Gij geheel anders.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Teus » 02 mei 2018 22:48

Mooie post Niagara.
Je bent tot nu toe nog de enige die antwoord op de gestelde vragen.
Wat me opvalt, dat we het meer over bijzaken hebben dan over het antwoord op de vraag.
We hebben het over de tekst die uit een andere vertaling moet zijn , ouders die ons verbieden om zondag's buiten te spelen en vertellen wat we niet moeten zijn of doen. Hoe komt het? Worden we misleid? Hebben we niets te vertellen wat ons anders maakt?

Je getuigd Niagara, van wie je bent in Christus en dat maakt dat je anders bent.
Ieder mens is verschillend en God werkt er naar. Hij werkt b.v. naar karakter of positie in de maatschappij maar herkennen dat iemand anders is, een ander leven heeft, is vrijwel altijd het geval.
We kunnen zeggen dat we niet in de wereld leven, dat we het wereldse, zoals men wel eens zegt, niet opzoeken maar wanneer we niet opnieuw geboren zijn, leven we in de wereld.

Ieder kind van God heeft een moment in zijn of haar leven gehad dat God kenbaar gemaakt heeft, en daardoor er van overtuigd was, en nu meestal nog is, dat al de zonden vergeven zijn. Dat maakt de mens anders.

Nadat ik op een avond God mijn zonden belijdde en Hem in mijn leven vroeg was ik de volgende morgen een ander mens. Ik wist niet wat me overkwam 'k was werkelijk anders, Niet voor de buitenwereld, nee alleen mijn vrouw en kinderen merkten het. Je wilde er zelfs niet met anderen over praten want je wist het niet onder woorden te brengen, temeer omdat het niet zomaar kan. Omdat volgens zeggen ik eers het besef moest hebben helwaardig te zijn. Dan houdt je wat je beleefd hebt een poosje voor jezelf want je wilt niet dat het geroofd wordt, het anders zijn wil je niet kwijtraken.

Dan gaat satan aan je trekken want je gaat denken “is het wel waar geweest?”
Twijfel en ongeloof gaan parten spelen en daarbij verlies je ook het anders zijn.
Ik vroeg God om een bevestigen van hetgeen er laatst gebeurd was, dat wil Hij doen hoor.
Hij wachtte totdat ik een week vakantie had die ik al gepland had, bewust die week.
In die week liet Hij mij weten dat mij de Genade geschonken is en dat Jezus voor mijn zonden betaald heeft. Dan wordt je pas écht een ander mens, dan wil je het wel van de daken schreeuwen want dan gaat het om Hem. Dan wil je er over praten, vertellen hoe groot God is en wat Jezus voor je gedaan heeft. Dan kun je bijna niet ophouden te vertellen als men vraagt wat je anders maakt.
Dan ben je niet alleen anders maar dan leef je ook anders. Dan leef je anders omdat je anders bent.
Je gaat alles in een ander licht zien. Het kan m.i. ook niet anders als je mag beseffen wat er afgepeeld heeft, en nog, tussen God en Jezus jegens jou, wanneer de verbinding door de Heilige Geest in stand blijft. Dan beseffen we dat het niet gewoon is dat we de ene voet voor de ander kunnen zeten of met onze ogen kunnen knipperen. Alleen daarom al kan de verwondering en bewondering, in de kracht van de Heilige Geest, voor God zodanig zijn dat je er niet over uit kunt.
Al je doen en je kunnen wijt je aan Gods Genade, Almacht en Liefde.
Dan ben je anders maar je gaat ook anders leven, het komt er uit.

Dan zit je op een feestje of zo en dan komt het ineens uit je mond “ De Heer is mijn herder, mij overkomt niets” zomaar ineens. Loopt de mond over, waar het hart van vol is?
Dan ga je God werkelijk ervaren, dan voel je, op je werk b.v., dat Hij naar je kijkt. Dan moet je je inhouden want je collegas zouden je gelijk af willen voeren.
In alles zie je de Hand van God. Toeval bestaat niet meer, je beseft dat God de leiding heeft. Je gaat God leren kennen want je wil meer van Hem weten. Je wilt dat Jezus je leert de weg te gaan die Hij nodig vindt, dan wordt het dagelijks gebed “Leer mij naar Uw wil te handelen.” Dan ervaar je de Liefde en de vreugde daaruit. Dan wil je meer, dan verlang je Hem te ontmoeten, dan zie je uit naar Zijn komst. Dan wil je alleen maar, in het besef voor wat Hij voor je gedaan heeft, groot maken, loven, prijzen en aanbidden. Dan merk je dat Jezus jou in Zijn Hart heeft i.p.v alleen Jezus in jou hart. Dan gaat het er niet meer om wat wij ervan vinden maar wat God ervan vindt


Niagara, je zegt het lastig te vinden om complimenten te ontvangen, ik heb dat ook. Probeer ze zelfs uit de weg te gaan omdat ik me werkelijk ongemakkelijk voel wanneer het gebeurd, vroeger groeide ik er van. Heb meerdere keren een korte discusie er over gehad. Toen zei men ook “zo, dat heb je mooi gemaakt, knap hoor” Ik zeg dan direct “Geef God maar de eer, ik kan het alleen maar met Hem.” Ja maar je heb het toch bedacht “God heeft me de wijsheid gegeven” Ja maar hebt wel iets goeds willen doen. “Mijn goede wil komt van God”. En zo gaat dat een poosje door.
Nee, Hem komt alle eer toe, en het mooie is dat het alleen vanuit Hem kan, anders zouden we onszelf op de borst slaan.


We kunnen ons dan verblijden in de Heer, weet je hoe geweldig! Altijd “Iets” om in te verblijden, wat een wonder. Alles wat je voor jezelf koopt om jezelf te verwennen of krijgt is leuk en wordt je blij van. Het is maar voor een korte tijd. Wanneer we Jezus in ons hart hebben is het voor altijd, nog meer dan altijd, het houdt nooit meer op. Hoe geweldig is het wanneer je het niet zo makkelijk af gaat dat je bij Jezus aan kunt kloppen, dat Hij je Trooster is. Dat Hij De Betrouwbare is.
Ziekte of de dood? Ben ik niet bang voor. Dood telt voor mij niet meer, juist dan ga ik Leven.

Nooit tegenslag? Absoluut wel maar dat breng ik bij God. Doe ik buiten mijn dierbaren nooit uit de doeken omdat satan er mee aan de haal probeert te gaan.

Tja, Gij geheel anders. Geheel anders, totaal anders, het tegenovergestelde.
Leven in Godverlatenheid of leven met en bij God. Het grootste tegenovergestelde. Slechter dan in Godverlatenheid leven kan niet, slechter kun je het niet hebben. Je kunt het niet beter krijgen dan bij God te zijn, het is het Allerbeste wat je kunt krijgen,
Prijs de Heer!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2018 00:47

Beste Marnix, ik ben absoluut niet onfeilbaar in mijn interpretatie, als ik alleen duidelijk iets aantoon uit het Woord is er vaak wel iemand die het er niet mee eens is en heel spitsvondig het op interpretatie gooit. En soms moet ik dan denken aan Stefanus die zei 'Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd de Heilige Geest, net als uw vaders'. (Hand.7:51). Door bijvoorbeeld de zonde lief te hebben en bepaalde zonden aan de hand te willen houden en er niet los van kunnen komen, door het Woord te verwerpen, wederstaan we de Heilige Geest. Ik ook. Doordat ik dat vaak zo goed besef kan ik scherp overkomen, maar dat is absoluut niet verkeerd bedoelt, maar uit liefde en ik zit er absoluut ook weleens naast. Onthoudt dat het ook tegen mezelf gericht is en dat ik ook mijn eigen zondigheid terdege besef.

Nog even over de gewraakte tekst uit de NBG51' Efeze 4:20. Het 'gij geheel anders' staat inderdaad niet zo in de grondtekst.
Het is wel goed om na te denken over in hoeverre we anders moeten zijn dan de wereld, het lijkt me wel een logische gevolgtrekking dat als we wedergeboren zijn we anders zijn dan de wereld, getuige ook de volgende teksten.

Jakobus 4:4 denken: .....weet gij niet dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand Gods gesteld.
2 Kor.6:16 Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn. 17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.

Maar in hoeverre anders?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2018 01:07

Teus schreef:Mooie post Niagara.
Je bent tot nu toe nog de enige die antwoord op de gestelde vragen.
Oh, is dat zo? Nou gelukkig, toch nog één iemand dan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2018 06:25

Johan100 schreef:Beste Marnix, ik ben absoluut niet onfeilbaar in mijn interpretatie, als ik alleen duidelijk iets aantoon uit het Woord is er vaak wel iemand die het er niet mee eens is en heel spitsvondig het op interpretatie gooit. En soms moet ik dan denken aan Stefanus die zei 'Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd de Heilige Geest, net als uw vaders'. (Hand.7:51). Door bijvoorbeeld de zonde lief te hebben en bepaalde zonden aan de hand te willen houden en er niet los van kunnen komen, door het Woord te verwerpen, wederstaan we de Heilige Geest. Ik ook. Doordat ik dat vaak zo goed besef kan ik scherp overkomen, maar dat is absoluut niet verkeerd bedoelt, maar uit liefde en ik zit er absoluut ook weleens naast. Onthoudt dat het ook tegen mezelf gericht is en dat ik ook mijn eigen zondigheid terdege besef.


Prima, maar stop dan wel alles in te vullen, jij hebt in je vorige reactie al de conclusie getrokken dat we daar niet over Hem hebben gepraat, dat Hij niet aanwezig was, dat ik vast denk dat het allemaal niet zo nauw komt, dat mijn leidraad is dat iets goed voelt en niet wat de Bijbel zegt.dat klopt niet en jij bent minstens zo beinvloed door gevoelscultuur. Jij bent immers groot geworden met het idee dat gitaren en drumstellen verkeerd zijn en moderne muziek dus fout, dat in de cafe alleen maar dronken vloekende mensen zitten die verkeerde dingen doen. En daarom reageer je zo. Omdat je niet voor kan stellen dat er cafe’s zijn waar je gerust een paar drankjes kan doen als christen en je God er oprecht voor kan danken.

Nog even over de gewraakte tekst uit de NBG51' Efeze 4:20. Het 'gij geheel anders' staat inderdaad niet zo in de grondtekst.
Het is wel goed om na te denken over in hoeverre we anders moeten zijn dan de wereld, het lijkt me wel een logische gevolgtrekking dat als we wedergeboren zijn we anders zijn dan de wereld, getuige ook de volgende teksten.

Jakobus 4:4 denken: .....weet gij niet dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand Gods gesteld.
2 Kor.6:16 Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn. 17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.

Maar in hoeverre anders?


Volgens mij is dat hier al aardig uitgewerkt toen ik de voorbeelden uit Jakobus noemde. En op pagina 1 ook al aangegeven dat we met de tekst uit Efeze veel kunnen. En zo zijn er genoeg voorbeelden. Geen losbandigheid, onzedelijkheid, dronkenschap en zo. Maar we moeten uitkijken dat we ons vooral gaan focussen op wat niet mag en ook kijken naar wat we wel doen. Armen eten geven, zieken bezoeken, vreemdelingen opvangen. Jakobus leert dat een christen zich onderscheidt door niet op zichzelf gericht te zijn maar op de ander. Een christen onderscheidt zich door liefde voor God en voor elkaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2018 07:39

Marnix schreef:Prima, maar stop dan wel alles in te vullen, jij hebt in je vorige reactie al de conclusie getrokken dat we daar niet over Hem hebben gepraat, dat Hij niet aanwezig was, dat ik vast denk dat het allemaal niet zo nauw komt, dat mijn leidraad is dat iets goed voelt en niet wat de Bijbel zegt.

Dat is helemaal niet waar! Ik stelde alleen vragen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2018 10:25

Johan100 schreef:Oh, is dat zo? Nou gelukkig, toch nog één iemand dan.

Nou zeg....wat flauw dat je zo reageerd op de posting van Nigara.
Juist in haar posting lees je juist niet de letterlijk geciteerde teksten maar van haar doorleefde geloof in Christus en vooral de hulp en werking van de Heilige Geest hierin.
Gij geheel anders.
Geheel is veel is alles.
Lees haar postings nog eens na en je proeft en smaakt daarin de vruchten van de Heilige Geest in je hart.
Balsem voor de ziel.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2018 10:44

Johan100 schreef:Dat is helemaal niet waar! Ik stelde alleen vragen.


Met een ondertoon. Misschien goed dat je je daar van bewust bent, dat wat je wil vragen dan wat anders overkomt.

Maar ik heb de vragen beantwoord. We hebben er over de Heer gepraat en Hij was in ons midden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Niagara » 04 mei 2018 08:40

[quote="Johan100"]Nou zeg....ik reageer op Teus die zegt dat er maar één persoon op zijn vragen zijn ingegaan.[/quote]

Zo vatte ik hem ook op.

Mag ik wel zeggen dat ik het gevoel heb dat er ergens een gevoelige snaar bij je geraakt is, waardoor je niet meer open lijkt te staan voor positieve bedoelingen en je vooral in de verdediging lijkt te voelen gedrongen? In opmerkingen als
[quote="Johan100"]Wil je perse iets negatiefs lezen of zo of is begrijpend lezen een lastig iets voor je?[/quote]
lees ik toch enige agressie (in de neerbuigende toon). Er zijn wel enkele topics zijn waar ik soortgelijke reacties van je zie, maar het is naar mijn idee niet hoe je altijd praat. Dit geeft mij het idee dat er bepaalde dingen zijn die jou triggeren tot dit aangevallen gevoel, waarvanuit je gaat uithalen met opmerkingen zoals een kat in het nauw uithaalt met z’n klauwen.
Op die ‘uithalen’ wordt vervolgens weer hevig gereageerd omdat ze denk ik uit emotie komen maar door de reageerders wordt vooral benadrukt dat het rationeel niet klopt/niet evenwichtig is. En dat zijn emotioneel gedreven reacties ook niet, maar het gevoel waaruit ze komen is wel een echt gevoel. Op het moment dat er echter op gereageerd wordt met allerlei argumenten kan dat onbewust voelen alsof het gevoel waarmee je gereageerd hebt miskend/in twijfel getrokken wordt door de argumenten op je reactie. Wat vervolgens kan zorgen dat je je nog verder in het defensief gedrongen voelt, en meer van zulke opmerkingen gaat maken.
Hierdoor raakt naar mijn idee de discussie, andere betrokken personen maar vooral jij denk ik in een negatieve spiraal omdat er in twee verschillende talen wordt gecommuniceerd (emotio en ratio) die zich beide door de ander miskend voelen.
Ik wou je dat even teruggeven, kijk maar of je er enige waarheid in ziet en of je er wat mee wilt/kan.

@Moestuin
Lief dat je voor me opkomt. Het was naar mijn idee niet een persoonlijke aanval op mij van Johan100, maar ik waardeer je goede bedoelingen.
Ik ben blij dat mijn verhaal wat van het werk van de Heilige Geest mag laten zien, dat God de eer mag krijgen voor Zijn in-en-in goede werken in ons!

@Teus
Goed om je post te lezen, een eerbetoon aan onze Heer!
Er staat in de bijbel inderdaad niet dat een leven met God makkelijk is, er staat juist dat wij delen in Jezus’ erfenis, wat hier op aarde betekent: delen in Zijn lijden. Maar in de nieuwe schepping delen we in Zijn heerlijkheid, daar mogen we naar uitzien! God is goed! En ook in ons lijden hier op aarde weten we dat we nooit werkelijk door God verlaten worden, al voelt dat soms wel zo. We mogen op Hem vertrouwen, Hij laat niet los wat Zijn hand begon.
Afbeelding

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 04 mei 2018 15:43

Marnix schreef:Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet tegen Bijbelse vermaningen. Je moet alleen wel onderscheid maken tussen enerzijds wat duidelijk in de Bijbel staat en menselijke interpretatie, eigen bedenksels etcetera anderzijds. Als de Bijbel zegt dat je niet egoistisch mag zijn en iemand is dat juist wel, of dat je armen niet mag minachten en iemand doet dat wel, of als iemand tegen je liegt, natuurlijk mag je zo iemand dan terecht wijzen. Wat hij doet gaat tegen Gods geboden in. Daarom staan die teksten in de Bijbel.

Ja, maar niemand hier beweert iets anders toch?
Marnix schreef: En dan zegt Paulus niet: Als jij vindt dat iets niet kan en die ander vindt van wel moet je die ander vermanen want jij hebt gelijk. Dan zegt hij: geef elkaar geen aanstoot en veroordeel elkaar niet. Leg je eigen regels niet op aan de ander. Als iemand bijvoorbeeld vindt dat je niet naar cafe of bioscoop mag gaan moet die dat wel met een rein geweten kan doen daar niet om veroordelen.

Wanneer heeft iemand een rein geweten? Als hij het dichtschroeit, dingen goedpraat?
De Bijbel spreekt niet voor niets over de vruchten.
En dan is het absoluut niet goed te praten dat werelds vermaak ipv of naast een waarlijk geloof kan gaan.

Jij komt altijd met hetzelfde, biertje drinken in een kroegje, bioscoopje pakken, want dat staat niet in de Bijbel dat het niet zou mogen.
Nee, dat staat er inderdaad niet. Maar uren in een kroeg rondhangen terwijl dreetje hazes op de achtergrond zingt: leef alsof het je laatste dag is, en pak alles wat je kan, en dan smorgens gebeden te hebben: bewaar ons voor de zonden.

Als jij daar geen enkele moeite mee hebt, dan is dat zo.
Maar ik ga daar niet in mee. Dat kan en mag ik niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2018 16:31

Niagara schreef:

Zo vatte ik hem ook op.

Mag ik wel zeggen dat ik het gevoel heb dat er ergens een gevoelige snaar bij je geraakt is, waardoor je niet meer open lijkt te staan voor positieve bedoelingen en je vooral in de verdediging lijkt te voelen gedrongen? In opmerkingen als

lees ik toch enige agressie (in de neerbuigende toon). Er zijn wel enkele topics zijn waar ik soortgelijke reacties van je zie, maar het is naar mijn idee niet hoe je altijd praat. Dit geeft mij het idee dat er bepaalde dingen zijn die jou triggeren tot dit aangevallen gevoel, waarvanuit je gaat uithalen met opmerkingen zoals een kat in het nauw uithaalt met z’n klauwen.
Op die ‘uithalen’ wordt vervolgens weer hevig gereageerd omdat ze denk ik uit emotie komen maar door de reageerders wordt vooral benadrukt dat het rationeel niet klopt/niet evenwichtig is. En dat zijn emotioneel gedreven reacties ook niet, maar het gevoel waaruit ze komen is wel een echt gevoel. Op het moment dat er echter op gereageerd wordt met allerlei argumenten kan dat onbewust voelen alsof het gevoel waarmee je gereageerd hebt miskend/in twijfel getrokken wordt door de argumenten op je reactie. Wat vervolgens kan zorgen dat je je nog verder in het defensief gedrongen voelt, en meer van zulke opmerkingen gaat maken.
Hierdoor raakt naar mijn idee de discussie, andere betrokken personen maar vooral jij denk ik in een negatieve spiraal omdat er in twee verschillende talen wordt gecommuniceerd (emotio en ratio) die zich beide door de ander miskend voelen.
Ik wou je dat even teruggeven, kijk maar of je er enige waarheid in ziet en of je er wat mee wilt/kan.

@Moestuin
Lief dat je voor me opkomt. Het was naar mijn idee niet een persoonlijke aanval op mij van Johan100, maar ik waardeer je goede bedoelingen.
Ik ben blij dat mijn verhaal wat van het werk van de Heilige Geest mag laten zien, dat God de eer mag krijgen voor Zijn in-en-in goede werken in ons!

@Teus
Goed om je post te lezen, een eerbetoon aan onze Heer!
Er staat in de bijbel inderdaad niet dat een leven met God makkelijk is, er staat juist dat wij delen in Jezus’ erfenis, wat hier op aarde betekent: delen in Zijn lijden. Maar in de nieuwe schepping delen we in Zijn heerlijkheid, daar mogen we naar uitzien! God is goed! En ook in ons lijden hier op aarde weten we dat we nooit werkelijk door God verlaten worden, al voelt dat soms wel zo. We mogen op Hem vertrouwen, Hij laat niet los wat Zijn hand begon.

Dank je Niagara! :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2018 16:33

Marnix schreef:Met een ondertoon. Misschien goed dat je je daar van bewust bent, dat wat je wil vragen dan wat anders overkomt.

Maar ik heb de vragen beantwoord. We hebben er over de Heer gepraat en Hij was in ons midden.

Jammer dat het verkeerd overkomt. Ik begrijp het op zich ook wel dat je je enigszins aangevallen voelt.
Het komt nauw en als iemand daar op wijst en het voor jezelf minder nauw komt is dat niet prettig.
De veren gaan overeind, het verdedigingsmechanisme schiet in werking.
Maar mijn intentie was niet verkeerd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2018 22:57

Gelukkig. Misschien voelt het ook wel zo omdat ik zo vaak veroordeeld bent omdat ik iets minder zwaar ben dan de gemiddelde refo en die daarom al snel wat op me aan te merken hebben.

Chaya schreef:Ja, maar niemand hier beweert iets anders toch?

Wanneer heeft iemand een rein geweten? Als hij het dichtschroeit, dingen goedpraat?
De Bijbel spreekt niet voor niets over de vruchten.
En dan is het absoluut niet goed te praten dat werelds vermaak ipv of naast een waarlijk geloof kan gaan.

Jij komt altijd met hetzelfde, biertje drinken in een kroegje, bioscoopje pakken, want dat staat niet in de Bijbel dat het niet zou mogen.
Nee, dat staat er inderdaad niet. Maar uren in een kroeg rondhangen terwijl dreetje hazes op de achtergrond zingt: leef alsof het je laatste dag is, en pak alles wat je kan, en dan smorgens gebeden te hebben: bewaar ons voor de zonden.

Als jij daar geen enkele moeite mee hebt, dan is dat zo.
Maar ik ga daar niet in mee. Dat kan en mag ik niet.


Dat heb ik hier ook wel benoemd, dat dit per persoon kan verschillen. Ik wil je ook niet overtuigen om naar de kroeg te gaan. Blijf daar alsjeblieft weg. Het gaat er om dat we elkaar niet zomaar veroordelen omdat we ergens niet willen komen. Dat als jr iets niet kan doen met een rein geweten, dat het daarmee nog niet voor iedereen fout is. Dat iemand die dat wel kan daarmee niet opeen niet of minder christen is dan jij.

Ps. In een cafe waar ik zit draaien ze geen Hazes, anders was ik er niet gaan zitten. Ik heb sowieso geen idee wat ze de laatste keer draaien, de muziek stond zo zacht en we waren met elkaar on gesprek dus ik kan me een nummer herinneren. Misschien zijn er meer typen cafe’s dan die waar men stomdronken Hazes loopt mee te lallen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 04 mei 2018 23:14

Marnix schreef:Gelukkig. Misschien voelt het ook wel zo omdat ik zo vaak veroordeeld bent omdat ik iets minder zwaar ben dan de gemiddelde refo en die daarom al snel wat op me aan te merken hebben.



Dat heb ik hier ook wel benoemd, dat dit per persoon kan verschillen. Ik wil je ook niet overtuigen om naar de kroeg te gaan. Blijf daar alsjeblieft weg. Het gaat er om dat we elkaar niet zomaar veroordelen omdat we ergens niet willen komen. Dat als jr iets niet kan doen met een rein geweten, dat het daarmee nog niet voor iedereen fout is. Dat iemand die dat wel kan daarmee niet opeen niet of minder christen is dan jij.

Ps. In een cafe waar ik zit draaien ze geen Hazes, anders was ik er niet gaan zitten. Ik heb sowieso geen idee wat ze de laatste keer draaien, de muziek stond zo zacht en we waren met elkaar on gesprek dus ik kan me een nummer herinneren. Misschien zijn er meer typen cafe’s dan die waar men stomdronken Hazes loopt mee te lallen.

Ja er zit nogal verschil in. Ik ging nooit naar een cafe uit principe vanwege gelal gezuip, maar toen nam m'n collega afscheid in een cafe en ik kon het echt niet maken na 12 jaar samenwerken om niet op te komen dagen. Heel normaal lokaaltje. Mensen dronken gewoon cola en 1 of 2 een biertje, maar die moesten nog terug rijden. Heel normaal. Ik ben later weleens meegegaan met andere collega's naar een ander cafe. Een en al gedrink. Dan ging ik ook even een wijntje meedoen en nog een en nog een en toen dacht ik: dit doen we maar niet meer. Iemand uit de kerk heeft zelfs iemand tot de Heer geleid in een cafe. Jezus zat gezellig met de wijndrinkers, dus wat dat betreft.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2018 07:06

Ja, ik ken ook mensen die een kring hadden in een cafe. Rustig plekje, drankje erbij. Niet iedere kroeg zit stampvol met dronken mensen terwijl de muziek uit de speakers knalt en iedereen meelalt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2018 09:04

Marnix schreef:Dat heb ik hier ook wel benoemd, dat dit per persoon kan verschillen. Ik wil je ook niet overtuigen om naar de kroeg te gaan. Blijf daar alsjeblieft weg.

Ik heb daar ook gezeten hoor. Disco, barretjes, kroegjes, ze trokken ons naar binnen.
Tot de avond waarop mijn vriendin, ze zat vlakbij twee enorme geluidsboxen, niet lekker werd. Ik nam haar mee naar buiten, ze begon enorm te huilen. Ze zei: het is niet goed. Ik voel me zo naar. Alles dreunde door me heen en die teksten...
Maar ach, je bent jong en deze indruk vervaagt weer enigszins.
Maar ze kon het niet meer. Toen we de volgende zaterdagavond ergens voor een deur stonden en we hoorden de muziek, werden we als het ware tegengehouden.
We zijn nooit meer in zo'n soort gelegenheid geweest.
Marnix schreef:Misschien voelt het ook wel zo omdat ik zo vaak veroordeeld bent omdat ik iets minder zwaar ben dan de gemiddelde refo

Ik heb van jou nog nooit gelezen dat je iets niet (meer) doet omdat je geweten dit niet toelaat.
Jij verdedigt van alles, en dat iedere keer met de stelling dat een ieder in zijn gemoed verzekerd moet zijn.
En daarmee snoer je gewoon iedereen de mond.
Marnix schreef: Niet iedere kroeg zit stampvol met dronken mensen terwijl de muziek uit de speakers knalt en iedereen meelalt.

Zingen ze Psalmen? Wordt de avond afgesloten met een gebed?
Retorische vraag natuurlijk. Een kroegje is niets anders dan een gelegenheid waar je met elkaar iets kan drinken.
Dit alles omlijst met muziek. Ik heb nog nooit een bar gezien waar het doodstil is.
Ik maak s'avonds wel eens een ommetje en kom dan langs behoorlijk wat kroegen. Het licht is overal gedempt, mensen zitten aan de bar, er klinkt muziek, soms life.
Het is maar net waar je hart naar uitgaat Marnix. Vroeger ging mijn hart er ook naar uit.
Maar ik weet dat ik de Heere ermee bedroef, daarom kan ik het niet meer.
Maar het blijft soms best wel trekken hoor. Het is echt niet zo dat je overal onverschillig aan voorbijgaat. Integendeel. De duivel kent je zwakke plek en zal je blijven lokken. Kom nou joh, wat maakt het nou uit, die paar wijntjes kan toch best? Het is toch gezellig.
En dan zie ik later een buurman voorbij sloffen. Hij was vroeger DJ in de jeugdsoos waar ik ook weleens kwam.
Hij was zoon van een direkteur, zou zijn vader opvolgen. Maar plaatsjes draaien trok harder. Nu is hij alcoholverslaafd, zijn huwelijk op de klippen gelopen, hij ziet zijn kinderen niet meer en leeft van een uitkering.
Elke dag sloft hij naar zijn kroegje, om nog enige lol in zijn leven te hebben. :(
Maar ja, zoiets overkomt jou natuurlijk niet.

Je hebt een kind. Binnenkort een tweede. Voorleven is zo belangrijk.
En denk dan niet dat je dit goed kunt praten tegenover hen, want je weet niet hoe de wereld er over 15/20 jaar uit zal zien.
Wat nu een onschuldig buurtbarretje is, is straks misschien een grote muziektempel, waarin gesnoven, gespoten en geslikt wordt en men dat heel normaal vindt.
Een pilletje om de hele nacht door te komen, wordt al heel normaal gevonden, ook door veel ouders!
De glijdende schaal, weleens van gehoord?
Opa en oma leefden dichtbij de Heere, kinderen maakten zich daar losser van, het hoeft niet zo benauwd en hun kleinkinderen worden niet meer gedoopt. Ik zie het om me heen, in de familie, in de kerkelijke gemeente...
Laat het niet zo moeten worden dat onze kinderen ons moeten aanklagen later.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten