Gij geheel anders.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Teus » 20 mei 2018 14:36

Johan100 schreef:Dat heb ik al een beetje uitgelegd geloof ik. Ik zal het meer proberen onder woorden te brengen.

Ik denk daarbij aan het volgende. Allereerst wordt expliciet met die tekst bedoelt dat je moet strijden om in te gaan door de enge poort om op de smalle weg te komen. 'Strijdt om in te gaan door de enge poort!'.
Die strijd die hier bedoelt wordt vind dus plaats voor de enge poort.
De enge poort wordt het ware geloof mee bedoelt, dat is de plek waar je je zondelast kwijt raakt.
Hoe raak je die kwijt dan? Door met heel je hart te geloven dat Jezus voor jou persoonlijk gestorven is.
Hoe kom je daar aan? Als de Vader je tot de Zoon trekt.
Maar daarvoor gebeurt er vaak ook het één en ander. De Heilige Geest overtuigt van zonde.
Je gaat je bekeren en je gaat de zonde verzaken. Je gaat de stad Verderf verlaten. Dit levert strijd op.
God werkt die strijdt als het goed is in je, hij werkt het willen en het werken.
Je ontmoet predikers die je op Jezus, op het smalle poortje wijzen. Je beseft dat je daar moet zijn.
De duivel gaat je lastig vallen. Hij zou zijn prooi weleens kwijt kunnen raken. Toen zijn prooi gerust leefde had hij er geen omkijken naar.
De zonde wordt een last voor je.
Trek (niet letterlijk) uw oog uit als die je ergert. Beter is het met één oog in te gaan in het Koninkrijk van God, dan met twee ogen verloren te gaan. Een stukje omrijden als je weet dat ergens een billboard hangt met een groot lustobject en je weet dat je daar een zwak voor hebt, dat er daardoor allerlei onreine gedachten kunnen opwellen, etc. Niet de zonde opzoeken, maar verzaken. Let wel, niet om jezelf op te knappen voor God, maar vanuit het besef dat de zonde een scheiding brengt tussen God en jou. Er valt vast nog veel meer over te zeggen. :wink:
Jakob worstelde met God. Zo moeten wij ook worstelen met God om ons behoud. Je beseft dat het niet vanzelfsprekend is dat God naar je omziet, maar je zegt: 'Ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent'.
'Geef mij Jezus of ik sterf. Zonder Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf'.


Mooi omschreven Johan.
Ik ben van mening dat God niet daadwerkelijk de strijdt in ons werkt, m.i. is het omdat God Zich openbaart in de kracht van De Heilige Geest.
Door de Heilige Geest komt er o.a. aan de orde dat wat we gezaaid hebben we dan oogsten, wat heel veel strijdt kan geven. Misschien bedoel je dat ook.
Die strijdt is in mijn veronderstelling in de mens, in ons persoonlijke leven en in ons hart. Niet in de weg die God, door het bloed van Jezus, ons voorgesteld heeft. Iemand die niet in die strijdt leeft, deze overwonnen heeft in Christus, loopt ook op die zelfde brede weg.

Johan100 schreef:De enge poort wordt het ware geloof mee bedoelt, dat is de plek waar je je zondelast kwijt raakt.

Hier kan ik me wel in vinden, dit is een smal poortje als je er voor staat. Je ziet de breedte van de weg die erachter ligt niet. Hij is wel heel erg kort, om precies te zijn, de afstand van je knieën tot de vloer.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2018 20:36

Zit wat in, in de bekende tekening van dit Bijbelvers wordt er een smalle weg achter de poort getekend. Maar dat zegt Jezus niet. Hij zegt dat weg naar de poort smal is en de poort zelf ook. Hij zegt niet dat de weg na de poort snal is. Nou zou je dat ook kunnen stellen als je leest datJezus zegt dat het volgen van Hem leidt tot vervolging en bespotting. Tegelijkertijd, en dat bedoel jij denk ik, leidt het volgen van Hem ook tot grote vreugde die de wereld niet kent. Volgens mij is de smalle poort dat je het helemaal van Hem verwacht en dat je je helemaal door Hem laat leiden in plaats van dat je, wat bij ons mensen zo in het DNA zit en dat maakt het zo moeilijk, dat je zelf de controle, het zelf willen doen, zelf de baas wil zijn, los moet laten. Er is maar een weg naar de Vader en dat is Jezus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BasLaaitjeer

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor BasLaaitjeer » 21 mei 2018 22:17

Beste Johan,

Die lepel en vork hadden bij nader inzien niet gehoeven. En ik wil uiteraard de woorden van de Heer over begeerte niet afzwakken. Dat jij omrijdt om een bepaald billboard te vermijden is helemaal jouw zaak.

Opmerkelijke 'eye-opener': in Mattheüs 5:29 staat er expliciet 'rechteroog'; in Mattheüs 18:9 alleen 'oog'. Dat was mij tot op heden nog niet opgevallen.

Na te hebben gegoogled op 'Jezus rechteroog' kwam ik o.a. dit artikel tegen dat ik zelf nog niet kende.

https://www.amen.nl/artikel/1527/rechts ... -de-bijbel

Vriendelijke groet van Bas

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2018 07:56

Nadeel met die billboards is natuurlijk dat je vaak ook niet weet waar ze hangen. Als die je dus tot zonde verleiden heb je wel een probleem. Omrijden is dan een prima symptoonbestrijding maar er moet nog wel wat gebeuren, anders kom je later onverwacht zo’n billboard tegen en heb je een probleem. Naast het mijden van de zonde moeten we denk ik ook strijden. En daarvoor. Krijg je geestelijke wapenrusting. Het geloof als schild waarmee je die brandende pijlen kan doven. Ik denk dat dat wel goed is om te noemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 22 mei 2018 08:20

Marnix schreef:Zit wat in, in de bekende tekening van dit Bijbelvers wordt er een smalle weg achter de poort getekend. Maar dat zegt Jezus niet. Hij zegt dat weg naar de poort smal is en de poort zelf ook.

De weg achter het poortje wordt de smalle weg mee bedoelt, toch?

Matth.7:14 Want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die denzelven vinden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 22 mei 2018 08:30

BasLaaitjeer schreef: En ik wil uiteraard de woorden van de Heer over begeerte niet afzwakken. Dat jij omrijdt om een bepaald billboard te vermijden is helemaal jouw zaak.

Ik noemde een voorbeeld bij de tekst 'Als uw rechteroog u ergert ...'. Als je geplaagd wordt door onreine gedachten als je zo'n billboard ziet kan je beter omrijden of je hoofd omdraaien. Als je weet dat er ergens een staat. Het kan je mogelijk ook weleens overvallen, bidden om de Geest 's morgens voordat je weggaat of Hij je voor zonde wil bewaren en Hij je wilt leiden in alles.

Nog een tekst uitgesproken tegen gelovigen 'Gij hebt nog niet tot bloedens toe tegengestaan, strijdende tegen de zonde'. (Hebreën 12:4)
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/103 ... -maar-is-/

Als er niet serieus met de zonde wordt omgegaan, komt er geen overwinning. Zonder strijd geen overwinning.
Maar dan moet je wel last hebben van de zonde, ontdekt zijn en worden door de Geest wat zonde is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2018 09:22

Johan100 schreef:De weg achter het poortje wordt de smalle weg mee bedoelt, toch?

Matth.7:14 Want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die denzelven vinden.


Er staat alleen niet of de weg naar de enge poort smal is of de weg achter de poort. Ga je eerst door de smalle poort en kom je dan op de smalle weg, of ga je op de smalle weg en leidt die tot de smalle poort? De vertalinge zijn daarin wat verschillend, in de NBV las ik:

Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BasLaaitjeer

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor BasLaaitjeer » 22 mei 2018 09:39

Johan100 schreef:Ik noemde een voorbeeld bij de tekst 'Als uw rechteroog u ergert ...'. Als je geplaagd wordt door onreine gedachten als je zo'n billboard ziet kan je beter omrijden of je hoofd omdraaien. Als je weet dat er ergens een staat. Het kan je mogelijk ook weleens overvallen, bidden om de Geest 's morgens voordat je weggaat of Hij je voor zonde wil bewaren en Hij je wilt leiden in alles.

Nog een tekst uitgesproken tegen gelovigen 'Gij hebt nog niet tot bloedens toe tegengestaan, strijdende tegen de zonde'. (Hebreën 12:4)
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/103 ... -maar-is-/

Als er niet serieus met de zonde wordt omgegaan, komt er geen overwinning. Zonder strijd geen overwinning.
Maar dan moet je wel last hebben van de zonde, ontdekt zijn en worden door de Geest wat zonde is.

Pfff... "Tot bloedens toe". "Dan moet je wel last hebben van de zonde..."

Het komt erg krampachtig op mij over Johan jouw gehamer op (blijkbaar je stokpaardje:) de zonde. Bijna masochistisch zelfs.

Ik lees dan toch liever Mattheüs 11:

28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;
29 Neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen;
30 Want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor naamloos » 22 mei 2018 10:07

Ik kies liever voor een positieve benadering (verboden wekken de begeerten juist op volgens Paulus, en de praktijk leert dat het waar is)
"Stop met vechten tegen wat je niet wilt, en richt al je energie op wat je wel wilt." (Als het goed is heb je een nieuwe wil gekregen)

Trouwens, de tekst uit Hebreeën 12: 4 gaat niet zozeer over zonde in je, maar veel meer over zonden buiten je.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2018 10:47

BasLaaitjeer schreef:Pfff... "Tot bloedens toe". "Dan moet je wel last hebben van de zonde..."

Het komt erg krampachtig op mij over Johan jouw gehamer op (blijkbaar je stokpaardje:) de zonde. Bijna masochistisch zelfs.

Ik lees dan toch liever Mattheüs 11:

28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;
29 Neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen;
30 Want mijn juk is zacht en mijn last is licht.


Mwah, je kan het een niet tegen het ander wegstrepen. De oproep om te strijden tegen het verkeerde is ronduit Bijbels en je kan moeilijk zeggen: Die Bijbelteksten lees ik liever niet, ik lees liever die en die. Dan ga je naar eigen inzicht dingen uit de Bijbel schrappen omdat die je niet zo liggen, totdat je alleen dat overhoudt wat je wel aanspreekt. Lijkt me niet de bedoeling. Strijden tegen het verkeerden en dat Zijn juk zacht is en Zijn last licht, is geen tegenstelling. De Bijbel leert beiden dus kan je het beter beiden ook serieus nemen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BasLaaitjeer

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor BasLaaitjeer » 22 mei 2018 11:02

Marnix schreef:Mwah, je kan het een niet tegen het ander wegstrepen. De oproep om te strijden tegen het verkeerde is ronduit Bijbels en je kan moeilijk zeggen: Die Bijbelteksten lees ik liever niet, ik lees liever die en die. Dan ga je naar eigen inzicht dingen uit de Bijbel schrappen omdat die je niet zo liggen, totdat je alleen dat overhoudt wat je wel aanspreekt. Lijkt me niet de bedoeling. Strijden tegen het verkeerden en dat Zijn juk zacht is en Zijn last licht, is geen tegenstelling. De Bijbel leert beiden dus kan je het beter beiden ook serieus nemen...

Schrappen doe ik niet Marnix, dat maak jij er van. De bijbel zoals wij die nu kennen is niet als een kant en klaar boek uit de hemel komen vallen maar ontstaan over een lange periode, door verschillende mensen geschreven met verschillende karakters. Het waren geen dicteermachines. Ik heb zeker wel bijbelverzen en zelfs -boeken die me veel meer aanspreken dan andere. Dus ik kan makkelijk zeggen: die bijbelteksten lees ik liever niet, ik lees liever die en die. Ik lees bijvoorbeeld liever het Johannes-evangelie dan Deuteronomium. Wat is daar mis mee?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Veendam » 22 mei 2018 12:39

Johan100 schreef:Ik noemde een voorbeeld bij de tekst 'Als uw rechteroog u ergert ...'. Als je geplaagd wordt door onreine gedachten als je zo'n billboard ziet kan je beter omrijden of je hoofd omdraaien. Als je weet dat er ergens een staat. Het kan je mogelijk ook weleens overvallen, bidden om de Geest 's morgens voordat je weggaat of Hij je voor zonde wil bewaren en Hij je wilt leiden in alles.

Nog een tekst uitgesproken tegen gelovigen 'Gij hebt nog niet tot bloedens toe tegengestaan, strijdende tegen de zonde'. (Hebreën 12:4)
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/103 ... -maar-is-/

Als er niet serieus met de zonde wordt omgegaan, komt er geen overwinning. Zonder strijd geen overwinning.
Maar dan moet je wel last hebben van de zonde, ontdekt zijn en worden door de Geest wat zonde is.


Wanneer je gaat omrijden omdat ergens een billboard staat dan laat je dat, wat op dat billboard staat bepalen waar jij langs gaat.
Dan stel jij je daarmee zelf als slaaf onder dat billboard.
Wat jij doet is de strijd uit de weg gaan, in plaats van overwinning te behalen.
Ik hoef niet te bidden om de Geest, omdat die IN MIJ WOONT !!
Wil de Heilige Geest jou bewaren voor de zonde ? Bij mij niet in ieder geval, omdat de Heilige Geest mij leert en geleert heeft hoe ik moet overwinnen OVER de zonde.

Zonder strijd geen overwinning, dat klopt, maar dan moet je niet krampachtig in de zonde blijven hangen en dat zondebesef van wat je gedaan hebt, maar LEVEN UIT DE OVERWINNING !
Zonde heb ik geen last van, omdat ik in de overwinning sta en daaruit leef.

O ja, dat tot bloedens toe wat moeten we daar mee ?
Nou ik zou zo zeggen als we real life elkaar zouden treffen steeds in plaats van via de PC dan zit het er dik in dat jij dan stenen naar mij gaat zitten gooien. Paulus kreeg ze ook naar zijn hoofd van de wettische mensen. Ja dan komt er bloed.
Dat hoef je echter niet op te zoeken als Kind van God, dat komt vanzelf.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Veendam » 22 mei 2018 12:41

BasLaaitjeer schreef:Schrappen doe ik niet Marnix, dat maak jij er van. De bijbel zoals wij die nu kennen is niet als een kant en klaar boek uit de hemel komen vallen maar ontstaan over een lange periode, door verschillende mensen geschreven met verschillende karakters. Het waren geen dicteermachines. Ik heb zeker wel bijbelverzen en zelfs -boeken die me veel meer aanspreken dan andere. Dus ik kan makkelijk zeggen: die bijbelteksten lees ik liever niet, ik lees liever die en die. Ik lees bijvoorbeeld liever het Johannes-evangelie dan Deuteronomium. Wat is daar mis mee?



Daar is helemaal niks mis mee.
Je moet alleen oppassen dat je niet selectief gaat lezen.
Daarom is het handig om gewoon naast je gewone Bijbel lezen probeert om boek voor boek te lezen zodat je na een bepaalde tijd je alle Bijbelboeken gehad hebt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2018 13:42

BasLaaitjeer schreef:Schrappen doe ik niet Marnix, dat maak jij er van. De bijbel zoals wij die nu kennen is niet als een kant en klaar boek uit de hemel komen vallen maar ontstaan over een lange periode, door verschillende mensen geschreven met verschillende karakters. Het waren geen dicteermachines. Ik heb zeker wel bijbelverzen en zelfs -boeken die me veel meer aanspreken dan andere. Dus ik kan makkelijk zeggen: die bijbelteksten lees ik liever niet, ik lees liever die en die. Ik lees bijvoorbeeld liever het Johannes-evangelie dan Deuteronomium. Wat is daar mis mee?


Op zich niets, maar het gaat hier niet om Bijbelboeken maar over 2 zaken die je beiden veelvuldig terugvindt in de hele Bijbel, zeker ook in het nieuwe testament. En dan denk ik dat je die beiden ook serieus moet nemen en je niet zomaar kan zeggen: "Ik lees dan liever wat anders". Dat je bepaalde voorkeuren hebt, prima. Maar als de Bijbel beiden op veel plaatsen duidelijk noemt, het strijden tegen de zonde en het lichte juk van Jezus, denk ik dat in beiden een belangrijke boodschap voor ons zit. (En natuurlijk moet dat wel in Bijbelse proporties gebeuren, als er heel veel nadruk wordt gelegd op het een, bijvoorbeeld de zonde en heel weinig op het ander wordt het ook een ongenuanceerd beeld, daar ben ik het dan wel mee eens hoor)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Ali636
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2017 11:06

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Ali636 » 22 mei 2018 17:54

Verbijsterend mooi al die theoretische verhalen.
Ik heb er ook wat op gevonden: woon zo dicht mogelijk bij je werk. Ik kom zo geen billboards tegen.
De hele dag bezig met het evangelie...en dan thuis alleen journaal kijken ( zonder de reclame) en vooral zonder de clips van de avondfilms.
Dan naar bed want ik wil morgen weer lekker werken.
Er staan genoeg wijze raadgevingen in de Spreuken hoe we met verleiding om moeten gaan. Gaan we nu nog een half jaar door discussieren? Of gaat er iemand aan het werk? Ik heb zat te doen. Ga dan op YouTube ( geen slechte dingen kijken) gewoon reageren uit Gods Woord om zo het evangelie te verspreiden. Daar hebben we meer aan dan discussies onder elkaar. Wellus! Nietus!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten