De wijze en de dwaze bouwer

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2018 14:51

Chaya schreef:Nee dat is niet te ingewikkeld. Waarom staat die gelijkenis in de Bijbel?
Jezus gewoon gaan volgen is in feite bouwen op zand. Want dat menen velen te doen. Maar ze kennen Hem daarmee nog niet.
Dan denk dat je goed loopt, Zijn geboden onderhoudt, maar als de storm opsteekt, zak je in nat zand weg.
De grond is alleen gladgestreken, geëgaliseerd.
Maar een wijs man begint met het fundament. Hij begint eerst te graven.
Wie ben ik voor God? Ik heb al Zijn wetten overtreden, hoe kan dit ooit nog goed komen?
Hoe word ik rechtvaardig in de ogen van de Heere.
En als dat fundament klaar is, begint hij pas met het bouwen.


Die gelijkenis staat in de Bijbel om duidelijk te maken wat het verschil is tussen wel en niet naar Hem luisteren. Horen en er dan ook naar handelen. Er staat niets over graven of over beginnen bij het fundament. Dat wordt er allemaal wel ingelegd in een poging om het beeld te vergeestelijken maar Jezus zegt: Als je mij hoort en doet wat ik zeg heb je een goed fundament. Als je naar me luistert en niet doet wat je zegt heb je geen goed fundament. Als je Hem gaat volgen en doet wat Hij zegt ben je als een wijs man die op een rots bouwt. Het fundament is goed. Dat zijn de woorden van Jezus, niet de mijne dus daarom durf ik te zeggen dat dat gewoon de essentie van het verhaal is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor DeDwaler » 11 apr 2018 15:12

.
Er zijn twee versies van de wijze en dwaze bouwer: Mattheüs 7:24-27 en Lukas 6:46-49.
Beide komen op hetzelfde neer.

"Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man, die zijn huis op de rots gebouwd heeft; en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, maar het stortte niet in, want het was op de rots gefundeerd.
En ieder die deze woorden van Mij hoort en ze niet doet, zal met een dwaze man vergeleken worden, die zijn huis op zand gebouwd heeft;
en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het stortte in en zijn val was groot.
" (Mattheüs 7:24-27)

"Waarom noemt u Mij: Heere, Heere, en doet niet wat Ik zeg?
Ieder die naar Mij toe komt en Mijn woorden hoort en ze doet, Ik zal u laten zien aan wie hij gelijk is.
Hij is gelijk aan een man die een huis bouwde: hij groef en diepte uit en legde het fundament op de rots. Toen de hoge vloed kwam, sloeg de waterstroom tegen dat huis aan en kon het niet doen wankelen, want het was op de rots gefundeerd.
Maar wie ze gehoord en niet gedaan zal hebben, is gelijk aan een man die een huis bouwde op de aarde zonder fundament. Toen de waterstroom ertegenaan sloeg, stortte het meteen in, en de val van dat huis was groot.
" (Lukas 6:46-49)

.
Laatst gewijzigd door DeDwaler op 11 apr 2018 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor DeDwaler » 11 apr 2018 15:26

.
naamloos schreef:Wat mensen wel of niet doen veranderd toch niets aan wat er staat?


Mij wordt door Marnix verteld dat het erom gaat dat we Jezus volgen en doen wat Hij zegt in de bergrede. Mijn niet ingewikkelde vraag is vervolgens of hij doet wat Jezus zegt in de bergrede.

naamloos schreef:Gelovigen struikelen nogal eens in hun levenswandel, en dan gaat dat deel van hun bouwwerkje tegen de vlakte. (Om even in deze beeldspraak te blijven)


Dat staat er niet.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2018 15:28

Chaya schreef:Ik ken geen enkele aannemer die de grond een beetje egaliseert en vervolgens een huis erop zet.
Nee. Hij graaft eerst een heel groot gat, bestudeert de ondergrond, en op basis daarvan laat hij palen heien of stort een betonnen fundering.
Je overvraagd de gelijkenis om hem te kunnen vergeestelijken en zo over te zetten op een ander thema.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2018 15:33

DeDwaler schreef:Dat staat er niet.
Niet in die gelijkenis, dat klopt. Dat zei ik ook niet trouwens.
Maar het is wel waar, en m.i. heel toepasselijk en Bijbels gegrond.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor DeDwaler » 11 apr 2018 15:44

.
Marnix schreef:Ik probeer dat zoveel mogelijk te doen. En als mens faal ik dan ook geregeld.


Dat is mooi, Marnix, maar doe je dan wel of niet wat Jezus zegt in de Bergrede?
De gelijkenis heeft maar twee smaken.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2018 15:49

DeDwaler schreef:.
Er zijn twee versies van de wijze en dwaze bouwer: Mattheüs 7:24-27 en Lukas 6:46-49.
Beide komen op hetzelfde neer.

"Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man, die zijn huis op de rots gebouwd heeft; en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, maar het stortte niet in, want het was op de rots gefundeerd.
En ieder die deze woorden van Mij hoort en ze niet doet, zal met een dwaze man vergeleken worden, die zijn huis op zand gebouwd heeft;
en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het stortte in en zijn val was groot.
" (Mattheüs 7:24-27)

"Waarom noemt u Mij: Heere, Heere, en doet niet wat Ik zeg?
Ieder die naar Mij toe komt en Mijn woorden hoort en ze doet, Ik zal u laten zien aan wie hij gelijk is.
Hij is gelijk aan een man die een huis bouwde: hij groef en diepte uit en legde het fundament op de rots. Toen de hoge vloed kwam, sloeg de waterstroom tegen dat huis aan en kon het niet doen wankelen, want het was op de rots gefundeerd.
Maar wie ze gehoord en niet gedaan zal hebben, is gelijk aan een man die een huis bouwde op de aarde zonder fundament. Toen de waterstroom ertegenaan sloeg, stortte het meteen in, en de val van dat huis was groot.
" (Lukas 6:46-49)

.

Inderdaad wordt en in de Lukas versie gegraven, maar het gaat nog steeds gewoon over Jezus woorden horen en doen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2018 15:51

DeDwaler schreef:.


Dat is mooi, Marnix, maar doe je dan wel of niet wat Jezus zegt in de Bergrede?
De gelijkenis heeft maar twee smaken.

.


Ja. En als ik faal is er vergeving bij Hem en doet Hij het weg. Gelukkig maar want anders zou niemand iets kunnen met Jezus' woorden over de dwaze en wijze bouwer. In de eerste brief van Johannes wordt dit mooi uitgelegd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor DeDwaler » 11 apr 2018 16:33

.
DeDwaler schreef:Dat is mooi, Marnix, maar doe je dan wel of niet wat Jezus zegt in de Bergrede?
De gelijkenis heeft maar twee smaken.

Marnix schreef:Ja. En als ik faal is er vergeving bij Hem en doet Hij het weg. Gelukkig maar want anders zou niemand iets kunnen met Jezus' woorden over de dwaze en wijze bouwer. In de eerste brief van Johannes wordt dit mooi uitgelegd.


Ja?

"Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.

En als uw rechterhand u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.
" (Mattheüs 5:29-30)

Je hebt neem ik aan toen je faalde je ogen eruit gerukt en je hand eraf gehakt?

.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2018 19:05

Nee volgens mij hebben weinig christenen dat gedaan en lezen ze daar ook niet een letterlijke oproep in om dat te doen maar een waarschuwing.

Kom tot je punt want ik zou graag weten waarom je hard probeert twijfels te zaaien in het leven van een medechristen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 01:36

gewist.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 12 apr 2018 01:47, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 01:46

Hij graaft diep en wil een goed fundament hebben.

naamloos schreef:Waar staat dat? Ik lees niets over graven, laat staan diep graven.


Ja hoor , naamloos. Je hebt er schijnbaar geen idee van wat een goed fundament is. Chaya heeft je inmiddels al een en ander verduidelijkt zie ik.
Er staat:“Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwt op de rots.'' De Rots is Christus. Goede werken is een vruchtgevolg, blijkt wel duidelijk. Dit is toch niet zo moeilijk? Moeten we daar over discussiëren?

1 Korinthe 3
Christus het enige Fundament
10 Naar de genade Gods die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fundament gelegd, en een ander bouwt daarop. Maar een iegelijk zie toe hoe hij daarop bouwt.
11 Want niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
naamloos schreef:Wat mensen wel of niet doen veranderd toch niets aan wat er staat?
Gelovigen struikelen nogal eens in hun levenswandel, en dan gaat dat deel van hun bouwwerkje tegen de vlakte. (Om even in deze beeldspraak te blijven)



DeDwaler schreef: Dat staat er niet.


naamloos schreef:Niet in die gelijkenis, dat klopt. Dat zei ik ook niet trouwens.
Maar het is wel waar, en m.i. heel toepasselijk en Bijbels gegrond.

Het staat er niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2018 03:51

En 1 Korinthe 3 staat ook niet in die gelijkenis, en Efeze 2 ook niet: Zo bent u dus geen ​vreemdelingen​ of gasten meer, maar burgers, net als de ​heiligen, en huisgenoten van God, gebouwd op het fundament van de ​apostelen​ en profeten, met ​Christus​ ​Jezus​ zelf als de ​hoeksteen.

"Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man, die zijn huis op de rots gebouwd heeft ...

En dat staat in deze context : Niet iedereen die “Heer, ​Heer” tegen mij zegt, zal het ​koninkrijk van de hemel​ binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.
En tegen hen die niet handelen naar de wil van de hemelse Vader zal gezegd worden: "Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

Gods wil doen is bouwen op de rots, Gods wil niet doen is bouwen op het zand.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2018 06:12

Johan100 schreef:

Ja hoor , naamloos. Je hebt er schijnbaar geen idee van wat een goed fundament is.


Lekker hooghartig en veroordelend weer...


Chaya heeft je inmiddels al een en ander verduidelijkt zie ik.
Er staat:“Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwt op de rots.'' De Rots is Christus. Goede werken is een vruchtgevolg, blijkt wel duidelijk. Dit is toch niet zo moeilijk? Moeten we daar over discussiëren?


Dat kan je vast uit de Bijbel opmaken maar niet uit de gelijkenis van de dwaze en wijze bouwer. Daar staat niet: als je eerst een goed fundament hebt ga je daarna vrucht dragen. Natuurlijk is dat Bijbels maar dat lezen we op andere plekken. In de gelijkenis van de bouwers zegt Jezus iets anders, dat wie zijn woorden hoort en doet een stevig fundament heeft. Geloof zonder werken is dood.

[/quote]
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 06:35

Marnix schreef:Lekker hooghartig en veroordelend weer...
Helemaal niet. Ik constateer iets..



Marnix schreef:Dat kan je vast uit de Bijbel opmaken maar niet uit de gelijkenis van de dwaze en wijze bouwer. Daar staat niet: als je eerst een goed fundament hebt ga je daarna vrucht dragen. Natuurlijk is dat Bijbels maar dat lezen we op andere plekken. In de gelijkenis van de bouwers zegt Jezus iets anders, dat wie zijn woorden hoort en doet een stevig fundament heeft. Geloof zonder werken is dood.

Exact. Alles in de context lezen.

We lezen ervoor in Matt.7 over de goede/kwade boom en goede/kwade vruchten. Over valse profeten.
Die geen goede vruchten voortbrengen wordt tegen gezegd 'Ik heb u nooit gekend, gaat weg van mij. gij die de ongerechtigheid werkt'.
En dan lezen we 24 Een iegelijk dan die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;

We kunnen Zijn woorden alleen doen als we de Geest hebben, als we op de Steenrots Christus gebouwd hebben.
Alleen als we in Hem zijn en blijven kunnen we goede vrucht dragen.

Natuurlijk moeten we alles lezen in de context en wijzen op het Enige fundament.
Dat fundament wordt hier ondermijnd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten