Voor wie stierf de Heere Jezus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor coby6 » 18 apr 2018 09:13

Veendam schreef:God zegt zelf in Zijn Woord dat geen enkel mens van zichzelf Hem zoekt.
Dan weet God dus niet van te voren wie Hem zullen aannemen en wie niet.
Nee God plukt inderdaad niet random een aantal mensen uit en al helemaal niet diegenen die Hij graag mag.
God weet wat er in een ieder zijn hart is, maar ondanks dat ROEPT HIJ IEDEREEN, en wanneer iemand in wil gaan door De Deur Jezus Christus zal God die persoon NIMMER UITWERPEN !!

God verkondigt het eind van het begin. Alles ligt open en ontbloot voor Hem. Hij is alwetend. Het kwam echt niet als een schok voor Jezus dat die lui in Johannes 666 (weleens opgevallen?) weggingen of dat Judas Hem verraadde. Dat stond al in het Oude Testament voordat ie geboren was.
Wij weten het niet. Daarom hou ik me er niet mee bezig. Daarom zegt Paulus in Timotheus ook dat we voor alle mensen moeten bidden, omdat God wil dat allen behouden worden. Elders staat alleen dat je niet hoeft te bidden voor hen die zondigen tot de dood. Ik heb geen idee wie dat zijn, dus bid en geloof ik voor iedereen.
Laatst gewijzigd door coby6 op 18 apr 2018 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor naamloos » 18 apr 2018 09:15

coby6 schreef:Heel Israel was uitverkoren en ze zijn niet allemaal gered. Uitverkiezing in die teksten is voor een taak volgens mij. Zij waren uitverkoren om enkele van die andere lui die eerst verblind waren weer terug bij Hem te brengen. Uitverkoren heeft 2 betekenissen volgens mij. Het is niet altijd voor redding wat er wordt bedoeld.
Uitverkiezen is gewoon iets of iemand uitkiezen.
Als iemand tegen mij zegt ''ik heb jouw uitgekozen'' dan zou ik als eerste vragen 'waarvoor - voor wat?''
Maar als hier het woord ''uitverkiezing'' valt zijn er altijd wel mensen die maar aan 1 ding denken: eeuwig behoud!
Nina en Veendam hebben hier al wat voorbeelden genoemd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor coby6 » 18 apr 2018 09:22

Marnix schreef:Misschien is dit al genoemd maar dat heb ik dan gemist: Hoe moet ik dan Efeziers 1:4 lezen? "In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor Hem heilig en zuiver te zijn"

Daaruit maak ik toch op dat er wel uitverkiezing van eeuwigheid is, maar ik denk dat het te menselijk is om te stellen: Dus als er uitverkiezing van eeuwigheid is is er ook verwerping van eeuwigheid, namelijk hen die niet uitgekozen zijn, zijn dus verworpen. Daarnaast leidt het vaak tot passiviteit en lijdelijkheid: Je bent voor de wereld gemaakt werd al ergens toe bestemd, in het bakje "uitverkoren" of in het bakje "niet uitverkoren" gegooid en als je in het ene bakje zit gebeurt er iets waardoor je gaat geloven en als je in het andere bakje zit zal je nooit echt kunnen geloven. Dat zijn karikaturen van de uitverkiezing die volgens mij zorgen dat mensen vaak moeite hebben met dit dogma. In de Bijbel kom ik dat echter niet tegen, het leidt niet tot een passieve houding, integendeel. Er wordt ook niet bij ongelovigen gesproken over "je bent uitverkoren of niet" maar er wordt actief opgeroepen tot geloof en bekering en degenen die zich bekeren zeggen vervolgens: God was al lang aan het werk en Hij had me al op het oog voordat ik tot geloof kwam. Ik ben uitverkoren door Hem. Ik heb ook moeite met dit dogma als de uitverkiezing tot iets statisch wordt gemaakt en het gelovigen en mensen die zich als onbekeerd zien in de tang houdt en in tegenstelling tot in de Bijbel, waar het een troost is voor gelovigen, het hier vaak voor mensen vooral een onzekerheid lijkt te zijn, iets wat leidt tot angst.

Ja en ik zou er apathisch van worden en ongeloof krijgen. Dan wil je voor iemand bidden dat ie behouden wordt en ga je denken: oh ja maar die is misschien niet uitverkoren en dan is bidden zinloos en dan bid je helemaal niet meer.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2018 09:26

Marnix schreef:En hoe zit dat met Hebreeen 6:6?

Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.


Dat lijkt toch te wijzen op bekering (verlicht, de hemelse gave gesmaakt, de Heilige Geest deelachtig geworden, het goed woord van God hebben gesmaakt) en dat het onmogelijk is dat ze opnieuw vernieuwd worden tot bekering.

en bijvoorbeeld Romeinen 14: Laat hen voor wie Christus gestorven is, niet verloren gaan door het voedsel dat u eet.



Zo, nu weer een echt super dogma die de verkeerde kant op is getrokken van uit de gedachte dat de uitverkiezing om mensen zou gaan en dat God die mensen van te voren bepaald zou hebben. Nee dan kan het niet dat die mensen dan alsnog verloren gaan omdat God zal zorgen voor de voleinding van het geloof in de uitverkorenen. Maar daar gaat het dus helemaal niet over.
Ik speel de bal niet op jou hoor Marnix, maar het is naar aanleiding van jouw reaktie en het noemen van de bovenstaande tekst.

Er is namelijk een groot stuk SCHIJNZEKERHEID binnen de leer geslopen.
Dit komt nog van het roomse leergoed (leerfout klinkt zo raar namelijk) dat er dingen VAST STAAN wat de kerk gezegt heeft.
Door te zeggen dat het behoud ZEKER IS en niks daar wat aan kan veranderen kan je dat op papier zetten en gewoon verkopen aan mensen.
AFLATEN noemden ze die dingen. Dan garandeerde de kerk dat je behouden was.

In evangelische kringen hoor je wel eens: Eens gered altijd gered.
Dan vraag ik mij af, waaruit ben je dan gered ? Lig je nu na een aantal jaren al weer middenin de rommel waar Jezus je uit gered heeft ?
En met welk doel ben je gered. Verander je al naar die bestemming toe of ben je nog net zo als eerst ?

Nu hoor je heel veel mensen met 1 tekst komen, namelijk dat NIEMAND JE KAN ROVEN UIT GODS HAND.
Dat klopt helemaal, NIEMAND kan je UIT CHRISTUS ROVEN, maar JIJ ZELF kunt wel de keuze maken om het bloed van Christus te verachten en te versmaden. Dan rooft niemand je uit Zijn Hand, maar JIJZELF stapt dan wel uit Christus.

Kan een gelovige dus uitvallen uit het geloof of uitvallen uit Christus ? JA DAT KAN DUS, maar niemand anders dan jijzelf bepaald dat, een ander kan je daar niet uit roven.

Dat een gelovige niet zou kunnen uitvallen is voor velen een schijnzekerheid die er voor zorgt dat men met de vernieuwing van ons denken geen serieus werk aan het leveren is. Als je geen spat anders bent dan je buurman die niet gelooft, waarin ben jij dan geheel anders, omdat Jij Jezus hebt leren kennen ?

Iemand die gelooft in Christus en in goede relatie leeft met Hem heeft helemaal geen kerkelijke leerstelling nodig om te kunnen of moeten weten dat hij wel behouden is en niet kan uitvallen of zo. Die is gewoon bezig met de zaken van God en heeft geen eens zin en tijd om zich daar over dat soort dingen druk te maken, die genet gewoon van de nabijheid van Christus in zijn leven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2018 09:33

Op zich ben ik het met je eens en dat is de andere kant die ik niet genoemd had. Naast dat de uitverkiezing (van eeuwigheid) soms tot angst en onzekerheid leidt en tot passiviteit omdat je toch al uitverkoren bent of niet en daar niets aan kan veranderen, leidt het soms ook tot een valse zekerheid. Ik ben uitverkoren en dus kan er niets meer misgaan. Maakt niet zoveel uit wat ik doe.

Kierkegaard noemde predestinatie daarom "het dogma van de stilzittende vroomheid". Dat is ook van alle tijden. Je ziet dat al bij de farizeeen: "Wij zijn toch kinderen van Abraham"?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2018 09:35

Marnix schreef:Misschien is dit al genoemd maar dat heb ik dan gemist: Hoe moet ik dan Efeziers 1:4 lezen? "In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor Hem heilig en zuiver te zijn"

Daaruit maak ik toch op dat er wel uitverkiezing van eeuwigheid is, maar ik denk dat het te menselijk is om te stellen: Dus als er uitverkiezing van eeuwigheid is is er ook verwerping van eeuwigheid, namelijk hen die niet uitgekozen zijn, zijn dus verworpen. Daarnaast leidt het vaak tot passiviteit en lijdelijkheid: Je bent voor de wereld gemaakt werd al ergens toe bestemd, in het bakje "uitverkoren" of in het bakje "niet uitverkoren" gegooid en als je in het ene bakje zit gebeurt er iets waardoor je gaat geloven en als je in het andere bakje zit zal je nooit echt kunnen geloven. Dat zijn karikaturen van de uitverkiezing die volgens mij zorgen dat mensen vaak moeite hebben met dit dogma. In de Bijbel kom ik dat echter niet tegen, het leidt niet tot een passieve houding, integendeel. Er wordt ook niet bij ongelovigen gesproken over "je bent uitverkoren of niet" maar er wordt actief opgeroepen tot geloof en bekering en degenen die zich bekeren zeggen vervolgens: God was al lang aan het werk en Hij had me al op het oog voordat ik tot geloof kwam. Ik ben uitverkoren door Hem. Ik heb ook moeite met dit dogma als de uitverkiezing tot iets statisch wordt gemaakt en het gelovigen en mensen die zich als onbekeerd zien in de tang houdt en in tegenstelling tot in de Bijbel, waar het een troost is voor gelovigen, het hier vaak voor mensen vooral een onzekerheid lijkt te zijn, iets wat leidt tot angst.



"In Christus ( DAT IS HET AANWIJZEN VAN DE PERSOON IN WIE ) immers heeft God (DE AANWIJZER ZELF) , voordat de wereld gegrondvest werd( DAT IS WANNEER DAT GEDAAN IS) , ons (De brief is gericht aan GELOVIGEN maar dat sluit niet andere mensen van te voren uit) vol liefde (de volheid van Zijn Liefde kwam tot zijn volledige recht op Golgotha) uitgekozen om voor Hem heilig en zuiver te zijn"(het doel waarvoor wij bestemd zijn wordt hier aangegeven).

Als je dus zegt IN CHRISTUS is de verkiezing, omdat Jezus de uitverkorene is om vele zonen tot behoud te brengen en dan leest wat ik hierboven neer heb gezet dat zou je het moeten snappen, maar de leerstukken van de uitverkiezing en de vooroordelen zitten vaak zo vast dat het moeilijk hieruit los te maken is voor velen.

Je zei verder nog: Ik ben uitverkoren door Hem.
Dat is nu precies de verkeerde manier van zeggen, daar staat IK voorop.
Bij de Efeze brief staat Christus voorop.
Dat is nu exact het verschil in hoe je de uitverkiezing dan ook gaat zien.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor coby6 » 18 apr 2018 09:35

Veendam schreef:Zo, nu weer een echt super dogma die de verkeerde kant op is getrokken van uit de gedachte dat de uitverkiezing om mensen zou gaan en dat God die mensen van te voren bepaald zou hebben. Nee dan kan het niet dat die mensen dan alsnog verloren gaan omdat God zal zorgen voor de voleinding van het geloof in de uitverkorenen. Maar daar gaat het dus helemaal niet over.
Ik speel de bal niet op jou hoor Marnix, maar het is naar aanleiding van jouw reaktie en het noemen van de bovenstaande tekst.

Er is namelijk een groot stuk SCHIJNZEKERHEID binnen de leer geslopen.
Dit komt nog van het roomse leergoed (leerfout klinkt zo raar namelijk) dat er dingen VAST STAAN wat de kerk gezegt heeft.
Door te zeggen dat het behoud ZEKER IS en niks daar wat aan kan veranderen kan je dat op papier zetten en gewoon verkopen aan mensen.
AFLATEN noemden ze die dingen. Dan garandeerde de kerk dat je behouden was.

In evangelische kringen hoor je wel eens: Eens gered altijd gered.
Dan vraag ik mij af, waaruit ben je dan gered ? Lig je nu na een aantal jaren al weer middenin de rommel waar Jezus je uit gered heeft ?
En met welk doel ben je gered. Verander je al naar die bestemming toe of ben je nog net zo als eerst ?

Nu hoor je heel veel mensen met 1 tekst komen, namelijk dat NIEMAND JE KAN ROVEN UIT GODS HAND.
Dat klopt helemaal, NIEMAND kan je UIT CHRISTUS ROVEN, maar JIJ ZELF kunt wel de keuze maken om het bloed van Christus te verachten en te versmaden. Dan rooft niemand je uit Zijn Hand, maar JIJZELF stapt dan wel uit Christus.

Kan een gelovige dus uitvallen uit het geloof of uitvallen uit Christus ? JA DAT KAN DUS, maar niemand anders dan jijzelf bepaald dat, een ander kan je daar niet uit roven.

Dat een gelovige niet zou kunnen uitvallen is voor velen een schijnzekerheid die er voor zorgt dat men met de vernieuwing van ons denken geen serieus werk aan het leveren is. Als je geen spat anders bent dan je buurman die niet gelooft, waarin ben jij dan geheel anders, omdat Jij Jezus hebt leren kennen ?

Iemand die gelooft in Christus en in goede relatie leeft met Hem heeft helemaal geen kerkelijke leerstelling nodig om te kunnen of moeten weten dat hij wel behouden is en niet kan uitvallen of zo. Die is gewoon bezig met de zaken van God en heeft geen eens zin en tijd om zich daar over dat soort dingen druk te maken, die genet gewoon van de nabijheid van Christus in zijn leven.

Ach ja, die zinloze discussies altijd over eens gered, altijd gered. Dat zijn mensen die bang zijn dat ze niet gered zijn. Dan hebben ze bevestiging nodig. En de anderen zijn juist van: blijf op de weg, zodat je niet afvalt. Het is allebei waar. Fillipenzen 1 en 2 laat het goed zien. Eerst zegt Paulus op grond van hun vrucht dat hij zeker weet dat God het voleindigt in hen en daarna: pas op, val niet terug.
Paulus is een goed voorbeeld met die schipbreuk. Eerst zegt een engel: alle opvarenden worden gered. Vervolgens zegt ie tegen ze als ze van het schip af willen gaan: Blijf erop of je gaat dood. Juist door die waarschuwing werden ze gered.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2018 09:38

Marnix schreef:Op zich ben ik het met je eens en dat is de andere kant die ik niet genoemd had. Naast dat de uitverkiezing (van eeuwigheid) soms tot angst en onzekerheid leidt en tot passiviteit omdat je toch al uitverkoren bent of niet en daar niets aan kan veranderen, leidt het soms ook tot een valse zekerheid. Ik ben uitverkoren en dus kan er niets meer misgaan. Maakt niet zoveel uit wat ik doe.

Kierkegaard noemde predestinatie daarom "het dogma van de stilzittende vroomheid". Dat is ook van alle tijden. Je ziet dat al bij de farizeeen: "Wij zijn toch kinderen van Abraham"?


Ja dat is voor veel kerken de doodsteek, hoe vromer men is des te meer religieuze vroomheid er boven komt drijven, en hoe evangelischer is het dat ze zeggen van vrijheid, maar de wereldse vrijheid daarvan zegt de Bijbel dat het losbandigheid is.

Het is dus zaak om ALLES aan de kant te gooien en gewoon doen wat Jezus zegt, namelijk VOLG MIJ.
Wees een discipel van Jezus en doe wat Hij zegt.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2018 09:42

coby6 schreef:Ach ja, die zinloze discussies altijd over eens gered, altijd gered. Dat zijn mensen die bang zijn dat ze niet gered zijn. Dan hebben ze bevestiging nodig. En de anderen zijn juist van: blijf op de weg, zodat je niet afvalt. Het is allebei waar. Fillipenzen 1 en 2 laat het goed zien. Eerst zegt Paulus op grond van hun vrucht dat hij zeker weet dat God het voleindigt in hen en daarna: pas op, val niet terug.
Paulus is een goed voorbeeld met die schipbreuk. Eerst zegt een engel: alle opvarenden worden gered. Vervolgens zegt ie tegen ze als ze van het schip af willen gaan: Blijf erop of je gaat dood. Juist door die waarschuwing werden ze gered.


Klopt helemaal, dit geeft precies weer hoe het ook met dat roven uit Zijn hand staat en met afvallen of uitvallen.
Nu zie je wel eens dat mensen tijdelijk even wegglijden bij God vandaan.
Dat is niet goed maar het is ook niet zo dat je dan al gelijk aan het uitvallen bent.
Kij eens naar David hoe vaak die op zijn bek ging.
En toch wat zei God over hem ??

Omdat hij weer opstond en de relatie met God weer ging herstellen.
Dat moeten wij dus ook doen als we afglijden of omver glijden.
Ook moeten we niet vergeten om hen die afglijden naar het vuur, op te pakken en zo dus eigenlijk uit het vuur te rukken.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 19 apr 2018 15:45

.

Veendam schreef:God eist van ons dus absoluut geen volmaaktheid OM IN CHRISTUS TE KOMEN, slechts geloof. Wanneer wij willen opwassen IN CHRISTUS en IN HEM WILLEN BLIJVEN moet de volmaaktheid echter wel zichtbaar gaan worden omdat wij zullen veranderen naar het beeld van Christus.


Wat is het geloof? Hoe komt een mens tot geloof?

DeDwaler schreef:Als de zonde(n), waaronder ongeloof, een mens niet weerhouden, wat is dan een zondaar dat Christus voor hem moest sterven?

Veendam schreef:Jezus Christus stierf met name om de MACHT der zonde te doorbreken. Nu is het dus mogelijk om NIET te zondigen terwijl de mens voor het lijden en sterven van Jezus niet anders kon dan alleen maar zondigen omdat de mens gebukt ging onder die MACHT.


Als jij denkt dat het voor een mens mogelijk is om niet te zondigen, dan zou ik als ik jou was mijn definitie van wat zonde(n) is/zijn eens grondig herzien. Het vlees (het menselijk lichaam) zondigt constant. Het is voor het vlees onmogelijk om niet te zondigen. Het onderwerpt zich niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet (Romeinen 8:7).

Veendam schreef:Kan een gelovige dus uitvallen uit het geloof of uitvallen uit Christus ? JA DAT KAN DUS, maar niemand anders dan jijzelf bepaald dat, een ander kan je daar niet uit roven.


Nee, dat kan dus niet! "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven." (Johannes 6:47)

Als het in de macht van gelovigen zou liggen om het eeuwig leven te verspelen, dan zouden ze dat ook allemaal doen. Een gelovige kan er niet voor kiezen om het werk dat God in hem of haar gedaan heeft ongedaan te maken.

Als mensen het geloof al niet ontvangen door eigen wil en werk, maar door de genade van God, hoe zou hun eigen wil en werk er dan wel toe leiden dat de genade van God vervalt? God staat het niet toe. Niets of niemand zal een gelovige uit Gods hand kunnen roven, dus ook de gelovige zelf niet!

De Heere Jezus zei: "Het is volbracht!". Daarmee is het heil verzekerd voor allen die God geroepen heeft en nog roepen zal.

"En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.

Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.

En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
" (Romeinen 8:28-30)

Een ware gelovige zal nooit afvallen, want daar zorgt God Zelf voor en Hij gebruikt door Zijn Geest alles en iedereen voor dat doel.

.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 19 apr 2018 21:58

DeDwaler schreef:.



Wat is het geloof? Hoe komt een mens tot geloof?

Geloof is waardoor wij wederomgeboren worden.
Door Christus te aanvaarden komt men tot geloof, maar men aanvaard Christus ook door dat men tot geloof komt.
Door de wedergeboorte spreek je van geloof, maar door geloof wordt ook de wedergeboorte tot stand gebracht.



Als jij denkt dat het voor een mens mogelijk is om niet te zondigen, dan zou ik als ik jou was mijn definitie van wat zonde(n) is/zijn eens grondig herzien. Het vlees (het menselijk lichaam) zondigt constant. Het is voor het vlees onmogelijk om niet te zondigen. Het onderwerpt zich niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet (Romeinen 8:7).

Indien wij niet wandelen in het vlees maar in de Geest is het voor een mens (die leeft en wandelt in de Geest) mogelijk om niet te zondigen dat klopt. Het vlees dat niet onderworpen is aan de door God Levendgemaakte geest kan inderdaad niet anders dan onderworpen zijn aan de zonde, maar juist de MACHT van de zonde is gebroken door Christus Jezus onze Heer.



Nee, dat kan dus niet! "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven." (Johannes 6:47)

Als het in de macht van gelovigen zou liggen om het eeuwig leven te verspelen, dan zouden ze dat ook allemaal doen. Een gelovige kan er niet voor kiezen om het werk dat God in hem of haar gedaan heeft ongedaan te maken.
Ik ben er van overtuigd dat dit wel kan, dat noemen ze namelijk de Geest bedroeven en daarna komt het UITDOVEN van de Geest.
Als de Geest uitgedoofd is dan is er dus geen sprake meer van het Licht dat in onze harten is opgegaan namelijk Christus in Zijn Glorie !!




Als mensen het geloof al niet ontvangen door eigen wil en werk, maar door de genade van God, hoe zou hun eigen wil en werk er dan wel toe leiden dat de genade van God vervalt? God staat het niet toe. Niets of niemand zal een gelovige uit Gods hand kunnen roven, dus ook de gelovige zelf niet!

De Heere Jezus zei: "Het is volbracht!". Daarmee is het heil verzekerd voor allen die God geroepen heeft en nog roepen zal.

"En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.

Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.

En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
" (Romeinen 8:28-30)

Een ware gelovige zal nooit afvallen, want daar zorgt God Zelf voor en Hij gebruikt door Zijn Geest alles en iedereen voor dat doel.

.


Bovenstaande teksten gaan over de BESTEMMING van de gelovigen.
Je bestemming mislopen is ook een woord voor in de Bijbel, namelijk ZONDE.
Het gehele Volk Israel trok uit Egypte en was bestemd om het Beloofde Land binnen te gaan, maar slechts alleen Jozua en Kaleb waren het die daadwerkelijk binnentrokken en het Land in bezit namen. De rest van het volk stierf, maar was wel bestemd om in te gaan.

Saul was de gezalfde des Heren maar hij viel af.
Gideon was richter maar eindigde zijn leven voor de afgodsbeelden die hij aanbad.
Zo staan er nog veel meer voorbeelden van koningen en richters die afvielen, maar dan zeg je misschien maar dat is het oude testament.

Dan gaan we gewoon naar het nieuwe testament:
De slaaf die 1 talent kreeg van zijn Heer, was slaaf, dat wil zeggen GEKOCHT EN BETAALD en eigendom van zijn Heer.
Hij stopte het talent in de grond en wat zei de Heer toen deze terug kwam ?
Ga uit in de buitenste duisternis !!!!

Annanias en Safira wil je die dan als schijngelovige betitelen dan ?
Wees blij dat dit slechts 1 maal gebeurd in de geschiedenis van de Bijbel en dat God dit niet elke dag laat gebeuren.
Wanneer God er wel voor zou kiezen om dit weer in te voeren dan zullen we in ieder geval ernst maken met het geloof en de relatie met God, maar dan is het wellicht uit angst en niet uit liefde en loopt het zijn doel mis.

In de Hebreeenbrief: Dit wordt geschreven aan GELOVIGEN : Hoe verschrikkelijk is het om te vallen in de handen van de Levende God !
Hoe vaak wordt er in de Bijbel gesproken over dood geloof ? Geloof zonder de werken, geloof zonder Liefde.
Wij hoeven ons behoud niet te bewerken maar wij mogen ons behoud wel UITLEVEN.
Een leven hebben waarvan mensen zeggen dat ze jaloers worden omdat jij iets hebt wat ze zelf niet hebben, dat is namelijk de relatie die je hebt met God en de vreugde en de vrijheid die je dat heeft gebracht.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2018 07:52

Marnix schreef:En hoe zit dat met Hebreeen 6:6?

Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.


Dat lijkt toch te wijzen op bekering (verlicht, de hemelse gave gesmaakt, de Heilige Geest deelachtig geworden, het goed woord van God hebben gesmaakt) en dat het onmogelijk is dat ze opnieuw vernieuwd worden tot bekering.

Het gaat hier m.i. om mensen die verlicht zijn geweest, maar niet zaligmakend.
Deze tekst waarschuwt ons dat het ver kan gaan met een mens. Verlicht, hemelse gaven gesmaakt (denk aan Judas, hij deed ook wonderen) de Heilige Geest deelachtig geweest. Vreugde ontvangen uit het Woord. Denk aan de gelijkenis van het zaad. Het schoot terstond op, gaf blijdschap, maar had geen wortel. De Heilige Geest geeft dus ook algemene gaven, bijvoorbeeld de gave van wonderen doen, zondebesef, etc.
We kunnen de Heilige Geest uitblussen.

Maar als de Heilige Geest zaligmakend werkt kunnen we niet meer uitvallen.
Johannes 10:
Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.

Hier zien we weer de uitverkiezing, degene die de Vader aan de Zoon geeft zijn de uitverkorenen.
Maar van onze kant gezien weten we niet wie dat zijn. Onze kant is: Wij hebben de verantwoordelijkheid volgelingen van Jezus te maken en het Evangelie te brengen in een wereld die verloren ligt in zonde en schuld.

Marnix schreef:en bijvoorbeeld Romeinen 14: Laat hen voor wie Christus gestorven is, niet verloren gaan door het voedsel dat u eet.

Bedoel je Romeinen 14:15 en 20? Er staat niet wat jij hier schrijft.
Er staat: 15 Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is.

'Verderf dien niet' heeft niet de betekenis van 'verloren gaan'.
Maar eerder tijdelijk verderf, droefheid over iemand brengen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2018 08:22

Oke, bedankt voor je uitleg
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2018 08:23

Veendam, even over jouw reactie van 17 apr 2018 23:09.
Kun je opnieuw op mijn reactie ingaan, maar dan wel netjes quoten! Ik heb er zoals jij reageert een uur werk aan om er netjes op te kunnen reageren.
Verder graag je reactie Bijbels onderbouwen en 'zakelijk' reageren. Je trekt allemaal vreemde conclusies en legt me van alles in de mond.
Het zou fijn zijn als je gewoon het Woord na spreekt, ook al druist dat tegen je gevoelens in.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 20 apr 2018 15:11

Johan100 schreef:Het gaat hier m.i. om mensen die verlicht zijn geweest, maar niet zaligmakend.
Deze tekst waarschuwt ons dat het ver kan gaan met een mens. Verlicht, hemelse gaven gesmaakt (denk aan Judas, hij deed ook wonderen) de Heilige Geest deelachtig geweest. Vreugde ontvangen uit het Woord. Denk aan de gelijkenis van het zaad. Het schoot terstond op, gaf blijdschap, maar had geen wortel. De Heilige Geest geeft dus ook algemene gaven, bijvoorbeeld de gave van wonderen doen, zondebesef, etc.
We kunnen de Heilige Geest uitblussen.

Maar als de Heilige Geest zaligmakend werkt kunnen we niet meer uitvallen.
Johannes 10:
Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.

Hier zien we weer de uitverkiezing, degene die de Vader aan de Zoon geeft zijn de uitverkorenen.
Maar van onze kant gezien weten we niet wie dat zijn. Onze kant is: Wij hebben de verantwoordelijkheid volgelingen van Jezus te maken en het Evangelie te brengen in een wereld die verloren ligt in zonde en schuld.


Bedoel je Romeinen 14:15 en 20? Er staat niet wat jij hier schrijft.
Er staat: 15 Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is.

'Verderf dien niet' heeft niet de betekenis van 'verloren gaan'.
Maar eerder tijdelijk verderf, droefheid over iemand brengen.



Nu dus weer die uitverkiezing die verkeerd gezien wordt en daardoor rare draaiingen om de boelmaar kloppend te krijgen.
Het hele punt is dat bijvorbeeld een jongedame zwanger is, dan is die gewoon zwanger.
Niet een beetje zwanger of 80 % zwanger of weet ik veel.
Zo is het ook met geloof.
Iemand komt tot geloof, dan is de Heilige Geest in die persoon komen wonen.
Dan is de Heilige Geest hem dus deelachtig geweest.
Dat is dus gewoon geloof en geloof maakt zalig zegt de Schrift.
En dan zeg jij ineens dat dit dat geen zaligmakend geloof zou zijn omdat iemand met zaligmakend geloof niet uit zou kunnen vallen.

Door deze verkeerde terminologie te gebruiken probeer je voor je zelf een uitleg te krijgen over mensen die verloren gaan terwijl ze eerst wel geloofden. Als uitvallen niet kan dan moeten ze dus niet geloofd hebben of ja, laten we zeggen dat ze niet het goede soort geloof hadden dan hebben we dat ook weer gladgestreken.

Zit je nog wel met een groot probleem en dat is dan waarom de Heilige Geest dus wel bij de ene zaligmakend zou werken en bij de ander niet, omdat de mens geen invloed zou hebben omdat alles van God zou uitgaan en de mens dus niks te zeggen zou hebben.
Dan haak jij weer terug naar de uitverkiezing dat bepaalde personen uitverkoren zijn en dat de Heilige Geest daar dus zaligmakend in zou werken en dan heb jij je cirkelredenering weer rond maar zo werkt dat dus niet.
Als alles waar zou zijn zoals jij beweert dan zou je de tekst uit de Bijbel moeten schrappen dat God niet wil dat er ook maar 1 zondaar verloren gaat. Wanneer die dan wel verloren zou gaan dan zou God hem dat hebben toebedeeld omdat die mens anders dus wel tot behoud zou zijn gekomen als die uitverkoren zou zijn geweest.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten