en verdwijnt op den duur.
4. Om mensen die niet wedergeboren zijn te laten zien dat mensen die wel wedergeboren zijn van nature van dezelfde lap gescheurd zijn. Het Evangelie is voor zondaren.
5. Dat het voor onwedergeboren mensen ook kan. Dat God hen ook genadig wil zijn. Het Evangelie is juist voor zondaren.
6. Om te laten zien waarvan men verlost moet worden. Men moet ergens van verlost worden.
7. Dat wedergeboren mensen weer eens herinnerd worden aan waar ze oorspronkelijk lagen. Dat ze zichzelf niet verheffen.
8. Dat ze er weer eens aan herinnerd worden de zonde te bestrijden en de geestelijke wapenrusting aan te trekken.
9. Er kan geestelijke lauwheid/luiheid optreden in het leven van een gelovige. Het herinnert aan Gods genade.
10. 'Hij moet wassen en ik minder worden'.
11. Wedergeboren mensen zondigen helaas tot hun dood. Getuige andere Bijbel gedeelten. En hebben telkens weer genade nodig. Ze moeten van genade leven. Kijk bijvoorbeeld naar David. Paulus die uitriep: ' Het goede dat ik wil doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil doe ik!'
Wat niet wil zeggen dat hij in de zonde leefde, maar dat was zijn innerlijke strijdt. Hij had last van zijn oude mens.
etc.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods liefde

Berichtdoor Johan100 » 09 mei 2018 14:07

Dank Teus voor je reactie en bijdrage. Ik heb er niet zo heel veel op te zeggen. Hoop er misschien t.z.t. nog op terug te komen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gods liefde

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2018 22:56

Johan100 schreef:Ik heb een Bijbelgedeelte aangehaald (Efeze 2) die duidelijk een tegenstelling schetst van hoe het eerst was en hoe het daarna geworden is.
Paulus wijst ze daar met een reden op. Dat kan meerdere redenen hebben. God kan het Schriftgedeelte m.i. toepassen/gebruiken op meerdere manieren. (Wat kunnen we er m.i. uit leren?)
1. Om de heerlijkheid van Zijn genade nadrukkelijker tot uitdrukking te brengen.
2. Om de Waarheid tot uitdrukking te brengen. De val van de mens is waarheid. Dat moeten we leren/doorleven en niet onder tafel proberen te vegen.
3. Om te laten zien waarvan men verlost moet worden. Men moet ergens van verlost worden. Als er niet meer over zonde gesproken wordt, vervaagt het zondebesef en verdwijnt op den duur.
4. Om mensen die niet wedergeboren zijn te laten zien dat mensen die wel wedergeboren zijn van nature van dezelfde lap gescheurd zijn. Het Evangelie is voor zondaren.
5. Dat het voor onwedergeboren mensen ook kan. Dat God hen ook genadig wil zijn. Het Evangelie is juist voor zondaren.
6. Om te laten zien waarvan men verlost moet worden. Men moet ergens van verlost worden.
7. Dat wedergeboren mensen weer eens herinnerd worden aan waar ze oorspronkelijk lagen. Dat ze zichzelf niet verheffen.
8. Dat ze er weer eens aan herinnerd worden de zonde te bestrijden en de geestelijke wapenrusting aan te trekken.
9. Er kan geestelijke lauwheid/luiheid optreden in het leven van een gelovige. Het herinnert aan Gods genade.
10. 'Hij moet wassen en ik minder worden'.
11. Wedergeboren mensen zondigen helaas tot hun dood. Getuige andere Bijbel gedeelten. En hebben telkens weer genade nodig. Ze moeten van genade leven. Kijk bijvoorbeeld naar David. Paulus die uitriep: ' Het goede dat ik wil doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil doe ik!'
Wat niet wil zeggen dat hij in de zonde leefde, maar dat was zijn innerlijke strijdt. Hij had last van zijn oude mens.
etc.


Mooi verwoord. Zolang het ons inderdaad maar dichter bij Hem brengt. Daarom wordt er ook zoveel over Gods liefde en genade gesproken, maar die houdt juist de verlossing van het kwaad en heiliging in. Dus goed dat we elkaar af en toe herinneren aan onze herkomst zodat we dankbaar blijven, blijven strijden tegen het kwaad. En zolang die genade maar centraal blijft staan en het niet wordt dat de zonde vooral wordt gebracht als iets waar we maar moeten hopen van verlost te worden. Ik heb ook wel diensten meegemaakt waarbij de zonde vooral werd genoemd en de genade maar weinig en waar dat niet iets was waar we vandaan kwamen maar waar vrijwel iedereen nog in lag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gods liefde

Berichtdoor gravo » 10 mei 2018 08:31

elbert schreef:Jawel, dat is het ook.
Als zonde geen juridisch begrip zou zijn, zou je ook niet over genade hoeven spreken.
Of over de wet (we kennen de zonde alleen door de wet, volgens Paulus). De wet heeft toch op zijn minst ook een juridische kant.
Want genade wordt alleen verleend aan schuldigen, wetsovertreders.
En schuldigen, dat zijn mensen die juridisch gezien een probleem hebben.


Het punt is nu net dat een begrip als genade in geen enkel juridisch systeem voorkomt. Als er in een samenleving genade of gratie wordt verleend, dan gaat dat altijd uit van een persoonlijke beslissing van iemand die het mandaat heeft gekregen om zich in uitzonderlijke gevallen boven het recht te verheffen. In de praktijk zijn dat vaak hoofden van staten of koningen. Dan geldt genade voor recht.

De juridisering van de verhouding God en mens is zeker terug te vinden in de christelijke theologie. De verzoeningsleer van Anselmus (12e eeuw) heeft grote invloed gehad op de Reformatoren en daarmee is de verzoening steeds minder een verzoening geworden en steeds meer een afbetaling. Het offer van Christus werd steeds minder een offergave, een schenking, waarmee God de wereld met Zichzelf verzoende en steeds meer een pasmunt, waarmee de openstaande rekening tot de laatste cent (boekhoudkundig) werd afbetaald.

Uiteraard zijn er Bijbelse begrippen die duiden op een juridische setting: God als rechter of het laatste oordeel. Maar het woord betalen hoeft niet altijd financiëel of juridisch te zijn. Zeker, Jezus heeft door te leven en te verkondigen in gehoorzaamheid aan Zijn Vader met Zijn leven betaald. En wie zal de diepte peilen van de betekenis van Zijn kruisdood. Maar de juridische sfeer die we nu soms waarnemen als er gesproken wordt over verzoening als betaling, juridische genoegdoening, voldoening van uitstaande schulden of het kloppend maken van openstaande rekeningen is niet de sfeer die we in de Evangelie-boeken vinden.

Daar wordt Jezus' werk toch vooral beschreven vanuit een diepe, innerlijke drijfveer. De ijver voor Uw huis heeft mij verteerd. Het was een innerlijke barmhartigheid, een oprechte en gemeende liefde vanwaaruit Hij de weg naar het kruis ging. Verzoening wordt veel meer beschreven in termen van vergeving: "Vader vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen". Vrijwillig heeft Hij de zonden op Zich laten lopen. Niet omdat God een neutrale wetshandhaver was die koel en onverschillig alleen maar geïnteresseerd was in de betaling van de openstaande schuld, een soort Eeuwige Deurwaarder. Nee, God Zelf heeft vanuit de liefde deze weg ter verlossing uitgedacht. Hij heeft Zichzelf een Lam ten brandoffer voorzien. Hij heeft de zonden van de wereld op Zijn Zoon doen aanlopen. Met andere woorden, als je het toch juridisch wilt zeggen: de aanklager was tevens partij. En daarmee vervalt het juridische systeem natuurlijk. In de verhouding God en mens is er geen neutrale middenpartij, die zakelijk en juridisch tegen de zaak aankijkt. De verzoening gaat om het herstellen van de vertrouwensbreuk, om relationele zonden, om een echtbreuk zo je wilt (het huwelijk is het symbool van de vereniging van God en mens). 'Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld' zegt Paulus. Bovendien moeten we het woord "wet" niet zo Latijns, Romeins lezen. Wij zijn erg beinvloed door de gedachte van lex dura sed lex. De hardheid en onbuigzaamheid horen erbij. Maar het begrip Thora is veel dieper, veel emotioneler en veel menselijker van aard. Elke leefregel is ingebed in de barmhartigheid. Neem de op zich strakke regel als het scheiden van de melk- en vleeskeuken. Dat lijkt juridisch, hard, zakelijk, wettisch. Maar het komt van de Bijbeltekst dat het lam niet gekookt mag worden in de melk van de moeder. De vervulling, maar ook de achtergrond van de wet is de liefde.

In bevindelijke kring hecht men erg aan de juridische beschrijving van de verlossing. Maar daar wordt het meer een innerlijke ervaring. De vierschaar-ervaring. God de Vader als Rechter; de Wet, de duivel en het geweten als de aanklagers; de schuldige zondaar staat in deze vierschaar als de aangeklaagde; Christus treedt op als de Advocaat en de Heilige Geest als de Griffier, Die het vonnis van God, de Rechter, aan de zondaar bekendmaakt. Hiermee vinden de heilsfeiten eigenlijk voor een tweede maal plaatst (nu niet voorwerpelijk, maar onderwerpelijk).

Ik vind dat heel vervreemdend. Volgens mij komen we zo op een steeds grotere afstand te staan van waar het volgens mij in de kern om gaat, namelijk dat God de wereld zo lief heeft gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft zalig worde.

Voor een juiste denk- en spreekwijze over de verzoening moeten we ons altijd laten leiden door de brongeschriften. Die geven de juiste context, sfeer en omgeving om onze latere theologische interpretaties aan te toetsen. Een strikte juridische opvatting van verzoening gaat mij om die reden veel te ver. En daarom houd ik vast dat zonde in Bijbelse zin geen juridisch begrip is. Zonde is ongehoorzaamheid. Het is een overtreding van het hart. God ziet het hart aan.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods liefde

Berichtdoor Johan100 » 10 mei 2018 10:30

gravo schreef: Zonde is ongehoorzaamheid. Het is een overtreding van het hart. God ziet het hart aan.


In 1 Sam 16:7 staat 'Maar de HEERE zei tegen Samuel: Kijk niet naar Sauls uiterlijk en ook niet naar de hoogte van zijn gestalte, want Ik heb hem verworpen. Het is namelijk niet wat de mens ziet, want de mens ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.
Het gaat hier over het uiterlijk van Saul, een groot man, wellicht graag gezien door de mensen. Maar hij leefde niet naar Gods wil. Zijn hart was niet veranderd. Wat kunnen we m.i. onder andere hieruit leren?
1. Het hart moet veranderd worden.
2. De mensen kijken al gauw alleen naar het uiterlijk van iemand.
3. De Heere leert ons hier dat we niet alleen naar het uiterlijk moeten kijken, maar dat wil niet zeggen dat Sauls hart alleen slecht was en zijn daden niet. God kijkt ook naar daden.

Mattheus 15:19 zegt: ''Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen''. Wat in je hart leeft komt er dikwijls aan de buitenkant ook uit. Hoeft niet altijd.

Je kunt in de Bijbel lezen dat God ook naar de daden kijkt.

Het geloof zonder de werken is een dood geloof en werken zonder geloof zijn dode werken.

Jakobus zegt: Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken? Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben aan dagelijks voedsel;
En iemand van u tot hen zou zeggen: Gaat henen in vrede, wordt warm, en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.

Waar geloof baart dus goede werken. Als we met Christus verenigd zijn en in Hem blijven dragen we veel vrucht. Onze vrucht wordt uit Hem gevonden. Bij de wedergeboorte wordt in beginsel Gods beeld in de mens hersteld.

De Avondzang vers 7 zegt dan ook zo mooi: 'O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk';

God ziet dus niet alleen het hart aan, maar kijkt ook naar onze daden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods liefde

Berichtdoor Johan100 » 10 mei 2018 10:55

Marnix schreef:Mooi verwoord. Zolang het ons inderdaad maar dichter bij Hem brengt. Daarom wordt er ook zoveel over Gods liefde en genade gesproken, maar die houdt juist de verlossing van het kwaad en heiliging in. Dus goed dat we elkaar af en toe herinneren aan onze herkomst zodat we dankbaar blijven, blijven strijden tegen het kwaad. En zolang die genade maar centraal blijft staan en het niet wordt dat de zonde vooral wordt gebracht als iets waar we maar moeten hopen van verlost te worden. Ik heb ook wel diensten meegemaakt waarbij de zonde vooral werd genoemd en de genade maar weinig en waar dat niet iets was waar we vandaan kwamen maar waar vrijwel iedereen nog in lag.

Ik vraag me het volgende af.

Het gaat me er niet om om elkaars zonden onder de neus te wrijven, maar ik hoor zo vaak 'Gods is liefde' en als je dan vraagt 'waarom is God liefde voor jou?' komt het (is mijn indruk) heel vaak op gevoel neer. Gebaseerd op het gevoel. Het voelt allemaal goed en daarom is God liefde, maar gevoel kan ons flink bedriegen. En ondertussen houden we de zonde aan de hand, want God is toch liefde.
Maar er staat ook een andere kant in de Bijbel. Hoe Gods liefde zich openbaart volgens Zijn Woord. En dat is van des mensen kant onverdiende genade. En dat hoor ik weinig, dus ben ik bang dat mensen dat niet zo beseffen. We moeten m.i. waken voor oppervlakkigheid.

Wat houdt Gods liefde en genade in voor ons als we niet zijn afgesneden van de oude Adam en overgezet in de tweede Adam? Kunnen we daarop dan wel een recht zicht hebben? We kunnen onze mond wel vol hebben van Zijn liefde zonder werkelijk overgezet te zijn in Christus die een volkomen Borg wil zijn, maar dan bedriegen we ons. Arglistig is ons hart. Dan is de kans groot dat we Zijn liefde misbruiken om de zonde aan de hand te kunnen houden. Daar komen we bedrogen mee uit.

Zondebesef speelt een duidelijke rol in de Bijbel. Hoe kan het ook anders. Feit is dat we buiten het paradijs leven en zondigen tegen God. Dus om aan Zijn eer te komen werkt God zondebesef. En om de waarheid te openbaren. Zondebesef is geen voorwaarde om te komen tot Christus, maar in de Bijbel zie je wel terugkomen dat God dit werkt. Er staat duidelijk geschreven dat Gods offers een gebroken geest zijn en een verslagen hart en gebroken geest niet zal verachten. Gods offers zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult U, o God, niet verachten. (Psalm 51). Dus als God dit zegt, werkt Hij dit ook waar hij zaligmakend werkt.

De tollenaar sloeg op zijn borst en riep uit 'God, wees mij de zondaar genadig'. En hij werd vervolgens rechtvaardig verklaart.
Saulus werd bij zijn zonde bepaald bij zijn bekering.

Jezus betekent Zaligmaker, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten