Wat zou er gebeuren...

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor naamloos » 07 apr 2018 14:17

gravo schreef:Hola, het is geen persoonlijk gelijk dat ik hier zoek.
Ik had het"eigen" gelijk gekoppeld aan het "traditionele" gelijk. In je openingspost heb je je daar nadrukkelijk aan geconformeerd, dus ik heb volgens mij niks teveel gezegd.
gravo schreef:Ondertussen pleit ik voor de acceptatie van elkaar als gelovigen, hoe divers die op alle mogelijke vlakken ook kan zijn.
Dat zijn we dan in ieder geval eens.
Dus mag ik er nu vanuit gaan dat je doopsgezinden niet langer verbaal vermoord?
Voor mij is het maar een bijzaak die niet naast, maar onder de Apostolische geloofsbelijdenis staat.
Echter ben ik wel zo tolerant dat ik iedereen vrijlaat welke plaats men bijzaken geeft. (behalve als men van bijzaken hoofdzaken maakt, dan ben je mij kwijt)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor Johan100 » 07 apr 2018 20:09

gravo schreef:Ik heb het onderscheid tussen "beginnende" en "ervaren" gelovige gemaakt in het kader van de steeds weer opduikende vraag hoe het nu toch zit met de verhouding tussen het aandeel Gods werk en ons werk in de bekering.
Kort gezegd was mijn opmerking de volgende: iemand die tot geloof komt (en dus aan het begin staat van de weg) ervaart die hele zaak beslist anders dan gelovigen die de weg van het geloof al langer hebben afgelegd. Zij zijn in staat om terug te blikken en alles in de juiste proporties en verhoudingen te zien. De christelijke belijdenis en leer bevat altijd die visie van de terugblik. Dat geldt ook voor het gerijpte inzicht van mensen die al lang geloven. Daar zien je vaak dat de scherpe kantjes er af gaan, dat men milder wordt, relativerender, minder radicaal.

Helaas worden de verschillen die er zijn (in positie op de weg van het geloof, in leeftijd, in geestelijke groei of gewoon in temperament) soms door veroordelingen zichtbaar gemaakt. Jonge gelovigen krijgen dan theologische verwijten (jullie slaan stappen over, te weinig zondebesef, jullie geloven dat je gelooft, jullie zijn "Arminiaans"), verwijten op grond van "jonkheid" (jullie hebben nog te weinig ervaring, het inzicht ontbreekt nog, het duurt lange tijd voordat je hebt geleerd wat wij weten) of verwijten die gedaan worden uit conservatisme (de kerk gaat veranderen nu jullie er ook bij willen horen, vroeger ging dat allemaal niet zo makkelijk, nieuwlichterij!).
Er zit ook een menselijk element in van de generaties die elkaar opvolgen. Niet altijd willen gesettelde voormannen hun plaats opgeven en daarom accepteren ze nieuwe gelovigen niet zo snel. Een verwijt is dan snel gevonden.

Het is dus een meervoudig probleem, dat overigens alleen bestaat wanneer er groei is in het geestelijke leven van een gemeente, aanwas. Kijk, als iedereen wegloopt heb je die spanning niet.

Het kan wel verband met elkaar houden. Als je zo conservatief bent dat je denkt dat alleen je eigen generatie het juiste inzicht heeft, dan kan dat een effectief slot op de deur betekenen voor de aanwas van nieuwe gelovigen.

Daarom moet één van de wapens tegen de kerkverlating en tegen het betekenisverlies van het geloof in onze samenleving volgens mij ook zijn dat we:
1. Ophouden met die strikte en veroordelende scheiding tussen het geloof van het regerende "establishment" en het enthousiaste geloof van jonge mensen die inderdaad niet erg geplaagd worden door langdurig inzicht en daarmee de traditionele wijsheid wel eens over het hoofd zien, maar niettemin een zeer belangrijke opbouwende kracht zijn voor het voortbestaan van de geloofsgemeenschap. Laat al die verwijten als "te evangelisch", "té Arminiaans", té "moderne" nu eens even weg.
2. De prediking weer krachtiger maken en veel meer inzetten op werving,. Om mensen indringend uit te nodigen om de weg van het geloof te gaan. Niet altijd maar weer die complete, ingewikkelde en soms totaal onbegrijpelijke vaak theoretische en theologische traditionele wijsheden over de mensen uitstorten. Je doelgroep moet een ander zijn. Niet alleen maar de ervaren gelovigen bevestigen, maar jonge mensen werven en eenvoudig en direct uitleggen waar het over gaat. Ja, je loopt het risico dat je dan een jongere groep binnen krijgt, met het bijbehorende temperament. met onvoldragen ideeën misschien, verkeerde inzichten, té enthousiaste voorstellingen over de toekomst (we gaan de hele stad bekeren), maar is dat erg? De traditie heeft toch tijd, geduld en wijsheid genoeg om dat tzt te corrigeren?

Zonden genoeg in het jonge over-ijverige christendom. Het is vaak oppervlakkig, ze lopen het gevaar om er een succes-Evangelie van te maken, ze dreigen inderdaad te denken dat hun geloof hun eigen prestatie is, ze lopen in zeven sloten tegelijk, vallen in handen van radicale one-issue-predikers (over eindtijd of gebedsgenezing), de letter domineert nogal eens over de geest (helaas wordt deze "melk" ook nog vaak genuttigd door ervaren gelovigen die eigenlijk al toe zijn aan de "vaste spijze" van een geestelijke Bijbellezing), ze moeten nog zo veel leren en afleren.
Maar alles beter toch dan ze de deur te wijzen en ze overlaten aan een wereld buiten onze geloofsgemeenschap. Ze zullen heus wel blijven samenkomen met elkaar. Een nieuwe kerk is zo geboren. Maar daar zullen ze dan alle fouten zelf opnieuw moeten maken en ze ook zelf weer moeten corrigeren, terwijl de wijsheid die daar voor nodig is al in de traditie aanwezig is.
Nieuwe kerkjes, daar zijn we in Nederland hartstikke goed in, maar of ze dat in de hemel ook zo goed vinden?

Kortom, in geloof is veel diversiteit. Van simpel, zwak, klein, oppervlakkig tot zeer ervaren, breed, wijs en met grote diepgang.
Laten we dit onder één dak houden, alle geloof waarderen cq accepteren en verder doen waar de tijd om vraagt.

gravo

Is het echt zo erg als jij hier schetst? Ik herken dit helemaal niet zo!

En wat is nu exact het verschil tussen een jong oprecht gelovige en een al langere oprecht gelovige?
Beiden zijn toch in Christus? Ze zijn beiden afgesneden van de oude Adam en overgezet in Christus, in een nieuw geestelijk leven.

Paulus was net bekeerd en predikte terstond Christus. Toch heeft diezelfde Paulus het over melk en vaste spijs. Wat zou daarmee bedoelt worden?

Het wezen van de zaak is bij beide gelovigen aanwezig. Ik ga me er nog eens goed in verdiepen wat er nu precies met die melk en vaste spijs bedoeld wordt, en in welke context, alvorens ik verder daarop reageer.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor gravo » 08 apr 2018 12:26

Johan100 schreef:Is het echt zo erg als jij hier schetst? Ik herken dit helemaal niet zo!(...)


Laten anderen hier maar hun zegje over doen. Mijn vermoeden is dat de voortdurende discussie over wie nu precies wat doet in de bekering (God en/of mens) veel mensen in de problemen heeft gebracht.

Vergeet niet dat in kringen waar deze discussie telkenmale wordt gevoerd de weerkerende boodschap altijd is geweest: u bent nog onbekeerd en als u onbekeerd sterft zult u voor eeuwig verloren gaan. Je zou zeggen dat deze boodschap dan tot haast zou aanzetten om tot geloof te komen. Ik denk dat velen in deze kerken inderdaad graag waarachtig bekeerd zouden willen zijn, gezien alle waarschuwingen.
Maar dan stuit men op een aantal drempels die velen ervan weerhouden om hun verlangen of hun eerste schreden in het geloof serieus te nemen.

Ten eerste wordt het verlangen namelijk vrij structureel verdacht gemaakt. Want je kunt wel zoveel willen, maar God moet het willen in je werken. Vergis je toch niet. Het komt waarschijnlijk allemaal uit je eigen hart en dan is het niet echt.
Al gauw denk je dan: ik vergis me waarschijnlijk.

Een andere drempel is dat er een soort volgorde wordt verwacht in de dingen die je in de bekering achtereenvolgens moet ervaren. Als het begin niet goed zit, nou, dan is de rest ook van nul en generlei betekenis.
Met kleine opmerkingen in een preek of persoonlijk kan zo de hoop totaal de bodem in worden geslagen. Ik mis nog dit, ik mis nog dat.
Neem een frase uit een ander topic: "Adam niet geleerd is Christus niet begeerd". Heel subtiel wordt hier indirect aangegeven dat je eerst Adam moet hebben geleerd, wil dat verlangen überhaupt iets met de echte bekering van doen hebben.
Nou, je raadt het al: velen zullen dat zo opvatten dat precies zij weer op het verkeerde spoor zijn beland. Hoewel ze zeer onder de indruk zijn van de prediking van Christus en op het punt staan om aan hun verlangen toe te geven, werkt zo'n zinnetje als een waarschuwend stemmetje in het hoofd: Oei, ik verlang wel, maar ik heb Adam nog niet geleerd (whatever it me be), dus het zit toch helemaal mis. En men blijft zichzelf als onbekeerd beschouwen, omdat het overduidelijk allemaal nog niet klopt.

Hier voel je hoe met kleine suggesties toch mokerslagen uitgedeeld worden als er van pril geloof sprake is.
Het is echt: to be or not to be. Het voelt zeer digitaal aan: je bent óf zalig óf verloren. En de nuances van de weg die leidt van verlorenheid naar gezaligd verdwijnen helemaal in de rigide volgorde der dingen die als voorwaarde wordt gesteld. Als je ook maar iets mist of er schort ook maar iets aan de volgorde, dan weet je direct: hier is God nog niet begonnen, hier verbeeld ik mezelf maar wat, er is geen spat veranderd en ook dat verlangen is allemaal schijn. Dat kan, zeker als dit jarenlang aanhoudt, aan mensen vreten. Of ze worden hard en onverschillig.

Nogmaals, als iemand dit dilemma herkent, laat hij of zij zich hier dan over uitspreken. Dan weten we gelijk hoe serieus we deze spagaat moeten nemen.
Het is niet zo dat deze constatering alleen maar van gravo zou moeten komen, wil er een kern van waarheid in zitten.
Het moet breder gedeeld worden, wil het hout snijden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor Johan100 » 09 apr 2018 07:19

gravo schreef:
Ik denk dat velen in deze kerken inderdaad graag waarachtig bekeerd zouden willen zijn, gezien alle waarschuwingen.
Maar dan stuit men op een aantal drempels die velen ervan weerhouden om hun verlangen of hun eerste schreden in het geloof serieus te nemen.



gravo schreef: Al gauw denk je dan: ik vergis me waarschijnlijk.


gravo schreef: Een andere drempel is dat er een soort volgorde wordt verwacht in de dingen die je in de bekering achtereenvolgens moet ervaren. Als het begin niet goed zit, nou, dan is de rest ook van nul en generlei betekenis.


gravo schreef: En men blijft zichzelf als onbekeerd beschouwen, omdat het overduidelijk allemaal nog niet klopt.


gravo schreef: Als je ook maar iets mist of er schort ook maar iets aan de volgorde, dan weet je direct: hier is God nog niet begonnen, hier verbeeld ik mezelf maar wat, er is geen spat veranderd en ook dat verlangen is allemaal schijn.




Ik begrijp je punt. Ik heb wat opmerkingen gequoot.
Het draait allemaal nog om de mens zoals je kunt lezen.

Eerste schreden in het geloof serieus nemen, ik vergis me, van geen betekenis, jezelf als onbekeerd beschouwen omdat het niet klopt, etc.

Het geloof is door het gehoor en het gehoor door het Woord Gods. Is het nu de taak van de Gemeentepredikanten om het Woord te verkondigen en uit te leggen of is het de taak om het steeds maar over de kenmerken te hebben van de bekering? Of moeten beiden aan bod komen?

Bij het steeds maar hebben over kenmerken van de bekering gaan mensen in zichzelf zitten wroeten. En daar vind je niks.
En het draait om de mens.
Door het Woord op de juiste wijze onderricht te krijgen en het Evangelie te laten klinken komen mensen tot bekering en wordt hun blik gericht op God in Christus. Het geloof is immers uit het gehoor van het Woord van God.

Misschien schort het wel aan de prediking. Prediking met een sterk bevindelijke inslag draait om de mens. Het gaat niet zonder bevinding, maar
dat wil niet zeggen dat bevinding gepreekt moet worden. Christus moet gepreekt worden.
Er moet wel gesepareerd worden, maar dan wel zoals de Heere Jezus het deed.
Predikanten moeten het Woord uitleggen. Dan komt de gelijkenis van het zaad ook aan bod, etc.
Mensen moeten Christus herkennen in het Woord. Hij is het Woord.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor benefietdiner » 09 apr 2018 07:55

gravo schreef:Laten anderen hier maar hun zegje over doen. Mijn vermoeden is dat de voortdurende discussie over wie nu precies wat doet in de bekering (God en/of mens) veel mensen in de problemen heeft gebracht.
Ja zeker weten al zou het alleen maar over mij zelf hebben. Persoonlijk kwam er bij mij een omkeer door o.a. het boek ‘Afwachten of Verwachten’ geschreven door Klaas van der Zwaag e.a.

Tsja… als ik dan de reactie van Johan100 leest als hij zich afvraag of het zo erg is als je schrijft vraag ik mij vervolgens weer af of hij wel thuis is in Reformatorisch Gereformeerd kerkelijk Nederland. Is hij in deze Gereformeerde richting zover wel bekent? Oftewel: toe aan melk of vaste spijs :D Dat vraag ik mij ook af bij Chaya als ik haar reacties leest.

Tevens is het zo gravo dat het al een eeuwen oud probleem is tussen (zoals je zelf al noemde) de Arminianen en de Gomaristen oftewel de Dordtse leerregels.

gravo schreef:Nogmaals, als iemand dit dilemma herkent, laat hij of zij zich hier dan over uitspreken. Dan weten we gelijk hoe serieus we deze spagaat moeten nemen.
Het is niet zo dat deze constatering alleen maar van gravo zou moeten komen, wil er een kern van waarheid in zitten.
Het moet breder gedeeld worden, wil het hout snijden.

Het spagaat van de Dordtse leerregels is nog altijd actueel en nooit weggenomen.
Ik zou niet weten hoe het hout zou kunnen gaan snijden.
In alle reformatorische richtingen worden de Dordtse leerregels er ingestampt als een rotsvaste waarheid, ze staan zelfs achter in Bijbels gedrukt alsof het bij de Bijbel hoort. Ik moet ook zelf er kennen dat ik ze tientallen keren heb overgelezen en steeds weer aan het einde van dat lezen dacht wat is er toch? wat is er toch? wat ontbreekt er toch? wat ontbreekt er toch? of ontbreekt er niets en zit ik fout. tien tallen jaren blijf je maar zweven en zweven en gooi je het maar met een grote onzekerheid aan de kant zo van het zal wel en gaat over tot de orde van de dag.
Als ik dan weer een stuk leest zoals jij in dit topic start schrijft dan raak je bij mij de juiste snaar. :-({|= Toch verwerp of veracht ik hiermee de Dordtse leerregels niet maar ze zouden met een juiste verbinding aan de Remonstranten moeten kunnen verenigen / verklaard ?? of iets dergelijks ????

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor naamloos » 09 apr 2018 10:05

benefietdiner schreef:Ja zeker weten al zou het alleen maar over mij zelf hebben. Persoonlijk kwam er bij mij een omkeer door o.a. het boek ‘Afwachten of Verwachten’ geschreven door Klaas van der Zwaag e.a.

Tsja… als ik dan de reactie van Johan100 leest als hij zich afvraag of het zo erg is als je schrijft vraag ik mij vervolgens weer af of hij wel thuis is in Reformatorisch Gereformeerd kerkelijk Nederland. Is hij in deze Gereformeerde richting zover wel bekent? Oftewel: toe aan melk of vaste spijs Dat vraag ik mij ook af bij Chaya als ik haar reacties leest.
In onze gemeente is dit gelukkig helemaal niet aan de orde.
Maar hier op het forum herken ik het wel, maar dan heb ik gelukkig geen problemen van binnenuit.
Van buitenaf is er uitsluiting (met of zonder uitschelden) als je iets een beetje anders ziet en ervaart als volgens hun bevindelijke geloofsleer.
Dan gaat het direct over schijnbekeringen, ondermijn ik het fundament keer op keer o.i.d.
Of men maakt zich grote zorgen over mij (dat was dan in ieder geval nog vriendelijk verwoord). En, ook gebeurt: ik heb een ontstellend gebrek aan ontdekkend licht en ben in de beleving van mijn hart nooit een zondaar voor God bent geweest, en kben ook niet als een goddeloze gerechtvaardigd. Bovendien moet ik de 'richterlijke gangen Gods' nog leren kennen! (topic D.L.)
Geen gelegenheid gaat er voorbij of deze tekst wordt voor de zoveelste keer op mij toegepast: ...Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de ​wetteloosheid​ werkt!
Een relatie met God wordt direct afgestraft met iets als ''het gaat niet om de mens - dat is de mens preken - de mens moet er tussenuit vallen.''
Heel raar vind ik dat, een relatie heb je per definitie niet in je eentje.
Het lijkt mij dat mensen die zo ijverig bezig zijn om niet aan zichzelf te denken juist niet anders doen.

De openingspost lijkt mij best relevant, want ik ga er maar vanuit dat dergelijke figuren hun voorgangers navolgen.
En of ze zichzelf nu wel of niet als gelovige zien, die maatstaf wordt in ieder geval vol ijver gebruikt.
En wie er niet aan voldoet wordt zonder pardon neergemaaid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2018 10:53

benefietdiner schreef:Tsja… als ik dan de reactie van Johan100 leest als hij zich afvraag of het zo erg is als je schrijft vraag ik mij vervolgens weer af of hij wel thuis is in Reformatorisch Gereformeerd kerkelijk Nederland. Is hij in deze Gereformeerde richting zover wel bekent? Oftewel: toe aan melk of vaste spijs :D Dat vraag ik mij ook af bij Chaya als ik haar reacties leest.

Ja, ik ben heel goed bekend in Reformatorisch Gereformeerd kerkelijk Nederland, vrijwel alle kerkverbanden heb ik meerdere malen, soms zelfs langere tijd, bezocht.
Jij vraagt je af of ik nog aan de melk zit of inmiddels aan de vaste spijs ben toegekomen?
Als ik jou lees, denk ik, jij zit aan de potjes Olvarit. Het moet makkelijk door te slikken zijn, vooral geen vastere of ongemalen stukjes zoals de D.L., of de H.C. erin verwerkt.
benefietdiner schreef: Persoonlijk kwam er bij mij een omkeer door o.a. het boek ‘Afwachten of Verwachten’ geschreven door Klaas van der Zwaag e.a.

Wat spreek je jezelf hier toch verschrikkelijk tegen. In elk topic heb je het over de menselijke schrijfsels, Sola Scriptura, en schrijft iemand een boek, neem je dat direkt ter harte. :roll:
benefietdiner schreef:Het spagaat van de Dordtse leerregels is nog altijd actueel en nooit weggenomen.
Ik zou niet weten hoe het hout zou kunnen gaan snijden.
In alle reformatorische richtingen worden de Dordtse leerregels er ingestampt als een rotsvaste waarheid, ze staan zelfs achter in Bijbels gedrukt alsof het bij de Bijbel hoort.

Schei nu toch eens uit joh.
Het is gewoon niet waar! Er zijn velen die de inhoud van de D.L. niet of nauwelijks kennen.
Jij gebruikt dit forum om je frustraties over de kerk, waarin je bent opgegroeid, ongebreideld neer te plempen. Ik vind het zo ergerlijk dat je hiervoor al zo lang de ruimte krijgt.
Wat mij betreft zou hier eens op gemodereerd moeten gaan worden.
Mede door jou blijven mensen hier nu weg, die deze kerken lief hebben en waarin ze zondag aan zondag het Woord horen.

Start een eigen kanaal, net als die vreselijke GPPB om je ergernissen te spuien, maar verschoon ons er eens van.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor MoesTuin » 09 apr 2018 11:10

naamloos schreef:In onze gemeente is dit gelukkig helemaal niet aan de orde.
Maar hier op het forum herken ik het wel, maar dan heb ik gelukkig geen problemen van binnenuit.
Van buitenaf is er uitsluiting (met of zonder uitschelden) als je iets een beetje anders ziet en ervaart als volgens hun bevindelijke geloofsleer.
Dan gaat het direct over schijnbekeringen, ondermijn ik het fundament keer op keer o.i.d.
Of men maakt zich grote zorgen over mij (dat was dan in ieder geval nog vriendelijk verwoord). En, ook gebeurt: ik heb een ontstellend gebrek aan ontdekkend licht en ben in de beleving van mijn hart nooit een zondaar voor God bent geweest, en kben ook niet als een goddeloze gerechtvaardigd. Bovendien moet ik de 'richterlijke gangen Gods' nog leren kennen! (topic D.L.)
Geen gelegenheid gaat er voorbij of deze tekst wordt voor de zoveelste keer op mij toegepast: ...Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de ​wetteloosheid​ werkt!
Een relatie met God wordt direct afgestraft met iets als ''het gaat niet om de mens - dat is de mens preken - de mens moet er tussenuit vallen.''
Heel raar vind ik dat, een relatie heb je per definitie niet in je eentje.
Het lijkt mij dat mensen die zo ijverig bezig zijn om niet aan zichzelf te denken juist niet anders doen.

De openingspost lijkt mij best relevant, want ik ga er maar vanuit dat dergelijke figuren hun voorgangers navolgen.
En of ze zichzelf nu wel of niet als gelovige zien, die maatstaf wordt in ieder geval vol ijver gebruikt.
En wie er niet aan voldoet wordt zonder pardon neergemaaid.


Bij ons is het gelukkig ook niet gewoon.
Helemaal met je eens Naamloos, ik herken veel in je bijdragen.
Gelijk hieronder in de reactie onder jou reactie, in het bericht zie je weer de veroordelende reactie.
en men blijft maar zeggen....."niets van de mens erin leggen"..... en wat doet men zelf, namens wie wordt er geschreven?
Alsof men de relatie tussen jou en God, jou hart kent....
Trouwens Naamloos, heel mooi en goed hoe je het omschrijft...een relatie komt van 2 kanten, Niemand kan je zalig maken, geen mens, geen dominee, enkel door hét Geloof! in Christus alleen.
Schitterend!
en het is betreurenswaardig voor al de mensen in de kringen die bedrukt en betwijfeld zijn.
Maar in Christus verdwijnt dit al als sneeuw voor de zon.
Niets of niemand kan mij scheiden van de Liefde in en uit en voor Christus die mij kent en Vrijgekocht heeft enkel uit Genade alleen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor Johan100 » 09 apr 2018 17:06

benefietdiner schreef:Ja zeker weten al zou het alleen maar over mij zelf hebben. Persoonlijk kwam er bij mij een omkeer door o.a. het boek ‘Afwachten of Verwachten’ geschreven door Klaas van der Zwaag e.a.

Wat voor omkeer bedoel je dan? Dit boek staat trouwens ook nog op mijn lijstje.
benefietdiner schreef:Tsja… als ik dan de reactie van Johan100 leest als hij zich afvraag of het zo erg is als je schrijft vraag ik mij vervolgens weer af of hij wel thuis is in Reformatorisch Gereformeerd kerkelijk Nederland.

Het reformatorische spectrum is zo breed, er zijn veel kerken en het is echt niet overal hetzelfde. Ik ben geen leek in Reformatorisch Nederland.

benefietdiner schreef:Toch verwerp of veracht ik hiermee de Dordtse leerregels niet maar ze zouden met een juiste verbinding aan de Remonstranten moeten kunnen verenigen / verklaard ?? of iets dergelijks ????

De 5 artikelen van de Remonstranten van 1610 wijken m.i. echt niet zo veel af van de Dordtse leerregels. De verschillen waren niet zo heel erg groot. En zeker niet met tegenwoordig.
Bij de Dordtse leerregels zie je wat meer uitgebreid zaken aan bod komen. Zoals de dubbele predestinatie bijvoorbeeld. Als ik het mis heb hoor ik het wel. Moet me er nog wat meer in verdiepen.

De Remonstranten van tegenwoordig moet je m.i. niet bij willen horen als je Bijbel getrouwe prediking wilt horen.
Arminius zou waarschijnlijk van schrik achterover van zijn stoel vallen als hij zou weten wat de Remonstrantse kerken nu allemaal toelaten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor gravo » 09 apr 2018 21:40

Ik werd overigens net gewezen op een zeer interessant artikel dat ingaat op de geloofsproblematiek van jonge mensen in bevindelijk gereformeerde kring: http://www.puntuit.nl/nieuws/jongeren-slaken-noodkreet-vanaf-rand-van-de-afgrond

Dit naar aanleiding van twee artikelen in het RD:

Wolvers, Gijsbert: Kwart refo (v)mbo jongeren twijfelt over christen zijn in: Reformatorisch Dagblad, 21 maart 2018

met een reactie:

Post, Theo : Preek als verkondiging van blijde boodschap is heilzaam voor gereformeerde gezindte in: Reformatorisch Dagblad, 6 april 2018

Het ondersteunt of verheldert op z'n minst het punt dat ik in mijn openingstopic te berde heb gebracht, denk ik.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wat zou er gebeuren...

Berichtdoor Johan100 » 10 apr 2018 07:34

gravo schreef:Ik werd overigens net gewezen op een zeer interessant artikel dat ingaat op de geloofsproblematiek van jonge mensen in bevindelijk gereformeerde kring: http://www.puntuit.nl/nieuws/jongeren-slaken-noodkreet-vanaf-rand-van-de-afgrond

Dit naar aanleiding van twee artikelen in het RD:

Wolvers, Gijsbert: Kwart refo (v)mbo jongeren twijfelt over christen zijn in: Reformatorisch Dagblad, 21 maart 2018

met een reactie:

Post, Theo : Preek als verkondiging van blijde boodschap is heilzaam voor gereformeerde gezindte in: Reformatorisch Dagblad, 6 april 2018

Het ondersteunt of verheldert op z'n minst het punt dat ik in mijn openingstopic te berde heb gebracht, denk ik.

gravo

Bedankt voor het delen! Ik ga het eens lezen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten