Voor wie stierf de Heere Jezus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Nina » 16 apr 2018 08:06

@ Johan 100: Je opmerking over die stokken en blokken heb ik gemist. Vandaar nu pas deze reactie.

God heeft de Joden een bedekking geven, (ter wille van de heidenen) en zal die op Zijn tijd wegnemen. (Als de volheid der heidenen binnen gaat, zegt de Schrift) Vervolgens zal gans Israel zalig worden. Het zijn niet mijn woorden, ik haal ze letterlijk uit de Bijbel. Hoe het zit met de verantwoordelijkheid hierin van elke individuele Jood, dat weet God. Net zoals Hij dat weet van ieder mens en ieder mens rechtvaardig zal oordelen.
Ik kan er niet meer over zeggen, omdat de Schrift er niet meer over zegt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 16 apr 2018 08:09

Veendam schreef:Als je dan inderdaad zegt dat bovenstaand artikel wel mooi jouw gedachten verwoord is dat vreemd omdat ik datzelfde namelijk de hele tijd zit te zeggen hier maar jij er steeds maar bij bleef dat er wel een eeuwige verwerping bestaat op grond van een voorafgenomen besluit van God waarin Hij besloten had om bewust mensen aan te wijzen om verloren te laten gaan en dat daar het aanbod van genade dus niet voor van toepassing is omdat God hen daarvan persoonlijk zou hebben uitgesloten vooraf.

Pardon? Ik heb nergens gezegd dat ik denk dat er een verwerping van eeuwigheid is. We hebben het over uitverkiezing gehad, enkele predestinatie, maar jij ontkent dat er uitverkiezing is! Je gaat ook niet op mijn vragen in. Zegt me allemaal wel weer genoeg. Niet goed lezen en vragen laten liggen.
Jij zit dat niet heel de tijd te zeggen, jij ontkent uitverkiezing en Ds v .Campen juist niet. Hij verwijst naar Ef.1:4. Jij hebt een rare kijk op uitverkiezing, Jezus is uitverkoren zeg je, vervolgens vraag ik om uitleg en geef je geen uitleg.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 16 apr 2018 08:14

Nina schreef:@ Johan 100: Je opmerking over die stokken en blokken heb ik gemist. Vandaar nu pas deze reactie.

God heeft de Joden een bedekking geven, (ter wille van de heidenen) en zal die op Zijn tijd wegnemen. (Als de volheid der heidenen binnen gaat, zegt de Schrift) Vervolgens zal gans Israel zalig worden. Het zijn niet mijn woorden, ik haal ze letterlijk uit de Bijbel. Hoe het zit met de verantwoordelijkheid hierin van elke individuele Jood, dat weet God. Net zoals Hij dat weet van ieder mens en ieder mens rechtvaardig zal oordelen.
Ik kan er niet meer over zeggen, omdat de Schrift er niet meer over zegt.

Dat denk ik ook, zo schreef ik in dat topic. Dat zeg ik heel de tijd en dan zeg je dat dat overkomt alsof we stokken en blokken zijn. En nu zeg je het zelf.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Nina » 16 apr 2018 08:36

Johan100 schreef:Dat denk ik ook, zo schreef ik in dat topic. Dat zeg ik heel de tijd en dan zeg je dat dat overkomt alsof we stokken en blokken zijn. En nu zeg je het zelf.


Nee Johan, dat 'stokken en blokken' gedoe schrijf ik als er wordt beweerd dat een mens zelf helemaal geen inbreng heeft in zijn wel of niet tot God komen en zijn leven in Gods handen leggen. Ik zeg dat als reactie op beweringen als dat God mensen uitkiest die tot geloof mogen komen, en dat God anderen in het verderf laat = dus verwerpt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2018 10:19

Ik vind het altijd zo appart dat mensen, die in de uitverkiezing van voor de grondlegging der wereld geloven, wel zeggen dat die twee kanten (eigen verantwoordelijkheid en verkiezing) nooit tegen elkaar uitgespeeld mogen worden, maar dat zelf wel vaak doen zodra iemand zegt in Jezus Christus te geloven.
Dan hoor je ze vaak niet meer over de eigen verantwoordelijkheid, maar is het meteen: "dat wil de mens niet, dat kan de mens niet." Vreemd!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2018 10:56

God heeft Jezus uitverkoren, lees bijvoorbeeld in Jesaja ''Mijn Knecht, die Ik uitverkoren heb.''
Omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem ​uitverkoren​ heeft, opdat wij ​heilig​ en smetteloos voor Hem zouden zijn in de ​liefde.
Het staat iedereen vrij om in Jezus Christus te geloven, en zo één te zijn met Hem. Is dat nou zo moeilijk?



Er zijn maar 3 teksten die gaan over verkiezing van vóór de grondlegging van de wereld. Die gaan over Jezus, en over degenen die in hem zijn:
1) Hij is wel van tevoren gekend, vóór de grondlegging van de wereld, maar in de laatste tijden geopenbaard omwille van u. 1 Petrus 1.

2) Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld. Johannes 17.

Wie zijn degenen die de Vader Hem gegeven heeft: Zij die acht sloegen op Zijn woord: Want de woorden die U Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze aangenomen, en zij hebben daadwerkelijk erkend dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd dat U Mij gezonden hebt.

3) Omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde. Efeze 1.

Wie zijn die ons? De heiligen en gelovigen die in Christus Jezus zijn.
Hoe kom je in Hem? Door bekering en geloof, niet door verkiezing. God heeft Jezus uitverkoren, en alleen in Hem zijn wij uitverkoren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 16 apr 2018 14:37

Johan100 schreef:Pardon? Ik heb nergens gezegd dat ik denk dat er een verwerping van eeuwigheid is. We hebben het over uitverkiezing gehad, enkele predestinatie, maar jij ontkent dat er uitverkiezing is! Je gaat ook niet op mijn vragen in. Zegt me allemaal wel weer genoeg. Niet goed lezen en vragen laten liggen.
Jij zit dat niet heel de tijd te zeggen, jij ontkent uitverkiezing en Ds v .Campen juist niet. Hij verwijst naar Ef.1:4. Jij hebt een rare kijk op uitverkiezing, Jezus is uitverkoren zeg je, vervolgens vraag ik om uitleg en geef je geen uitleg.


door Nina » 16 apr 2018 07:34 daar staat het antwoord op je vraag om uitleg waarom Jezus de uitverkorene is en waarom de uitverkiezing alleen draait om HEM. Heel cru gezegt gaat de hele Bijbel niet over ons, maar over God en Jezus.
In HEM uitverkoren zijn, dat is de plaats waar de uitverkiezing ligt.

Het gaat niet om mensen maar om HEM.
Jij maakt je druk over het feit dat ik zeg dat Jezus voor de zonden van ALLE MENSEN is gestorven en zegt dat het niet waar is, maar alleen voor de uitverkorenen en dus niet voor de rest.
Wanneer de theologen zich meer beziggehouden hadden met waar het allemaal om gaat in de Bijbel dan hadden ze nooit zover gekomen om te spreken over MENSEN die uitverkoren zijn voor het heil en MENSEN die dan logischerwijs uitverkoren zijn om uitgesloten te zijn of worden van het heil.
Rare draaiingen krijg je dan dat wanneer God ieder mens zou hebben uitverkoren dat geen genade zou zijn, want genade kan alleen dan volgens jou als het niet voor iedereen van toepassing is.
Vervolgens krijg je dan in de kerkgeschiedenis draaiingen van dat God het geloof dan vooruit gezien moest hebben en vooruitgezien geloof en zo, maar dan zou het weer te veel afhangen van de mens en dat kon dan ook weer niet en daarna krijg je dat de mens weer helemaal niets kan en maar berusten moet in het niet zeker weten of God nu werkelijk van hem of haar houdt.
Hekken die gezet worden voor de ultime genade die door Jezus Christus Zijn Bloed is toebereid voor een ieder die gelooft.

Elke vorm van uitverkiezing waarin Jezus niet centraal staat is niet Bijbels.

Trouwens: Naamloos je verwoordt het prima, compliment.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2018 19:22

elbert schreef:Elke zonde is een daad van ongeloof.
Het geloof (het vertrouwen op Christus) is het middel om deel te krijgen aan het werk van Christus. Als zodanig is dit geloof rechtvaardigend: door het geloof wordt het werk van Christus als ons eigen toegerekend. Zonder dit geloof blijven we onder Gods toorn. Je ziet het geloof terecht als een middel om deel te krijgen aan de weldaden van Christus werk, maar het is daardoor ook een rechtvaardigend middel. Zonder dit geloof kunnen we niet zeggen dat Christus voor ons gestorven is. Daar is dan geen enkele grond voor. Dat kunnen we alleen door het geloof zeggen.
Zonder geloof zul je dat natuurlijk niet zeggen omdat je het niet gelooft.
Maar dat komt niet omdat het niet waar is en daar geen grond voor zou zijn, de teksten die ik aanhaalde vertellen wat anders.
Hoe kan iemand de Zoon van God vertrappen/versmaden/verachten en zijn bloed onrein achten, als hij niet ook voor hen gestorven was?
Dat lijkt me toch een beetje verder te gaan dan ''genoegzaamheid.''
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor elbert » 17 apr 2018 08:12

naamloos schreef:Zonder geloof zul je dat natuurlijk niet zeggen omdat je het niet gelooft.
Maar dat komt niet omdat het niet waar is en daar geen grond voor zou zijn, de teksten die ik aanhaalde vertellen wat anders.
Hoe kan iemand de Zoon van God vertrappen/versmaden/verachten en zijn bloed onrein achten, als hij niet ook voor hen gestorven was?
Dat lijkt me toch een beetje verder te gaan dan ''genoegzaamheid.''
Het is heel goed mogelijk om de Zoon van God te vertrappen, als Hij niet ook voor hen gestorven is. Want daarmee bewijzen ze juist dat Hij niet voor hen gestorven is. Hun gedrag bevestigt dat namelijk. Want de duivel veracht Christus ook. De ongelovigen doen dus wat hun vader, de duivel, ook doet.
Want als Hij wel voor hen gestorven was, dan zou dat ook daadwerkelijk blijken uit een andere reactie, namelijk bekering, berouw en geloof.
Het geloof is het bewijs van het reddende werk van Christus.
Ongeloof is de ontkenning daarvan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor naamloos » 17 apr 2018 09:37

elbert schreef:Het is heel goed mogelijk om de Zoon van God te vertrappen, als Hij niet ook voor hen gestorven is. Want daarmee bewijzen ze juist dat Hij niet voor hen gestorven is. Hun gedrag bevestigt dat namelijk. Want de duivel veracht Christus ook. De ongelovigen doen dus wat hun vader, de duivel, ook doet.
Want als Hij wel voor hen gestorven was, dan zou dat ook daadwerkelijk blijken uit een andere reactie, namelijk bekering, berouw en geloof.
Het geloof is het bewijs van het reddende werk van Christus.
Ongeloof is de ontkenning daarvan.
Het aardige is dat er staat dat ze eerder geheiligd waren door het bloed van het verbond.
Dan mag jij uitleggen, als je wilt natuurlijk, hoe dat kan als Hij niet ook voor hen gestorven was.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 17 apr 2018 09:38

Veendam schreef:
Jij maakt je druk over het feit dat ik zeg dat Jezus voor de zonden van ALLE MENSEN is gestorven en zegt dat het niet waar is, maar alleen voor de uitverkorenen en dus niet voor de rest.

Ten eerste maak ik me niet druk, maar zijn we aan het gedachtewisselen over een bepaald onderwerp.
Ten tweede heb ik continu uitgelegd dat het Offer van Jezus groot genoeg is om de zonden van alle mensen van heel de wereld te verzoenen, maar dat hij gestorven is voor de zondaars
die in Hem geloven (zullen). De uitverkorenen.
Hij zal er zeker voor zorgen dat degene waar Hij voor gestorven is, behouden zullen worden.
Nina schreef:Nee Johan, dat 'stokken en blokken' gedoe schrijf ik als er wordt beweerd dat een mens zelf helemaal geen inbreng heeft in zijn wel of niet tot God komen en zijn leven in Gods handen leggen. Ik zeg dat als reactie op beweringen als dat God mensen uitkiest die tot geloof mogen komen, en dat God anderen in het verderf laat = dus verwerpt.

Nee Nina, je schrijft precies hetzelfde m.a.w. Over de Joden schrijf je wel dat God soeverein Zijn weg met ze gaat en ze ook niet los laat.
Dan vraag ik me vervolgens af waar hun eigen verantwoordelijkheid is.

Een mens heeft wel inbreng, maar omdat God zelf voor die inbreng zorgt. Niemand kan komen tot Jezus tenzij de Vader hem of haar trekt.
Geestelijk doden zullen horen de stem van de Zoon van God. Het komt door Zijn (machts)Woord en Heilige Geest dat mensen levend worden.
Gij die eertijds doodt lag in de zonde en de misdaden. Heb je dat weleens ondervonden?
Efeze 2:1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),
6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;

Heb je dat weleens ondervonden? Anders moet jij, en naamloos en Veendam, jullie bekering nog maar eens nakijken!
Dat kan zo te lezen geen kwaad. Ik toets mijn bevindingen ook aan het Woord.

En dan je laatste zin, God kiest inderdaad mensen uit die tot geloof komen.
Efeze 1, al eerder aangehaald, maar jullie zijn zo verstokt wat het onderwerp uitverkiezing betreft.
3 Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
11 In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;

Over je allerlaatste opmerking. Als God anderen in de verlorenheid zonder God laat, verwerpt hij ze niet, maar laat mensen verloren liggen die God verwerpen. De mens verwerpt God. Je moet het niet omdraaien. Daar zit je denkfout.

Verder mogen jullie je wel afvragen of je hier zo thuis bent in het besloten gedeelte.
Dat bedoel ik niet onaardig, maar uitverkiezing is een Reformatorisch dogma, en nog belangrijker, het is Bijbels en jullie strijden ertegen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 17 apr 2018 23:09

Johan100 schreef:Ten eerste maak ik me niet druk, maar zijn we aan het gedachtewisselen over een bepaald onderwerp.
Ten tweede heb ik continu uitgelegd dat het Offer van Jezus groot genoeg is om de zonden van alle mensen van heel de wereld te verzoenen, maar dat hij gestorven is voor de zondaars
die in Hem geloven (zullen). De uitverkorenen.
Hij zal er zeker voor zorgen dat degene waar Hij voor gestorven is, behouden zullen worden.

Nu zeg je dat Jezus gestorven is voor zondaars die in Hem geloven zullen maar ja, je draait jezelf helemaal vast nu alweer. Zeg je dan nu dat God van te voren al wist welke mensen in Hem geloven zullen ???? Dus dan zijn ze behouden omdat God er al eerder een sticker op geplakt heeft van die wel behouden ?? En daarom worden die dus behouden omdat ze dus met stickertje uitverkoren zijn volgens jou ?
Dan is God dus een inbreker in het leven van de mens en als de mens niet een relatie wil met God dan drukt God dat wel bij de mens door de strot.

Of zeg je nu dat God niet van te voren al bepaald heeft welke mensen behouden zullen worden en dat God al vooraf zag wie er zou gaan geloven ? Dan zeg je dus vooruitgezien geloof dus God handeld in alwetendheid omdat God al weet dat de marionet Mens beweegt zoals God wil.


Nee Nina, je schrijft precies hetzelfde m.a.w. Over de Joden schrijf je wel dat God soeverein Zijn weg met ze gaat en ze ook niet los laat.
Dan vraag ik me vervolgens af waar hun eigen verantwoordelijkheid is.



Een mens heeft wel inbreng, maar omdat God zelf voor die inbreng zorgt. Niemand kan komen tot Jezus tenzij de Vader hem of haar trekt.
Geestelijk doden zullen horen de stem van de Zoon van God. Het komt door Zijn (machts)Woord en Heilige Geest dat mensen levend worden.
Gij die eertijds doodt lag in de zonde en de misdaden. Heb je dat weleens ondervonden?
Efeze 2:1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),
6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;

Heb je dat weleens ondervonden? Anders moet jij, en naamloos en Veendam, jullie bekering nog maar eens nakijken!
Ik ondervind elke dag dat ik met Hem gezeten ben in de Hemel, en als ik dat ondervind dan wil dat dus zeggen dat ik er 100% zeker van ben dat mijn bekering echte bekering is geweest.
Dat kan zo te lezen geen kwaad. Ik toets mijn bevindingen ook aan het Woord.
Jij toetst jouw bevindingen aan het woord zaols het passend is binnen jouw beperkte denkkader over de Allerhoogste Heer.

En dan je laatste zin, God kiest inderdaad mensen uit die tot geloof komen.
Efeze 1, al eerder aangehaald, maar jullie zijn zo verstokt wat het onderwerp uitverkiezing betreft.
3 Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
11 In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;

Over je allerlaatste opmerking. Als God anderen in de verlorenheid zonder God laat, verwerpt hij ze niet, maar laat mensen verloren liggen die God verwerpen. De mens verwerpt God. Je moet het niet omdraaien. Daar zit je denkfout. Aan deze opmerking is dus heel duidelijk te zien dat je leest wat jij wilt lezen, maar niet is wat er echt staat. De oorspronkelijke schrijver vind dit namelijk niet zelf.

Verder mogen jullie je wel afvragen of je hier zo thuis bent in het besloten gedeelte.
Dat bedoel ik niet onaardig, maar uitverkiezing is een Reformatorisch dogma, en nog belangrijker, het is Bijbels en jullie strijden ertegen.

In dit gedeelte voel ik mij prima en ik heb het er best naar mijn zin. Maar een reformatorisch dogma betekend nog niet dat het ook Bijbels is en ik mag best strijden tegen iemand die zegt dat wanneer iemand Jezus wil aannemen dat niet kan en dat het dan geen genade meer is en zo en dat God er welbehagen aan heeft waneer er een zondaar verloren gaat, dat God mensen uitsluit omdat Hij alleen goed zou zijn voor de Zijnen en dat God zelfs zo wreed is dat Hij bewust de zonden van bepaalde mensen niet op Jezus heeft gelegd.
Ik hoef mij niet af te vragen waarom jij je prima thuis voelt hier in dit gedeelte.
Als jij de regels van de dogmas belangrijker vind dan wat er in de Bijbel zelf staat en je dan daar krampachtig aan vast houden wilt dan heb je nooit liefde gekregen voor het Woord, maar slechts voor de kerk en haar dogma's en functioneer je niet in de vrijheid van Christus maar handel je als een farizeeër.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2018 23:29

Misschien moeten we gewoon vaststellen dat de leer van de uitverkiezing ongrijpbaar is voor ons mensen. Want menselijk gezien zou inhouden dat als er verkiezing van eeuwigheid is, er ook verwerping van eeuwigheid is, namelijk voor hem die niet voor de grondlegging van de wereld zijn uitverkoren. Maar dan vergeten we bijvoorbeeld dat God als Schepper van de tijd, boven de tijd staat. En dat mensen worden uitverkoren, niet omdat ze de genade aannemen en tegelijkertijd mensen worden verworpen omdat ze de genade afwijzen. Ook dat strookt doorgaans niet met onze ratio maar Gods wegen zijn hoger dan onze wegen.

Misschien moeten we ons daarom maar beperken tot wat de Bijbel zegt. Als we gaan geloven, ons bekeren ontdekken we dat dat niet onze kracht is maar dat God ons al lang had uitverkoren. Zonder dat we daarmee denken dat een deel nooit zal kunnen geloven omdat ze al lang verworpen zouden zijn. En ooit zullen we de hoogte, breedte en diepte van Hem die liefde en licht is, echt gaan begrijpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor coby6 » 17 apr 2018 23:46

Ik had er een tijd terug een discussie over in het Engels en die man geloofde in dubbele predestinatie. Het kwam heel overtuigend over. Ik begon het bijna te geloven, maar gelukkig google ik altijd eerst alles en vond deze man, geweldig, hij maait het in een klap neer. Romeinen 11. De niet uitverkorenen kunnen gered worden:

https://predestinationstation.wordpress ... the-elect/

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor coby6 » 18 apr 2018 00:39

Enige wat ik mij afvraag is of Hij voor die Farizeeen is gestorven die de Geest lasterden. Dat wordt niet vergeven. Daar kon Hij dan volgens mij ook niet voor sterven. En wel voor de zonden die de dwaalleraars eerst deden, maar niet die van daarna als ze teruggaan naar de modderpoel. Denk ik.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten