Een bond voor dominees opmerkelijk?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Jesaja40 » 15 apr 2018 20:52

Ook predikanten krijgen te maken met preekverzoeken en lezingen. Jarenlang werd er bij een lezing een boekenbon overhandigd. Maar als je boekenkast overvol staat zit je daar niet op te wachten. Dan ben je blij als de Bond van Predikanten het gebruikelijke honorarium heeft vastgesteld. De vragende partij weet wat zij dienen te vergoeden en de keuze van die besteding moet niet de plaatselijke boekhandel worden.

De bond heeft in ieder geval vastgelegd dat juridische bijstand van een advocaat een vast uurtarief heeft.

En natuurlijk weet ik heel goed als ik de woorden uitspreek: "onze hulp is van onze G'd enzovoort", dan weet ik ook dat ik beslist niet op prinsen moet vertrouwen. Menig collega heeft ook een zorgplicht naar zijn gezin.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor coby6 » 16 apr 2018 01:06

Teus schreef:Je ziet hier het verschil tussen een vakbond en een bijstandsuitkering niet ??????

Ze moeten toch leven uit geloof dat God zal voorzien. Dat kan via een vakbond als iemand er ineens onterecht uit wordt gewerkt of via bijstand. Het zou niet nodig moeten zijn, een vakbond. Ik zou me afvragen of dit wel is wat God wil dat je doet als je mensen niet eens kunt vertrouwen om je normaal geld te geven of als je af moet dekken dat ze je er misschien uitwerken. Misschien is er elders dan een groep mensen die wat normaler is zodat je niet bij een vakbond hoeft.
Laatst gewijzigd door coby6 op 16 apr 2018 01:56, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor coby6 » 16 apr 2018 01:09

Jesaja40 schreef:Ook predikanten krijgen te maken met preekverzoeken en lezingen. Jarenlang werd er bij een lezing een boekenbon overhandigd. Maar als je boekenkast overvol staat zit je daar niet op te wachten. Dan ben je blij als de Bond van Predikanten het gebruikelijke honorarium heeft vastgesteld. De vragende partij weet wat zij dienen te vergoeden en de keuze van die besteding moet niet de plaatselijke boekhandel worden.

De bond heeft in ieder geval vastgelegd dat juridische bijstand van een advocaat een vast uurtarief heeft.

En natuurlijk weet ik heel goed als ik de woorden uitspreek: "onze hulp is van onze G'd enzovoort", dan weet ik ook dat ik beslist niet op prinsen moet vertrouwen. Menig collega heeft ook een zorgplicht naar zijn gezin.

Een boekenbon? Serieus? Een voorganger zei eens dat ie ergens als dank voor het preken een reep chocola kreeg.
Heel goed dat dat gewoon geregeld wordt en eigenlijk te gek voor woorden dat het nodig is. Als je nu gaat preken bij een groep daklozen is het weer wat anders.
Als je geen geld hebt moet je iemand niet uitnodigen of het vragen vantevoren of ie wil werken voor niks.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2018 07:44

Teus schreef:Laat maar Marnix, je snapt het echt niet. Ik kap ermee.
Het lijkt wel dat je het ook niet wil snappen.
Als je zegt dat ik God voor het karretje span als ik teksten uit de Bijbel haal. Terwijl je niet kijkt wat Hij zegt.
Dat je zegt dat ik niet kom met argumenten terwijl ik teksten uit de bijbel citeer.


Hier begint de dienst vaak mee: "Onze hulp en onze verwachting is van God, onze Heer........" En dan lid van een bond?
Jij begrijp het, ik niet.


Precies. Ik begrijp het, jij niet. Dat is wat anders dan dat God tegen zou zijn...

Net als dat ik het fijn vind dat ik hier op het werk een p&o-afdeling heb die me kunnen uitleggen hoe het met pensioenopbouw, salaris en doorgroei-mogelijkheden. Denk je soms dat ik daarom niet op God zou vertrouwen dat Hij voor me zorgt? Zeker wel, die twee bijten elkaar totaal niet. Zo is dat ook met een bond voor predikanten. Blijkbaar snap je dat niet, dat blijkt uit je voorbeelden van twee reservewielen en vreemdgaan wel, maar die twee zijn prima te rijmen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor coby6 » 16 apr 2018 08:18

-

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Teus » 16 apr 2018 09:39

Jesaja40 schreef:Ook predikanten krijgen te maken met preekverzoeken en lezingen. Jarenlang werd er bij een lezing een boekenbon overhandigd. Maar als je boekenkast overvol staat zit je daar niet op te wachten. Dan ben je blij als de Bond van Predikanten het gebruikelijke honorarium heeft vastgesteld. De vragende partij weet wat zij dienen te vergoeden en de keuze van die besteding moet niet de plaatselijke boekhandel worden.

De bond heeft in ieder geval vastgelegd dat juridische bijstand van een advocaat een vast uurtarief heeft.

En natuurlijk weet ik heel goed als ik de woorden uitspreek: "onze hulp is van onze G'd enzovoort", dan weet ik ook dat ik beslist niet op prinsen moet vertrouwen. Menig collega heeft ook een zorgplicht naar zijn gezin.


Zou God dan niet willen zorgen?
Als ik op een ladder stond, 3 sporten hoog, stond ik te rillen als een rietje vanwege hoogtevrees.
Toen moest ik voor mijn werk aan een kabeltje 20 meter hoog in een bakje werkzaamheden verrichten aan een kraan. Wat moest ik doen? Zeggen dat ik hoogtevrees heb en het niet doe?
Ik heb een Vader in de Hemel Die me beloofd heeft voor me te zorgen, net zoals een dominee en iedereen die vertrouwd op God en Jezus lief heeft. Ik bracht het bij Hem en ik deed het “gewoon”, zonder enig probleem. Dan heb je het voordeel dat het even duurt voordat het bakje bij de kraan is want je hebt tijd nodig om God te danken en je zogezegd uit te verwonderen van Zijn daad, om je tranen van vreugde uit je ogen weg te knipperen.

Ik moest in Denemarken van mijn opdrachtgever in het Engels een lezing geven over hydraulische kranen voor mijn werk. Ik zei dat ik het niet ging omdat ik geen Engels kon en vroeg of het niet in het Duits kon omdat ik een Duitse collega had. Nee, zei men het moet in het Engels. Ik zeg “dan heb je een probleem”. Bel je baas dan maar zeiden ze. Mijn baas zei “dat kun je best” ik zei hoe kun je dat nu zeggen, ik zeg toch dat ik geen Engels kan? Je probeert het maar, werd er gezegd.
Daar sta je dan, wat nu? Werk weigeren? Iemand inschakelen die voor me in de bres springt, een bond ofzo? Nee, ik heb een Vader in de Hemel die me beloofd heeft voor me te zorgen en Die vertrouw ik. Ik heb “gewoon” die lezing gegeven in het Engels en zelfs vragen die gesteld werden beantwoord, in het Engels. Zo kan er nog wel een aantal gevallen noemen.
Weet je hoe dat voelt? Ik zal het je besparen maar ik voelde me de rijkste man ter wereld, dat was huppelen van zielenvreugd.

God had de leiding, Hij liet mijn werkgever zeggen dat ik het wel kon. Ik was blijer met de zorg van mijn Vader dan dat ik de lezing volbracht had. Ik zou me schamen voor God wanneer ik lid van een bond zou worden.
Als je elke morgen vraagt “Vader wat wilt u dat ik vandaag doen zal, leer en leid mij in de weg die U wilt die ik gaan zal, dan gaan er wonderen gebeuren en heb je niemand anders nodig.

Soms gaat het niet zoals je verwacht, ook al vertrouw je op God. Dan gebeuren er dingen waar je geen oplossing voor heeft of krijgt. Maar in het geloof mag te toch vertrouwen op de dingen die gebeuren medewerkend ten goede, dat is voor degene die Jezus lief hebben. Enerzijds niet makkelijk maar anderzijds zorgt God en kun je er rust in vinden omdat Hij beloofd heeft je nooit, maar dan nooit zal verlaten.

Het gaat erom of je de Verbinding, dat lijntje met Boven in stand wil houden. God de kans geeft, in de kracht van de Heilige Geest, met je te communiceren. Dat is de relatie. Dat valt niet altijd mee maar ook daar wil Hij mee helpen, als je je er maar maar uitstrekt.

Zeker wil God mensen gebruiken voor hulp, misschien wel vaker, maar het moet wel eerst van Hem komen. Van God verwachten we hulp en zien dan en vertrouwen er op wat Hij gaat doen. Wanneer het andersom gaat of we bij voorbaat al op mensen gaan vertrouwen brengen we al ruis op de Lijn, de Verbinding met Boven.

Nee, ik begrijp niet dat een oprecht christen een bond nodig heeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2018 09:59

Teus schreef:Nee, ik begrijp niet dat een oprecht christen een bond nodig heeft.
Niks erg dat jij dat niet begrijpt, vooral ook niet doen als het tegen je geweten ingaat.
Alleen zo jammer dat je anderen vaak naar je eigen inzichten en geweten veroordeeld.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Teus » 16 apr 2018 10:09

naamloos schreef:Niks erg dat jij dat niet begrijpt, vooral ook niet doen als het tegen je geweten ingaat.
Alleen zo jammer dat je anderen vaak naar je eigen inzichten en geweten veroordeeld.

Er is niets van mij bij, ook niet mijn geweten. Ik spreek nooit naar eigen inzichten, dan zeg ik het er bij. Het is wat God wil en wil dat wij doen.
God wil dat we Hem vertrouwen en dat zegt Hij zelf en zeg ik Hem na.
We kunnen met z'n allen hier best goed praten over van alles en wat we er van vinden, maar dan vooral over de theorie niet zozeer over de emotionele verbondenheid met God en wat Hij wil en er van vindt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2018 10:24

Teus schreef:Er is niets van mij bij, ook niet mijn geweten. Ik spreek nooit naar eigen inzichten, dan zeg ik het er bij. Het is wat God wil en wil dat wij doen.
God wil dat we Hem vertrouwen en dat zegt Hij zelf en zeg ik Hem na.
We kunnen met z'n allen hier best goed praten over van alles en wat we er van vinden, maar dan vooral over de theorie niet zozeer over de emotionele verbondenheid met God en wat Hij wil en er van vindt.
Dat God wil dat we hem vertrouwen zijn we het wel over eens lijkt mij.
Maar wat jij aan Gods-vertrouwen koppelt, in dit geval die bond voor predikanten, dat komt toch heus bij jou en je eigen inzicht vandaan hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2018 12:08

Precies. Dat je niet op God kan vertrouwen en lid kn zijn van een bond komt gewoon bij jou vandaan. Dat is je eigen interpretatie en niet Gods wil. Anders had je ook wel overtuigende Bijbelse argumenten kunnen aandragen. Je kan prima God vertrouwen en toch lid zijn van een vakbond / belangenbehartiger.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor coby6 » 16 apr 2018 15:59

Teus schreef:Zou God dan niet willen zorgen?
Als ik op een ladder stond, 3 sporten hoog, stond ik te rillen als een rietje vanwege hoogtevrees.
Toen moest ik voor mijn werk aan een kabeltje 20 meter hoog in een bakje werkzaamheden verrichten aan een kraan. Wat moest ik doen? Zeggen dat ik hoogtevrees heb en het niet doe?
Ik heb een Vader in de Hemel Die me beloofd heeft voor me te zorgen, net zoals een dominee en iedereen die vertrouwd op God en Jezus lief heeft. Ik bracht het bij Hem en ik deed het “gewoon”, zonder enig probleem. Dan heb je het voordeel dat het even duurt voordat het bakje bij de kraan is want je hebt tijd nodig om God te danken en je zogezegd uit te verwonderen van Zijn daad, om je tranen van vreugde uit je ogen weg te knipperen.

Ik moest in Denemarken van mijn opdrachtgever in het Engels een lezing geven over hydraulische kranen voor mijn werk. Ik zei dat ik het niet ging omdat ik geen Engels kon en vroeg of het niet in het Duits kon omdat ik een Duitse collega had. Nee, zei men het moet in het Engels. Ik zeg “dan heb je een probleem”. Bel je baas dan maar zeiden ze. Mijn baas zei “dat kun je best” ik zei hoe kun je dat nu zeggen, ik zeg toch dat ik geen Engels kan? Je probeert het maar, werd er gezegd.
Daar sta je dan, wat nu? Werk weigeren? Iemand inschakelen die voor me in de bres springt, een bond ofzo? Nee, ik heb een Vader in de Hemel die me beloofd heeft voor me te zorgen en Die vertrouw ik. Ik heb “gewoon” die lezing gegeven in het Engels en zelfs vragen die gesteld werden beantwoord, in het Engels. Zo kan er nog wel een aantal gevallen noemen.
Weet je hoe dat voelt? Ik zal het je besparen maar ik voelde me de rijkste man ter wereld, dat was huppelen van zielenvreugd.

God had de leiding, Hij liet mijn werkgever zeggen dat ik het wel kon. Ik was blijer met de zorg van mijn Vader dan dat ik de lezing volbracht had. Ik zou me schamen voor God wanneer ik lid van een bond zou worden.
Als je elke morgen vraagt “Vader wat wilt u dat ik vandaag doen zal, leer en leid mij in de weg die U wilt die ik gaan zal, dan gaan er wonderen gebeuren en heb je niemand anders nodig.

Soms gaat het niet zoals je verwacht, ook al vertrouw je op God. Dan gebeuren er dingen waar je geen oplossing voor heeft of krijgt. Maar in het geloof mag te toch vertrouwen op de dingen die gebeuren medewerkend ten goede, dat is voor degene die Jezus lief hebben. Enerzijds niet makkelijk maar anderzijds zorgt God en kun je er rust in vinden omdat Hij beloofd heeft je nooit, maar dan nooit zal verlaten.

Het gaat erom of je de Verbinding, dat lijntje met Boven in stand wil houden. God de kans geeft, in de kracht van de Heilige Geest, met je te communiceren. Dat is de relatie. Dat valt niet altijd mee maar ook daar wil Hij mee helpen, als je je er maar maar uitstrekt.

Zeker wil God mensen gebruiken voor hulp, misschien wel vaker, maar het moet wel eerst van Hem komen. Van God verwachten we hulp en zien dan en vertrouwen er op wat Hij gaat doen. Wanneer het andersom gaat of we bij voorbaat al op mensen gaan vertrouwen brengen we al ruis op de Lijn, de Verbinding met Boven.

Nee, ik begrijp niet dat een oprecht christen een bond nodig heeft.

God gebruikt een bond. Ik heb 3 kinderen waar ik voor moet zorgen.
Bond had ik opgezegd, te duur. En dan probeert ineens iemand je er op een vuile manier uit te werken. Nou God gebruikte een man van de O.R. en de vakbond. Zonder die man was ik eruit gezet. Ik wist niet eens wat ze deden die O.R. Die baas intimideerde me en ik had al gezegd: ja is goed, ik ga wel weg. Toen at ik met een collega en zij zei: ga naar die en die man van de O.R.
Ik heb God geprezen en gedankt voor die man. Fantastische vent. Geweldig. Kwam die manager tetteren. Nou dat hoefde je bij hem niet te doen. Ik kon er fijn bij zitten en hij praatte. Prachtig.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor pindas83 » 16 apr 2018 16:27

Teus schreef:

Ik moest in Denemarken van mijn opdrachtgever in het Engels een lezing geven over hydraulische kranen voor mijn werk. Ik zei dat ik het niet ging omdat ik geen Engels kon en vroeg of het niet in het Duits kon omdat ik een Duitse collega had. Nee, zei men het moet in het Engels. Ik zeg “dan heb je een probleem”. Bel je baas dan maar zeiden ze. Mijn baas zei “dat kun je best” ik zei hoe kun je dat nu zeggen, ik zeg toch dat ik geen Engels kan? Je probeert het maar, werd er gezegd.



Zo is mij eens in het Duits gevraagd om in Engeland een lezing te geven in het Deens.

Yoshi

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Yoshi » 16 apr 2018 16:33

Of je kan (een klein beetje) Engels of je kan het niet. Teus spreekt dus wel degelijk (een beetje) Engels. Hij vond het echter te moeilijk maar deed het onder dwang toch. Of wou hij soms bewerken dat Onze Lieve Heer hem na het gebed Engels heeft leren spreken?

Leuk voorbeeld hoor, maar daar schakel je echt geen bond voor in.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor pindas83 » 16 apr 2018 18:24

Yoshi schreef:Of je kan (een klein beetje) Engels of je kan het niet. Teus spreekt dus wel degelijk (een beetje) Engels. Hij vond het echter te moeilijk maar deed het onder dwang toch. Of wou hij soms bewerken dat Onze Lieve Heer hem na het gebed Engels heeft leren spreken?

Leuk voorbeeld hoor, maar daar schakel je echt geen bond voor in.


Of de Deense toehoorders waren net zo slecht in Engels als Teus. Dan krijg je een mengeling van Nederlands met halfbakken Angelsaksische kreten en dat lijkt weer verrekte veel op Deens :jaknikken:

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor coby6 » 16 apr 2018 20:20

pindas83 schreef:Of de Deense toehoorders waren net zo slecht in Engels als Teus. Dan krijg je een mengeling van Nederlands met halfbakken Angelsaksische kreten en dat lijkt weer verrekte veel op Deens :jaknikken:

:lol: Of ze hebben al lessen steenkolen Engels gehad van Louis van Gaal. Zit ik me op te vreten omdat ik denk dat Teus bedoelt dat je maar moet geloven dat je je baan niet kwijtraakt en daarbij geen hulp mag krijgen, gaat het gewoon over een vakbond voor steenkolen Engels. Zou wat zijn als je als dominee ergens komt en dan moet het ineens in het Frans of zo. Mijn broer zat vroeger in een kerk van een Zwitserse voorganger die probeerde Nederlands te spreken en dan had ie het over zijn wijf en een kop. Weib Kopf. :lol: Hij lag blauw.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten