Voor wie stierf de Heere Jezus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 03 mar 2018 20:47

.
Johan100 schreef:Voor de natuurlijke mens zijn dit raadsels, niet met onze logica te bevatten. De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die van God zijn.
Ik denk dat men dit bedoelt als men het over een raadsel heeft.


Het ligt eraan wat je met natuurlijk mens bedoelt. Ik bedoel met een natuurlijk mens, een vleselijk mens die de Geest niet heeft (Romeinen 8:9), oftewel een ongelovige. Ik zie dat raadsel in de Bijbel niet. De natuurlijke mens is een slaaf van de zonde. Dat betekent dat hij God altijd ongehoorzaam is, God niet gelooft en God niet zoekt. De mens is dus niet meer bij machte om bij God te komen, omdat zijn wil is onderworpen aan de zonde. Het is de zonde die scheiding brengt tussen God en mens.

Gelet op bovenstaande moet God al het werk wel doen, anders gebeurt het niet. God moet de mens trekken (als in touwtrekken). God moet onze wil ombuigen, moet ons hart openen, zodat we Zijn Woord verstaan en geloven.
God moet onze ogen en oren openen en Hij moet ons Zijn Geest geven, zodat de communicatie tussen ons en Hem wordt hersteld (in Christus). Kortom, een nieuwe schepping.

Ik snap het dilemma of raadsel op zich wel, maar dat speelt alleen in bepaalde theologie, omdat men in de theologie, in tegenstelling tot de Bijbel, het werk (de wet) niet compleet bij de mens weghakt, zoals de Heere Jezus in Johannes 6 (Brood des levens) doet. Oftewel, ze achten de mens toch nog ergens toe in staat, al is het maar het beoefenen van de zogenaamde 'genademiddelen'. De mens raakt nooit uitgewerkt (wet) of uitgesproken of komt met lege handen te staan. Een mens kan zijn handen niet leegmaken. Hij kan zichzelf niet verloochenen en zijn leven niet verliezen, omdat hij dat zelf wil behouden. Een mens wil zijn leven en de zeggenschap erover behouden.

Er is maar Eén Die Zijn leven kon verliezen om het te winnen en daarmee God welbehagelijk zijn en dat is Gods eigen Zoon, de Heere Jezus. Hij heeft gedaan wat wij niet kunnen. "Want het brood van God is Hij Die uit de hemel neerdaalt en aan de wereld het leven geeft." (Johannes 6:33). "De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven." (Johannes 6:63). Het is door geloof (de rechtvaardigheid uit God) en niet door wet (werk van de mens).

Johan100 schreef:Maar moeten we daarom zwijgen over uitverkiezing?


Hoe zou je ooit de uitverkiezing kunnen verzwijgen? Het volbrachte werk van de Heere Jezus en de verkondiging daarvan in het Evangelie, is de verwezenlijking van de uitverkiezing.

.
Laatst gewijzigd door DeDwaler op 03 mar 2018 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 03 mar 2018 21:00

.
PCm2014 schreef:Als dit waar is dan vraag ik mij af waarom mensen nog evangeliseren. Kunnen ze beter de mensen die Jezus niet kennen met rust laten, opdat zij in hun hart geoordeeld worden. Want het is makkelijker om goed te doen, dan om te geloven dat iemand anders voor hun zonden is gestorven.

En het lijkt mij ook dat "ik ben de weg de waarheid en het leven" niet door weldenkende mensen zomaar wordt aanvaard. Als er staat in een boeddhistisch geschrift "zonder mij (Boeddha dus) kan men het nibbanna niet in" dan geloven christenen dit ook niet klakkeloos. Dus waarom christenen dit geloven als het in Johannes staat, dat is voor mij een raadsel.


Het Evangelie is er voor de zaligheid van mensen en niet voor hun ondergang (Lukas 9:51-56). Dat het bij mensen onmogelijk is, maakt het nog niet volstrekt onmogelijk, omdat het bij God namelijk wel mogelijk is en Hij is een machtig, liefdevol en genadig God. Daarom heeft Hij Zijn eniggeboren Zoon, de Heere Jezus voor ons overgegeven, opdat wie in Hem gelooft eeuwig leven heeft. Het enige dat een mens weghoudt bij God is de wil van de mens (zonde). Er staat een mens niets in de weg om God te vragen om genade en verlossing.

Met het boeddhisme ben ik verder niet bekend, maar een ding weet ik er wel van: Het is niet de waarheid. Er is maar één waarheid en die staat in de Bijbel.

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 03 mar 2018 21:11

DeDwaler schreef:Het ligt eraan wat je met natuurlijk mens bedoelt. Ik bedoel met een natuurlijk mens, een vleselijk mens die de Geest niet heeft (Romeinen 8:9), oftewel een ongelovige.
Ik ook, uiteraard.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 03 mar 2018 21:54

.
Johan100 schreef:Dat recht komt Hem als God en Schepper zeker toe.
Maar in de praktijk zie je wel bij Farao dat God Farao''s hart verhardde, nadat Farao zichzelf eerst verhardde.


Farao was een zondaar, net als wij allemaal. Zondaars zijn ongehoorzaam aan God. Dus toen God aan Farao door Mozes en Aäron Zijn wil bekend maakte, was Farao ongehoorzaam. Het Woord komt eerst.
Hetzelfde geldt in principe voor elke zondaar die met het Woord in aanraking komt. Hij zal zich ertegen verzetten, zich verharden en het verwerpen (u verzet u altijd tegen de Heilige Geest, Handelingen 7:51).

Het Joodse volk is in de Bijbel ook als voorbeeld gegeven. "Daarom, zoals de Heilige Geest zegt: Heden, indien u Zijn stem hoort, verhard dan uw hart niet, zoals bij de verbittering, op de dag van de verzoeking in de woestijn." (Hebreeën 3:7-8). Dat betekent mijns inziens niet dat er een verschil is tussen een ongelovige Jood en een ongelovige heiden, alsof de ene wel en andere niet verhard zou zijn, want iedereen heeft van nature een stenen hart. Zo lees en begrijp ik het althans.

DeDwaler schreef:De uitverkiezing is persoonlijk, de verwerping niet.

Johan100 schreef:Kun je dat toelichten?


De verwerping (in Adam) betreft de gehele mensheid, terwijl de uitverkiezing gaat over personen (gelovigen, zij die het van de Vader gehoord en geleerd hebben). Het is niet verworpenen (persoonlijk) versus uitverkorenen (persoonlijk). Ze zijn uitverkoren (uitverkozen) uit de verworpen mensheid. Het is niet dat ene mens uitverkoren is en de andere mens verworpen. In beginsel is ieder mens (in Adam) verworpen. Er is geen onderscheid tussen mensen.

"Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen." (Efeziërs 2:1-3).

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 04 mar 2018 10:21

DeDwaler schreef:.


Farao was een zondaar, net als wij allemaal. Zondaars zijn ongehoorzaam aan God. Dus toen God aan Farao door Mozes en Aäron Zijn wil bekend maakte, was Farao ongehoorzaam. Het Woord komt eerst.
Hetzelfde geldt in principe voor elke zondaar die met het Woord in aanraking komt. Hij zal zich ertegen verzetten, zich verharden en het verwerpen (u verzet u altijd tegen de Heilige Geest, Handelingen 7:51).

Niet als de Heilige Geest ons hart ontvankelijk maakt.

DeDwaler schreef:Het Joodse volk is in de Bijbel ook als voorbeeld gegeven. "Daarom, zoals de Heilige Geest zegt: Heden, indien u Zijn stem hoort, verhard dan uw hart niet, zoals bij de verbittering, op de dag van de verzoeking in de woestijn." (Hebreeën 3:7-8). Dat betekent mijns inziens niet dat er een verschil is tussen een ongelovige Jood en een ongelovige heiden, alsof de ene wel en andere niet verhard zou zijn, want iedereen heeft van nature een stenen hart. Zo lees en begrijp ik het althans.

Als ik je goed begrijp stel je het van nature een stenen hart hebben hier op één lijn met jezelf verharden.
Daar zit wel onderscheid in.
Want een stenen hart hebben we van nature en het nog verder verharden van ons hart is een daad/werkwoord. 'Verhard dan uw hart niet'.
Des te langer onbekeerd, des te harder wordt ons hart.
Maar hiermee wijken we teveel af van het topic-onderwerp.




DeDwaler schreef:De verwerping (in Adam) betreft de gehele mensheid, terwijl de uitverkiezing gaat over personen (gelovigen, zij die het van de Vader gehoord en geleerd hebben). Het is niet verworpenen (persoonlijk) versus uitverkorenen (persoonlijk). Ze zijn uitverkoren (uitverkozen) uit de verworpen mensheid. Het is niet dat ene mens uitverkoren is en de andere mens verworpen. In beginsel is ieder mens (in Adam) verworpen. Er is geen onderscheid tussen mensen.


.

Dank.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 04 mar 2018 11:22

.
Johan100 schreef:Niet als de Heilige Geest ons hart ontvankelijk maakt.


Exact :wink: Het "tenzij de Vader hem trekt" en "Mijn Woord Zijn Geest en zijn leven" waar de Heere Jezus het over heeft.

Johan100 schreef:Als ik je goed begrijp stel je het van nature een stenen hart hebben hier op één lijn met jezelf verharden.
Daar zit wel onderscheid in.
Want een stenen hart hebben we van nature en nog verder verharden van ons hart is een daad/werkwoord. 'Verhard dan uw hart niet'.


Niet helemaal. Een natuurlijk mens heeft een stenen hart en handelt overeenkomstig zijn natuur (is ongehoorzaam, verhardt zich, verzet zich, volgt zijn eigen begeerte, etc.).

"Kan ook een Cusjiet zijn huid veranderen, of een luipaard zijn vlekken? Zou ook u dan goed kunnen gaan doen, gewend als u bent om kwaad te doen?" (Jeremia 13:23).

Johan100 schreef:Des te langer onbekeerd, des te harder wordt ons hart.


Ja, vooral wanneer men tegelijkertijd onder het Woord verblijft, daar spreekt de Bijbel ook over (Hebreeën 6:4-8, Hebreeën 10:26-31). Gelukkig spreekt Paulus erna de volgende woorden over gelovigen: "Ook al spreken wij zo, geliefden, wat u betreft zijn wij echter overtuigd van betere dingen, die met de zaligheid samenhangen." (Hebreeën 6:9) en "Wij zijn echter geen mensen die zich onttrekken en daardoor naar het verderf gaan, maar mensen die geloven, tot behoud van hun ziel." (Hebreeën 10:39).

Wanneer ik de waarschuwingen lees en kijk naar wat er in mijn vlees leeft, dan vrees ik, maar als ik daarna de troostrijke woorden van Paulus lees, dan besef ik mijn afhankelijkheid van God en dat ik mijn blik gericht moet houden op de Heere Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof (Hebreeën 12:2). De waarschuwingen zijn in elk geval behoorlijk ontnuchterend, Johan.

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 07 mar 2018 12:03

DeDwaler schreef:

Niet helemaal. Een natuurlijk mens heeft een stenen hart en handelt overeenkomstig zijn natuur (is ongehoorzaam, verhardt zich, verzet zich, volgt zijn eigen begeerte, etc.).

"Kan ook een Cusjiet zijn huid veranderen, of een luipaard zijn vlekken? Zou ook u dan goed kunnen gaan doen, gewend als u bent om kwaad te doen?" (Jeremia 13:23).

Exact. Heden indien u Zijn stem hoort, zo verhardt uw hart niet. Hebr. 3:7,8.
Dat wil dus zeggen dat we ons hart (nog verder) kunnen verharden. De Hebr. brief maakt de vergelijking met de Israëlieten in de woestijn. God heeft 40 jaar lang voor ze gezorgd en toch verhardden de meesten zich in ongeloof.

God werkt en zaait in ons hart, waardoor ons hart weker en ontvankelijker kan worden. We worden opgeroepen ons te bekeren.
God biedt ons die mogelijkheid. Maar daartegenover kunnen we zetten dat we ons verharden. Een daad van onszelf.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 07 mar 2018 18:12

.
Johan100 schreef:Exact. Heden indien u Zijn stem hoort, zo verhardt uw hart niet. Hebr. 3:7,8.
Dat wil dus zeggen dat we ons hart (nog verder) kunnen verharden. De Hebr. brief maakt de vergelijking met de Israëlieten in de woestijn. God heeft 40 jaar lang voor ze gezorgd en toch verhardden de meesten zich in ongeloof.


Ik denk dat het Woord van God altijd dat effect heeft:

"En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht.
Want ieder die kwaad doet, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet ontmaskerd worden.
Maar wie de waarheid doet, komt tot het licht, opdat van zijn werken openbaar wordt dat ze in God gedaan zijn." (Johannes 3:19-21)

Ons probleem is dat we de duisternis lief hebben, meer dan het Licht, omdat we zondaren zijn. We komen niet tot het Licht, omdat dan blijkt dat we zondaren (schuldig) zijn (zoals Adam en Eva zich verborgen voor God in hun schaamte). Wanneer iemand dat wel doet, dan blijkt daaruit dat God het volbracht (of dat gedaan heeft) heeft (Zo versta ik vers 21 althans, het tenzij).

Johan100 schreef:God werkt en zaait in ons hart, waardoor ons hart weker en ontvankelijker kan worden. We worden opgeroepen ons te bekeren.
God biedt ons die mogelijkheid. Maar daartegenover kunnen we zetten dat we ons verharden. Een daad van onszelf.


Dat "kan worden" en "God biedt ons die mogelijkheid" krijg ik niet in de Bijbel, Johan. In dat geval staat het heil alsnog op losse schroeven en is God afhankelijk van onze medewerking, terwijl de Heere Jezus zegt dat het vlees geen enkel nut heeft. Om T.U.L.I.P. er nog eens bij te halen, bij punt 4 (onweerstaanbare genade) kan ik me van harte aansluiten. Als God genadig is, dan leidt dat onherroepelijk tot het heil, zoals de Heere Jezus ook stelt:

"Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen." (Johannes 6:37)

"En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag." (Johannes 6:39)

"Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God onderwezen zijn. Ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij." (Johannes 6:39)

De Heere Jezus geeft volstrekte zekerheid en gelukkig maar. "Want het brood van God is Hij Die uit de hemel neerdaalt en aan de wereld het leven geeft (Johannes 6:33). De Heere Jezus geeft Zijn leven voor de schapen en de schapen zijn bij God bekend. De gehele mensheid is in slavernij van de zonde en daardoor staat ook de ongehoorzaamheid van de mens vast.

"En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt." (Romeinen 8:29-30)

Het leven is in de Zoon alleen. De woorden die Hij spreekt zijn Geest en zijn Leven, zodat het uit genade, door geloof is en niet uit de werken (wet). Geloof is een gave van God, omdat het afhankelijk is van het werk van God in het mensenhart, zoals bijvoorbeeld bij Lydia (Handelingen 16:14)

Het lijkt niet alleen éénrichtingsverkeer, het IS éénrichtingsverkeer, omdat de mens het leven in zichzelf niet heeft, maar dood is in zonden en overtredingen. Ongehoorzaam, ongelovig en verloren. God moet alles wel doen, anders komt er niets van terecht en Hij doet ook alles. God zij geloofd.

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 07 mar 2018 18:17

DeDwaler schreef:
Ik denk dat het Woord van God altijd dat effect heeft:

Zeer zeker niet. Het Evangelie is een reuk des doods of ten leven.
Het Woord is een tweesnijdend scherp zwaard. Het doet of het één of het ander.
Zijn Woord zal niet ledig wederkeren. Zo moeten predikers dan ook preken. Er zit niets tussen, geen derde weg.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 07 mar 2018 18:27

Johan100 schreef:
1.God werkt en zaait in ons hart, waardoor ons hart weker en ontvankelijker kan worden.

2.We worden opgeroepen ons te bekeren.
God biedt ons die mogelijkheid. Maar daartegenover kunnen we zetten dat we ons verharden. Een daad van onszelf.


DeDwaler schreef:


Dat "kan worden" en "God biedt ons die mogelijkheid" krijg ik niet in de Bijbel, Johan.

Het kan zijn dat je dan nog verder de Bijbel moet bestuderen.

1.Lees de gelijkenis van de zaaier eens. Het zaaien van het Woord kan verschillende uitwerkingen hebben. God bearbeidt ons hart door de verkondiging van Zijn Woord. We kunnen het naast ons neerleggen en we kunnen door de werking van Zijn Geest Zijn Woord serieus nemen en ons bekeren.

2.God heeft de mogelijkheid geopend voor de mens om terug te keren. Hij eist dat we ons bekeren.
Wat jij doet is mensen met de handen over elkaar laten zitten. (hyper-calvinisme)
Laatst gewijzigd door Johan100 op 07 mar 2018 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 07 mar 2018 18:32

.
Johan100 schreef:Zeer zeker niet. Het Evangelie is een reuk des doods of ten leven.
Het Woord is een tweesnijdend scherp zwaard. Het doet of het één of het ander.
Zijn Woord zal niet ledig wederkeren. Zo moeten predikers dan ook preken. Er zit niets tussen, geen derde weg.


Misschien moet je mijn hele post even aandachtig lezen, dan begrijp je wellicht wat ik bedoel.
Als het aan de mens ligt, dan is hij ongehoorzaam aan het Evangelie (wie heeft onze prediking geloofd).
Als God het werk doet dan zal de mens gehoorzamen aan het Evangelie (De Geest maakt levend).

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 07 mar 2018 19:05

DeDwaler schreef:.



Als het aan de mens ligt, dan is hij ongehoorzaam aan het Evangelie (wie heeft onze prediking geloofd).
Als God het werk doet dan zal de mens gehoorzamen aan het Evangelie (De Geest maakt levend).

.

God werkt het willen en het werken DeDwaler!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23570
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2018 00:01

Maar werkt Hij ook het niet werken en willen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 08 mar 2018 02:52

Marnix schreef:Maar werkt Hij ook het niet werken en willen?

Wil je God auteur van de zonde maken?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 08 mar 2018 10:46

.
Johan100 schreef:1.Lees de gelijkenis van de zaaier eens. Het zaaien van het Woord kan verschillende uitwerkingen hebben. God bearbeidt ons hart door de verkondiging van Zijn Woord. We kunnen het naast ons neerleggen en we kunnen door de werking van Zijn Geest Zijn Woord serieus nemen en ons bekeren.


Als Zijn Geest werkt valt het zaad in de goede aarde en wordt het verstaan. Al het andere houdt uiteindelijk geen stand.

Johan100 schreef:2.God heeft de mogelijkheid geopend voor de mens om terug te keren. Hij eist dat we ons bekeren.


De Heere Jezus eist heel veel van ons, maar doen en kunnen we dat ook? Volgens de Heere Jezus niet en daarom is Hij gezonden om het voor ons te doen. In o.a. het Brood des Levens (Johannes 6) kapt de Heere Jezus al het werk van de mens weg en Hij verklaart waarom we het niet kunnen: "Maar Ik heb u gezegd dat u Mij wel gezien hebt, en toch gelooft u niet." Mensen geloven niet in Hem, toen niet en nu niet, omdat ze zondig en ongehoorzaam zijn (het vlees heeft geen enkel nut).

Johan100 schreef:Wat jij doet is mensen met de handen over elkaar laten zitten. (hyper-calvinisme)


Ik ben geen calvinist, dus ik kan ook geen hyper-calvinist zijn. In tegenstelling tot calvinisten maak ik geen onderscheid tussen mensen en ik houd ze ook geen toeleidende weg voor (of weet ik wat voor nonsens). De Heere Jezus slaat de mens alles uit handen en legt het compleet bij Zijn Vader, Zichzelf en bij de Geest, door de verkondiging van Zijn woorden (het Evangelie, de waarheid). Het is genade. Niets lijdelijkheid, maar zekerheid. Ik weet niet hoe jij over alle stellige Bijbelteksten denkt, die ik heb onderstreept, maar daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Wat haal jij uit het Brood des Levens?

Johan100 schreef:God werkt het willen en het werken DeDwaler!


"want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen." (Filippenzen 2:13)

Paulus heeft het met name over de aansporing tot heiliging in Filippenzen 2:12-18.
Mijns inziens geldt hetzelfde voor Gods werk in de verlossing door de verkondiging van het Evangelie.
Ik sluit de mens (in zijn verlangen, tasten, zoeken, bidden en kloppen) niet uit, maar hij is wel lijdend voorwerp in alle facetten van de verlossing.

Ik maak van geloof en bekering geen werken van de mens. Daar bedoel ik mee dat God het in ons werkt. God onderwijst een mens, waardoor hij de waarheid gaat zien. God trekt een mens, waardoor hij tot Christus komt. God opent het hart, waardoor een mens gelooft. God openbaart Zich, waardoor een mens Hem leert kennen. God staat aan die werken ten grondslag en onze 'werken' zijn er een logisch gevolg van. Zoeken, kloppen, bidden, tot geloof komen, bekeren etc.

Kennis van wie wat doet en waarom is cruciaal. Als je dat namelijk door elkaar gooit, dan kom je ernstig in de knoop met wat de Bijbel leert.
De Bijbel leert dat de verlossing van een mens een éénzijdig Godswerk is, en volgens mij onderschrijf jij dat ook. Als je dan toch de mens (en wat hij allemaal moet en kan doen) daar op enigerlei wijze weer tussen probeert te schuiven, dan wordt de Bijbel een tegenstrijdig geheel en op die manier krijg je raadsels en onoplosbare theologische wangestalten.

Je mag me gerust bij mijn naam (Dick) noemen hoor Johan. Mijn bijnaam is geen alter ego waarachter ik mij verschuil. Als je voor me zou staan zou ik je precies hetzelfde zeggen, omdat ik wil dat je de waarheid hoort. God houdt nog veel meer van ons, dan we ooit zouden kunnen beseffen. Hij heeft Zijn Zoon gezonden, waaruit die enorme liefde blijkt. Maar wat wij van de Heere Jezus willen horen is dat het voor ons mogelijk is (mogelijk gemaakt is) en dat is het niet. Het Evangelie gooit daarmee geen deuren dicht, maar het maakt de enige Deur zichtbaar. Licht in de duisternis. Wat onmogelijk is bij mensen, is bij God mogelijk. Zijn Zoon, Zijn werk, Zijn Evangelie en Zijn eer en glorie.

Dit is Mijn geliefde Zoon, luister naar Hem! Luister naar Hem en onderzoek of je kunt volbrengen wat Hij eist (Lukas 14:25-35). Ik probeer ook te luisteren en te doen wat de Heere Jezus zegt en dat tevens uit te dragen, zodat ik later misschien mag zeggen: "Ik ben een onnutte dienaar, want ik heb slechts gedaan wat ik moest doen."

.
Laatst gewijzigd door DeDwaler op 08 mar 2018 11:14, 3 keer totaal gewijzigd.
.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten