Wat zou er gebeuren...

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor Johan100 » 06 apr 2018 14:49

naamloos schreef:Jawel, maar daar gaat het in deze gelijkenis niet om.
Maar goed, toon aan de hand van Matt.7 maar aan wat er zo dwaas is.
(heerlijk opbouwend verwoord trouwens, precies wat je verwachten kunt van mensen die zelf alleen maar tegen opbouwende kritiek kunnen)

Ja, sorry.

Maar ik kan zo slecht tegen dat eigenwijze gedoe. Als het Enige fundament keer op keer ondermijnd wordt, noem ik dat dwaas.
Mattheus 7:24 e.v. wil zeggen dat ieder die Zijn Woord hoort en doet op de Steenrots Christus bouwt en wil niet zeggen dat het fundament de goede werken zijn. Dat is een vruchtgevolg. Laat alles buiten Christus maar uit handen vallen. De Bijbel ademt voor mij de geur van Christus als Enige fundament. 'Die in Mij blijft draagt veel vrucht'. 'Zonder Mij kunt gij niets doen'. etc. Alles in de juiste context bezien.

Uitspraken van mensen die zich gelovig noemen als 'Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen' verafschuw ik. Alle alarmbellen gaan dan rinkelen.

Edit; spelvoutje verbeterd.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 06 apr 2018 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2018 14:59

Johan100 schreef:Maar ik kan zo slecht tegen dat eigenwijze gedoe. Als het Enige fundament keer op keer ondermijnd wordt, noem ik dat dwaas.
Mattheus 7:24 e.v. wil zeggen dat ieder die Zijn Woord hoort en doet op de Steenrots Christus bouwt en wil niet zeggen dat het fundament de goede werken zijn. Dat is een vruchtgevolg. Laat alles buiten Christus maar uit handen vallen.
Ik ondermijn het enige fundament helemaal niet, sterker, ik zei daar helemaal niets over.
Als je knip en plakwerk wilt doen moet je in de gaten houden dat het over het zelfde onderwerp gaat.
In de Bijbel wordt vaker hetzelfde beeld voor meerdere onderwerpen gebruikt.
Ik heb mijn post met de context uit Matteus onderbouwd, maar je hebt nog steeds niet gezegd wat daar niet aan klopt.

Weet je waar ik slecht tegen kan? Mij van alles in mn schoenen schuiven wat ik in tgeheel niet zeg, en niet de moeite nemen om even na te kijken of je zelf, heeeeeel misschien niet verkeerd zit. Dat vind ik pas eigenwijs.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2018 15:01

Met welk doel zouden de schijnbekeringen van Bileam, van Herodes, de vijf dwaze maagden toch opgetekend zijn in de Bijbel? :-k
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2018 15:04

Maar goed, dit is gelijk al weer een goed voorbeeld voor wat betreft dit topic.
Ik heb een andere uitleg voor die gelijkenis, en meteen wordt ik beschuldigd dat ik het enige fundament ondermijn.
En het fundament hoort niet tot bijzaken, maar tot de hoofdzaak.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor benefietdiner » 06 apr 2018 15:07

ereunao schreef:Dan gaan ze bij hopen naar de dominee: ‘Dominee, wij zijn pas tot geloof gekomen en nu tegen enkele dingen aangelopen die anders zouden moeten’. En dan schoppen ze tegen alle tradities aan. De kerkdiensten moeten opgeleukt worden, er moet meer praise en aanbidding, meer muziekinstrumenten komen etc. En in belevingszaken menen ze het vaak ook veel beter te weten dan oude en geoefende christenen. Het is moeilijk hier het juiste evenwicht in te vinden. Want er is onder de oudere kerkgangers id. veel dood conservatisme, dat alles eeuwenlang hetzelfde moet blijven omdat het altijd zo geweest is. Maar tradities kunnen in die tijd in een zekere mate van geest en leven ontstaan zijn, maar als het leven eruit geweken is het ook de dood in de pot. Een kerk hoeft geen museum te worden.

Wat zou de reden kunnen zijn?
Komt dat niet door dat de mensen heel veel gewezen worden op zonden en ongerechtigheden en dat ze daar van verlost dienen te worden. Dat is juist en allemaal waar maar het ‘overwinningsleven’ wordt niet gepreekt en dat gaan die jong gelovige zoeken. De woorden die je hier bezigt met ‘statelijk’ en ‘standelijk’ zegt de jonggelovige niets en de oudere zegt het overwinningsleven niets dat is een groot spagaat.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2018 15:16

Chaya schreef:Met welk doel zouden de schijnbekeringen van Bileam, van Herodes, de vijf dwaze maagden toch opgetekend zijn in de Bijbel? :-k
Door de Bijbel heen shoppen om je gelijk te krijgen?
Ik wil best antwoord geven hoor, maar open dan maar een nieuw topic.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2018 15:24

benefietdiner schreef:Wat zou de reden kunnen zijn?
Komt dat niet door dat de mensen heel veel gewezen worden op zonden en ongerechtigheden en dat ze daar van verlost dienen te worden. Dat is juist en allemaal waar maar het ‘overwinningsleven’ wordt niet gepreekt en dat gaan die jong gelovige zoeken. De woorden die je hier bezigt met ‘statelijk’ en ‘standelijk’ zegt de jonggelovige niets en de oudere zegt het overwinningsleven niets dat is een groot spagaat.

In de gemeente waar ereunao kerkt, is dat niet hoor. En waarom leg jij de schuld altijd maar weer bij de predikanten, de kerken, de kerkgenootschappen? Het is een steeds weer terugkomende riedel.
ereunao schreef:Wij zijn dus wel gehouden jonge lidmaten te verwelkomen in de strijd, maar moeten niemand haastelijk de handen opleggen, verheugt u met beving en laat al dat vlagvertoon en bazuingeschal bij het aannemen van nieuwe lidmaten liever achterwege.

Dat is mijn zondagsschooltekst: Dient den Heere met vreze, en verheugt u met beving.
Je zegt het goed: welkom in de strijd.
En krijg niet teveel gist in de schoenen, zou ook een goed advies kunnen zijn. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor Johan100 » 06 apr 2018 15:52

Ik vind het opmerkelijk dat iemand die precies schijnt te weten waar de lamp moet hangen en de bank moet staan, nou nooit eens Christus aanprijst, maar altijd maar weer moet wijzen op vervangingstheologie en goed laat merken zogenaamd precies te weten hoe het met het 1000-jarige Rijk zit.
Opmerkelijk en jammer.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor benefietdiner » 06 apr 2018 16:07

Chaya schreef:In de gemeente waar ereunao kerkt, is dat niet hoor.
Wat niet?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor naamloos » 07 apr 2018 03:29

Johan100 schreef:Uitspraken van mensen die zich gelovig noemen als 'Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen' verafschuw ik. Alle alarmbellen gaan dan rinkelen.
Ik heb je wel eens eerder verteld dat die uitspraak geen theologisch dogma is.
Die gaat gewoon over de praktijk van het leven. Ik kan het artikel wat CIP over de IJM heeft geplaatst niet meer vinden, maar deze link komt een beetje in de buurt:
http://diaconaalsteunpunt.nl/samenlevin ... slavernij/

Verder: "... mensen die zich gelovig noemen..." met andere woorden: jij ziet me als ongelovig, toch? Gekukkig ben jij God niet!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor Johan100 » 07 apr 2018 05:24

gravo schreef:Ik ben het geheel met je eens. De vraag is of je dit inzicht als bekend moet veronderstellen bij beginners op de geloofsweg. Of in mijn ogen nog erger: of je dit inzicht als voorwaarde mag stellen bij onze beoordeling van de waarachtigheid van iemands ommekeer.
Het lijkt mij veel pastoraler, en gezien de praktijk zoals ik die heb beschreven ook veel behoedzamer, om mensen aan het begin van hun geloofsweg niet teveel te ontmoedigen, maar hen vooral aan te moedigen, te troosten en hun al te enthousiaste kijk op de zaak voor lief te nemen.

Het gewicht van al die zware kost kan soms te groot zijn voor mensen die slechts lichte voeding kunnen verdragen. We kunnen het prille geloof pletten door er direct allerlei vraagtekens bij te plaatsen. Je loopt bovendien het gevaar om alleen het onderscheid te benadrukken tussen beginnende en ervaren gelovigen in plaats van de overeenkomsten.
Het zal niet voor de eerste keer zijn dat mensen zich daardoor niet begrepen voelen en hun heil elders zoeken. In een kudde zijn nu eenmaal allerlei leeftijden aanwezig. Laten wij denken als een goede herder: hoe hou ik de kudde bij elkaar. Dan helpt het niet om sterke oordelen uit te spreken. Niet dat jij dat doet, maar waarschuwingen kunnen soms een verkeerd effect hebben. Laten we rekening houden met de kleinen in het geloof. Zij moeten worden ontzien vanwege hun zwakte. Alleen zo kunnen ze opgroeien in geloof en wijsheid.

Eigenlijk zit hier de volgende visie achter: naar mijn mening moeten we iedereen binnen de christelijke gemeenschap die zegt in Jezus Christus te geloven beschouwen als een waarachtige gelovige, een kind van God. Tenzij het tegendeel openlijk blijkt, uiteraard. Dat behoedt ons voor al te snelle oordelen. Wij kunnen niet in iemands hart kijken. En het zorgt er voor dat de gemeenschap niet splijt door allerlei uitgesproken of niet-uitgesproken afkeuringen over de echtheid van elkaars geloof.

gravo

Inderdaad!

We moeten wel alles beoordelen op wat iemand zegt en de Waarheid niet verdoezelen wat het Evangelie betreft, omdat misschien iemand er aanstoot aan kan nemen. Paulus predikte na zijn bekering terstond Christus en wond er geen doekjes om wat het Evangelie betreft, toch?

In zijn pastorale brieven zie je wel heel goed terugkomen dat hij wel onderscheid maakt tussen zwakke gelovigen en sterke gelovigen. Hij zegt in Rom. 14 bijvoorbeeld zo mooi: 'Dengene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.....'
e.v.

Verder is het waar dat je een baby geen zuurkool geeft. Paulus gebruikt ook zo mooi de termen 'melk' en 'vaste spijze'.

(1 Kor.3)
En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus.
Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet;


En dan spreekt hij in het vervolg niet zo positief als hij zegt:

ja, gij vermoogt ook nu nog niet.
Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?
Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk?


Hebr. 5. bijvoorbeeld laat ook duidelijk zien dat een kind melk nodig heeft, maar ook dat er zijn die volwassen behoren te zijn die wederom melk nodig hebben.
Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze.
Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind.
Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.


Wat versta je onder een beginnende gelovige en wat onder een volwassen gelovige?
Wat versta jij precies onder melk en wat onder vaste spijze, gravo?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2018 09:26

benefietdiner schreef:Wat niet?

Ereunao heeft een wat ouderwetse manier van verwoorden, daar moet je eens doorheen lezen benefiet. Jij weet heel goed dat zijn dominee "moderner" spreekt. Ik heb hem een aantal keren beluisterd en hij is juist wel geschikt voor de jongere mensen.
Dus moet jij niet beweren hier dat het weleens aan de dominee zou kunnen liggen, omdat die het jonge overwinningsleven niet zou preken.
Johan100 schreef:Ik vind het opmerkelijk dat iemand die precies schijnt te weten waar de lamp moet hangen en de bank moet staan, nou nooit eens Christus aanprijst,

Dat is niet helemaal waar Johan. In andere topics - eerder - kun je dat wel lezen. :wink:
Hij is van een generatie die vindt dat je iemand niet te snel de handen op moet leggen (wat tegenwoordig dus wel gebeurt, met alle gevolgen van dien) en daar heeft hij dan toch gelijk in? Of zie jij dat anders?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor gravo » 07 apr 2018 09:51

Johan100 schreef:(...)Wat versta je onder een beginnende gelovige en wat onder een volwassen gelovige?
Wat versta jij precies onder melk en wat onder vaste spijze, gravo?


Ik heb het onderscheid tussen "beginnende" en "ervaren" gelovige gemaakt in het kader van de steeds weer opduikende vraag hoe het nu toch zit met de verhouding tussen het aandeel Gods werk en ons werk in de bekering.
Kort gezegd was mijn opmerking de volgende: iemand die tot geloof komt (en dus aan het begin staat van de weg) ervaart die hele zaak beslist anders dan gelovigen die de weg van het geloof al langer hebben afgelegd. Zij zijn in staat om terug te blikken en alles in de juiste proporties en verhoudingen te zien. De christelijke belijdenis en leer bevat altijd die visie van de terugblik. Dat geldt ook voor het gerijpte inzicht van mensen die al lang geloven. Daar zien je vaak dat de scherpe kantjes er af gaan, dat men milder wordt, relativerender, minder radicaal.

Helaas worden de verschillen die er zijn (in positie op de weg van het geloof, in leeftijd, in geestelijke groei of gewoon in temperament) soms door veroordelingen zichtbaar gemaakt. Jonge gelovigen krijgen dan theologische verwijten (jullie slaan stappen over, te weinig zondebesef, jullie geloven dat je gelooft, jullie zijn "Arminiaans"), verwijten op grond van "jonkheid" (jullie hebben nog te weinig ervaring, het inzicht ontbreekt nog, het duurt lange tijd voordat je hebt geleerd wat wij weten) of verwijten die gedaan worden uit conservatisme (de kerk gaat veranderen nu jullie er ook bij willen horen, vroeger ging dat allemaal niet zo makkelijk, nieuwlichterij!).
Er zit ook een menselijk element in van de generaties die elkaar opvolgen. Niet altijd willen gesettelde voormannen hun plaats opgeven en daarom accepteren ze nieuwe gelovigen niet zo snel. Een verwijt is dan snel gevonden.

Het is dus een meervoudig probleem, dat overigens alleen bestaat wanneer er groei is in het geestelijke leven van een gemeente, aanwas. Kijk, als iedereen wegloopt heb je die spanning niet.

Het kan wel verband met elkaar houden. Als je zo conservatief bent dat je denkt dat alleen je eigen generatie het juiste inzicht heeft, dan kan dat een effectief slot op de deur betekenen voor de aanwas van nieuwe gelovigen.

Daarom moet één van de wapens tegen de kerkverlating en tegen het betekenisverlies van het geloof in onze samenleving volgens mij ook zijn dat we:
1. Ophouden met die strikte en veroordelende scheiding tussen het geloof van het regerende "establishment" en het enthousiaste geloof van jonge mensen die inderdaad niet erg geplaagd worden door langdurig inzicht en daarmee de traditionele wijsheid wel eens over het hoofd zien, maar niettemin een zeer belangrijke opbouwende kracht zijn voor het voortbestaan van de geloofsgemeenschap. Laat al die verwijten als "te evangelisch", "té Arminiaans", té "moderne" nu eens even weg.
2. De prediking weer krachtiger maken en veel meer inzetten op werving,. Om mensen indringend uit te nodigen om de weg van het geloof te gaan. Niet altijd maar weer die complete, ingewikkelde en soms totaal onbegrijpelijke vaak theoretische en theologische traditionele wijsheden over de mensen uitstorten. Je doelgroep moet een ander zijn. Niet alleen maar de ervaren gelovigen bevestigen, maar jonge mensen werven en eenvoudig en direct uitleggen waar het over gaat. Ja, je loopt het risico dat je dan een jongere groep binnen krijgt, met het bijbehorende temperament. met onvoldragen ideeën misschien, verkeerde inzichten, té enthousiaste voorstellingen over de toekomst (we gaan de hele stad bekeren), maar is dat erg? De traditie heeft toch tijd, geduld en wijsheid genoeg om dat tzt te corrigeren?

Zonden genoeg in het jonge over-ijverige christendom. Het is vaak oppervlakkig, ze lopen het gevaar om er een succes-Evangelie van te maken, ze dreigen inderdaad te denken dat hun geloof hun eigen prestatie is, ze lopen in zeven sloten tegelijk, vallen in handen van radicale one-issue-predikers (over eindtijd of gebedsgenezing), de letter domineert nogal eens over de geest (helaas wordt deze "melk" ook nog vaak genuttigd door ervaren gelovigen die eigenlijk al toe zijn aan de "vaste spijze" van een geestelijke Bijbellezing), ze moeten nog zo veel leren en afleren.
Maar alles beter toch dan ze de deur te wijzen en ze overlaten aan een wereld buiten onze geloofsgemeenschap. Ze zullen heus wel blijven samenkomen met elkaar. Een nieuwe kerk is zo geboren. Maar daar zullen ze dan alle fouten zelf opnieuw moeten maken en ze ook zelf weer moeten corrigeren, terwijl de wijsheid die daar voor nodig is al in de traditie aanwezig is.
Nieuwe kerkjes, daar zijn we in Nederland hartstikke goed in, maar of ze dat in de hemel ook zo goed vinden?

Kortom, in geloof is veel diversiteit. Van simpel, zwak, klein, oppervlakkig tot zeer ervaren, breed, wijs en met grote diepgang.
Laten we dit onder één dak houden, alle geloof waarderen cq accepteren en verder doen waar de tijd om vraagt.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor naamloos » 07 apr 2018 10:19

En nou nog wat bescheidener worden met het eigen traditionele gelijk: ''als de kleintjes maar groot genoeg worden, dan gaan ze vanzelf wel zien dat ik gelijk heb.''
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor gravo » 07 apr 2018 10:56

naamloos schreef:En nou nog wat bescheidener worden met het eigen traditionele gelijk: ''als de kleintjes maar groot genoeg worden, dan gaan ze vanzelf wel zien dat ik gelijk heb.''


Hola, het is geen persoonlijk gelijk dat ik hier zoek.

Ik verdedig het inzicht en de wijsheid van de christelijke gemeenschap door de eeuwen heen. Als ik het heb over traditie en belijdenis gaat het mij om het evenwicht dat er kennelijk gevonden is in veel onderwerpen op basis waarvan de kerk kon blijven functioneren en bestaan. Hoe algemener de belijdenis, hoe klassieker en hoe waardevoller naar mijn mening. Daarom schat ik de Apostolische geloofsbelijdenis hoger in dan bijvoorbeeld de Drie Formulieren van Enigheid. Maar de instelling van de Doop gaat weer uit boven de Apostolische geloofsbelijdenis. Die is veel ouder en wordt veel algemener geaccepteerd. Voorbeeld: RKK en protestantse kerken accepteren de doop die in elk der beide tradities is bediend.
Uiteraard is een traditie en een klassieke belijdenis niet absoluut. Maar je moet heel wat horden in terugwaartse richting nemen, wil je de kern van de christelijke belijdenis met vrucht kunnen aanvallen. Het heeft toch een beetje met "de wolk van getuigen" te maken. Neem alleen maar zo'n begrip als "strijdende kerk" en "triumferende kerk". Daarin wordt duidelijk dat we het hebben over een gemeenschap door alle tijden en plaatsen heen, die toch een eenheid vormt (in Christus, als Lichaam van Christus) die zelfs reikt over de dood heen. Daar horen allerlei mensen bij: martelaren, heiligen, kerkvaders / kerkleraars, maar ook gewone mensen, radicale christenen, afwijkende gelovigen, mystici of actievelingen. Die eerbiedwaardigheid van de stoet aan gelovigen breng ik graag onder de aandacht.
De schare van gelovigen en de breedte van de geloofsgemeenschap gaat ons eigen denkraam te boven. Het geheel aan christelijke traditie, zo kun je het ook zeggen. Doe er je voordeel mee.

Ondertussen pleit ik voor de acceptatie van elkaar als gelovigen, hoe divers die op alle mogelijke vlakken ook kan zijn.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron