Hebben we Jezus lief?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2018 09:10

Johan100 schreef:Zie 27 april 2018 9.30u.


Ja precies. De vertaling van de SV is hier dan ook ongelukkig omdat “haat” een hele slechte en negatieve lading heeft terwijl Jezus dat helemaal niet bedoelt.

Mooi uitgewerkt in Mattheus 10:

37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Chaya » 28 apr 2018 13:21

Op dit forum zit geen Petrus dus. Of een Thomas.
En al helemaal geen Judas.
Het moet er eens op aankomen...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor coby6 » 28 apr 2018 13:58

Chaya schreef:Op dit forum zit geen Petrus dus. Of een Thomas.
En al helemaal geen Judas.
Het moet er eens op aankomen...

Die tijd heb ik al gehad. Nu is het meer teruggaan naar de eerste liefde.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Chaya » 28 apr 2018 14:09

coby6 schreef:Die tijd heb ik al gehad. Nu is het meer teruggaan naar de eerste liefde.

Wat ik probeer aan te geven is, het is zo gemakkelijk om te houden van een lieve Jezus.
Maar het betekent wel, zelfverloochening, oftewel, ontrouw aan jezelf, niet jezelf kunnen blijven, authentiek, zoals al die termen zijn.
Dit staat haaks op het moderne wereldse denken.
Je oude levensstijl kompleet afleggen, dus geen werelds vermaak meer zoeken.
Paulus zegt: doodt deze zaken!
Spreek je altijd over Hem wanneer je moet spreken, of zwijg je maar?
Het is een loflijk streven om terug te keren naar de eerste liefde, maar het is een geestelijke strijd die we moeten voeren.
En daar lees ik helaas niets van terug in dit topic.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor coby6 » 28 apr 2018 15:01

Chaya schreef:Wat ik probeer aan te geven is, het is zo gemakkelijk om te houden van een lieve Jezus.
Maar het betekent wel, zelfverloochening, oftewel, ontrouw aan jezelf, niet jezelf kunnen blijven, authentiek, zoals al die termen zijn.
Dit staat haaks op het moderne wereldse denken.
Je oude levensstijl kompleet afleggen, dus geen werelds vermaak meer zoeken.
Paulus zegt: doodt deze zaken!
Spreek je altijd over Hem wanneer je moet spreken, of zwijg je maar?
Het is een loflijk streven om terug te keren naar de eerste liefde, maar het is een geestelijke strijd die we moeten voeren.
En daar lees ik helaas niets van terug in dit topic.

Ja dat is hetzelfde. Terug naar je eerste liefde is: doe weer je eerste werken, niet lauw zijn.
Heb je Jezus lief? Ja
Heb je Jezus lief met geheel je hart geheel je verstand geheel je kracht?
ehm...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2018 18:09

Chaya schreef:Wat ik probeer aan te geven is, het is zo gemakkelijk om te houden van een lieve Jezus.
Maar het betekent wel, zelfverloochening, oftewel, ontrouw aan jezelf, niet jezelf kunnen blijven, authentiek, zoals al die termen zijn.
Dit staat haaks op het moderne wereldse denken.
Je oude levensstijl kompleet afleggen, dus geen werelds vermaak meer zoeken.
Paulus zegt: doodt deze zaken!
Spreek je altijd over Hem wanneer je moet spreken, of zwijg je maar?
Het is een loflijk streven om terug te keren naar de eerste liefde, maar het is een geestelijke strijd die we moeten voeren.
En daar lees ik helaas niets van terug in dit topic.



Dat Hem volgen offers kost hadden we al besproken hier. En niemand heeft gesteld hierin alles goed te doen. Geen werelds vermaak zoeken is volgens mij niet de opdracht. Niet de verkeerde vormen van vermaak zoeken wel. Maar misschien bedoel je dat met “werelds vermaak”. Denk alleen dat de definitie per persoon wel iets verschilt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Johan100 » 28 apr 2018 21:43

Chaya schreef:Op dit forum zit geen Petrus dus. Of een Thomas.
En al helemaal geen Judas.
Het moet er eens op aankomen...

Johannes 21:17 Hij zeide tot hem ten derden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, omdat Hij ten derden maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief, en zeide tot Hem: Heere! Gij weet alle dingen, Gij weet, dat ik U liefheb.

Heb jij Hem ook lief, Chaya? Confronterend misschien, maar dat is de vraag!
En zo ja, waarom?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Teus » 28 apr 2018 21:51

naamloos schreef:Broeders en zusters, met een beroep op Gods ​barmhartigheid​ vraag ik u om uzelf als een levend, ​heilig​ en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u.

Johan had het over opofferen, dat bedoelde ik.
Jezelf offeren is iets anders dan een offer brengen.
Er zijn meerdere soorten offers.
Johan100 schreef:Ook geen dankoffers?
Maar misschien had zelfverloochening een beter woord geweest.

Zeker, dankoffers wel.
Ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg maar ik begreep uit opofferen van “het moet dan maar”
Op deze manier wil God geen offer van ons want het gaat niet alleen om Hem.
Chaya schreef:Wat ik probeer aan te geven is, het is zo gemakkelijk om te houden van een lieve Jezus.

Wel makkelijk te zeggen maar nee, het is niet gemakkelijk om echt lief te hebben, we kunnen het zelfs niet, aleen in de kracht van de Heilige Geest, dan is alles mogelijk.
Wanneer Die verbinding open is dan kun je Jezus lief hebben.
Chaya schreef:Maar het betekent wel, zelfverloochening, oftewel, ontrouw aan jezelf, niet jezelf kunnen blijven, authentiek, zoals al die termen zijn.

Inderdaad maar kunnen we ook niet zelf.
Chaya schreef:Spreek je altijd over Hem wanneer je moet spreken, of zwijg je maar?

Nee, dat hoeft ook niet altijd. Het gaat er om of je het aan God overlaat.
Chaya schreef:Het is een loflijk streven om terug te keren naar de eerste liefde, maar het is een geestelijke strijd die we moeten voeren.
En daar lees ik helaas niets van terug in dit topic.

Als ik je goed begrijp ben ik het niet met je eens. Er zijn inderdaad tijden waarin een geestelijke strijd aan te pas komt maar het is m.i. geen pre om Jezus lief te kunnen hebben. Anders gezegd: Wanneer je in een geestelijke strijd bent hoeft de liefde voor Jezus niet minder te worden, juist in die liefde kun je de strijd aan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2018 08:37

Johan100 schreef:Johannes 21:17 Hij zeide tot hem ten derden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, omdat Hij ten derden maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief, en zeide tot Hem: Heere! Gij weet alle dingen, Gij weet, dat ik U liefheb.

Mooi en goed dat je dit erbij zegt. Want daarmee steek je de spade dieper.
Teus schreef:Inderdaad maar kunnen we ook niet zelf.

Er moet eerst plaats gemaakt worden voor Hem.
Ons koude egoïstische hart heeft van nature geen behoefte aan Jezus.
Ook herkennen wij Hem niet eens altijd, lees de geschiedenis van de Emmaüsgangers maar eens.
Johan100 schreef:Heb jij Hem ook lief, Chaya? Confronterend misschien, maar dat is de vraag!
En zo ja, waarom?

Mijn antwoord is ja. Omdat Hij mij opgezocht heeft.

Je kunt deze vraag ook stellen aan willekeurige mensen, je buren, de toeschouwers bij The Passion.
Misschien zelfs aan de duivel.
Dan zal er vaak een ja op volgen, want zelfs in de wereld kunnen ze wel wat met een vriendelijke, zachtaardige man die volmaakt was en zieken genas en met hoeren en tollenaars at.
Maar daarmee kennen ze Hem niet!
En begrijpen niets van het Borgtochtelijke werk van Christus.

Je kunt van iemand houden - zoals je van veel mensen kunt houden, op verschillende manieren - en iemand liefhebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Johan100 » 30 apr 2018 14:24

Chaya schreef:

Er moet eerst plaats gemaakt worden voor Hem.
Ons koude egoïstische hart heeft van nature geen behoefte aan Jezus.
Ook herkennen wij Hem niet eens altijd, lees de geschiedenis van de Emmaüsgangers maar eens.

Mijn antwoord is ja. Omdat Hij mij opgezocht heeft.

Je kunt deze vraag ook stellen aan willekeurige mensen, je buren, de toeschouwers bij The Passion.
Misschien zelfs aan de duivel.
Dan zal er vaak een ja op volgen, want zelfs in de wereld kunnen ze wel wat met een vriendelijke, zachtaardige man die volmaakt was en zieken genas en met hoeren en tollenaars at.
Maar daarmee kennen ze Hem niet!
En begrijpen niets van het Borgtochtelijke werk van Christus.

Je kunt van iemand houden - zoals je van veel mensen kunt houden, op verschillende manieren - en iemand liefhebben.

Niet aan de duivel, die haat Hem.

Daarom is mijn vervolgvraag ook, zo ja, waarom?
Jij begrijpt het Borgwerk van Christus! Mooi. Delen graag, dat is een vrucht! Liefde zonder vruchten is geen ware liefde.
Met ons verstand kunnen we het ook een heel eind begrijpen, zonder dat er vruchten zijn.

Hij zoekt heel veel mensen op, maar daaruit volgt nog niet automatisch dat mensen Hem lief hebben.
Hij genas 10 melaatsen en maar 1 kwam er terug om Hem te danken!

Liefde tot Jezus ontspringt uit liefde die je van Hem persoonlijk in je hart ontvangt.
En liefde moet gevoed worden door het Woord.
Het kan zijn dat we Zijn liefde niet altijd herkennen, net als de Emmaüsgangers.
Maar dat ons hart wel brandt als we het Woord lezen.
Totdat ons oog weer gevestigd wordt op Jezus, door de Heilige Geest.
Dan zeg je met de Emmaüsgangers: 'Was mijn hart niet brandende toen ik over Hem las, toen ik Zijn Woord las en /of hoorde?'
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2018 16:13

Johan100 schreef:Daarom is mijn vervolgvraag ook, zo ja, waarom?'

Chaya schreef:Omdat Hij mij opgezocht heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor MoesTuin » 30 apr 2018 20:12

Chaya schreef:
Je kunt deze vraag ook stellen aan willekeurige mensen, je buren, de toeschouwers bij The Passion.
Misschien zelfs aan de duivel.
Dan zal er vaak een ja op volgen, want zelfs in de wereld kunnen ze wel wat met een vriendelijke, zachtaardige man die volmaakt was en zieken genas en met hoeren en tollenaars at.
Maar daarmee kennen ze Hem niet!
En begrijpen niets van het Borgtochtelijke werk van Christus.

Je kunt van iemand houden - zoals je van veel mensen kunt houden, op verschillende manieren - en iemand liefhebben.


Ik denk dat je deze vraag alleen voor jezelf kan beantwoorden en dat je moet oppassen om het antwoord voor andere mensen te gaan invullen.

Dan begeef je je op het vlak van oordelen en dat is niet aan ons.
Maar prachtig antwoord Chaya jou persoonlijke getuigenis.

Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht.
Hij vond en trok mij weder
uit ‘s duivel zonde macht.
Hij legde m’op Zijn schouders neer
en bracht mij op de kudde weer.


Ja, Zijn liefde zocht mij
en Zijn bloed, dat kocht mij;
door genade ben ‘k een kind van God,
door genade ben ‘k een kind van God.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Teus » 30 apr 2018 21:38

Chaya schreef:
Je kunt van iemand houden - zoals je van veel mensen kunt houden, op verschillende manieren - en iemand liefhebben.

De liefde voor Jezus komt uit de Liefde van Hemzelf.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Johan100 » 25 jul 2018 15:27

Teus schreef:De liefde voor Jezus komt uit de Liefde van Hemzelf.

Zo is dat Teus. Wederliefde die voortkomt uit de bron van Liefde, God.
Wij zijn geneigd God en onze naaste te haten.

En ik lees ergens dat de duivel Jezus lief kan hebben, wat een dwaasheid. De duivel is vol van haat.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hebben we Jezus lief?

Berichtdoor Johan100 » 25 jul 2018 15:29

Lieve Heere Jezus, wilt u voor ons bidden, U bidt volmaakt en de Vader verhoort U altijd. Amen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten