Gij geheel anders.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor pindas83 » 08 mei 2018 16:18

Chaya schreef:
Ik vind dat echt niet te geloven. Welke diepgang hadden die catechisatielessen dan?

Vaak meer dan de officiële kattenbak zoals wij dat gekscherend wel eens noemden 8-[ . Trouwens, de dominee had er ook geen moeite mee. Moet ik dat dan wel hebben?
Of denken we het beter te weten dan de, voor ons aangestelde herders en leraars? Of telt deze opmerking alleen als het in je eigen straatje past?


Het gaat over het feit dat je niet in een neutrale omgeving bent dan. Op je werk moet je zijn, wie niet werkt zal ook niet eten.

Dat gaat vandaag de dag niet meer op. Er zijn er zat die niks uitvreten, hand ophouden en wel eten. Er zijn er ook die wel werken en op maandagavond niet eten (naamloos).


Joh schei uit. Op zomeravonden kan ik ze mee horen lallen, omdat de deur openstaat.
Ik woon ongeveer bij een kroegenstrip. Volg de verschraalde bierlucht (vroeger ook rooklucht) hoor de muziek om te bepalen wat voor soort kroeg het is (nederlandstalig gebrul, middle of the road music, jazz/blues) en je hebt geen blindenstok nodig.
Een paar weken geleden werd ik uitgenodigd voor een etentje in een eetcafeetje.
Ik kon niet eens bidden of danken, omdat het geen minuut zonder muzikale omlijsting was.

Ik maak geen grapjes Chaya. Geloof het of niet, het is wel zo. Misschien moet je gewoon toegeven dat je niet alles weet.
Dat doe ik ook! Wat is ‘in the middle of the roadmusic’ bijvoorbeeld?

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Katlheen » 08 mei 2018 16:24

Toen ik nog in het gereformeerde rond hobbelde kregen we ook een nieuwe predikant. Hij stelde voor om kennis te maken in de kroeg. Daar zei ik geen nee tegen. Gezellige avond gehad, goede gesprekken. En naderhand waren er aardig wat kroegbezoekers die verbaasd waren. "komt jouw predikant wel in een kroeg voor een (goed) gesprek? Zou die van mij ook eens moeten doen in plaats van hel en verdoemenis te preken".

Kortom, leef en laten leven.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2018 16:42

Katlheen schreef:Toen ik nog in het gereformeerde rond hobbelde kregen we ook een nieuwe predikant. Hij stelde voor om kennis te maken in de kroeg. Daar zei ik geen nee tegen. Gezellige avond gehad, goede gesprekken.

Ik werd uitgenodigd voor een jeugddienst en daarna napraten bij koffie en een alcoholische versnapering in de jeugdsoos.
Dominee kwam ook. En ja hoor, best een goed gesprek. Ik stelde blijkbaar zulke moeilijke vragen, dat hij er geen antwoord op had.
pindas83 schreef:Vaak meer dan de officiële kattenbak zoals wij dat gekscherend wel eens noemden

Zo noemden wij dat ook wel hoor. Wij hadden een geweldige dominee, hij was o.m. predikant in de gevangenis en in een kliniek waar verslaafden zaten. Hij had er zo'n slag van om met rebelse pubers om te gaan. Bij hem was het nooit keten en geppen.
Maar ik heb heel veel van hem geleerd, al was dat niet allemaal op dat moment, maar later in mijn leven.
pindas83 schreef:Dat gaat vandaag de dag niet meer op. Er zijn er zat die niks uitvreten, hand ophouden en wel eten. Er zijn er ook die wel werken en op maandagavond niet eten (naamloos).

Dat bedoel ik niet pindaatje van me, ik bedoel, als je een baan krijgt, heb je zelf geen invloed op de werkvloer. Dan gebeurt het wel dat je tussen de vloekers moet staan of zitten.
En naamloos at niet omdat ze te lui was om het klaar te maken. Maar ja, dat kun je doen als het 1 dag mooi weer is, maar als het een paar weken duurt, dan zit er bijna een skelet in de tuinstoel. :mrgreen:
pindas83 schreef:Ik maak geen grapjes Chaya. Geloof het of niet, het is wel zo. Misschien moet je gewoon toegeven dat je niet alles weet.

Ik weet 1 ding: nl. dat ik nog lang niet alles weet.
pindas83 schreef:Wat is ‘in the middle of the roadmusic’ bijvoorbeeld?

Er was ooit een groep die zo heette en de stem van de zangeres vond ik persoonlijk verschrikkelijk,
Maar ik begreep dat de term ook betekent dat het een soort mengsel is van (oudere) top 40 nummers enzo. Maar er zitten hier vast muziekkenners. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor pindas83 » 08 mei 2018 17:05

Chaya schreef:
Er was ooit een groep die zo heette en de stem van de zangeres vond ik persoonlijk verschrikkelijk,
Maar ik begreep dat de term ook betekent dat het een soort mengsel is van (oudere) top 40 nummers enzo. Maar er zitten hier vast muziekkenners. :D


Okay zo! Dus wel geschikt voor vrachtverkeer?! :-k

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor naamloos » 08 mei 2018 18:34

Chaya schreef:Ik zei dat ik het niet meer doe (lees maar terug) omdat ik er geen vermaak meer in heb. Ik kan dat niet verenigen met de opdracht die wij kregen bij de doop en later met mijn belijdenis.
Ik kon daar best nog wel even mee doorgaan hoor. Maar mijn gebeden werden verhinderd.
Je kunt niet de zonden aan de hand blijven houden en tegelijk bidden: verlos ons van de boze en vergeef ons onze zonden.
Dat liet God mij inzien, anders had ik er w.s. ook nog steeds gezeten.

N.B. Sorry, er ging iets niet goed. Ik had geciteerd en de helft is nu weg. 8-[

Ja, dat had ik begrepen.Jij hebt er geen geen vermaak meer in.
Jij kunt het niet verenigen met de opdracht van de Heer en je belijdenis.
Mijn conclussie op grond van de Bijbel is: ga vooral niet tegen je geweten in.
Maaaaarrrr, neem jouw geweten niet als norm voor de mensheid, en stel niets als een feit voor wat voor jou waarheid is.
Vergelijk jouw waarheden met de Bijbel. Je zult zien, dan gaat het niet over uiterlijke regels ls zoals bbq enzo.
Ik ga voor de feiten en de moraal zoals die in de Bijbel staan, zoals mijn geweten en rechtvaardigheidsgevoel daarmee gewoon overeenstemmen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor naamloos » 08 mei 2018 19:12

pindas83 schreef:Dat gaat vandaag de dag niet meer op. Er zijn er zat die niks uitvreten, hand ophouden en wel eten. Er zijn er ook die wel werken en op maandagavond niet eten (naamloos).
Chaya schreef:Dat bedoel ik niet pindaatje van me, ik bedoel, als je een baan krijgt, heb je zelf geen invloed op de werkvloer. Dan gebeurt het wel dat je tussen de vloekers moet staan of zitten.
En naamloos at niet omdat ze te lui was om het klaar te maken. Maar ja, dat kun je doen als het 1 dag mooi weer is, maar als het een paar weken duurt, dan zit er bijna een skelet in de tuinstoel.
Klopt helemaal hoor, Ik was niet vooruit te branden: Pure luiigheid, meer kan ik er niet van maken.
(kBen al 3 dagen zo bezig, tot groot plezier van mijn weegschaal, waar ik op dit moment goede maatjes mee ben)
Maar goed, voor mij is het punt dat, als er principiele keuzes gemaakt moeten worden, het me niet uitmaakt of dat op de werkvloer gebeurt of in mn tuinstoel. (Hmm, als ik dan toch kiezen mag ..... :D )
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 08 mei 2018 19:17

Kattenbak. Als 13 jarige ging ik weleens mee met vriendinnen die daar naartoe gingen. Geen idee wat voor kerk dat was. Wij gingen dan als niet gelovigen mee als ze een disco hadden en een keer hadden ze een film: Jesus Christ Superstar. Ik denk dat ze het laagdrempelig wilden houden voor buitenkerkelijken of zo, maar dat was wel erg laagdrempelig.

mohamed

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor mohamed » 08 mei 2018 22:21

coby6 schreef:Kattenbak. Als 13 jarige ging ik weleens mee met vriendinnen die daar naartoe gingen. Geen idee wat voor kerk dat was. Wij gingen dan als niet gelovigen mee als ze een disco hadden en een keer hadden ze een film: Jesus Christ Superstar. Ik denk dat ze het laagdrempelig wilden houden voor buitenkerkelijken of zo, maar dat was wel erg laagdrempelig.

Niemand zit er op te wachten bekeerd te worden, het komt altijd zo gluiperig over. Net alsof je vriendelijk wordt binnengehaald en vervolgens naar de slachtbank wordt gebracht. Laat iedereen lekker zelf kiezen wat hij of zij wil geloven. We hebben genoeg aan onszelf!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 08 mei 2018 23:13

mohamed schreef:Niemand zit er op te wachten bekeerd te worden, het komt altijd zo gluiperig over. Net alsof je vriendelijk wordt binnengehaald en vervolgens naar de slachtbank wordt gebracht. Laat iedereen lekker zelf kiezen wat hij of zij wil geloven. We hebben genoeg aan onszelf!

Ja lol ik weet nog toen ik een tijd niet meer geloofde, ze kwamen niet langs, want ik was een vuile zondaar, onrein, onrein. Snel wegwezen of onze kindertjes krijgen een slechte invloed en dan daarna opbellen: ga je eens leuk mee naar een vrouwenmiddag van onze kerk? Het is alleen voor de gezelligheid hoor. Ja hoor. Ik ben niet achterlijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2018 08:33

naamloos schreef:Ja, dat had ik begrepen.Jij hebt er geen geen vermaak meer in.
Jij kunt het niet verenigen met de opdracht van de Heer en je belijdenis.
Mijn conclussie op grond van de Bijbel is: ga vooral niet tegen je geweten in.
Maaaaarrrr, neem jouw geweten niet als norm voor de mensheid, en stel niets als een feit voor wat voor jou waarheid is.
Vergelijk jouw waarheden met de Bijbel. Je zult zien, dan gaat het niet over uiterlijke regels ls zoals bbq enzo.
Ik ga voor de feiten en de moraal zoals die in de Bijbel staan, zoals mijn geweten en rechtvaardigheidsgevoel daarmee gewoon overeenstemmen.


Tja, dat probeer ik al zo lang uit te leggen.... Dat dat de Bijbelse lijn is. Maar het komt niet echt over. Dat komt denk ik ook wel weer door opvoeding en daardoor door het beeld van de kroeg. Als het er zo zou zijn als Chaya beschrijft zou ik er namelijk ook ver vandaan blijven. Maar de kroegen waar ik kom voldoen totaal niet aan dat beeld.

En ja, laten we niet gelijk met een oordeel klaar staan als mensen dingen anders doen dan wij, Christus' kerk is heel divers en dat is best mooi als we elkaar een beetje in hun waarde laten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2018 09:30

Marnix schreef:en dat is best mooi als we elkaar een beetje in hun waarde laten.

mohamed schreef:Niemand zit er op te wachten bekeerd te worden, het komt altijd zo gluiperig over.
naamloos schreef:Vergelijk jouw waarheden met de Bijbel. Je zult zien, dan gaat het niet over uiterlijke regels ls zoals bbq enzo.
Ik ga voor de feiten en de moraal zoals die in de Bijbel staan,


mohamed schreef:Wie publiekelijk bidt doet dat om gezien te worden en heeft z'n loon weg. En als je niet gelovigen wilt irriteren moet je vooral gaan bidden in de kroeg, met je goeie gedrag.

'En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.' (Mat 6,5)


Als je geheel anders tracht te zijn, krijg je de vijandschap. Dat staat ook in de Bijbel.
Je verwacht dat dit dan van de heidenen zal zijn, maar niets is minder waar. Het zijn je medegelovigen, die zich aan je ergeren.
Je een vrome kwezel vinden, al zeggen ze dat dan nog net niet.

Deze zin had ik al eens eerder geplaatst, maar die wordt gewoon genegeerd: Verder, dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw, godvrezend leven wandelen

Ik houd me aan hetgeen in de Bijbel staat!

En leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven, Titus 2 vers 12

En blijf daar gerust denigrerend over doen. Het zegt iets over jullie. De minachting die er in feite is voor het reformatorische deel van de kerken.
Het is te zwaar, te wettisch. Je legt het jezelf op.

Jullie mogen alle werelds vermaak, kroegen, bbq party's, feesten en partijen van me hebben.
Het is oppervlakkig en aan het einde van je leven laten die wereldse afgoden je allemaal in de steek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2018 12:00

Chaya schreef:Als je geheel anders tracht te zijn, krijg je de vijandschap. Dat staat ook in de Bijbel.
Je verwacht dat dit dan van de heidenen zal zijn, maar niets is minder waar. Het zijn je medegelovigen, die zich aan je ergeren.
Je een vrome kwezel vinden, al zeggen ze dat dan nog net niet.

Deze zin had ik al eens eerder geplaatst, maar die wordt gewoon genegeerd: Verder, dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw, godvrezend leven wandelen

Ik houd me aan hetgeen in de Bijbel staat!

En leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven, Titus 2 vers 12

En blijf daar gerust denigrerend over doen. Het zegt iets over jullie. De minachting die er in feite is voor het reformatorische deel van de kerken.
Het is te zwaar, te wettisch. Je legt het jezelf op.

Jullie mogen alle werelds vermaak, kroegen, bbq party's, feesten en partijen van me hebben.
Het is oppervlakkig en aan het einde van je leven laten die wereldse afgoden je allemaal in de steek.


Dat snap ik maar ik hou me ook aan wat er in de Bijbel staat. En toch verschillen we dan op dit punt van inzicht. Maar ik veroordeel je niet omdat je niet naar het cafe gaat, sterker nog, ik heb meerdere keren gezegd dat als jij vindt dat je daar niet moet komen, het goed is dat je daar niet komt. Ik kan die keuze volkomen begrijpen en vind het goed dat je die maakt.Die keuze maak je vanuit geloof en die keuze is ook bijbels. Zie het slot van Romeinen 14, al meerdere keren aangehaald. Er is wat dat betreft totaal geen minachting naar jou toe, integendeel.

Het enige waar ik kritiek op heb geuit is dat is soms ook mijn kritiek op de reformatorische deel van de kerken is, is dat ze die persoonlijke keuze als wetten aan iedereen proberen op te leggen en mensen op basis daarvan beoordelen of veroordelen. Dat is heel iets anders! Dat jij daar niet kan komen en daarvoor kiest is goed, maar je veroordeelt anderen die daar wel komen wel, op basis van jouw geweten. Jij bent iets zo gewend, jij vindt dat iets niet kan... en als anderen wel in een cafe een biertje kunnen drinken en een goed gesprek voeren of een gezellige tijd hebben moet het geweten van die anderen daar net zoveel moeite mee hebben als bij jou het geval is... en als dat niet zo is verwijt je ze afgodendienst en dat soort dingen. En dat is volkomen onbijbels en daar heb ik moeite mee. Dus doe nou niet alsof ik je keuze om niet naar het cafe te gaan niet respecteer of je een vrome kwezel vind omdat je dat niet doet. Dat is niet zo. Ik heb moeite met je veroordelende gedrag als mensen dingen niet precies zo ervaren als jij dat doet.

Nogmaals, lees nog eens een keer Romeinen 14 goed door en kijk naar wat God daar zegt over dat je als christenen verschillend tegen dingen aan kan kijken. En hoe je daar mee om moet gaan. Als je je wil houden aan wat God in de Bijbel zegt, en ik geloof oprecht dat je dat wil, kent dat hoofdstuk hele wijze lessen voor je om daar nog verder in te groeien. Maar de inhoud van dat hoofdstuk lijkt op een of andere manier nog niet zo te landen. Want ik geloof dat je dan gematigder zou zijn, iets minder snel met een oordeel klaar zou staan en wat meer zou accepteren dat niet iedereen overal precies zo tegenaan kijkt als jij, zonder dat ze daarmee gelijk goddeloos, dwalend of afgodendienaars zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Nina » 09 mei 2018 12:25

Chaya schreef:
Deze zin had ik al eens eerder geplaatst, maar die wordt gewoon genegeerd: Verder, dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw, godvrezend leven wandelen

Ik houd me aan hetgeen in de Bijbel staat!

En leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven, Titus 2 vers 12

En blijf daar gerust denigrerend over doen. Het zegt iets over jullie. De minachting die er in feite is voor het reformatorische deel van de kerken.
Het is te zwaar, te wettisch. Je legt het jezelf op.



Ieder oprecht Christen die wil leven naar Gods inzettingen, zal dat doen naar zijn/haar begrip van zaken. Iemand veroordelen omdat hij naar een kermis/kroeg/bioscoop gaat, is mijns inziens niet terecht. Tenzij je weet dat de betreffende film die iemand gaat bekijken niet kosher is voor een kind van God. Ik mijd een (gezellige) kroeg niet, en ben er van overtuigd dat ook de Here Jezus dat niet zou hebben gedaan.

Ik denk inderdaad dat veel reformatorische kerken zichzelf wetten opleggen, en daar ook nog eens heel selectief in zijn. Neem als voorbeeld de broek voor de vrouw. Dat zou toch zaak moeten zijn waarover de vrouw zelf een besluit moet nemen, en niet een door de kerkenraad voorgeschreven leefregel. (ik interpreteer die tekst namelijk heel anders, en heb geen enkele moeite met een broek) Het vreemde is dat ik veel refo's ken die wel vlees met bloed eten, terwijl dit toch een voorschrift van de Here is, die ook in het NT wordt herhaald.

Zo zal de een op zondag geen computer aanraken, terwijl een ander (zoals ikzelf) daar geen enkel probleem mee heeft. Ik zie er namelijk geen Bijbelse onderbouwing voor. Laten we elkaar toch niet veroordelen over dit soort bijzaken, maar de ander de ruimte laten die hij meent te mogen nemen.

Jullie mogen alle werelds vermaak, kroegen, bbq party's, feesten en partijen van me hebben.
Het is oppervlakkig en aan het einde van je leven laten die wereldse afgoden je allemaal in de steek.


Er is niks mis met een gezellig feest: God Zelf heeft er vele ingesteld! Het houden van een bbq of feest betekent daarom nog niet dat ik wereldse afgoden dien. Daarmee sla je echt door als je dit schrijft. Net zo min als dat het lopen van de avond4daagse of het gaan naar het strand geen afgoden dienen betekent. We doen heel veel dingen in het leven die niet direct te maken hebben met Bijbelse voorschriften. Maar met alles wat we doen kunnen we wel God eren: hoe zit ik er bij aan het strand? Waar praat ik over in die leuke kroeg? Met dat laatste kun je ook in je eigen huis de mist in gaan, door bijv. te roddelen over een ander. Het kwaad zit 'em niet altijd in de plek of bezigheid die we doen, het kwaad zit in onszelf.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor MoesTuin » 10 mei 2018 09:26

de eersten zullen de laatsten zijn
en de laatsten de eersten

Een valkuil om aan eigen bedachte regeltjes en wetjes je vast te klampen.
Enkel je vast klemmen aan Christus (innerlijk) in het hart in geloof kan de mens redden in Eeuwigheid.

Je zou kunnen stellen
Geheel anders uiterlijk
Geheel anders innerlijk

Christus in het hart.

Andere vergelijkingen uiterlijk gaan niet op.
Ik ga ook niet zeggen dat een tupperware party of breien ik niet vind kunnen omdat ik dat niet leuk vind.
Mens...leef en geniet (wat echt mag hoor) met Christus in het hart en doe en laat bewust dingen in geloof en overtuiging en in gebed met de Heer en Zijn Geest is er om je hierin te helpen en je te leiden ( dood eng eerst )maar zo rustgevend om je oog enkel op Hem telkens te houden in alles.
Tuurlijk maakt je dat geen perfect mens.
Maar je moet ook beseffen dat geen mens volledig de wet kan houden en we vallen en in Hem weer opstaan in Hem en eens in volle glorie in Hem Thuis zullen zijn.
Alles in en uit Hem
Hij kent Zijn (domme eigenwijze) schaapjes wel hoor....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

BasLaaitjeer

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor BasLaaitjeer » 10 mei 2018 12:24

mohamed schreef:Het is mogelijk raadzaam om een andere vertaling te nemen die wat dichter bij de grondtekst ligt dan de NBG51.

In de SV staat het zo:

Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd;

En in de NBV: Maar zo hebt u Christus niet leren kennen!

En in de ESV: But that is not the way you learned Christ!—

Alleen de NBG51 heeft die vreemde zin 'gij geheel anders' die afleidt van de oorspronkelijke betekenis zoals wel correct overgezet door de geciteerde vertalingen.

Mee eens; zie ook bijv. https://cip.nl/8406-gij-geheel-anders

In voorgaande verzen 18-19 staat o.a. iets over het hart:

Verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart.
Zij hebben zich immers in hun verdoving overgegeven aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid.

E.e.a. doet me denken aan het gebruik van de term 'besnijdenis' in het NT.

Filippenzen 3:3

Want wij zijn de besnijdenis, die door de Geest Gods Hem dienen, die in Christus Jezus roemen en niet op vlees vertrouwen.

Kolossenzen 2:11-12

In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus,
Daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook medeopgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt.

Romeinen 2:28-29

Want niet hij is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dat is besnijdenis wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt,
Maar hij is een Jood, die het in het verborgen is, en de [ware] besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.
Laatst gewijzigd door BasLaaitjeer op 10 mei 2018 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten