Gij geheel anders.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 07 mei 2018 21:08

coby6 schreef:Wij hadden geen dienst. Er kwam niemand opdagen, want het was te lekker weer.

Dat meen je toch niet serieus he? 8-[
De kerk tegenover onze kerk had maar 1 dienst tijdens de zomermaanden. Er kwamen idd smiddags alleen een paar oudere mensen opdagen.
Maar ik begreep dat dit nu ook is afgeschaft en gaan 4 wijkgemeentes in 1 gebouw, gedurende die tijd.
De dominees werken dus parttime als het ware. Hoe zouden zij zich hieronder voelen, vraag ik me af?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 07 mei 2018 21:14

naamloos schreef:Afhankelijk van de situatie kan het zo zijn dat je beter bij de bbq kunt aanschuiven dan in de kerbank.

Inderdaad! Dat laat dit topic duidelijk zien.
Ik houd niet van geroosterd vlees, eender welke dag het is!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 07 mei 2018 21:21

Chaya schreef:Dat meen je toch niet serieus he? 8-[
De kerk tegenover onze kerk had maar 1 dienst tijdens de zomermaanden. Er kwamen idd smiddags alleen een paar oudere mensen opdagen.
Maar ik begreep dat dit nu ook is afgeschaft en gaan 4 wijkgemeentes in 1 gebouw, gedurende die tijd.
De dominees werken dus parttime als het ware. Hoe zouden zij zich hieronder voelen, vraag ik me af?

Ja serieus. Het is al maanden dat mensen ook gewoon een uur of meer te laat komen. Het begint om 11 uur nota bene en dan heeft ie alles voorbereid en blijft ie wachten tot er iemand genegen is een keer z'n bed uit te komen. Knettergek. Hij was het afgelopen zondag echt zat. Met vakanties zijn veel kerken zijn weken dicht.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2018 21:22

Allemaal geheel anders zolang we maar tesamen één in Christus zijn.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor naamloos » 07 mei 2018 21:24

Chaya schreef:Inderdaad! Dat laat dit topic duidelijk zien.
Ik houd niet van geroosterd vlees, eender welke dag het is!!
Jaja, maar dan hebben we het niet meer over bbq-en op zich hè!
Anders heb je mn hele punt gemist. :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor pindas83 » 07 mei 2018 21:29

Marnix schreef:Ja, ik ken ook mensen die een kring hadden in een cafe. Rustig plekje, drankje erbij. Niet iedere kroeg zit stampvol met dronken mensen terwijl de muziek uit de speakers knalt en iedereen meelalt.


Ik ook. Wij gingen met de catechisatiejongens nog wel eens een biertje drinken met de dominee, in een café.
Hij was er volgens mij helemaal niet mee bezig wat mensen daarvan zouden kunnen vinden.
Dat is onbestaanbaar natuurlijk voor sommige mensen.

Chaya schreef:
Zingen ze Psalmen? Wordt de avond afgesloten met een gebed?
Retorische vraag natuurlijk. Een kroegje is niets anders dan een gelegenheid waar je met elkaar iets kan drinken.
Dit alles omlijst met muziek. Ik heb nog nooit een bar gezien waar het doodstil is.


Op je werk gebeurt dat ook niet. Tenzij je dominee bent maar dat ben je niet, dus ik vind dit wat flauw eerlijk gezegd.
Daarbij zijn er wel degelijk kroegen die geen muziek ten gehore brengen. En niet de minste! In Dublin kan je op zondagmiddag in de pub terecht zonder ook maar één muzieknoot te horen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2018 06:47

Precies. En het is prima om dat niet te doen of niet te willen. We moeten alleen eens stoppen om gelijk een oordeel te hebben als mensen dingen iets anders doen dan wij. Niet van je eigen maatstaven de wet maken. Of van je eigen subcultuur. Dat is het hele punt en daar maak ik me hier al jaren hard voor en dat blijf ik af en toe doen. En dat is volgens mij ook heel bijbels. Denk aan het voorbeeld van het eten van offervlees. En we kunnen denken dat wij precies weten hoe het hoort maar dat zou hoogmoedig zijn. Ik noem hier ook regelmatig dat op de fiets naar de kerk gaan 100 jaar geleden ondenkbaar was. Dat was zonde. Nu doet iedereen dat. Maar denk je dat mensen die daar tegen waren niet zo net overtuigd waren van hun gelijk als mensen die nu tegen cafebezoek zijn? Of tegen broeken voor vrouwen? Misschien vinden ze het over 100 jaar ook wel heel normaal. We moeten dus proberen bescheiden te zijn en niet veroordelend, veroordeling is echt een groot probleem in de gereformeerde kerken waar we mee moeten stoppen want het past niet bij de Kerk van Christus. Wat niet wil zeggen dat we slappe mensen moeten worden die alles maar goedvinden. We moeten terug naar de kern. Gods Woord ipv onze cultuur. Zachtmoedigheid ipv hooghartigheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2018 12:46

naamloos schreef:Jaja, maar dan hebben we het niet meer over bbq-en op zich hè!
Anders heb je mn hele punt gemist. :mrgreen:

Mijn punt ziet er heel anders uit dan het jouwe.
Ik ben niet jaloers op mensen die de zondag doorbrengen met allerlei leut en jolijt. Van mij mogen ze hoor, ik ben niet anders gewend, ik heb nu eenmaal nooit in een stil dorpje gewoond.
pindas83 schreef:Wij gingen met de catechisatiejongens nog wel eens een biertje drinken met de dominee, in een café.

Ik vind dat echt niet te geloven. Welke diepgang hadden die catechisatielessen dan?
pindas83 schreef:Op je werk gebeurt dat ook niet. Tenzij je dominee bent maar dat ben je niet, dus ik vind dit wat flauw eerlijk gezegd.

Het gaat over het feit dat je niet in een neutrale omgeving bent dan. Op je werk moet je zijn, wie niet werkt zal ook niet eten.
pindas83 schreef:Daarbij zijn er wel degelijk kroegen die geen muziek ten gehore brengen.

Joh schei uit. Op zomeravonden kan ik ze mee horen lallen, omdat de deur openstaat.
Ik woon ongeveer bij een kroegenstrip. Volg de verschraalde bierlucht (vroeger ook rooklucht) hoor de muziek om te bepalen wat voor soort kroeg het is (nederlandstalig gebrul, middle of the road music, jazz/blues) en je hebt geen blindenstok nodig.
Een paar weken geleden werd ik uitgenodigd voor een etentje in een eetcafeetje.
Ik kon niet eens bidden of danken, omdat het geen minuut zonder muzikale omlijsting was.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor naamloos » 08 mei 2018 13:04

Chaya schreef:Ik ben niet jaloers op mensen die de zondag doorbrengen met allerlei leut en jolijt. Van mij mogen ze hoor, ik ben niet anders gewend, ik heb nu eenmaal nooit in een stil dorpje gewoond.
Je hoeft ook hemaal niet jaloers te zijn.
Maar je klinkt als ''ik laat het junkfood staan en ga voor een gezonde biologische maaltijd.''
Niks mis mee uiteraard, maar soms moet je zelf gewoon fff wat inleveren en aanschuiven bij de bbq.
Misschien omdat je buuf je even heel hard nodig heeft oid.
Van mij mag je voorbij lopen hoor, maar ik laat me niet aanpraten dat ik 'slechter' ben/doe als zij die ter kerke gaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor StillAwake » 08 mei 2018 13:07

pindas83 schreef:Ik ook. Wij gingen met de catechisatiejongens nog wel eens een biertje drinken met de dominee, in een café.
Hij was er volgens mij helemaal niet mee bezig wat mensen daarvan zouden kunnen vinden.
Dat is onbestaanbaar natuurlijk voor sommige mensen.

In de tijd dat ik cathechese volgde heb ik regelmatig met de predikant in een kroegje gezeten. weliswaar NA het officiële deel, maar je mag van mij aannemen dat de gesprekken daar niet minder diepgravend waren.
1 of 2 biertjes, een goed gesprek, het was vaak nuttiger dan het "officiële deel"
pindas83 schreef:Op je werk gebeurt dat ook niet. Tenzij je dominee bent maar dat ben je niet, dus ik vind dit wat flauw eerlijk gezegd.
Daarbij zijn er wel degelijk kroegen die geen muziek ten gehore brengen. En niet de minste! In Dublin kan je op zondagmiddag in de pub terecht zonder ook maar één muzieknoot te horen.

Psalmen zingen in een café heb ik nooit meegemaakt. Wel heb ik een dergelijke avond wel eens met gebed besloten.
En ik ken zat kroegjes (Rotterdam, Utrecht, Leiden, Dordrecht) waar de muziek onhoorbaar zacht staat.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2018 13:53

Chaya schreef:
Ik vind dat echt niet te geloven. Welke diepgang hadden die catechisatielessen dan?


Ja maar dat jij dat niet te geloven vindt is wat anders dan dat het dus niet te geloven is. Wij gingen na catechisatie ook geregeld naar een café en de predikanten zijn wel eens mee geweest. Daar dronken we dan een drankje en praten na over de avond en over andere dingen. Gezellige gesprekken, gesprekken over het dagelijks leven, maar ook diepgaande gesprekken, geestelijke gesprekken. We praatten ook wel met andere cafe-bezoekers die met ons in gesprek raakten over waar we het over gehad hadden, wat we geloven en dergelijke. Dat was altijd een rustig cafe waar je kon zitten, waar een muziekje op de achtergrond draaide. Geen lallende dronken mensen die vals meebrulden op nederlandstalige meezingers. Ik weet niet in wat voor stad jij woont maar in de meeste steden waar ik kom heb je tal van dat soort cafe'tjes.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor StillAwake » 08 mei 2018 14:26

Chaya schreef:Joh schei uit. Op zomeravonden kan ik ze mee horen lallen, omdat de deur openstaat.
Ik woon ongeveer bij een kroegenstrip. Volg de verschraalde bierlucht (vroeger ook rooklucht) hoor de muziek om te bepalen wat voor soort kroeg het is (nederlandstalig gebrul, middle of the road music, jazz/blues) en je hebt geen blindenstok nodig.
Een paar weken geleden werd ik uitgenodigd voor een etentje in een eetcafeetje.
Ik kon niet eens bidden of danken, omdat het geen minuut zonder muzikale omlijsting was.

Je schetst nogal een karikatuur van het gemiddeld café moet ik zeggen.
En als je niet kunt bidden vanwege de muzikale omlijsting: je vraagt in een restaurant naar ik aanneem toch ook niet of de hele zaal stil wil zijn omdat jij wilt bidden?
Het komt op mij een beetje over als "ik ben er tegen, en zoek er later argumenten bij".

Jouw goed recht om daar niet heen te gaan (ik heb mijn vrouw ook jaren lang niet meegekregen), maar besef wel dat de karikatuur die jij beschrijft geen maat is voor het gemiddeld cafeetje waar mensen een pilsje, wijntje of sapje drinken, een biljartje leggen of op welke wijze dan ook de ander ontmoeten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2018 15:35

naamloos schreef:Maar je klinkt als ''ik laat het junkfood staan en ga voor een gezonde biologische maaltijd.''
/quote]

Klinkt als..... nee, jouw interpretatie! Want ik heb niet beweerd dat ik gezonder of biologisch zou eten.
Sterker nog, je weet niet eens of ik heb gegeten! Misschien wel een boterham met hagelslag.
Lees nu eens gewoon wat ik schrijf, zonder je eigen invulling daaraan te geven.

Als mijn buren mij nodig hebben, weten ze me te vinden. Sterker nog, ik heb al jaren de sleutels!
Ik heb een hele goede band met alle buren, terwijl er maar eentje kerkelijk meelevend is (van de PKN).
Ik ervaar nooit vijandschap, of moet vervelende opmerkingen incasseren, sterker nog, ze vulden al zelf snel in: dat willen jullie zeker niet he?
In het begin verontschuldigden ze zich als ze in de tuin werkten op zondag. Dat hoeft helemaal niet buuf/buum, zei ik dan. Dat ik het niet doe, betekent niet dat jij het ook niet mag.
Ik ervaar meer vijandschap en onbegrip hier op het forum. In het dagelijks leven vrijwel nooit. In mijn werk ook niet.
Ik kan geen woord kwijt, dat is jammer.
Ook wilde een oude mevrouw dat ik niet voor haar ging bidden (ik vraag dat altijd eerst) toen haar zoon ernstig ziek was. "Ik ben helemaal klaar met God" zei ze. "Maar jij mag het doen hoor, als je er wat aan hebt, maar ik niet."
Ik kom bij de mensen binnen zoals ik ben, ik praat niet anders, doe me niet anders voor. En toch merken ze iets.
Ik evangeliseer niet met woorden, omdat dat vaak wrevel uitlokt.
Er moet plaats gemaakt worden voor Jezus, en dat vergeten we weleens.

Absoluut niet. Ik kwam er vroeger zelf ook wel. En ik kom er dagelijks langs. Zelfs op zondagmorgen zijn er al 2 open!

Dat is dus niet zo met mij. Ik kwam er wel. En ik zag er toen ook weinig kwaad in, alhoewel ik natuurlijk door mijn ouders zeer vaak gewaarschuwd werd. Maar ik werd door mijn broers meegenomen. En dat waren op zich best "onschuldige" kroegjes. Want mijn broers waren geen ruige zuipers.
Dat wijntje drink ik ook graag hoor. Thuis, of als ik uit eten ben, of bij vrienden.
Daar zit het kwaad ook niet in! Het kwaad zit in ons.

Ik zei dat ik het niet meer doe (lees maar terug) omdat ik er geen vermaak meer in heb. Ik kan dat niet verenigen met de opdracht die wij kregen bij de doop en later met mijn belijdenis.
Ik kon daar best nog wel even mee doorgaan hoor. Maar mijn gebeden werden verhinderd.
Je kunt niet de zonden aan de hand blijven houden en tegelijk bidden: verlos ons van de boze en vergeef ons onze zonden.
Dat liet God mij inzien, anders had ik er w.s. ook nog steeds gezeten.

N.B. Sorry, er ging iets niet goed. Ik had geciteerd en de helft is nu weg. 8-[
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2018 15:38

StillAwake schreef:En als je niet kunt bidden vanwege de muzikale omlijsting: je vraagt in een restaurant naar ik aanneem toch ook niet of de hele zaal stil wil zijn omdat jij wilt bidden?

Nee maar dat hoeft niet. Bij geroezemoes kun je als het ware even een kort moment in jezelf bidden. Bij muziek lukt me dat echt niet en dat hoor ik van meer mensen. Het lijkt wel of je daar zo door afgeleid wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor StillAwake » 08 mei 2018 15:43

Chaya schreef:Nee maar dat hoeft niet. Bij geroezemoes kun je als het ware even een kort moment in jezelf bidden. Bij muziek lukt me dat echt niet en dat hoor ik van meer mensen. Het lijkt wel of je daar zo door afgeleid wordt.

Grappig, bij mij is dat precies andersom.
Geroezemoes blijft (ook al wil je dat niet) aansporen om te luisteren wat men zegt. Muziek is (mits op een beschaafd volume en van een enigszins melodische kwaliteit) veel minder nadrukkelijk aan het schreeuwen om mijn aandacht.

Een radio of een TV die aanstaat met praatprogramma's leiden meer af dan een muziekprogramma of een CD die speelt.
De TV nog veel meer dan geroezemoes, dat dan weer wel.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron