De wijze en de dwaze bouwer

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2018 07:56

Johan100 schreef:Ja hoor , naamloos. Je hebt er schijnbaar geen idee van wat een goed fundament is.
Marnix schreef:Lekker hooghartig en veroordelend weer...
Johan100 schreef:Helemaal niet. Ik constateer iets..
Je constateert iets op grond van je eigen verzinsels, en niet op wat ik heb gezegd.
Toen jij zei ''Het enige fundament is Christus!'' heb ik dat direct toegestemd. Mijn antwoord daarop was: ''Jawel, maar daar gaat het in deze gelijkenis niet om. Als je knip en plakwerk wilt doen moet je wel rekening houden dat het over hetzelfde onderwerp gaat."
En dit heb ik ook gezegd "Behouden worden is uit genade door geloof zonder werken met Christus als fundament, maar het gaat hier om een levend geloof dat vrucht draagt." En "Hij (Jezus) is en blijft het fundament van ieders behoudt." Allemaal te vinden in dit topic op pagina 1.

Mijn voorstel is om je bij de feiten te houden, en je eigen verzinsels voor jezelf te houden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor DeDwaler » 12 apr 2018 09:41

.
naamloos schreef:Inderdaad wordt en in de Lukas versie gegraven, maar het gaat nog steeds gewoon over Jezus woorden horen en doen.


Welja. Wat maakt het ook uit wat er staat? Dat graven heeft Lukas waarschijnlijk gewoon zelf verzonnen en erbij gezet om het verhaaltje een beetje verder op te leuken.

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 09:44

naamloos schreef:

Mijn voorstel is om je bij de feiten te houden, en je eigen verzinsels voor jezelf te houden.

Wat verzin ik dan? Ik begrijp er niks van.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 09:45

DeDwaler schreef:.


Welja. Wat maakt het ook uit wat er staat? Dat graven heeft Lukas waarschijnlijk gewoon zelf verzonnen en erbij gezet om het verhaaltje een beetje verder op te leuken.

.

Oh, zou dat het zijn?
Maar stapje voor stapje komen we in de goede richting. Eerst werd er niet gegraven volgens naamloos, en nu heeft ze inmiddels de Lukasversie gelezen. Hopen dat ze straks nog mag inzien dat het fundament Christus is en niet de goede werken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2018 09:52

Je leest alleen wat je wil lezen he. Naamloos heeft gezegd en nog eens herhaald: het enige fundament is Christus.

En vervolgens kom je weer met: hopelijk ziet Naamloos nog eens in dat Christus het enige fundament is en niet goede werken.

Niemand hier beweert dat Christus niet het fundament is. Het gaat er om hoe je op dat fundament bouwt en dan zegt Jezus: dat doe je door mijn woorden te horen en het vervolgens ook te doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 09:56

Marnix schreef: Naamloos heeft gezegd en nog eens herhaald: het enige fundament is Christus.

En vervolgens kom je weer met: hopelijk ziet Naamloos nog eens in dat Christus het enige fundament is en niet goede werken.

Niemand hier beweert dat Christus niet het fundament is. Het gaat er om hoe je op dat fundament bouwt en dan zegt Jezus: dat doe je door mijn woorden te horen en het vervolgens ook te doen.

Oh gelukkig! Wat is nu precies het discussiepunt dan?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor DeDwaler » 12 apr 2018 10:03

.
Marnix schreef:Kom tot je punt want ik zou graag weten waarom je hard probeert twijfels te zaaien in het leven van een medechristen.


"Petrus antwoordde Hem en zei: Heere, als U het bent, geef mij dan bevel over het water naar U toe te komen. Hij zei: Kom! En Petrus klom uit het schip en liep op het water om bij Jezus te komen.

Maar toen hij op de sterke wind lette, werd hij bevreesd, en toen hij begon te zinken, riep hij: Heere, red mij! Jezus stak meteen Zijn hand uit, greep hem vast en zei tegen hem: Kleingelovige, waarom hebt u getwijfeld?
" (Mattheüs 14:28-31)

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2018 10:20

naamloos schreef:Inderdaad wordt en in de Lukas versie gegraven, maar het gaat nog steeds gewoon over Jezus woorden horen en doen.
DeDwaler schreef:Welja. Wat maakt het ook uit wat er staat? Dat graven heeft Lukas waarschijnlijk gewoon zelf verzonnen en erbij gezet om het verhaaltje een beetje verder op te leuken.
Wat een rare reactie, geef ik daar aanleiding voor?
Behalve dat er in Lukas staat dat er gegraven werd, kan alles wat ik gezegd heb gewoon blijven staan.
Dat graven zie ik dat het doen van Jezus woorden geen makkelijk opdracht is. Doen waar je zelf zin in hebt (zandgrond) is een stuk makkelijker.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2018 10:25

Johan100 schreef:Eerst werd er niet gegraven volgens naamloos, en nu heeft ze inmiddels de Lukasversie gelezen.
In Matteüs 7 niet, maar volgens jou wel:
Johan100 schreef:In Mattheus 7 heeft Jezus het over de wijze en dwaze bouwer. Beiden waarschijnlijk ernstige personen. Ze gaan beiden aan het werk blijkt uit de gelijkenis. Ze zoeken waarschijnlijk beiden hun behoud en beseffen waarschijnlijk beiden de noodzakelijkheid van bekering.
Maar dan blijkt dat de ene bouwer wijs is en de andere bouwer dwaas. Wat doet de dwaze bouwer? Hij gaat zomaar bouwen zonder zich ernstig om het fundament te bekommeren. Hij berekend ook de kosten niet die het volgen van Jezus met zich meebrengt.

De wijze bouwer daarentegen wordt genoemd een voorzichtig man. Hij graaft diep en wil een goed fundament hebben. Hij is ervan overtuigd dat als de winden en slagregens komen de zandgrond niet voldoende is, dat de zandgrond niet houdt. Hij is door zaligmakende overtuigingen erachter gekomen dat hij zelf niets bezit om aan zijn eigen zaligheid toe te brengen. Nog geen nagelschrap. Hij weet dat als hij een nagelschrap aan zijn eigen zaligheid toe moet voegen, het voor eeuwig verloren is. Hij beseft diep dat Christus de Rotsteen is, het Enige fundament waarop hij moet bouwen.

En zo gaat hij aan het werk.
Johan100 schreef:Wat verzin ik dan? Ik begrijp er niks van.
Laat maar zitten joh, ik heb schoon genoeg van je vrome praatjes. (het gaat tenslotte om het 'doen' hè) :^o :^o :^o
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2018 10:57

Johan100 schreef:Oh gelukkig! Wat is nu precies het discussiepunt dan?


De vraag was wat we van deze gelijkenis kunnen leren.

Jezus zegt: Wie mijn woorden hoort en ze doet, die is als iemand die op een rots bouwt. Wie ze hoort en niet doet is als iemand die op zand bouwt.

Toen ontstond de discussie, geen idee waarom :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor DeDwaler » 12 apr 2018 11:01

.
naamloos schreef:Wat een rare reactie, geef ik daar aanleiding voor?
Behalve dat er in Lukas staat dat er gegraven werd, kan alles wat ik gezegd heb gewoon blijven staan.
Dat graven zie ik dat het doen van Jezus woorden geen makkelijk opdracht is. Doen waar je zelf zin in hebt (zandgrond) is een stuk makkelijker.


Is mijn rare reactie toch nog ergens goed voor. :wink:

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2018 11:11

DeDwaler schreef:Is mijn rare reactie toch nog ergens goed voor.
Niet echt want dat had ik gisteren al bedacht nadat ik Lukas had gelezen.
Je had gewoon normaal kunnen vragen hoe ik dat graven zie, en dan had ik je gewoon antwoord gegeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 11:26

Chaya schreef:Ik ken geen enkele aannemer die de grond een beetje egaliseert en vervolgens een huis erop zet.
Nee. Hij graaft eerst een heel groot gat, bestudeert de ondergrond, en op basis daarvan laat hij palen heien of stort een betonnen fundering.
Het zicht is van nature vertroebeld door de zonde, velen zien Jezus niet eens.
Zelfs een kind van God herkent Hem niet altijd!
Dat hebben we nog kunnen horen in het Paasevangelie. Jezus noemt hen zelfs onverstandigen en tragen van hart (De Emmaüsgangers)
Hoe zouden wij dan kunnen beginnen zonder dat fundament?


Tja, een leuke menselijke vertaling :wink:
Je kan en mag natuurlijk gaan graven zo diep als je maar wilt, het gat zo groot als je maar wilt, maar blijven wikken en wegen in de geschriften, de ondergrond, de bijzaken maar je zult er niks tegen komen. je zal erin verdwalen in al je eigen wetjes en onzekerheden.
Het Fundament is Christus.
Bij Hem moet je zijn, Hij neemt al de schuld weg, de troebele moddermassa verdwijnt als sneeuw voor de zon.
en de blindheid verdwijnt in zicht op Christus!

Eens vroeg Jezus aan Zijn discipelen,
"Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God!
Jezus antwoordde en zeide:
Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is.
En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze rots zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen'' (Matteüs 16:15 t/m 18).

Jezus heeft "de sleutels van de dood en het dodenrijk"
Ken je Hem?
Enkel en alleen "Door het Gelóóf" (is een werkwoord) in Mij (het Fundament / Christus) zult gij zalig woorden.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 11:52

naamloos schreef:In Matteüs 7 niet, maar volgens jou wel:


Johan100 schreef:
In Mattheus 7 heeft Jezus het over de wijze en dwaze bouwer. Beiden waarschijnlijk ernstige personen. Ze gaan beiden aan het werk blijkt uit de gelijkenis. Ze zoeken waarschijnlijk beiden hun behoud en beseffen waarschijnlijk beiden de noodzakelijkheid van bekering.
Maar dan blijkt dat de ene bouwer wijs is en de andere bouwer dwaas. Wat doet de dwaze bouwer? Hij gaat zomaar bouwen zonder zich ernstig om het fundament te bekommeren. Hij berekend ook de kosten niet die het volgen van Jezus met zich meebrengt.

De wijze bouwer daarentegen wordt genoemd een voorzichtig man. Hij graaft diep en wil een goed fundament hebben. Hij is ervan overtuigd dat als de winden en slagregens komen de zandgrond niet voldoende is, dat de zandgrond niet houdt. Hij is door zaligmakende overtuigingen erachter gekomen dat hij zelf niets bezit om aan zijn eigen zaligheid toe te brengen. Nog geen nagelschrap. Hij weet dat als hij een nagelschrap aan zijn eigen zaligheid toe moet voegen, het voor eeuwig verloren is. Hij beseft diep dat Christus de Rotsteen is, het Enige fundament waarop hij moet bouwen.

En zo gaat hij aan het werk.

Uiteraard. In de context van Lukas. Gelukkig staat die context erbij. Hoeven we niet te discussiëren of iemand die een goed fundament legt, graaft.
Wat sowieso logisch is, maar gelukkig vermeld Lukas het. :)

Erg he om dingen toe te geven?



naamloos schreef:Laat maar zitten joh, ik heb schoon genoeg van je vrome praatjes. (het gaat tenslotte om het 'doen' hè) :^o :^o :^o

Oh, nu gaan we zo beginnen? Als ik op de man af vraag waar ik dingen verzin, weet je geen antwoord te geven en reageer je maar zo.
De vijandschap komt openbaar omdat ik op het Enige fundament wijs?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 12:03

Johan100 schreef:Oh, nu gaan we zo beginnen? Als ik op de man af vraag waar ik dingen verzin, weet je geen antwoord te geven en reageer je maar zo.
De vijandschap komt openbaar omdat ik op het Enige fundament wijs?


Johan, Naamloos wijst ook op het Enige Fundament.
Dat lees ik zo overduidelijk in haar postings.
Ik leer van haar ook.
Voor iedereen, denk aan de vruchten van de Geest en heb geduld in Liefde met elkaar.
We leren allemaal en we weten het allemaal ook niet precies

Zelf Geloof ik in God en in het Eeuwige Leven.
En ik weet ook dat ik er eigenlijk niets hiervan weet hoe en wat en hoe precies wat er dan gaat gebeuren.
Maar ik geloof wel in een soort Eeuwige Rust en Vrede.
En daar ben ik mee verzoend en dit gebeurd ook vandaag of morgen of over een veel langere tijd.
Mijn tijden zijn in Gods Hand.
Hoe en wat het zal gaan en zal zijn precies gaat denk ik al het menselijk beperkte verstand oneindig ver te boven.
Dit ligt in Gods raad en wijsheid besloten en daar blijf ik verre van.
Ik weet dat ik mag leven nu vanuit Gods oneindige genade en in Geloof en Vertrouwen in Hem de zekerheid van het Geloof Mij een hoopvolle Toekomst wacht......

Laten we zo ook met elkaar hier nu omgaan op dit forum.
We hoeven ons gelijk niet te halen, maar elkaar dichter bij Christus te brengen met vallen en opstaan, in Liefde voor Hem.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten