Gij geheel anders.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor naamloos » 01 mei 2018 11:21

mohamed schreef:Probeer 'de wereld' te zien in de context en de tijd waarin Johannes zijn brief schreef. Dat dekt de lading beter dan het begrip lukraak te projecteren.
Hier kan ik niks mee. Ten eerste ben ik niet gewoon om lukraak wat neer te kwakken, en ten tweede geloof ik dat in de tijd van Johannes ook niet alles zwart wit was. Ik zie 'de wereld' gewoon als het 'zondige vleselijke bestel'.
Maar ik ken geen mensen die alléén maar zondig zijn, en ik ken ook geen mensen die alléén maar goed zijn.
Gelovigen en ongelovigen hebben van allebei wel wat.

Maar goed, ik snap je probleem over die vertalingen niet. Als je de context erbij pakt komt het gewoon op hetzelfde neer.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2018 11:44

mohamed schreef:Nogmaals: neen, dat gedeelte staat alleen in de NBG51.


Aan de andere kant maakt Efeze 4 wel een onderscheid tussen mensen die niet geloven en mensen die wel in God geloven en dat die anders zouden moeten leven. Wat dat betreft kunnen we wel wat met deze tekst denk ik. Het probleem is alleen dat het zoals Kathleen al noemt, vaak wordt gebruikt o eigen gelijk te halen. Je mag niet buiten spelen op zondag. Waarom niet? Omdat wij anders zijn dan ongelovigen. Je mag niet naar het cafe, niet naar de bioscoop, geen broek aan als vrouw. Want gij geheel anders. Of "zo hebt u Christus niet leren kennen" of "we moeten anders zijn dan ongelovigen". Maar ja, met zo'n tekst kan je ook wel onderbouwen dat we op onze handen moeten gaan lopen ipv op onze voeten want dat doet de wereld ook en wij zijn anders en moeten niet wereldgelijkvormig zijn.....


Dus, de vraag die blijft staan en die denk ik goed aansluit bij de vraag waarmee Teus dit topic opende: Wat kunnen we hier wel mee? Hoe onderscheiden we ons van niet-gelovigen? Hoe kunnen mensen aan ons zien dat we christenen zijn? Hoe komt het in ons leven tot uitdrukking dat we anders zijn dan "de wereld"?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2018 11:57

mohamed schreef:Probeer 'de wereld' te zien in de context en de tijd waarin Johannes zijn brief schreef. Dat dekt de lading beter dan het begrip lukraak te projecteren.

naamloos schreef:Hier kan ik niks mee. Ten eerste ben ik niet gewoon om lukraak wat neer te kwakken, en ten tweede geloof ik dat in de tijd van Johannes ook niet alles zwart wit was. Ik zie 'de wereld' gewoon als het 'zondige vleselijke bestel'.
Maar ik ken geen mensen die alléén maar zondig zijn, en ik ken ook geen mensen die alléén maar goed zijn.
Gelovigen en ongelovigen hebben van allebei wel wat.

Opmerkelijk dat je niks kan met de oorspronkelijke betekenis van de brief. In die tijd had 'de wereld' betrekking op de omgeving waarin de apostel leefde en niet op het hier en nu. De brief is niet aan ons geadresseerd.
naamloos schreef:Maar goed, ik snap je probleem over die vertalingen niet. Als je de context erbij pakt komt het gewoon op hetzelfde neer.

Nee het komt niet op hetzelfde neer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor naamloos » 01 mei 2018 12:07

mohamed schreef:Opmerkelijk dat je niks kan met de oorspronkelijke betekenis van de brief.
Grapjas. Ik kan niks me jouw reactie, wel met de betekenis van de brief van Johannes.
mohamed schreef:In die tijd had 'de wereld' betrekking op de omgeving waarin de apostel leefde en niet op het hier en nu. De brief is niet aan ons geadresseerd.
Ik doe aan hermeneutiek.
mohamed schreef:Nee het komt niet op hetzelfde neer.
Nou, vertel is dan? Wat is het concrete praktische inhoudelijke verschil?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2018 13:36

Het betekent niets anders dan dat we niet deels van de wereld kunnen zijn. Dus ons in allerlei vermaak storten en als er tijd over is, dat dan maar aan God besteden.
En niet omdat dit een wettisch verbod is, maar na bekering vind je daar geen vreugde meer in.
Of wil je het niet meer, omdat Gods Naam gelasterd wordt.

Ik mis trouwens een vaak misbruikte tekst: God ziet het hart aan. Om aan te geven dat de buitenkant niet zo belangrijk is, want God ziet immers hoe het er van binnen uitziet? Maar wat er in zit, komt er ook uit!
Katlheen schreef:Terugkijkend heb ik een gezonde afkeer gekregen van alles wat met dat milieu te maken heeft en hoe de zondag wordt ingericht.

Gezond mag je dat niet noemen. Ik vind het erg hatelijk klinken jegens je ouders. Ik neem aan dat zij naar beste kunnen en weten hebben gehandeld, net zoals mijn ouders.
Ik mocht nog veel meer dingen niet en uitgelegd werd het eigenlijk niet.
Gewoon, omdat ik het zeg.
Daar kom je nu als ouder niet meer mee weg. De jeugd wil argumenten.
Voor sommige dingen zijn die dan wel te bedenken, maar de vraag is dan: hoe star ben je in je opvattingen?
En ouders kijken verder, dat buiten spelen kon weleens inhouden, dat ze de tijd vergaten en niet op tijd thuis waren voor een kerkdienst.
Of dat ze stiekem bij een vriendje een voetbalwedstrijd keken op tv.
En ach, wij maken net zo goed fouten, andere. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 01 mei 2018 13:49

Kan me wel voorstellen dat je er dan een hekel aan krijgt.
Ik moest altijd verplicht naar de disco. Daar heb ik nou een bloedhekel aan gekregen.

mohamed

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2018 15:19

Chaya schreef:En ouders kijken verder, dat buiten spelen kon weleens inhouden, dat ze de tijd vergaten en niet op tijd thuis waren voor een kerkdienst.
Of dat ze stiekem bij een vriendje een voetbalwedstrijd keken op tv.
En ach, wij maken net zo goed fouten, andere. :wink:

Normale mensen kunnen gewoon voetbal kijken als ze willen, ongeacht op welke dag.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2018 15:56

Chaya schreef:Het betekent niets anders dan dat we niet deels van de wereld kunnen zijn. Dus ons in allerlei vermaak storten en als er tijd over is, dat dan maar aan God besteden.
En niet omdat dit een wettisch verbod is, maar na bekering vind je daar geen vreugde meer in.
Of wil je het niet meer, omdat Gods Naam gelasterd wordt.

Ik mis trouwens een vaak misbruikte tekst: God ziet het hart aan. Om aan te geven dat de buitenkant niet zo belangrijk is, want God ziet immers hoe het er van binnen uitziet? Maar wat er in zit, komt er ook uit!

Gezond mag je dat niet noemen. Ik vind het erg hatelijk klinken jegens je ouders. Ik neem aan dat zij naar beste kunnen en weten hebben gehandeld, net zoals mijn ouders.
Ik mocht nog veel meer dingen niet en uitgelegd werd het eigenlijk niet.
Gewoon, omdat ik het zeg.
Daar kom je nu als ouder niet meer mee weg. De jeugd wil argumenten.
Voor sommige dingen zijn die dan wel te bedenken, maar de vraag is dan: hoe star ben je in je opvattingen?
En ouders kijken verder, dat buiten spelen kon weleens inhouden, dat ze de tijd vergaten en niet op tijd thuis waren voor een kerkdienst.
Of dat ze stiekem bij een vriendje een voetbalwedstrijd keken op tv.
En ach, wij maken net zo goed fouten, andere. :wink:



Dat de jeugd nu om uitleg vraagt en “gewoon omdat ik het zeg” niet meer accepteert vind ik niet zo gek. We hebben niet voor niets de Bijbel als richtsnoer gekregen dus wat we wel en niet doen als christenen kan daar als het goed is ook aan getoetst worden.

(En tja, dan heb ik er niet zoveel begrip voor als van de zondag een saaie dag wordt gemaakt waarop niets mag, ik hoor dat zo veel terug bij mensen die christelijk zijn opgevoed maar er niets meer mee hebben... ook al deden de ouders het met de beste bedoelingen. Goede bedoelingen maken regels nog niet per sé juist)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Katlheen » 01 mei 2018 16:25

Gezond mag je dat niet noemen. Ik vind het erg hatelijk klinken jegens je ouders. Ik neem aan dat zij naar beste kunnen en weten hebben gehandeld, net zoals mijn ouders.


Ik vind dat inmiddels wel gezond omdat ik op die manier eindelijk een beetje afstand kan nemen van dat milieu van leven voor de buitenkant en de knoet erop houden met angst.
"niet te hard op je pepermuntje bijten, anders hoort de dominee het en moet je naar voren komen", prompt werd de dominee een soort van boeman.
"wat moeten de mensen er in de kerk wel niet van denken", alsof ik hen verantwoording verschuldigd ben.
"wij doen dat niet op zondag, doch gij geheel anders"....de zondag werd een oersaaie dag met 2 keer kerk en in de tussentijd vooral stil zijn omdat pa en ma naar bed gingen. Hoezo zondag feestdag? Ik vond het de meest waardeloze dag van de week. En ja, als ik dan toch binnen moest blijven kon ik inderdaad wel gelijk mijn huiswerk maken, was dat ook maar weer gedaan.

En voor ouders die op nog veel meer punten ernstig tekort zijn geschoten waardoor ik nu nog steeds de wrange vruchten mag plukken en die dat überhaupt nooit hebben erkend (terwijl ze donders goed weten wat ze fout deden), daar kan ik inderdaad weinig respect voor opbrengen. En ik voed mijn kinderen derhalve op een manier op die verre van alles wat gereformeerd is.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mohamed

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2018 22:00

Katlheen schreef:Ik vind dat inmiddels wel gezond omdat ik op die manier eindelijk een beetje afstand kan nemen van dat milieu van leven voor de buitenkant en de knoet erop houden met angst.
"niet te hard op je pepermuntje bijten, anders hoort de dominee het en moet je naar voren komen", prompt werd de dominee een soort van boeman.
"wat moeten de mensen er in de kerk wel niet van denken", alsof ik hen verantwoording verschuldigd ben.
"wij doen dat niet op zondag, doch gij geheel anders"....de zondag werd een oersaaie dag met 2 keer kerk en in de tussentijd vooral stil zijn omdat pa en ma naar bed gingen. Hoezo zondag feestdag? Ik vond het de meest waardeloze dag van de week. En ja, als ik dan toch binnen moest blijven kon ik inderdaad wel gelijk mijn huiswerk maken, was dat ook maar weer gedaan.

En voor ouders die op nog veel meer punten ernstig tekort zijn geschoten waardoor ik nu nog steeds de wrange vruchten mag plukken en die dat überhaupt nooit hebben erkend (terwijl ze donders goed weten wat ze fout deden), daar kan ik inderdaad weinig respect voor opbrengen. En ik voed mijn kinderen derhalve op een manier op die verre van alles wat gereformeerd is.

Ik begrijp je kritiek op de gereformeerde uitwassen volkomen en nogmaals wijs ik er op dat de zinsnede 'gij geheel anders' niet in de grondtekst staat. De leerstelling is dus niet 'Bijbels' maar komt voort uit de gereformeerde traditie.

Verder reageren refo's niet inhoudelijk op kritiek, maar proberen op je gemoed in te spelen door te beweren dat je je ouderlijke nest bevuilt. Belachelijk vind ik dat en het doet me denken aan hoe ze bij het WTG omgaan met ex-leden. Wat ik overigens niet begrijp is dat je katholiek geworden bent, want ook meneer de pastoor duldt evenals meneer of mevrouw dominee geen kritiek. Feitelijk ben je van de ene dictatuur naar de andere overgegaan.

Yoshi

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Yoshi » 01 mei 2018 22:14

Die tijd is sinds het einde van het Rijke Roomse Leven wel voorbij. Heb meerdere vergaderingen meegemaakt waarin de pastoor zijn visie deelde en dat die respectvol opzij werd geschoven. Heb ook heftige vergaderingen over fusie en kwrksluiting meegemaakt waar de pastoor er flink van langs kreeg. Zelf heb ik met mijn biechtvader pastorale gesprekken waar we gelijkwaardig adviezen brengen en halen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 01 mei 2018 22:23

Teus schreef:Gods Woord zegt “Gij geheel anders”
Zijn we ook geheel anders? Wat maakt dat we anders geworden zijn, een leven in Jezus Christus hebben? Leven we anders?
Vroeger niet naar de kerk, nu wel, maakt nog niet dat we een verzekerde toekomst in Jezus Christus hebben, geloven in God omdat Hij Liefde is ook niet, evenmin het weten Wie God is.
Onderscheiden we ons, dankbaar aan God, van de wereld?

Leven we anders of zijn we anders?
Wat maakt een oprecht kind van God nu anders, en in zijn of haar leven?

Ik las een keer een getuigenis van een man die niet geloofde. Hij ging in een christelijke plaats wonen in Amerika waar bijna iedereen christen was. Hij was zo ontroerd door hun onderlinge liefde dat hij tot geloof kwam. Zoiets zou het moeten zijn. Lord have mercy.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 01 mei 2018 22:46

Ik moet aan Jakobus 4:4 denken: .....weet gij niet dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand Gods gesteld.

En 2 Kor.6 Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn. 17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mohamed

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2018 23:00

Johan100 schreef:Ik moet aan Jakobus 4:4 denken: .....weet gij niet dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand Gods gesteld.

En 2 Kor.6 Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn. 17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.

In de juiste context bezien wordt daar met de wereld het Juda en Jeruzalem uit de eerste eeuw bedoeld.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor MoesTuin » 02 mei 2018 01:17

Chaya schreef:
Ik mis trouwens een vaak misbruikte tekst: God ziet het hart aan. Om aan te geven dat de buitenkant niet zo belangrijk is, want God ziet immers hoe het er van binnen uitziet? Maar wat er in zit, komt er ook uit!



Je kan dit zelf een misbruikte tekst vinden.
Maar die mening deel ik niet met je.
God ziet wel degelijk het hart aan.
Je kan dit in de bijbel veelvuldig terug lezen

Uw schoonheid moet niet gelegen zijn in uiterlijkheden, zoals kunstig gevlochten haar, gouden sieraden of elegante kleding, maar in wat verborgen ligt in uw hart, in een zacht en stil gemoed. Dat is een onvergankelijk sieraad dat God kostbaar acht.
1 Petrus 3:3-4

De mens kijkt naar het uiterlijk maar de Heer naar het hart.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten