Voor wie stierf de Heere Jezus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2018 07:16

naamloos schreef:Het aardige is dat er staat dat ze eerder geheiligd waren door het bloed van het verbond.
Dan mag jij uitleggen, als je wilt natuurlijk, hoe dat kan als Hij niet ook voor hen gestorven was.


Jij stelt die vraag aan Elbert, maar ik wil er ook wel even kort op ingaan.
Je haalt de tekst uit Hebr. 10 aan.

Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?


Ik lees hier voor geheiligd zijn, apart gezet zijn. God sloot een verbond met de Joden, het merendeel hield zich niet aan het verbond.
Zo zijn er ook mensen die opgroeien binnen de kerk, rondom het Woord, indrukken krijgen, maar het Woord afwijzen.
Dat wil niet zeggen dat ze zaligmakend geloof hebben gehad, ik geloof niet dat er afval van heiligen is. Daar wijzen andere teksten weer op.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor coby6 » 18 apr 2018 08:18

-
Laatst gewijzigd door coby6 op 18 apr 2018 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor elbert » 18 apr 2018 08:21

naamloos schreef:Het aardige is dat er staat dat ze eerder geheiligd waren door het bloed van het verbond.
Dan mag jij uitleggen, als je wilt natuurlijk, hoe dat kan als Hij niet ook voor hen gestorven was.
Ik kan volstaan door de uitleg van de kanttekeningen te volgen:
geheiligd was,
Namelijk uitwendig, ten aanzien van zijn voorgaande belijdenis, aangaande het gehoor van het Goddelijke woord, gebruik der heilige Sacramenten en afscheiding van andere gemene mensen, namelijk Joden en heidenen. Hoewel de zodanige de ware wedergeboorte niet deelachtig was, gelijk Johannes getuigt, 1 Joh. 2:19, en gelijk zulke, 2 Petr. 2:22, evenwel nog honden en zeugen worden genoemd, al worden zij reeds van hun uitwendig slijk gewassen en de onreinheid van afgoderij en andere onheiligheden hadden verlaten.
Voor de volledigheid 1 Joh. 2:19 en 2 Petr. 2:22:
1 Joh. 2:19: Zij zijn uit ons midden weggegaan, maar zij waren niet uit ons; want als zij uit ons geweest waren, dan zouden zij bij ons gebleven zijn. Maar het moest openbaar worden dat zij niet allen uit ons zijn.
2 Petr. 2:22: Maar hun is overkomen wat een waar spreekwoord zegt: De hond is teruggekeerd naar zijn eigen uitbraaksel en de gewassen zeug naar het rondwentelen in de modder.
coby6 schreef:waarbij je teksten moet verdraaien of opzettelijk negeren.
Nee, je moet Schrift met Schrift vergelijken. Dan blijkt dat de Schrift zichzelf uitlegt. Dat voorkomt dat wijzelf een draai aan de Bijbel gaan geven door verkeerde conclusies uit 1 of 2 teksten te trekken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2018 08:22

coby6 schreef:Het bloed des verbonds staat er. Je wilt dus zeggen dat dat het bloed is van stieren en bokken waarmee het oude verbond met Abraham is gesloten?
Dan klopt de rest van Hebreeen 10 niet.

Nee, het gaat hier om het nieuwe verbond. Ik maak alleen een vergelijking.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor naamloos » 18 apr 2018 08:36

Johan100 schreef:Juist! Maar naamloos, die grond ondermijn jij nou juist steeds.
En één van de vruchten is je diep afhankelijk weten van de Geest!
En dat mis ik nou juist zo bij jou als ik je bijdragen lees!
Ik ondermijn nergens de grond van mijn behoud: Jezus Christus.
Doordat jij steeds mijn woorden verdraaid en er dingen in leest die er niet staan, kan dat voor jou zo lijken maar dat komt voor jezelf.

Wat de vruchten van het geloof zijn kun je lezen in Galaten 5 en 1 Korinthe 13 bijvoorbeeld.
Om die vruchten voort te brengen zijn we inderdaad afhankelijk van de H.G.
Maar een ander ziet alleen de vrucht (als het goed is) maar daarvoor moet je iemand wel kennen.
Dus als je iemand wilt vermanen dat ie zijn bekering nog maar eens na moet kijken, dan moet het wel over 'verandering van denken en doen' (praktijk en gezindheid) gaan, en niet over een theologisch dogma.
Petrus vond Paulus ook moeilijk te begrijpen, en de eerste christenen moesten het ook zonder Paulus leer doen.
Moesten die hun bekering ook nog maar eens nakijken?

Dat jij afhankelijkheid van de Geest bij mij mist zegt gelukkig niets over waar ik sta.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor coby6 » 18 apr 2018 08:38

Johan100 schreef:Nee, het gaat hier om het nieuwe verbond. Ik maak alleen een vergelijking.

Oh, ja ik las het niet goed. Heb die reactie al verwijderd.
Dat is geen goede grond, dat zijn degenen die voor een tijd geloven, maar het zegt gewassen, dus door het Bloed. Terugkeren naar de modderpoel. Dan waren ze eruit tijdelijk.
Ik zag een keer op YouTube zo'n hel filmpje, wil nu geen discussie gaan houden of die betrouwbaar zijn, maar iemand zei dus dat ie een man zag in de hel die voorganger was geweest en goed preekte en toen wilde ie geld en roem en ging water bij de wijn doen met de predikingen. Ik geloof dat Jezus wel voor zijn eerste zonden is gestorven, anders had ie überhaupt niet Hem kunnen leren kennen. Je kunt dat niet echt bekeerd noemen en niet van ons, dat klopt wel, maar dat laat niet zien dat Hij niet voor zijn eerste zonden is gestorven. Hoe kunnen ze anders Hem opnieuw kruisigen? Maar voor dat terugvallen dat weet ik niet, dat lijkt mij zonde tegen de Geest. Dat kan niet weggedaan worden door Zijn offer.
Laatst gewijzigd door coby6 op 18 apr 2018 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2018 08:45

Marnix schreef:Misschien moeten we gewoon vaststellen dat de leer van de uitverkiezing ongrijpbaar is voor ons mensen. Want menselijk gezien zou inhouden dat als er verkiezing van eeuwigheid is, er ook verwerping van eeuwigheid is, namelijk voor hem die niet voor de grondlegging van de wereld zijn uitverkoren. Maar dan vergeten we bijvoorbeeld dat God als Schepper van de tijd, boven de tijd staat. En dat mensen worden uitverkoren, niet omdat ze de genade aannemen en tegelijkertijd mensen worden verworpen omdat ze de genade afwijzen. Ook dat strookt doorgaans niet met onze ratio maar Gods wegen zijn hoger dan onze wegen.

Misschien moeten we ons daarom maar beperken tot wat de Bijbel zegt. Als we gaan geloven, ons bekeren ontdekken we dat dat niet onze kracht is maar dat God ons al lang had uitverkoren. Zonder dat we daarmee denken dat een deel nooit zal kunnen geloven omdat ze al lang verworpen zouden zijn. En ooit zullen we de hoogte, breedte en diepte van Hem die liefde en licht is, echt gaan begrijpen.


Nee Marnix, we moeten niet zggen dat de leer van de uitverkiezing ongrijpbaar is voor ons mensen, maar wel dat de leer van de uitverkiezing waarin gezegt wordt dat MENSEN van voor de grondlegging der wereld zijn uitverkoren om tot behoud te komen NIET BIJBELS IS.
Het klinkt allemaal vroom maar wat ik hier hoor is dat de mens een te grote plaats inneemt en Gods Wil dan naar de achtergrond gedrukt zou worden en zo.

Welnu, dat is dus wat er exact gebeurd bij de leer van de uitverkiezing.
Daar komt de mens centraal te staan OMDAT die is uitverkoren zogenaamd, maar daar gaat het dus niet om.
Dat zou strijdig zijn namelijk met het feit dat God er geen welbehagen in heeft wanneer er ook maar 1 zondaar verloren gaat.
Menselijk gezien zeg je dan snel van oh, dan gaat het naar alverzoening toe, maar God is wel een Heilig God, dus met zonde tussen ons en God in kunnen wij niet naderen tot Gods Heiligheid.

Daarom is dus voor de grondlegging der wereld dat probleem aan de kant gezet door God Zelf.
Hij zou namelijk komen in het vlees en de zonde der wereld wegnemen zodat de toegang tot de Vader geheel vrij en onbelemmerd zou zijn.
Het enigste wat de MENS daarvoor moet doen is INGAAN DOOR DE DEUR, en de Deur is Christus.
Iedereen mag naar binnen gaan DOOR HEM.
Daarom staat er ook in Gods Woord dat een ieder die Hem heeft aangenomen IN HEM IS.
Dan ligt de uitverkiezing dus IN HEM, en niet in de MENS.
Gaat iedereen dan door die deur ?

Nee helaas niet, maar dat is omdat ze zelf niet WILLEN, en dus niet omdat het hun niet gegeven zou zijn.
Wanneer iemand zegt dat het mensen dus niet gegeven zou zijn om met God verzoend te worden dan versmaad deze de grote genade die God getoond heeft door het Offer van Jezus Christus.
De leer van de uitverkiezing moet dus draaien om JEZUS.
De uitverkiezing ligt in HEM !!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2018 08:50

coby6 schreef:Ik had er een tijd terug een discussie over in het Engels en die man geloofde in dubbele predestinatie. Het kwam heel overtuigend over. Ik begon het bijna te geloven, maar gelukkig google ik altijd eerst alles en vond deze man, geweldig, hij maait het in een klap neer. Romeinen 11. De niet uitverkorenen kunnen gered worden:

https://predestinationstation.wordpress ... the-elect/



Als de NIET UITVERKORENEN gered kunnen worden dan zouden die dus eerst ook niet uitverkoren zijn en dat klopt dan dus van geen kant.
Maar je hebt wel gelijk door te zeggen dat IEDER MENS BEHOUDEN KAN WORDEN, en dat de enigste voorwaarde daarvor is om in te gaan DOOR CHRISTUS !!

Ook hieraan kan je weer zien dat de uitverkorene persoon niet de MENS is MAAR JEZUS CHRISTUS.
Hij is de Uitverkorene IN WIE de verkiezing der zaligheid is, Hij is de Deur tot de Vader.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor coby6 » 18 apr 2018 08:52

Veendam schreef:Nee Marnix, we moeten niet zggen dat de leer van de uitverkiezing ongrijpbaar is voor ons mensen, maar wel dat de leer van de uitverkiezing waarin gezegt wordt dat MENSEN van voor de grondlegging der wereld zijn uitverkoren om tot behoud te komen NIET BIJBELS IS.
Het klinkt allemaal vroom maar wat ik hier hoor is dat de mens een te grote plaats inneemt en Gods Wil dan naar de achtergrond gedrukt zou worden en zo.

Welnu, dat is dus wat er exact gebeurd bij de leer van de uitverkiezing.
Daar komt de mens centraal te staan OMDAT die is uitverkoren zogenaamd, maar daar gaat het dus niet om.
Dat zou strijdig zijn namelijk met het feit dat God er geen welbehagen in heeft wanneer er ook maar 1 zondaar verloren gaat.
Menselijk gezien zeg je dan snel van oh, dan gaat het naar alverzoening toe, maar God is wel een Heilig God, dus met zonde tussen ons en God in kunnen wij niet naderen tot Gods Heiligheid.

Daarom is dus voor de grondlegging der wereld dat probleem aan de kant gezet door God Zelf.
Hij zou namelijk komen in het vlees en de zonde der wereld wegnemen zodat de toegang tot de Vader geheel vrij en onbelemmerd zou zijn.
Het enigste wat de MENS daarvoor moet doen is INGAAN DOOR DE DEUR, en de Deur is Christus.
Iedereen mag naar binnen gaan DOOR HEM.
Daarom staat er ook in Gods Woord dat een ieder die Hem heeft aangenomen IN HEM IS.
Dan ligt de uitverkiezing dus IN HEM, en niet in de MENS.
Gaat iedereen dan door die deur ?

Nee helaas niet, maar dat is omdat ze zelf niet WILLEN, en dus niet omdat het hun niet gegeven zou zijn.
Wanneer iemand zegt dat het mensen dus niet gegeven zou zijn om met God verzoend te worden dan versmaad deze de grote genade die God getoond heeft door het Offer van Jezus Christus.
De leer van de uitverkiezing moet dus draaien om JEZUS.
De uitverkiezing ligt in HEM !!

Om wille van de uitverkorenen worden de dagen verkort. Jezus vertrouwde Zichzelf niet toe aan die lui uit Johannes 6, omdat Hij hun hart kende. God weet echt wel vantevoren wie Hem willen en wie niet. De dwaalleraars waren reeds lang tevoren opgeschreven voor dat oordeel.
Wat ik niet geloof is dat God er random een stel uitplukt die Hij mag, maar Hij weet gewoon wie Hem zullen afwijzen of aannemen. Hij weet wat in het hart is.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor coby6 » 18 apr 2018 08:55

Veendam schreef:Als de NIET UITVERKORENEN gered kunnen worden dan zouden die dus eerst ook niet uitverkoren zijn en dat klopt dan dus van geen kant.
Maar je hebt wel gelijk door te zeggen dat IEDER MENS BEHOUDEN KAN WORDEN, en dat de enigste voorwaarde daarvor is om in te gaan DOOR CHRISTUS !!

Ook hieraan kan je weer zien dat de uitverkorene persoon niet de MENS is MAAR JEZUS CHRISTUS.
Hij is de Uitverkorene IN WIE de verkiezing der zaligheid is, Hij is de Deur tot de Vader.

Heel Israel was uitverkoren en ze zijn niet allemaal gered. Uitverkiezing in die teksten is voor een taak volgens mij. Zij waren uitverkoren om enkele van die andere lui die eerst verblind waren weer terug bij Hem te brengen. Uitverkoren heeft 2 betekenissen volgens mij. Het is niet altijd voor redding wat er wordt bedoeld.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2018 08:56

coby6 schreef:Enige wat ik mij afvraag is of Hij voor die Farizeeen is gestorven die de Geest lasterden. Dat wordt niet vergeven. Daar kon Hij dan volgens mij ook niet voor sterven. En wel voor de zonden die de dwaalleraars eerst deden, maar niet die van daarna als ze teruggaan naar de modderpoel. Denk ik.


Over het lasteren van de Heilige Geest zijn een paar kanttekeningen te maken welke je hier over het hoofd gezien hebt en dat is de reden dat je dus nu met deze vraag zit.
Maar het antwoord is simpel:
God roept een IEDER, en dus ook de grootste Farizeeër. Paulus is hier een voorbeeld van.
Over het lasteren van de Heilige Geest staat geschreven dat er dan geen offer meer is daarvoor en Jezus niet een tweede keer gekruisigd kan worden.
Zonde tegen de Heilige Geest wordt iemand pas toegerekend wanneer deze eerst wedergeboren is geworden.

Dan heeft die persoon gesmaakt van de heerlijkheden van God.
Door dat uit te spuwen versmaad deze dus het Bloed van Christus.

Iemand die niet wedergeboren is die zondigd ook tegen de Heilige Geest, namelijk door ongeloof, maar dat is een andere zonde.
Ik hoop dat daarmee de zaak iets duidelijker is geworden voor je.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2018 08:59

coby6 schreef:Om wille van de uitverkorenen worden de dagen verkort. Jezus vertrouwde Zichzelf niet toe aan die lui uit Johannes 6, omdat Hij hun hart kende. God weet echt wel vantevoren wie Hem willen en wie niet. De dwaalleraars waren reeds lang tevoren opgeschreven voor dat oordeel.
Wat ik niet geloof is dat God er random een stel uitplukt die Hij mag, maar Hij weet gewoon wie Hem zullen afwijzen of aannemen. Hij weet wat in het hart is.


God zegt zelf in Zijn Woord dat geen enkel mens van zichzelf Hem zoekt.
Dan weet God dus niet van te voren wie Hem zullen aannemen en wie niet.
Nee God plukt inderdaad niet random een aantal mensen uit en al helemaal niet diegenen die Hij graag mag.
God weet wat er in een ieder zijn hart is, maar ondanks dat ROEPT HIJ IEDEREEN, en wanneer iemand in wil gaan door De Deur Jezus Christus zal God die persoon NIMMER UITWERPEN !!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2018 09:00

Johan100 schreef:Jij stelt die vraag aan Elbert, maar ik wil er ook wel even kort op ingaan.
Je haalt de tekst uit Hebr. 10 aan.

Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?


Ik lees hier voor geheiligd zijn, apart gezet zijn. God sloot een verbond met de Joden, het merendeel hield zich niet aan het verbond.
Zo zijn er ook mensen die opgroeien binnen de kerk, rondom het Woord, indrukken krijgen, maar het Woord afwijzen.
Dat wil niet zeggen dat ze zaligmakend geloof hebben gehad, ik geloof niet dat er afval van heiligen is. Daar wijzen andere teksten weer op.


En hoe zit dat met Hebreeen 6:6?

Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.


Dat lijkt toch te wijzen op bekering (verlicht, de hemelse gave gesmaakt, de Heilige Geest deelachtig geworden, het goed woord van God hebben gesmaakt) en dat het onmogelijk is dat ze opnieuw vernieuwd worden tot bekering.

en bijvoorbeeld Romeinen 14: Laat hen voor wie Christus gestorven is, niet verloren gaan door het voedsel dat u eet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2018 09:05

coby6 schreef:Heel Israel was uitverkoren en ze zijn niet allemaal gered. Uitverkiezing in die teksten is voor een taak volgens mij. Zij waren uitverkoren om enkele van die andere lui die eerst verblind waren weer terug bij Hem te brengen. Uitverkoren heeft 2 betekenissen volgens mij. Het is niet altijd voor redding wat er wordt bedoeld.


Uitverkoren heeft inderdaad een andere betekenis dan het aanwijzen van mensen en daar dan een sticker op te plakken van GOEDGEKEURD of zo. (behouden)

Uitverkoren betekend bestemd voor een speciaal doel.
Zo was Eva bestemd om kinderen te baren, heel simpel omdat ze de enigste vrouw was.
Zo was Noach bestemd om de Ark te bouwen.
Zo was Abraham bestemd om vader te worden van een groot Volk.
Jozef was bestemd om het volk Israël te redden van de honderdood.

Jezus Zelf had de grootste rol in de geschiedenis, namelijk om HET MIDDEL TE ZIJN, DE PERSOON TE ZIJN, om tot behoud te kunnen komen.
Het volk Israël zijn meer kanttekeningen mee te maken, namelijk dat uit dat Volk de Verlosser zou voortkomen, maar NOG STEEDS zal dat Volk geheel behouden gaan worden. Dat is alleen een aantal profetieën die nu nog niet vervuld zijn maar de vervulling daarvan laat ook echt niet zo lang meer op zich wachten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2018 09:11

Veendam schreef:Nee Marnix, we moeten niet zggen dat de leer van de uitverkiezing ongrijpbaar is voor ons mensen, maar wel dat de leer van de uitverkiezing waarin gezegt wordt dat MENSEN van voor de grondlegging der wereld zijn uitverkoren om tot behoud te komen NIET BIJBELS IS.
Het klinkt allemaal vroom maar wat ik hier hoor is dat de mens een te grote plaats inneemt en Gods Wil dan naar de achtergrond gedrukt zou worden en zo.

Welnu, dat is dus wat er exact gebeurd bij de leer van de uitverkiezing.
Daar komt de mens centraal te staan OMDAT die is uitverkoren zogenaamd, maar daar gaat het dus niet om.
Dat zou strijdig zijn namelijk met het feit dat God er geen welbehagen in heeft wanneer er ook maar 1 zondaar verloren gaat.
Menselijk gezien zeg je dan snel van oh, dan gaat het naar alverzoening toe, maar God is wel een Heilig God, dus met zonde tussen ons en God in kunnen wij niet naderen tot Gods Heiligheid.

Daarom is dus voor de grondlegging der wereld dat probleem aan de kant gezet door God Zelf.
Hij zou namelijk komen in het vlees en de zonde der wereld wegnemen zodat de toegang tot de Vader geheel vrij en onbelemmerd zou zijn.
Het enigste wat de MENS daarvoor moet doen is INGAAN DOOR DE DEUR, en de Deur is Christus.
Iedereen mag naar binnen gaan DOOR HEM.
Daarom staat er ook in Gods Woord dat een ieder die Hem heeft aangenomen IN HEM IS.
Dan ligt de uitverkiezing dus IN HEM, en niet in de MENS.
Gaat iedereen dan door die deur ?

Nee helaas niet, maar dat is omdat ze zelf niet WILLEN, en dus niet omdat het hun niet gegeven zou zijn.
Wanneer iemand zegt dat het mensen dus niet gegeven zou zijn om met God verzoend te worden dan versmaad deze de grote genade die God getoond heeft door het Offer van Jezus Christus.
De leer van de uitverkiezing moet dus draaien om JEZUS.
De uitverkiezing ligt in HEM !!


Misschien is dit al genoemd maar dat heb ik dan gemist: Hoe moet ik dan Efeziers 1:4 lezen? "In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor Hem heilig en zuiver te zijn"

Daaruit maak ik toch op dat er wel uitverkiezing van eeuwigheid is, maar ik denk dat het te menselijk is om te stellen: Dus als er uitverkiezing van eeuwigheid is is er ook verwerping van eeuwigheid, namelijk hen die niet uitgekozen zijn, zijn dus verworpen. Daarnaast leidt het vaak tot passiviteit en lijdelijkheid: Je bent voor de wereld gemaakt werd al ergens toe bestemd, in het bakje "uitverkoren" of in het bakje "niet uitverkoren" gegooid en als je in het ene bakje zit gebeurt er iets waardoor je gaat geloven en als je in het andere bakje zit zal je nooit echt kunnen geloven. Dat zijn karikaturen van de uitverkiezing die volgens mij zorgen dat mensen vaak moeite hebben met dit dogma. In de Bijbel kom ik dat echter niet tegen, het leidt niet tot een passieve houding, integendeel. Er wordt ook niet bij ongelovigen gesproken over "je bent uitverkoren of niet" maar er wordt actief opgeroepen tot geloof en bekering en degenen die zich bekeren zeggen vervolgens: God was al lang aan het werk en Hij had me al op het oog voordat ik tot geloof kwam. Ik ben uitverkoren door Hem. Ik heb ook moeite met dit dogma als de uitverkiezing tot iets statisch wordt gemaakt en het gelovigen en mensen die zich als onbekeerd zien in de tang houdt en in tegenstelling tot in de Bijbel, waar het een troost is voor gelovigen, het hier vaak voor mensen vooral een onzekerheid lijkt te zijn, iets wat leidt tot angst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten