Gij geheel anders.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ali636
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2017 11:06

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Ali636 » 16 mei 2018 07:51

Het verbijsterd me een beetje dat op deze site we heel goed zijn in welles nietes verhalen en tradities.
Gij geheel anders betekende voor mij. Radikaal breken met zonden. En gaan getuigen van mijn nieuw gevonden redding in Christus. Ik denk dat als we onze tijd daaraan besteden.... Verkondigen van Christus en die gekruisigd... We geen tijd meer hebben voor discussies. Enneh.... Nee hoor niet iedereen is evangelist. Ik ben gewoon technicus.... Maar met techniek en media kan ik veel evangelie verspreiden. De grap is ook nog: mensen die voor het errst over Christus horen hebben geen weet van tradities. Van zondaar zijn voor God. Van toeeigening van het heil. En ook niet van wel of geen hoed op in de kerk. Laat staan van of er een nieuw orgel moet komen. Dus..... Is de kans groot dat deze nieuw bekeerde mensen gewoon huiskerken beginnen. Geen nieuwe wijn in oude zakken.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Teus » 16 mei 2018 22:21

Inderdaad Johan,
In Lucas 12:34 staat: Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.
Daarbij moet ik direct denken aan een vrachtwagen, een grote oplegger die ik zag in Duitsland waarop, in de volle lengte, stond: “Es gibt keinen größeren Schatz auf dieser Erde als Jesus Christus.” (Er is in deze aarde geen grotere schat te vinden dan in Jezus Christus.). Het treft me nu weer als ik het opschrijf. Zo geweldig, deze man heeft het niet nodig om reclame voor zichzelf te maken om zijn omzet gaande te houden of te verhogen. Nee hij maakt reclame voor Jezus en Hij zorgt voor werk voor deze man, daar vertrouwd hij op. Hoe komt het? Omdat zijn schat in Jezus Christus is en daar ook zijn hart is, hij is anders, ja geheel anders.

Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. Je ziet teksten vaker bij mensen in huis of in winkels en wordt het “Home is where your heart is”.
Als je Jezus lief hebt is bij Hem je Thuis omdat je hart bij Hem is, dan voel je je niet thuis in de wereld omdat daar je hart niet is. Het hoeft niet eens in direct in de wereld te zijn, wanneer ik naar een verjaardag moet waar niet over God gesproken kan worden, heb ik totaal geen zin in om heen te gaan. Het is een zwakte van mij om dan niet te zeggen “ik kom niet, alleen als er meer over God gesproken wordt”.

Over de brede en de smalle weg heb ik een wat andere visie Johan.
Wat maakt de ene weg smaller dan de andere? Dat je zoveel dingen niet meer mag doen? maakt dat de weg smaller? Een wettisch leven?
Ja juist, dat maakt een smalle en bekrompen gang op deze wereld.
Wanneer je met God in je leven over deze aarde mag gaan heb je de breedste weg ooit. Een weg waarin je zoveel dingen niet meer wil doen omdat je tot Gods Eer wil zijn. De vreugde die Hij geeft in het uitzien naar hetgeen wat Hij wil dat je doet. Dan mag je op God vertrouwen in de breedste zin van het woord. Dan is God er altijd bij, waar je ook bent. Over iemand die dik in de centen zit met een vette auto zegt men wel eens “wie het breed heeft laat het breed hangen” Als je een leven met God hebt, Jezus als Heiland en Verlosser dan heb je een super breed leven en heb je die breedte nodig en die wordt je ook geschonken. Hoe breed is leven uit de Genade? Die weg is altijd te smal, hoe breed hij ook is.

Altijd op een weg gaan met onzekerheid, pijn, moeite, verdriet, een onzekere toekomst, geen verlangen naar Jezus' komst en miepen over je oude zonden, begrenste vreugde en Gods Liefde niet ervaren, dat vind ik pas een smalle weg, een rottig hobbelig paadje.

Zeker Johan, Zijn Beeld gelijk zijn maakt ons heel anders, het verlangen ernaar, het is niet voldoende maar dat maakt ons al anders, vreemdelingen.
Wij horen hier eigenlijk niet Johan, wij zijn Hemelburgers, daar waar ons hart is, is ons thuis.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 17 mei 2018 07:54

Johan100 schreef:Waar God werkt kun je niet meer mee met de wereld. God moet ons hart veranderen. Zonder gaat het echt niet. Zonder wedergeboorte kunnen we nooit in de hemel komen en houden we het daar ook niet uit.

Als je hart niet veranderd is, maar je hebt wel een besef dat het in de wereld niet te vinden is, voel je je als het ware of je je bevindt tussen wal en schip, maar toch zijn er maar twee mogelijkheden, of je bent bekeerd óf onbekeerd.
Als je hart niet veranderd is leef nog op de brede weg die niet naar God leidt. En over leidslieden die zonder waar geloof en wedergeboorte inklimmen in de stal der schapen en op de smalle weg komen staat geschreven dat ze dieven en moordenaars zijn van de ware schapen. En zo is het ook met 'gewone' mensen die zonder waar geloof en wedergeboorte op de smalle weg komen, met een wettisch leven komen, zonder Jezus, daar zal Jezus tegen zeggen 'Ik ken u niet, vanwaar gij zijt'. Er wordt zo weinig gesproken over het hart wat veranderd moet worden. Er is m.i. weinig besef waar we van nature liggen en wat ons hart geworden is na de zondeval. Dus ook geen behoefte aan hartvernieuwing. Daar wil ik krachtig en uit liefde dringend tegen waarschuwen. Ik zeg het ook tegen mezelf. Vraag veel om hart vernieuwende genade door de Heilige Geest gewerkt en of we het beeld van God weer gelijkvormig gemaakt mogen worden. 'Oh Zoon, maak ons Uw beeld gelijk'. Alleen zo kunnen we anders zijn dan de wereld. Dan worden we net als Abraham vreemdelingen hier beneden en bijwoners.



Teus schreef:Inderdaad Johan,
In Lucas 12:34 staat: Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.
Daarbij moet ik direct denken aan een vrachtwagen, een grote oplegger die ik zag in Duitsland waarop, in de volle lengte, stond: “Es gibt keinen größeren Schatz auf dieser Erde als Jesus Christus.” (Er is in deze aarde geen grotere schat te vinden dan in Jezus Christus.). Het treft me nu weer als ik het opschrijf. Zo geweldig, deze man heeft het niet nodig om reclame voor zichzelf te maken om zijn omzet gaande te houden of te verhogen. Nee hij maakt reclame voor Jezus en Hij zorgt voor werk voor deze man, daar vertrouwd hij op. Hoe komt het? Omdat zijn schat in Jezus Christus is en daar ook zijn hart is, hij is anders, ja geheel anders.

Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. Je ziet teksten vaker bij mensen in huis of in winkels en wordt het “Home is where your heart is”.
Als je Jezus lief hebt is bij Hem je Thuis omdat je hart bij Hem is, dan voel je je niet thuis in de wereld omdat daar je hart niet is. Het hoeft niet eens in direct in de wereld te zijn, wanneer ik naar een verjaardag moet waar niet over God gesproken kan worden, heb ik totaal geen zin in om heen te gaan. Het is een zwakte van mij om dan niet te zeggen “ik kom niet, alleen als er meer over God gesproken wordt”.

Over de brede en de smalle weg heb ik een wat andere visie Johan.
Wat maakt de ene weg smaller dan de andere? Dat je zoveel dingen niet meer mag doen? maakt dat de weg smaller? Een wettisch leven?
Ja juist, dat maakt een smalle en bekrompen gang op deze wereld.
Wanneer je met God in je leven over deze aarde mag gaan heb je de breedste weg ooit. Een weg waarin je zoveel dingen niet meer wil doen omdat je tot Gods Eer wil zijn. De vreugde die Hij geeft in het uitzien naar hetgeen wat Hij wil dat je doet. Dan mag je op God vertrouwen in de breedste zin van het woord. Dan is God er altijd bij, waar je ook bent. Over iemand die dik in de centen zit met een vette auto zegt men wel eens “wie het breed heeft laat het breed hangen” Als je een leven met God hebt, Jezus als Heiland en Verlosser dan heb je een super breed leven en heb je die breedte nodig en die wordt je ook geschonken. Hoe breed is leven uit de Genade? Die weg is altijd te smal, hoe breed hij ook is.

Altijd op een weg gaan met onzekerheid, pijn, moeite, verdriet, een onzekere toekomst, geen verlangen naar Jezus' komst en miepen over je oude zonden, begrenste vreugde en Gods Liefde niet ervaren, dat vind ik pas een smalle weg, een rottig hobbelig paadje.

Zeker Johan, Zijn Beeld gelijk zijn maakt ons heel anders, het verlangen ernaar, het is niet voldoende maar dat maakt ons al anders, vreemdelingen.
Wij horen hier eigenlijk niet Johan, wij zijn Hemelburgers, daar waar ons hart is, is ons thuis.


Mooi gesproken Teus! Ik neem aan dat je op mijn laatste post reageert?
Dan wie heb jij een andere visie over de brede en smalle weg?

Inderdaad, de smalle weg voelt breed door de ruimte die er is in Christus.
Ken je die plaat over de brede en de smalle weg?

Als ik me goed herinner zie je mensen die met vaste tred blijmoedig naar hun Vaderland reizen, die niet achterom kijken.
Je ziet een leeuw die van de brede naar de smalle weg wil om de mensen op de smalle weg te verscheuren.
Je ziet mensen met een wapenrusting.
Je ziet mensen die van elders inklimmen en niet via dat smalle poortje erop komen.
Je ziet predikers langs de weg staan die vooruit wijzen. Mensen hebben telkens weer voedsel nodig.

Heb je de christenreis van Bunyan weleens gelezen? Ik ben er heel lang geleden weleens in begonnen en heb het doorgebladerd. Als ik me goed herinner, die man die op de smalle weg loopt beseft dat hij behoed moet worden voor uitglijden. Dat komt omdat die weg smal is. Maar het kan best zijn dat jij die weg als breed ervaart.

Interessant onderwerp. Wat ik ook interessant vind is dat er staat 'strijdt om in te gaan!' (Luk.13:24 bijv.)
Maar daar wordt dan mee bedoelt 'strijdt om in te gaan door de enge poort die aan het begin van de smalle weg staat!'

Nu valt mij op dat sommige mensen ervan gemaakt hebben dat je moet strijden om in de hemel te komen i.p.v. door het geloof op de smalle weg. Wat uit hun redenering volgt is 'Je kunt hier eigenlijk geen zekerheid hebben'.
Mensen leven onder zo'n prediking altijd in onzekerheid.

De zekerheid die er is in Christus Jezus is zo belangrijk om te verkondigen. Daardoor komen mensen tot de zekerheid des geloofs. Daarom vind ik jouw post zo mooi.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2018 09:51

De weg is nauw omdat er maar 1 manier tot de zaligheid is. Niet door wat veel mensen willen, zelf de controle hebben, goed proberen te leven, je aan allerlei regeltjes houden.... ook niet door te vertrouwen op je eigen kunnen, je eigen geld, je eigen inzicht etc. Alleen door Jezus Christus kunnen we bij God komen.

De weg kan soms ook nauw voelen omdat het er rustig is (weinigen zijn het die hem vinden) en anderen een hele andere weg bewandelen en jou voor gek uitmaken dat je Jezus wil volgen. Omdat we geen burgers zijn van een aards maar van een hemels koninkrijk.

Desalniettemin ben ik het met Teus eens dat die weg ook vrijheid en ruimte geeft, dat Jezus je die geeft. Dat je dankbaar en blij bent, zelfs in tegenspoed... want je hebt de grootste schat die er is gevonden en daar wil je alle aardse schatten voor opgeven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BasLaaitjeer

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor BasLaaitjeer » 17 mei 2018 22:43

Chaya schreef::lol:
Zoals altijd. Telkens komt diezelfde riedel van jou langs.
Toen Teus het topic opende, zag je dit al aankomen.
De serieuze forummers blijven weg, omdat ze ook inmiddels ervaren hebben dat het geen zin heeft. Wat een niveau weer. Haalt het echt op, zo'n trollvraag.
Inderdaad, en dan zie je dat het verzandt in uiterlijke zaken zoals broek dragen, cafébezoek, bios, dat kan er allemaal gewoon mee door.
Maar ik lees in geen enkele reactie dat na hartveranderende genade geen vermaak meer is in de tijdelijke dingen.
Gelukkig haalde Mona het niveau nog op
En ik ben hier wel klaar mee.

Hallo Chaya in jouw uitingen zit regelmatig een arrogant toontje, alsof jij het allemaal zo goed weet. Het generaliserende oordeel vellende 'de serieuze forummers'; je hooghartige oordeel over 'niveau'; de term 'trollvraag'. Je gebruikt zelf de woorden 'hartveranderende genade'. Dat wekt bij mij de vraag op: is jouw hart ooit anders geweest dan dat je hier laat zien? Je komt m.i. over als iemand die werkelijk nergens van kan genieten. Genieten is geen zonde. Je oordeelt over een BBQ en over cafébezoek. Moestuin typte terecht: de Here Jezus zou naar binnen zijn gegaan.

Vriendelijke groet van Bas
Laatst gewijzigd door BasLaaitjeer op 18 mei 2018 06:46, 2 keer totaal gewijzigd.

BasLaaitjeer

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor BasLaaitjeer » 17 mei 2018 22:45

Ali636 schreef:Het verbijsterd me een beetje dat op deze site we heel goed zijn in welles nietes verhalen en tradities.
Gij geheel anders betekende voor mij. Radikaal breken met zonden. En gaan getuigen van mijn nieuw gevonden redding in Christus. Ik denk dat als we onze tijd daaraan besteden.... Verkondigen van Christus en die gekruisigd... We geen tijd meer hebben voor discussies. Enneh.... Nee hoor niet iedereen is evangelist. Ik ben gewoon technicus.... Maar met techniek en media kan ik veel evangelie verspreiden. De grap is ook nog: mensen die voor het errst over Christus horen hebben geen weet van tradities. Van zondaar zijn voor God. Van toeeigening van het heil. En ook niet van wel of geen hoed op in de kerk. Laat staan van of er een nieuw orgel moet komen. Dus..... Is de kans groot dat deze nieuw bekeerde mensen gewoon huiskerken beginnen. Geen nieuwe wijn in oude zakken.

Amen Ali636.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 18 mei 2018 11:02

BasLaaitjeer schreef:Hallo Chaya in jouw uitingen zit regelmatig een arrogant toontje, alsof jij het allemaal zo goed weet. Het generaliserende oordeel vellende 'de serieuze forummers'; je hooghartige oordeel over 'niveau';

Als ik lees over het zogenaamde probleem van een ochtenderectie, bij zo'n serieus onderwerp, denk ik of aan een laag niveau of aan een trollvraag ja.
Ik verwacht dat er in het religietopic op een serieuze manier over de dingen gesproken kan worden.
Je ziet dan ook dat de serieuze forummers zoals o.m. Mona, Schaapje, Speedy, wegblijven.

Welk onderwerp heeft dit topic? Juist, gij geheel anders. Wat lees jij hiervan terug als zo'n beetje alles ermee door kan?
Wat ik hier schrijf wordt gewoon zo geleerd in de reformatorische kerken. Als je dit arrogant vindt, kun je beter naar geloofsgesprek gaan.
BasLaaitjeer schreef: Dat wekt bij mij de vraag op: is jouw hart ooit anders geweest dan dat je hier laat zien?

Je hebt zelf het antwoord al klaar, gezien de rest van je posting.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Ali636
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2017 11:06

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Ali636 » 18 mei 2018 17:39

Geen vermaak meer in tijdelijke dingen....klopt. enge films kijk ik al jaren niet meer. Moord en doodslag films ook niet meer. Zelfs Poirot hoeft niet meer voor mij. Mijn favoriete popgroep wil ik geen noot meer van horen. Mijn tweede keus popgroep kan me ook niet meer bekoren, ik vind er niks meer aan. Maar....sommige.christelijke muziek ...en opwekking en zo ben ik ook verschrikkelijk zat..
Ik ga de cd's weggeven... Blijft over...niet veel meer. Ben denk ik de hele dag bezig met evangelieverkondiging. Als ik thuis kom zijn we moe en gaan vroeg naar bed. Morgen heerlijk verder. We zijn wel wereldvreemd geworden....

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor MoesTuin » 18 mei 2018 20:26

respect Ali en deels herkenbaar
en zoals Paulus ook zegt: "Want wij zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij in het geloof onze Heere Jezus als Redder, Verlosser verwachten."
Ja dit hoeven we enkel in geloof te beamen!
Waar de hemel is, weten we niet, maar de hemel is beslist echt.
Daar is de Here Jezus, daar is de Vader, daar zijn de engelen, daar zijn allen die in de Here ontslapen zijn.
Het zal er heerlijk zijn.
Als we de Here Jezus kennen, in Hem geloven, zijn we burgers van een rijk in de hemelen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Teus » 18 mei 2018 22:58

Johan100 schreef:Mooi gesproken Teus! Ik neem aan dat je op mijn laatste post reageert? 
Dan wie heb jij een andere visie over de brede en smalle weg? 
 
Inderdaad, de smalle weg voelt breed door de ruimte die er is in Christus. 
Ken je die plaat over de brede en de smalle weg? 
 
Als ik me goed herinner zie je mensen die met vaste tred blijmoedig naar hun Vaderland reizen, die niet achterom kijken. 
Je ziet een leeuw die van de brede naar de smalle weg wil om de mensen op de smalle weg te verscheuren. 
Je ziet mensen met een wapenrusting. 
Je ziet mensen die van elders inklimmen en niet via dat smalle poortje erop komen. 
Je ziet predikers langs de weg staan die vooruit wijzen. Mensen hebben telkens weer voedsel nodig. 
 
Heb je de christenreis van Bunyan weleens gelezen? Ik ben er heel lang geleden weleens in begonnen en heb het doorgebladerd. Als ik me goed herinner, die man die op de smalle weg loopt beseft dat hij behoed moet worden voor uitglijden. Dat komt omdat die weg smal is. Maar het kan best zijn dat jij die weg als breed ervaart. 
 
Interessant onderwerp. Wat ik ook interessant vind is dat er staat 'strijdt om in te gaan!' (Luk.13:24 bijv.) 
Maar daar wordt dan mee bedoelt 'strijdt om in te gaan door de enge poort die aan het begin van de smalle weg staat!' 
 
Nu valt mij op dat sommige mensen ervan gemaakt hebben dat je moet strijden om in de hemel te komen i.p.v. door het geloof op de smalle weg. Wat uit hun redenering volgt is 'Je kunt hier eigenlijk geen zekerheid hebben'. 
Mensen leven onder zo'n prediking altijd in onzekerheid. 
 
De zekerheid die er is in Christus Jezus is zo belangrijk om te verkondigen. Daardoor komen mensen tot de zekerheid des geloofs. Daarom vind ik jouw post zo mooi.
 

Bedankt voor je reactie Johan.
Inderdaad reageerde ik op jou post.
Ik was in de veronderstelling dat jou visie op de smalle en brede weg gelijk was aan de meeste mensen die ik ken.
“Strijdt om in te gaan” Wat betekent deze tekst voor jou dan?

Zeker ken ik die plaat anders kan ik het er niet over hebben.
De christenreis van Bunyan heb ik niet gelezen maar wel veel over gehoord. Dat je, wanneer je op de smalle weg loopt, behoed moet worden voor uitglijden dat begrijp ik maar. Hoe ruim wordt het dan niet wanneer je op God mag vertrouwen. Dan ben je niet bang dat je uitglijdt. In mijn visie wordt er vanuit gegaan dat het altijd zo is of moet zijn. Wanneer je zoiets uitbeeld is dat best wel een feitelijk gebeuren. Zeker, het gebeurd wel maar het is niet goed dat het gebeurd. Ik zou me werkelijk geen raad weten wanneer ik overal bang voor ben om in de fout te gaan. Het gebeurt me natuurlijk wel maar als dat je leven is ga je er kapot aan, dan ben je God kwijt. Dan is er ook geen smalle weg meer Johan, dan is er helemaal geen uitweg meer en is het alleen maar smeken of God terug komt. Als je er in volhardt dan komt Hij hoor en dat wordt het weer een 80 baans weg, zo ruim.

Wat moet die man met die wapenrusting op die smalle weg dan?
Dat begint met de waarheid als gordel. Als je in de waarheid mag leven, de leugen afleggen, is dat vrijheid. De mensen op de brede weg (in mijn visie) dragen allemaal de wapenrusting. Althans, zij proberen dat. Die lopen in alle ruime blijmoedig en niet achterom kijkend naar hun Vaderland. Zij verwachten de komst van Jezus en als Hij enigszins het besef daarvan geeft, joh dan kan het van binnen niet ruimer worden, Hij geeft nooit meer dan je aankunt en dat is veel hoor, heel veel. Maar uiteindelijk toch niet zo veel in vergelijk wat komen gaat. Wat zal dat zijn, ik zie er zo naar uit man! 
 
 
BasLaaitjeer schreef:Het 'gij geheel anders' suggereert een soort van onrealistische 'schakelaar'. De oude mens in het vlees uitschakelen en de nieuwe mens in de Geest 'aan zetten'. Da's leuk kwa theorie maar in de praktijk werkt het anders. Ik heb de Heer ooit mogen ontmoeten in een kloostertuin. Ik moest heel erg huilen maar Hij troostte mij. "Ik ben hier, Ik ben hier altijd al geweest en Ik zal hier altijd zijn." Dat zei Hij tegen mij.

 
 Mooi Bas, het is altijd geweldig om God te mogen ontmoeten, wellicht zul je het vaker meegemaakt hebben.
Jou praktijk is niet de praktijk van de ander Bas, bij mij was het wel een schakelaar. Het was een elektromagnetisch bediende en 3 x geaard, zoveel moest er omgezet worden om een ander mens te worden. God deed het wanneer ik Hem vroeg mijn zonden te vergeven en Hij in mijn leven wilde komen opdat ik mijn hart aan Hem kon geven. Toen pas kon ik gaan groeien en vele ontmoetingen met God ervaren.
 
Ali636 schreef:
Gij geheel anders betekende voor mij. Radikaal breken met zonden. En gaan getuigen van mijn nieuw gevonden redding in Christus.
 
 
BasLaaitjeer schreef:Amen Ali636.
 
 
Sorry Ali, het geeft me een beetje de indruk dat je het zelf gedaan hebt, misschien bedoel je het niet zo.
Wat mij anders maakte was dat ik inwoning van de Heilige Geest ontving en een onbeschrijflijke vreugde over me kreeg. Ik ging ook gelijk getuigen, allereerst tegen mijn kinderen, ik heb er vier.
Wij kerkten zwaar gereformeerd en legde de link direct naar mijn kinderen toen God in mijn leven kwam en dacht “dat moet anders”. Ik heb verteld wat God deed en wat het is als Hij Zich over je ontfermt. Het was het eerste wat ik van God verlangde, de verlossing van mijn kinderen en hield vol. Hij heeft het gedaan, alle vier binnen een jaar.
Dan ga je ook radicaal met je zonden breken. Maar dat valt mij nog niet mee, ik moet ze nog zo vaak belijden. Dus voor mij is het nog zo radicaal niet, uiteraard bepaalde wel. Maar... ik heb de Beste Helper.


Chaya schreef:
Ik verwacht dat er in het religietopic op een serieuze manier over de dingen gesproken kan worden.
Je ziet dan ook dat de serieuze forummers zoals o.m. Mona, Schaapje, Speedy, wegblijven.

Welk onderwerp heeft dit topic? Juist, gij geheel anders. Wat lees jij hiervan terug als zo'n beetje alles ermee door kan?
Wat ik hier schrijf wordt gewoon zo geleerd in de reformatorische kerken. Als je dit arrogant vindt, kun je beter naar geloofsgesprek gaan.


Het valt niet altijd mee maar we kunnen beter eerst de mooie dingen noemen voordat je over de dingen spreekt die je niet je aan staat. Er worden ook mooie dingen genoemd, waarom heb je het daar dan niet over?
Ook wel jammer dat je bepaalde serieuze forummers voor ogen hebt en dat die mensen voor jou bepalend zijn of iets serieus is of niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

BasLaaitjeer

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor BasLaaitjeer » 18 mei 2018 23:43

Teus schreef: 
...
Jou praktijk is niet de praktijk van de ander Bas, bij mij was het wel een schakelaar. Het was een elektromagnetisch bediende en 3 x geaard, zoveel moest er omgezet worden om een ander mens te worden. God deed het wanneer ik Hem vroeg mijn zonden te vergeven en Hij in mijn leven wilde komen opdat ik mijn hart aan Hem kon geven. Toen pas kon ik gaan groeien en vele ontmoetingen met God ervaren.
...

Je hebt helemaal gelijk Teus, het kan voor verschillende mensen (geheel) anders verlopen/gaan/gegaan zijn.

"Het was een elektromagnetisch bediende en 3 x geaard" <--- leuk omschreven Teus :D

BasLaaitjeer

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor BasLaaitjeer » 19 mei 2018 01:22

Chaya schreef:(o.a.)
...
Wat ik hier schrijf wordt gewoon zo geleerd in de reformatorische kerken.
...

Dat 'gewoon zo geleerd in de reformatorische kerken' komt op mij over als een (letterlijk en figuurlijk) enge, wettische, door mensen voorgekauwde religie, niet als -in geloof- een persoonlijke band met de Heer mogen hebben, vanuit Zijn liefde en genade. Maar ik kan er naast zitten.

"Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf" ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

Doe je dit zelf ook dagelijks minstens een uur Chaya?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 19 mei 2018 08:18

Teus schreef: 

Bedankt voor je reactie Johan.
Inderdaad reageerde ik op jou post.
Ik was in de veronderstelling dat jou visie op de smalle en brede weg gelijk was aan de meeste mensen die ik ken.
“Strijdt om in te gaan” Wat betekent deze tekst voor jou dan?

Dat heb ik al een beetje uitgelegd geloof ik. Ik zal het meer proberen onder woorden te brengen.

Ik denk daarbij aan het volgende. Allereerst wordt expliciet met die tekst bedoelt dat je moet strijden om in te gaan door de enge poort om op de smalle weg te komen. 'Strijdt om in te gaan door de enge poort!'.
Die strijd die hier bedoelt wordt vind dus plaats voor de enge poort.
De enge poort wordt het ware geloof mee bedoelt, dat is de plek waar je je zondelast kwijt raakt.
Hoe raak je die kwijt dan? Door met heel je hart te geloven dat Jezus voor jou persoonlijk gestorven is.
Hoe kom je daar aan? Als de Vader je tot de Zoon trekt.
Maar daarvoor gebeurt er vaak ook het één en ander. De Heilige Geest overtuigt van zonde.
Je gaat je bekeren en je gaat de zonde verzaken. Je gaat de stad Verderf verlaten. Dit levert strijd op.
God werkt die strijdt als het goed is in je, hij werkt het willen en het werken.
Je ontmoet predikers die je op Jezus, op het smalle poortje wijzen. Je beseft dat je daar moet zijn.
De duivel gaat je lastig vallen. Hij zou zijn prooi weleens kwijt kunnen raken. Toen zijn prooi gerust leefde had hij er geen omkijken naar.
De zonde wordt een last voor je.
Trek (niet letterlijk) uw oog uit als die je ergert. Beter is het met één oog in te gaan in het Koninkrijk van God, dan met twee ogen verloren te gaan. Een stukje omrijden als je weet dat ergens een billboard hangt met een groot lustobject en je weet dat je daar een zwak voor hebt, dat er daardoor allerlei onreine gedachten kunnen opwellen, etc. Niet de zonde opzoeken, maar verzaken. Let wel, niet om jezelf op te knappen voor God, maar vanuit het besef dat de zonde een scheiding brengt tussen God en jou. Er valt vast nog veel meer over te zeggen. :wink:
Jakob worstelde met God. Zo moeten wij ook worstelen met God om ons behoud. Je beseft dat het niet vanzelfsprekend is dat God naar je omziet, maar je zegt: 'Ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent'.
'Geef mij Jezus of ik sterf. Zonder Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor BasLaaitjeer » 20 mei 2018 01:04

Johan100 schreef:Waar God werkt kun je niet meer mee met de wereld. God moet ons hart veranderen. Zonder gaat het echt niet. Zonder wedergeboorte kunnen we nooit in de hemel komen en houden we het daar ook niet uit.
Als je hart niet veranderd is, maar je hebt wel een besef dat het in de wereld niet te vinden is, voel je je als het ware of je je bevindt tussen wal en schip, maar toch zijn er maar twee mogelijkheden, of je bent bekeerd óf onbekeerd.
Als je hart niet veranderd is leef nog op de brede weg die niet naar God leidt. En over leidslieden die zonder waar geloof en wedergeboorte inklimmen in de stal der schapen en op de smalle weg komen staat geschreven dat ze dieven en moordenaars zijn van de ware schapen. En zo is het ook met 'gewone' mensen die zonder waar geloof en wedergeboorte op de smalle weg komen, met een wettisch leven komen, zonder Jezus, daar zal Jezus tegen zeggen 'Ik ken u niet, vanwaar gij zijt'. Er wordt zo weinig gesproken over het hart wat veranderd moet worden. Er is m.i. weinig besef waar we van nature liggen en wat ons hart geworden is na de zondeval. Dus ook geen behoefte aan hartvernieuwing. Daar wil ik krachtig en uit liefde dringend tegen waarschuwen. Ik zeg het ook tegen mezelf. Vraag veel om hart vernieuwende genade door de Heilige Geest gewerkt en of we het beeld van God weer gelijkvormig gemaakt mogen worden. 'Oh Zoon, maak ons Uw beeld gelijk'. Alleen zo kunnen we anders zijn dan de wereld. Dan worden we net als Abraham vreemdelingen hier beneden en bijwoners.

Moet je niet gewoon op een gegeven moment amen zeggen op 'Mijn genade is u genoeg'? Is bidden om 'meer van de Heilige Geest' wel realistisch? Romeinen 12:3.
Johan100 schreef:God werkt die strijd als het goed is in je, hij werkt het willen en het werken.

Inderdaad. Dus moet je dan méér willen?
Johan100 schreef:Trek (niet letterlijk) uw oog uit als die je ergert. Beter is het met één oog in te gaan in het Koninkrijk van God, dan met twee ogen verloren te gaan. Een stukje omrijden als je weet dat ergens een billboard hangt en je weet dat je daar een zwak voor hebt, dat er daardoor allerlei onreine gedachten kunnen opwellen, etc. Niet de zonde opzoeken, maar verzaken.

Rij jij serieus om om een boodschap op een billboard te vermijden Johan? Om vooral geen mooie vrouw te begeren die niet de jouwe is? Misschien moet je dan wél letterlijk je oogballen uit je oogkassen verwijderen. Met een lepeltje. Of een vork. Of: gewoon wat luchtiger met e.e.a. omgaan. Je gaat niet automatisch naar de hel als je een mooie vrouw een mooie vrouw vindt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 20 mei 2018 08:19

BasLaaitjeer schreef:
Rij jij serieus om om een boodschap op een billboard te vermijden Johan? Om vooral geen mooie vrouw te begeren die niet de jouwe is? Misschien moet je dan wél letterlijk je oogballen uit je oogkassen verwijderen. Met een lepeltje. Of een vork.
Vreemd advies. Nogal vervelend. Ik begin ook hard aan je serieusheid te twijfelen. Hopelijk kun je die weer wegnemen door gewoon serieus te zijn.

BasLaaitjeer schreef: Of: gewoon wat luchtiger met e.e.a. omgaan. Je gaat niet automatisch naar de hel als je een mooie vrouw een mooie vrouw vindt.
Nogmaals een vreemd advies. Het geheim is dat je niet perse alleen bang bent om naar de hel te gaan, maar meer nog om de Heere verdriet aan te doen. Ken je dat geheim?

Lot kwelde zijn rechtvaardige ziel door in Sodom te blijven. Hij had weg moeten gaan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten