Gij geheel anders.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Gij geheel anders.

Berichtdoor Teus » 30 apr 2018 21:49

Gods Woord zegt “Gij geheel anders”
Zijn we ook geheel anders? Wat maakt dat we anders geworden zijn, een leven in Jezus Christus hebben? Leven we anders?
Vroeger niet naar de kerk, nu wel, maakt nog niet dat we een verzekerde toekomst in Jezus Christus hebben, geloven in God omdat Hij Liefde is ook niet, evenmin het weten Wie God is.
Onderscheiden we ons, dankbaar aan God, van de wereld?

Leven we anders of zijn we anders?
Wat maakt een oprecht kind van God nu anders, en in zijn of haar leven?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2018 01:01

Het is mogelijk raadzaam om een andere vertaling te nemen die wat dichter bij de grondtekst ligt dan de NBG51.

In de SV staat het zo:

Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd;

En in de NBV: Maar zo hebt u Christus niet leren kennen!

En in de ESV:

But that is not the way you learned Christ!—

Alleen de NBG51 heeft die vreemde zin 'gij geheel anders' die afleidt van de oorspronkelijke betekenis zoals wel correct overgezet door de geciteerde vertalingen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2018 06:19

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2018 06:20

Maar goed, daar zit ook wat jeuk omdat die tekst vaak misbruikt wordt om van alles te verbieden. Tv kijken? Nee, gij geheel anders. Een broek dragen als vrouw? Gij geheel anders. Naar de film of een café? Gij geheel anders. Als mensen iets niet vinden kunnen wordt deze tekst al snel tevoorschijn gehaald om “gelijk” mee te krijgen.

Los daarvan is de vraag “hoe onderscheid je je als christen van de wereld” natuurlijk een prima vraag dus laten we daarmee verder gaan. Ik denk dat Efeze 4 ook mooie handreikingen biedt.

Wat we er lezen:

- Leef niet zoals mensen die God niet kennen, die alleen maar bij de dag leven want we gaan allemaal dood en dan is het afgelopen... en die daarom zich te buiten gaan aan zedeloosheid, losbandigheid. Dus leef als christen niet losbandig, zedeloos. Je kan dus bijvoorbeeld zien dat we anders zijn op basis van hoe we met relaties, seksualiteit etc omgaan ten opzichte van de wereld. En een bepaalde matigheid kennen. Je mag als christen bijvoorbeeld genieten van een glas wijn of bier of sterke drank, maar als het goed is drinken we ons niet klem. In plaats van dat we afgestompt maar proberen te genieten van een overmatige hoeveelheid drank, van seks. Wij hebben hoop en kennen een diepe blijdschap, door Jezus Christus heeft ons leven zin en leven we in verwachting. Van mensen zonder uitzicht mogen wij ons zo onderscheiden, Jezus stierf niet alleen om onze zonden te vergeven maar om ons nieuwe mensen te maken die steeds maar op Hem gaan lijken.
Laatst gewijzigd door Marnix op 01 mei 2018 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 01 mei 2018 06:34

Marnix schreef:http://www.refoweb.nl/dwars/915/top-10-misbruikte-bijbelteksten

'Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt' staat op 1, zie je het Marnix?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2018 06:36

Haha ja. :-) Maar dat wil niet zeggen dat je die tekst niet ook terecht kan gebruiken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 01 mei 2018 08:36

Marnix schreef:http://www.refoweb.nl/dwars/915/top-10-misbruikte-bijbelteksten

Ha! Die van Izebel. Een spreker zei een keer omdat ie daar zo zat van werd dat dat gezegd werd tegen z'n vrouw (je mag geen make up want Izebel..): Jezebel Jinglebell, every old door needs a lick of paint.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor MoesTuin » 01 mei 2018 09:08

Laat ik het zo zeggen.
Iedereen is anders.
Dat is maar goed ook.
Maar geborgen in het bloed van Christus zijn we toch weer allen één in Hem.
Mooi hè!
Verder riekt een enkele reactie in dit topic naar het in twijfel brengen van losse bijbel teksten en alsnog eigen gelijk halen.
Daar moet je mee oppassen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2018 09:13

MoesTuin schreef:Laat ik het zo zeggen.
Iedereen is anders.
Dat is maar goed ook.
Maar geborgen in het bloed van Christus zijn we toch weer allen één in Hem.
Mooi hè!
Verder riekt een enkele reactie in dit topic naar het in twijfel brengen van losse bijbel teksten en alsnog eigen gelijk halen.
Daar moet je mee oppassen.


Ik denk niet dat het zo bedoeld was.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor MoesTuin » 01 mei 2018 09:35

Gelukkig maar :P
Maar Teus heeft nu deze tekst als topic titel dus voor andere teksten een nieuw topic maar als daar vragen over zijn denk ik 8)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Katlheen » 01 mei 2018 09:56

Het "Gij geheel anders" is in mijn jeugd flink gebruikt om allerlei idiote dingen er doorheen te krijgen. Niet mogen buiten spelen op zondag bijvoorbeeld, want dat mocht niet etc....(huiswerk maken mocht wel, dat zag men aan de buitenkant niet, en heeeee.....goede cijfers zijn heel belangrijk om maatschappelijk verder te komen). Terugkijkend heb ik een gezonde afkeer gekregen van alles wat met dat milieu te maken heeft en hoe de zondag wordt ingericht.
Kortom, een zeer schadelijke tekst die vooral voor eigen gewin wordt gebruikt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mohamed

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2018 10:08

Katlheen schreef:Het "Gij geheel anders" is in mijn jeugd flink gebruikt om allerlei idiote dingen er doorheen te krijgen. Niet mogen buiten spelen op zondag bijvoorbeeld, want dat mocht niet etc....(huiswerk maken mocht wel, dat zag men aan de buitenkant niet, en heeeee.....goede cijfers zijn heel belangrijk om maatschappelijk verder te komen). Terugkijkend heb ik een gezonde afkeer gekregen van alles wat met dat milieu te maken heeft en hoe de zondag wordt ingericht.
Kortom, een zeer schadelijke tekst die vooral voor eigen gewin wordt gebruikt.

Kan me je afkeer volledig inbeelden en dan te bedenken dat dat gedeelte slechts een gebrekkige vertaling betreft van de grondtekst!

mohamed

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2018 10:11

Teus schreef:Gods Woord zegt “Gij geheel anders”

Nogmaals: neen, dat gedeelte staat alleen in de NBG51.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor naamloos » 01 mei 2018 10:39

Teus schreef:Leven we anders of zijn we anders?
Wat maakt een oprecht kind van God nu anders, en in zijn of haar leven?
Inderdaad, wat Marnix zegt over Efeze 4. En ook 1 Johannes 2:15 Heb de wereld en wat in de wereld is niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de ​liefde​ van de Vader niet in hem, 16 want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld. 17 De wereld met haar begeerte gaat voorbij, maar wie Gods wil doet blijft tot in eeuwigheid.

Toch zou ik niet durven beweren dat alle mensen die niet in God geloven een losbandig en zelfzuchtig leven leiden, of innerlijk zoveel verschillen van christenen. Dat lijkt mij veel te zwart wit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2018 10:59

naamloos schreef:Inderdaad, wat Marnix zegt over Efeze 4. En ook 1 Johannes 2:15 Heb de wereld en wat in de wereld is niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de ​liefde​ van de Vader niet in hem, 16 want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld. 17 De wereld met haar begeerte gaat voorbij, maar wie Gods wil doet blijft tot in eeuwigheid.

Toch zou ik niet durven beweren dat alle mensen die niet in God geloven een losbandig en zelfzuchtig leven leiden, of innerlijk zoveel verschillen van christenen. Dat lijkt mij veel te zwart wit.

Probeer 'de wereld' te zien in de context en de tijd waarin Johannes zijn brief schreef. Dat dekt de lading beter dan het begrip lukraak te projecteren.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten