De wijze en de dwaze bouwer

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 18:02

Marnix schreef:Het is geen fundament naast het Fundament of het verstevigen van het fundament met eigen werken. Je leest overal in de Bijbel dat geloof gepaard gaat met werken, anders is het dood. Dat is geen creeren van een extra fundament.

Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen. Want wie de boodschap hoort maar er niets mee doet, is net als iemand die het gezicht waarmee hij is geboren in de spiegel bekijkt: hij ziet zichzelf, maar zodra hij wegloopt is hij vergeten hoe hij eruitzag. Wie zich daarentegen spiegelt in de volmaakte wet die vrijheid brengt, en dat blijft doen, niet als iemand die hoort en vergeet, maar als iemand die ernaar handelt - hem valt geluk ten deel, juist om wat hij doet.

U ziet hoe geloof en handelen daar hand in hand gaan, en hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden. Zo ging in vervulling wat de Schrift zegt: 'Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad.' Hij wordt zelfs Gods vriend genoemd. U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof. Werd niet ook Rachab, de hoer, rechtvaardig verklaard om wat ze deed, toen ze de verkenners ontving en langs een andere weg liet vertrekken? Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood. (Uit Jakobus 1 en 2)

Maar het gaat erom dat het fundament Christus is. Jullie lezen die gelijkenis m.i. verkeerd.
Goede vruchten komen voort uit Christus, het Fundament.
Hoe vaak moet ik dat nog herhalen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 18:09

Johan100 schreef:Genade pakken? Voor het grijpen? Kun je jezelf geloof geven?

Wie geeft genade?
Wie biedt genade aan?
Wie schenkt genade?

Wat hoeven wij alleen maar te doen?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2018 19:55

Johan100 schreef:Maar het gaat erom dat het fundament Christus is. Jullie lezen die gelijkenis m.i. verkeerd.
Goede vruchten komen voort uit Christus, het Fundament.
Hoe vaak moet ik dat nog herhalen?


Dat verklaart de discussie ja, want volgens mij lees jij de gelijkenis juist verkeerd op dit punt. Natuurlijk komen goede werken voort uit het geloof en het geloof uit Hem. Maar Jezus zegt hier niet: wie op de rots heeft gebouwd doet vervolgens daarom ook wat ik zeg. Zie ook de context, daarin wijst Jezus zijn volgelingen op hun verantwoordelijkheden, op wat ze moeten doen, hoe ze moeten handelen. Hij zegt: Als je doet wat ik zeg ben je als een wijs man die zijn huis op een rots bouwt.

Dat is geen extra fundament of voorwaarde?of wat dan ook. Dat is wat ik eerder zei: geloof zonder werken is dood. Het houdt geen stand.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor DeDwaler » 12 apr 2018 20:57

.
Marnix schreef:Dus: Bouwen op een rots is doen wat Jezus zegt
Bouwen op het zand is niet doet wat Hij zegt.

DeDwaler schreef:Prima. Doe jij wat Jezus zegt in de Bergrede?

Marnix schreef:Ik probeer dat zoveel mogelijk te doen. En als mens faal ik dan ook geregeld.

DeDwaler schreef:Dat is mooi, Marnix, maar doe je dan wel of niet wat Jezus zegt in de Bergrede?
De gelijkenis heeft maar twee smaken.

Marnix schreef:Ja. En als ik faal is er vergeving bij Hem en doet Hij het weg. Gelukkig maar want anders zou niemand iets kunnen met Jezus' woorden over de dwaze en wijze bouwer. In de eerste brief van Johannes wordt dit mooi uitgelegd.

DeDwaler schreef:Ja?

"Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.

En als uw rechterhand u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.
" (Mattheüs 5:29-30)

Je hebt neem ik aan toen je faalde je ogen eruit gerukt en je hand eraf gehakt?

Marnix schreef:Nee volgens mij hebben weinig christenen dat gedaan en lezen ze daar ook niet een letterlijke oproep in om dat te doen maar een waarschuwing.

Kom tot je punt want ik zou graag weten waarom je hard probeert twijfels te zaaien in het leven van een medechristen.

DeDwaler schreef:"Petrus antwoordde Hem en zei: Heere, als U het bent, geef mij dan bevel over het water naar U toe te komen. Hij zei: Kom! En Petrus klom uit het schip en liep op het water om bij Jezus te komen.

Maar toen hij op de sterke wind lette, werd hij bevreesd, en toen hij begon te zinken, riep hij: Heere, red mij! Jezus stak meteen Zijn hand uit, greep hem vast en zei tegen hem: Kleingelovige, waarom hebt u getwijfeld?
" (Mattheüs 14:28-31)

Marnix schreef:Dat zeg ik toch ook? Geloof gaat gepaard met werken. Doe wat Hij zegt, stap uit de boot... en als je zinkt pakt Hij je hand en redt je. Met vallen en opstaan Jezus volgen omdat Hij je opricht als je valt.


Dit zei je: "Kom tot je punt want ik zou graag weten waarom je hard probeert twijfels te zaaien in het leven van een medechristen.".

Blijkbaar breng ik je aan het twijfelen. Wat brengt je aan het twijfelen?

.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2018 21:12

DeDwaler schreef:.










Dit zei je: "Kom tot je punt want ik zou graag weten waarom je hard probeert twijfels te zaaien in het leven van een medechristen.".

Blijkbaar breng ik je aan het twijfelen. Wat brengt je aan het twijfelen?

.


Twijfel zaaien is wat anders dan dat je dus ook echt iemand aan het twijfelen brengt. Je vragen: doe jij dan wel wat Jezus zegt? Ja? Echt? Heb je dan ook al eens je oog uitgerukt of je hand? Nee?

Dat heb ik wel eens eerder gehoord. Jij wil Jezus volgen? Denk je nou echt dat je daar goed genoeg voor bent? Doe je dan alles wat in de Bijbel staat? Je doet toch telkens verkeerde dingen? Zo komt dat op me over.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Chaya » 13 apr 2018 09:03

Johan100 schreef:Hoe bedoel je dat? Genade wordt toch geschonken?


Ezechiël 33 : 11:Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve".
Er zijn helaas verschillen tussen diverse stromingen dat het een een onvoorwaardelijk of een voorwaardelijk aanbod zou zijn.
Met andere woorden, iemand zou eerst aan verschillende voorwaarden moeten voldoen, vooraleer hij het aanbod kan aannemen.

Maar Paulus preekte zo niet. Hij riep mensen op om de zonden de mijden en tot Christus te vluchten.

Wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof."

Bij de oudvaders zien wij dit ook. Er word je daarin geen schijngeloof aangepraat. De weg naar bekering en geloof wordt aangewezen, en wie dit niet volgt, zal verloren gaan.

Als de oproep om te gaan geloven niet verkondigd wordt tezamen met de oproep tot bekering en geloof, is het dus niet bijbels.

Er is dus een vrij aanbod van Gods Genade, maar omdat de mens van nature een onwil heeft en ook niet tot Christus kan naderen, moet dat gepreekt worden en dan wel zo, dat dit de staat van de natuurlijke mens is en hierin te blijven, is zonde.

Het is dus bijbels en gereformeerd, om te zeggen dat Genade een onvoorwaardelijk aanbod is.

Het verschil is dit: ik stuur jou een geschenk, jij pakt het aan van de bezorger en je opent het. Dan ben je blij of teleurgesteld.
Als ik het jou aanbied, vertel ik jou dat ik een geschenk voor je heb, en wil je me laten weten of je het wilt hebben?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor benefietdiner » 13 apr 2018 09:59

Onvoorwaardelijk of een voorwaardelijk aanbod is erg ingewikkeld.
Dordtse Leerregels zeggen dat de belofte van het Evangelie moet verkondigd en voorgesteld worden ‘met bevel van bekering en geloof’. In de weg van bekering en geloof krijg je deel aan die belofte. In die zin kan men de aanbieding van genade voorwaardelijk noemen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Chaya » 13 apr 2018 10:21

benefietdiner schreef:Onvoorwaardelijk of een voorwaardelijk aanbod is erg ingewikkeld.
Dordtse Leerregels zeggen dat de belofte van het Evangelie moet verkondigd en voorgesteld worden ‘met bevel van bekering en geloof’. In de weg van bekering en geloof krijg je deel aan die belofte. In die zin kan men de aanbieding van genade voorwaardelijk noemen.

Een voorwaardelijk aanbod betekent, dat Genade alleen aangeboden wordt voor de uitverkorenen.
Maar ik denk persoonlijk dat dit niet bijbels is.
Anders zou het op voorhand al een verloren en moedeloze zaak zijn van onze kant.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor benefietdiner » 13 apr 2018 11:33

Chaya schreef:Een voorwaardelijk aanbod betekent, dat Genade alleen aangeboden wordt voor de uitverkorenen.
Maar ik denk persoonlijk dat dit niet bijbels is.
Anders zou het op voorhand al een verloren en moedeloze zaak zijn van onze kant.

d:)b

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor learsi » 13 apr 2018 11:56

Wat bedoelt de Heere met slagregen....waterstromen.......winden......?
hg
learsi

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Chaya » 13 apr 2018 12:13

learsi schreef:Wat bedoelt de Heere met slagregen....waterstromen.......winden......?
hg
learsi

Vervolging, lijden om Zijns Naams wil, ziekte, armoede, verliezen, aanvechtingen van de duivel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor DeDwaler » 14 apr 2018 15:16

.
Marnix schreef:Twijfel zaaien is wat anders dan dat je dus ook echt iemand aan het twijfelen brengt. Je vragen: doe jij dan wel wat Jezus zegt? Ja? Echt? Heb je dan ook al eens je oog uitgerukt of je hand? Nee?

Dat heb ik wel eens eerder gehoord. Jij wil Jezus volgen? Denk je nou echt dat je daar goed genoeg voor bent? Doe je dan alles wat in de Bijbel staat? Je doet toch telkens verkeerde dingen? Zo komt dat op me over.


Weet je Wie dat ook steeds doet? De Heere Jezus. Daarvan is de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwer een van de vele voorbeelden.

Denk je dat ik de vragen die ik anderen stel ook niet aan mezelf heb gesteld? Het gaat helemaal niet om iemands intenties te betwisten om het goede te willen doen en de Heere Jezus te willen volgen, want daar twijfel ik niet aan. Wat velen echter compleet over het hoofd lijken te zien is dat 'je best doen' voor God niet goed genoeg is. Jezus eist volmaaktheid als het op de daden aankomt: "Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is." (Mattheüs 5:48)

Als ik mezelf dan vervolgens de vraag stel of ik doe wat de Heere Jezus zegt in de Bergrede, dan is mijn antwoord daarop: Nee! Nog voor geen halve millimeter! Ik zou het graag willen, maar ik doe het niet, want wat ik niet wil dat doe ik (Romeinen 7:18-19). Zo is mijn gerechtigheid niet overvloediger dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën en zal ik op basis daarvan het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan (Mattheüs 5:20).

Mijn huis is een paar jaar geleden ingestort, omdat ik het op zand, namelijk mijn eigen gerechtigheid/rechtvaardigheid (die uit de wet is) had gebouwd. Ik dacht dat ik in staat was om te volbrengen wat de Heere Jezus mij opdroeg. Als ik de Bijbel las dan zat ik mezelf te vergoelijken en met name de ferme woorden van de Heere Jezus en Paulus af te zwakken door de illusie dat de soep nooit zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend. Man, wat was ik blind voor de balk in mijn eigen ogen en reken maar dat ik de splinter in andermans ogen wel zag!

Wat ik altijd had nagelaten, en daaruit bleek mijn dwaasheid, was om te onderzoeken of ik wel in staat was om daadwerkelijk alles te doen wat God van me vroeg, zonder af te dingen op de ernst, waarheid en volmaaktheid van Zijn Woord. Ik was zomaar gaan bouwen en ik bouwde gewoon verder, ongeacht de onrust of twijfel en onzekerheid die ik soms echt wel voelde, maar wegdrukte. Graven en uitdiepen liet ik na, want daar wilde ik liever niet aan.

'Doe je best, dan is het goed' was mijn devies, maar het was helemaal niet goed en daarom sloeg ook de twijfel steeds vaker toe. Als de wind kwam, het Woord, dan werd ik bevreesd en begon mijn bouwsel te kraken. Tot het moment dat God een storm bracht die mijn eigengerechtige huis in één ruk wegsloeg en ik me nergens meer kon verbergen. Ik zag dat ik altijd aan het bouwen was geweest op mezelf, in al mijn illusies, leugens en veroordelingen en niet op God en op Zijn Rots. Ik bouwde niet op de Heere Jezus en Zijn Woord en volmaakte werk. Zijn Woord verwierp ik in mijn blindheid, in mijn zonde en in mijn ongerechtigheid.

Zonder Gods genade, zonder de Heere Jezus als Verlosser van de zonde, door middel van het geloof in Hem en in Zijn bloed hebben we geen fundament in onszelf en zal elk bouwsel te gronde gaan.

"Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:5-6)

.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2018 21:56

DeDwaler schreef:.


Weet je Wie dat ook steeds doet? De Heere Jezus. Daarvan is de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwer een van de vele voorbeelden.

Denk je dat ik de vragen die ik anderen stel ook niet aan mezelf heb gesteld? Het gaat helemaal niet om iemands intenties te betwisten om het goede te willen doen en de Heere Jezus te willen volgen, want daar twijfel ik niet aan. Wat velen echter compleet over het hoofd lijken te zien is dat 'je best doen' voor God niet goed genoeg is. Jezus eist volmaaktheid als het op de daden aankomt: "Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is." (Mattheüs 5:48)

Als ik mezelf dan vervolgens de vraag stel of ik doe wat de Heere Jezus zegt in de Bergrede, dan is mijn antwoord daarop: Nee! Nog voor geen halve millimeter! Ik zou het graag willen, maar ik doe het niet, want wat ik niet wil dat doe ik (Romeinen 7:18-19). Zo is mijn gerechtigheid niet overvloediger dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën en zal ik op basis daarvan het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan (Mattheüs 5:20).

Mijn huis is een paar jaar geleden ingestort, omdat ik het op zand, namelijk mijn eigen gerechtigheid/rechtvaardigheid (die uit de wet is) had gebouwd. Ik dacht dat ik in staat was om te volbrengen wat de Heere Jezus mij opdroeg. Als ik de Bijbel las dan zat ik mezelf te vergoelijken en met name de ferme woorden van de Heere Jezus en Paulus af te zwakken door de illusie dat de soep nooit zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend. Man, wat was ik blind voor de balk in mijn eigen ogen en reken maar dat ik de splinter in andermans ogen wel zag!

Wat ik altijd had nagelaten, en daaruit bleek mijn dwaasheid, was om te onderzoeken of ik wel in staat was om daadwerkelijk alles te doen wat God van me vroeg, zonder af te dingen op de ernst, waarheid en volmaaktheid van Zijn Woord. Ik was zomaar gaan bouwen en ik bouwde gewoon verder, ongeacht de onrust of twijfel en onzekerheid die ik soms echt wel voelde, maar wegdrukte. Graven en uitdiepen liet ik na, want daar wilde ik liever niet aan.

'Doe je best, dan is het goed' was mijn devies, maar het was helemaal niet goed en daarom sloeg ook de twijfel steeds vaker toe. Als de wind kwam, het Woord, dan werd ik bevreesd en begon mijn bouwsel te kraken. Tot het moment dat God een storm bracht die mijn eigengerechtige huis in één ruk wegsloeg en ik me nergens meer kon verbergen. Ik zag dat ik altijd aan het bouwen was geweest op mezelf, in al mijn illusies, leugens en veroordelingen en niet op God en op Zijn Rots. Ik bouwde niet op de Heere Jezus en Zijn Woord en volmaakte werk. Zijn Woord verwierp ik in mijn blindheid, in mijn zonde en in mijn ongerechtigheid.

Zonder Gods genade, zonder de Heere Jezus als Verlosser van de zonde, door middel van het geloof in Hem en in Zijn bloed hebben we geen fundament in onszelf en zal elk bouwsel te gronde gaan.

"Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:5-6)

.


Goed dat je dit deelt. Ik ben het hier helemaal met je eens. Ik heb hier nooit willen stellen dat je je rechtvaardigheid verdient door goede dingen te doen. We mogen Jezus volgen met vallen en opstaan, Hij richt ons op als we struikelen / vallen. Omdat we het niet zelf hoeven te doen maar we alleen rechtvaardig worden door Zijn bloed. En van daaruit mogen we luisteren naar Hem en doen wat Hij zegt. Niet omdat we daar onze rechtvaardigheid mee verdienen maar omdat Hij stierf voor ons toen we nog zondaren waren. Ik ben het helemaal met je eens dat die volgorde essentieel is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten