Voor wie stierf de Heere Jezus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 24 feb 2018 22:20

Voor wie stierf de Heere Jezus?

Voor heel de wereld of voor diegenen die de Vader aan Hem gegeven heeft en nog zal geven (de uitverkorenen).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 25 feb 2018 03:38

.
Johan100 schreef:Voor wie stierf de Heere Jezus?

Voor heel de wereld of voor diegenen die de Vader aan Hem gegeven heeft en nog zal geven (de uitverkorenen).


Als de Heere Jezus voor jou gestorven is, dan leef je door Hem.

"En zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de Naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden." (Mattheüs 1:21)

"Hij heeft Zichzelf voor ons gegeven, opdat Hij ons zou vrijkopen van alle wetteloosheid en voor Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken." (Titus 2:14)

"Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen." (Johannes 10:14-15)

"Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd en u gelooft het niet. De werken die Ik doe in de Naam van Mijn Vader, die getuigen van Mij. Maar u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen, zoals Ik u gezegd heb. Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken." (Johannes 10:25-28)


Neemt niet weg dat de Heere Jezus de losprijs en middel tot verzoening voor alle mensen is. Dat is geen lege huls, maar het is de mens zelf die de duisternis liefheeft, meer dan het licht (Johannes 3:19-20).

"Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus." (1 Timotheüs 2:4-6).

"En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden." (Handelingen 4:12).

"Want daarvoor spannen wij ons ook in en worden wij gesmaad, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen, in het bijzonder van de gelovigen." (1 Timotheüs 4:10)


Zoals men in het calvinisme zegt bij punt 3 van T.U.L.I.P.: "Beperkte verzoening" is, mijns inziens, veel te kort door de bocht, aangezien God door de Heere Jezus de wereld met Zichzelf verzoende (Kolossenzen 1:20, 2 Korinthe 5:18-19). Overeind blijft echter altijd dat God Zich ontfermt over wie Hij Zich ontfermt (God schenkt genade aan wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil. Romeinen 9:15, 18). Dat recht komt Hem uiteraard volledig toe als God en Schepper.

Bovendien is de boodschap van het Evangelie voor alle mensen gelijk, want er is geen onderscheid tussen mensen, want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God (Romeinen 3:21-24). De Heere Jezus heeft echter Zijn leven gegeven voor hen die de Vader Hem heeft gegeven (uit genade/ontferming). Als het aan de mens had gelegen, of van de mens had afgehangen, was Christus voor niemand en voor niets gestorven, want we zouden allemaal stuk voor stuk bij Hem zijn weggelopen (Johannes 6:22-71).

"Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt." (Romeinen 9:16)


De verlossing van een mens is dus compleet aan God, dat is Zijn werk en Hij is daarbij niet afhankelijk van wat mensen doen. Het is in feite dus heel erg eenvoudig. Je komt alleen in de knoei met Bijbelteksten, zodra je in je theologie God afhankelijk maakt van wat jij doet, zoals geloven als werkwoord, in plaats van geloven door openbaring van God, door Zijn Woord en Zijn Geest.

Je komt ook in de knoei op het moment dat je de mensheid in twee groepen verdeelt, te weten: uitverkorenen en verworpenen (decretum horribile, Calvijn), terwijl de gehele mensheid in Adam door God is verworpen, waardoor er ook geen onderscheid is. De uitverkiezing is persoonlijk, de verwerping niet.

.
Laatst gewijzigd door DeDwaler op 25 feb 2018 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Niagara » 25 feb 2018 08:48

Ik zie het zo: Jezus is gestorven voor iedereen, in die zin dat iedereen die wil naar Hem toe mag komen en dat geschenk aan mag nemen, geen enkel mens uitgezonderd. Degenen die Jezus daadwerkelijk aannemen als hun Heer en redder zijn degenen die bij Hem horen en daadwerkelijk gered worden.
Je krijgt dus redding, maar als je die niet aanneemt kun je er op dat moment geen ‘gebruik van maken’. Het staat je echter je hele aardse leven lang vrij om het alsnog aan te nemen.
Afbeelding

Yoshi

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Yoshi » 25 feb 2018 12:22

Niagara schreef:Ik zie het zo: Jezus is gestorven voor iedereen, in die zin dat iedereen die wil naar Hem toe mag komen en dat geschenk aan mag nemen, geen enkel mens uitgezonderd. Degenen die Jezus daadwerkelijk aannemen als hun Heer en redder zijn degenen die bij Hem horen en daadwerkelijk gered worden.
Je krijgt dus redding, maar als je die niet aanneemt kun je er op dat moment geen ‘gebruik van maken’. Het staat je echter je hele aardse leven lang vrij om het alsnog aan te nemen.

Hier kan ik mij wel in vinden. De laatste alinea wil ik echter in het midden laten. Het is uiteindelijk aan God en God alleen om te beslissen, Hij is daarin natuurlijk soeverein.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor gravo » 25 feb 2018 16:17

Ik wil het best even uitleggen hoor.
Het gereformeerde protestantisme is al duizend keer verscheurd en gescheurd omwille van deze discussie. Dat alleen al zou ons huiverig moeten maken om er nog maar eens een keer over te beginnen. Als er gezegd wordt dat er zoveel misverstanden over zijn, is de suggestie dat dit onderwerp eigenlijk vrij eenvoudig is uit te leggen, maar niets is minder waar.
Elke herstart van dit thema leidt tot voorspelbare, vaak verhitte debatten. Mij niet (meer) gezien.

Het punt is dat de vraag niet goed gesteld wordt. De vraag was: "Voor wie stierf de Heere Jezus? Voor heel de wereld of voor diegenen die de Vader aan Hem gegeven heeft en nog zal geven (de uitverkorenen)"

Als je antwoordt: "Voor heel de wereld" begint de discussie met de reactie: "Ja, maar niet iedereen wordt zalig". Daarmee wordt dus een vervolgvraag opgeroepen die mutatis mutandis hetzelfde blijft: "vertel me dan eens voor wie het wel en voor wie het niet geldt?". Terug bij af.

Als je antwoordt: "Voor diegenen die de Vader aan Hem heeft gegeven en nog zal geven (de uitverkorenen)" is het antwoord: "Ja, maar aangezien we niet weten wie die uitverkorenen zijn is dit toch geen concreet antwoord op de vraag". De vraag blijft immers: "wie is dan wel en wie is dan niet uitverkoren?" weer terug bij af en weer met min of meer dezelfde vraag.

Afgezien van de cirkelredeneringen die hier op tafel komen, is er ook nog de onvermijdelijkheid dat er over de uitverkiezing van eeuwigheid gesproken moet worden.

In de theologie houdt dit kernbegrip direct verband met de Raad Gods, oftewel Gods besluiten van eeuwigheid. Ik vind dat je daar niet over kan en mag filosoferen. Ik zeg niet dat die uitverkiezing geen dogma mag zijn, maar ik zeg dat het een mysterie is diep verbonden aan het wezen van God en dat het daarom alléén maar een dogma mag zijn. En moet blijven! Dogma's zijn er niet om begrepen te worden, dogma's zijn er om geloofd te worden. Elke toepassing van dit begrip in een van onze logische menselijke gedachtegangen is in mijn ogen een recept voor ellende.
Het begrip is als een voorwerp in het Heilige der Heiligen van de dogmatiek geplaatst. Daar hoort het te staan. Zonder toegang voor J(oh)an en alleman.
Wie er toch, zonder zich hier rekenschap van te geven, mee aan de haal gaat, bezoedelt naar mijn mening het heilige karakter van de Raad Gods.
De wrange vruchten van het telkens ter sprake brengen van dit onderwerp kennen we. Vandaar de term: uitlokking en gereformeerd trollen.

Ik blijf er bij dat ik het antwoord op de vraag zelf wel heb, maar nogmaals dat antwoord houd ik voor me.
Ter verduidelijking: elke ware gelovige zal het antwoord op die vraag hebben.
Met andere woorden: het dogma kan niet worden uitgelegd, verduidelijkt of besproken. Het is een bevindelijke zaak.
Zodra het in het domein van de ratio wordt gebracht, verandert het genadige mysterie in een vernietigende twistappel.
Verboden vrucht, derhalve.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor schaapje » 25 feb 2018 16:45

gravo schreef:Ik wil het best even uitleggen hoor.
Het gereformeerde protestantisme is al duizend keer verscheurd en gescheurd omwille van deze discussie. Dat alleen al zou ons huiverig moeten maken om er nog maar eens een keer over te beginnen. Als er gezegd wordt dat er zoveel misverstanden over zijn, is de suggestie dat dit onderwerp eigenlijk vrij eenvoudig is uit te leggen, maar niets is minder waar.
Elke herstart van dit thema leidt tot voorspelbare, vaak verhitte debatten. Mij niet (meer) gezien.

Het punt is dat de vraag niet goed gesteld wordt. De vraag was: "Voor wie stierf de Heere Jezus? Voor heel de wereld of voor diegenen die de Vader aan Hem gegeven heeft en nog zal geven (de uitverkorenen)"

Als je antwoordt: "Voor heel de wereld" begint de discussie met de reactie: "Ja, maar niet iedereen wordt zalig". Daarmee wordt dus een vervolgvraag opgeroepen die mutatis mutandis hetzelfde blijft: "vertel me dan eens voor wie het wel en voor wie het niet geldt?". Terug bij af.

Als je antwoordt: "Voor diegenen die de Vader aan Hem heeft gegeven en nog zal geven (de uitverkorenen)" is het antwoord: "Ja, maar aangezien we niet weten wie die uitverkorenen zijn is dit toch geen concreet antwoord op de vraag". De vraag blijft immers: "wie is dan wel en wie is dan niet uitverkoren?" weer terug bij af en weer met min of meer dezelfde vraag.

Afgezien van de cirkelredeneringen die hier op tafel komen, is er ook nog de onvermijdelijkheid dat er over de uitverkiezing van eeuwigheid gesproken moet worden.

In de theologie houdt dit kernbegrip direct verband met de Raad Gods, oftewel Gods besluiten van eeuwigheid. Ik vind dat je daar niet over kan en mag filosoferen. Ik zeg niet dat die uitverkiezing geen dogma mag zijn, maar ik zeg dat het een mysterie is diep verbonden aan het wezen van God en dat het daarom alléén maar een dogma mag zijn. En moet blijven! Dogma's zijn er niet om begrepen te worden, dogma's zijn er om geloofd te worden. Elke toepassing van dit begrip in een van onze logische menselijke gedachtegangen is in mijn ogen een recept voor ellende.
Het begrip is als een voorwerp in het Heilige der Heiligen van de dogmatiek geplaatst. Daar hoort het te staan. Zonder toegang voor J(oh)an en alleman.
Wie er toch, zonder zich hier rekenschap van te geven, mee aan de haal gaat, bezoedelt naar mijn mening het heilige karakter van de Raad Gods.
De wrange vruchten van het telkens ter sprake brengen van dit onderwerp kennen we. Vandaar de term: uitlokking en gereformeerd trollen.

Ik blijf er bij dat ik het antwoord op de vraag zelf wel heb, maar nogmaals dat antwoord houd ik voor me.
Ter verduidelijking: elke ware gelovige zal het antwoord op die vraag hebben.
Met andere woorden: het dogma kan niet worden uitgelegd, verduidelijkt of besproken. Het is een bevindelijke zaak.
Zodra het in het domein van de ratio wordt gebracht, verandert het genadige mysterie in een vernietigende twistappel.
Verboden vrucht, derhalve.

gravo

Ben het eens met gravo het wordt een discussie met hete hoofden en koude harten.
Net als de "dooptopic" die ben ik aan het doornemen, en nooit wordt men het met elkaar eens.

Voor me zelf weet ik het, Jezus is ook voor mij ook gestorven, maar kan ik het zeggen van gravo? of Johan?
God alleen kan dat weten.

Waarschijnlijk komen alle "geloofsdopers" en "verbondsdopers" in de Hemel :wink: :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor JeeWee » 25 feb 2018 17:09

ook ik vind het een suffe vraag.
Dan maar een wedervraag:
Kun je je voorstellen dat je bij Jezus aankomt met de vraag: Here, bent U voor mij gestorven, en dat Jezus dan zegt: Nee, niet voor jou....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor coby5 » 25 feb 2018 18:09

Voor iedereen.
Ik had een tijd terug een discussie met een Amerikaanse hypercalvinist die teksten verdraaide om er 'alleen voor de uitverkorenen' van te maken, maar ik had 'm tuc met 1 tekst, die van die dwaalleraars die door Hem waren gekocht en daarna afvielen. Dus ze waren gekocht met Zijn bloed eerst en ze waren geenszins uitverkorenen.

Toch zijn er ook valse profeten onder het volk geweest, zoals ook onder u valse leraars zullen komen, die verderfelijke ketterijen zullen doen binnensluipen, zelfs de Heerser, die hen gekocht heeft, verloochenende en een schielijk verderf over zichzelf brengend.
2 Petrus 2:1 NBG51
https://bible.com/bible/328/2pe.2.1.NBG51

En er was nog zo'n tekst over die eerst verlicht waren en teruggingen in de zonde, die konden niet meer gered worden omdat ze Hem voor de tweede keer kruisigden en tot een bespotting maakten. Ze waren eerst gered en verlicht, hoe anders dan door Zijn offer?

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor coby5 » 25 feb 2018 18:14

JeeWee schreef:ook ik vind het een suffe vraag.
Dan maar een wedervraag:
Kun je je voorstellen dat je bij Jezus aankomt met de vraag: Here, bent U voor mij gestorven, en dat Jezus dan zegt: Nee, niet voor jou....

Lol ja ik vroeg een man die dat beweerde, hoe ie dan evangeliseerde. Ik zie het al voor me: Hallo mevrouw of meneer, Jezus houdt misschien van jou en is misschien voor je gestorven of misschien ook niet.

Jeremiah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:54

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Jeremiah » 25 feb 2018 20:43

Niagara schreef:Ik zie het zo: Jezus is gestorven voor iedereen, in die zin dat iedereen die wil naar Hem toe mag komen en dat geschenk aan mag nemen, geen enkel mens uitgezonderd. Degenen die Jezus daadwerkelijk aannemen als hun Heer en redder zijn degenen die bij Hem horen en daadwerkelijk gered worden.
Je krijgt dus redding, maar als je die niet aanneemt kun je er op dat moment geen ‘gebruik van maken’. Het staat je echter je hele aardse leven lang vrij om het alsnog aan te nemen.


Ten eerste leg je vermogens in een mens dat ie niet heeft. Ten tweede maak je God afhankelijk van mensen. Dubbele onzin dus.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Teus » 25 feb 2018 21:19

Jeremiah schreef:Ten eerste leg je vermogens in een mens dat ie niet heeft. Sterker nog God laat ons de keuze, "kies dan heden wie gij dienen zult" Ten tweede maak je God afhankelijk van mensen. Dubbele onzin dus. Nee hoor God is nooit van iets of iemand afhankelijk buiten Jezus Christus, anders zou het geen Genade zijn dat Hij schenkt.


Je praat veel Gravo maar je zegt best weinig.

1 Joh 2:2.
En Hij is  een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden  van de hele wereld.

1Tim. 2:3-6
3 Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker,
4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
5 Want er is één God. Er is ook  één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus.
6 Hij heeft Zich gegeven als een losprijs voor allen. Dit is het getuigenis op de door God bestemde tijd.

We hebben het alleen over het sterven en niet over het opstaan, bijzonder.
Jezus is gestorven voor ALLE mensen, Hij heeft betaald voor ALLE mensen om ons de weg tot Vader vrij te maken. Maar dat geeft nog geen eeuwig leven, daarmee hebben we de Genade niet ontvangen. Men zegt wel eens dat Jezus' bloed ons vrij maakt, dat klopt, maar niet vrij in Jezus Christus maar vrij om tot Vader te kunnen gaan om vergeving, erkenning, vervulling en geloof.
ALLEEN voor degene die in Hem geloven, met Hem gestorven en weer opgestaan , hebben een nieuw leven in de kracht van de Heilige Geest.
Je kan nooit een nieuw leven hebben zonder dat het oude gestorven is. Dat is juist zo mooi waar de geloofsdoop op wijst.
Het gaat niet alleen om het kruis maar ook om de opstanding.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Niagara » 25 feb 2018 21:43

Jeremiah schreef:Ten eerste leg je vermogens in een mens dat ie niet heeft. Ten tweede maak je God afhankelijk van mensen. Dubbele onzin dus.


Hmm niet helemaal, het is wat kort/simpel gezegd misschien. God geeft ons de keuze, maar voor welke kant wij kiezen wordt denk ik heel erg beïnvloed door welke ervaringen we hebben, welke mensen we in ons leven hebben en andere levensomstandigheden. God kan mensen laten ervaren dat ze Hem nodig hebben. Daarvoor hebben mensen de ervaring nodig dat ze het zelf niet redden, dat anderen hen niet kunnen redden (sommigen blijven heel hun leven in verslavingen hangen in de hoop dat die hen redden, of in afgoden zoals geld, macht, religie etc), en het goede nieuws van wie hen wél kan redden. Deze dingen heeft God in de hand. God leidt ons op meer wegen dan wij beseffen, wij hebben veel minder in de hand dan we denken. God geeft ons alles en kan ook alles weer wegnemen. Met wat Hij geeft kan een mens echter wel doen wat hij kiest. Met elke euro die je verdient kun jij beslissen waar je het aan uitgeeft. Misschien denk je: is dat zo? Ik heb toch rekeningen te betalen? Ja, maar jij kunt ook kiezen die niet te betalen, of je verzekering/huur/etc op te zeggen o.i.d. Veel dingen gaan automatisch zo (naar aanleiding van een eerdere bewuste of minder bewuste keuze), maar met een bewuste keuze kan je er toch iets aan veranderen. Het is wel zo dat kwaad kwaad voortbrengt, dus als je een slechte keuze maakt heeft dat ook effect. Andersom als je beslist bijvoorbeeld meer tijd met God door te brengen en dat in je dagritme slijt, zal die goede invloed dan ook te merken zijn en pluk je de vruchten ervan. Omdat satan je ervanaf zal proberen te trekken zul je herhaaldelijk bewust een keuze moeten maken om je goede gewoonte voort te zetten. God brengt vaak dingen op onze weg om ons wakker te schudden uit automatismen zodat wij bewust een keuze gaan maken. Die keuze is ook nog eens zeer beïnvloed door je ervaringen, waar God een hand in heeft gehad betreffende welke ervaringen Hij je heeft laten meemaken. Hij laat de kwade dingen meewerken ten goede. Zonder Gods leiding zouden wij nooit op Hem uitkomen. Waarom Hij bepaalde mensen wel zover laat komen en anderen niet, geen idee. Ik weet echter wel dat het niet klopt als je denkt: ‘ik mag niet naar God toe want ik weet niet zeker of ik Zijn kind ben en misschien ben ik het niet en mag ik niet komen’. Want iedereen is welkom. Hij stierf voor iedereen, in die zin dat er voor iedereen de mogelijkheid is naar Hem toe te komen. Er staat toch echt in de bijbel: ‘Zie Ik sta aan de deur en ik klop, als je Mijn stem hoort en de deur van je hart opent zal Ik maaltijd met je houden’. Dus Jezus klopt (laat je merken dat Hij je wil redden) maar jij moet de keuze wel maken Hem binnen te laten. Het is echter een illusie dat die keuze geheel onbeïnvloed en objectief is. Daarin zit Gods hand en plan met ieders leven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 26 feb 2018 03:17

.

Ik vind dit een prachtige vraag van Johan. Hij verlangt gewoon een antwoord. Waarom zou hij daarmee kwade intenties hebben? Alle onderwerpen die interessant zijn en waar de discussie ergens over gaat, eindigen meestal (niet onterecht) met een slotje. Waarom, vraag ik me af, want uiteindelijk zal men over alles maar gewoon zwijgen, want er is altijd wel iemand die zich over iets aangevallen voelt en met modder gaan smijten.

Wanneer je het Evangelie brengt dan krijg je allemaal dit soort vragen om je oren geslingerd, dus ik snap de krampachtigheid totaal niet. De Bijbel is ook helemaal niet geheimzinnig en geeft op vrijwel alle vragen antwoord. Wat voor weer het morgen wordt of wat er volgend jaar om deze tijd in ons eigen leven gaat gebeuren en hoe lang je een biefstuk moet bakken wil je hem medium rare hebben etc., staat er niet in. Dat is maar goed ook, maar als het op allerlei geloofsvraagstukken aankomt, dan is Gods Woord buitengewoon helder. Daarover kunnen we toch gewoon discussiëren zonder ons hart voor elkaar te sluiten?

.
.

Jeremiah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:54

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Jeremiah » 26 feb 2018 07:24

Niagara schreef:Hmm niet helemaal, het is wat kort/simpel gezegd misschien. God geeft ons de keuze, maar voor welke kant wij kiezen wordt denk ik heel erg beïnvloed door welke ervaringen we hebben, welke mensen we in ons leven hebben en andere levensomstandigheden. God kan mensen laten ervaren dat ze Hem nodig hebben. Daarvoor hebben mensen de ervaring nodig dat ze het zelf niet redden, dat anderen hen niet kunnen redden (sommigen blijven heel hun leven in verslavingen hangen in de hoop dat die hen redden, of in afgoden zoals geld, macht, religie etc), en het goede nieuws van wie hen wél kan redden. Deze dingen heeft God in de hand. God leidt ons op meer wegen dan wij beseffen, wij hebben veel minder in de hand dan we denken. God geeft ons alles en kan ook alles weer wegnemen. Met wat Hij geeft kan een mens echter wel doen wat hij kiest. Met elke euro die je verdient kun jij beslissen waar je het aan uitgeeft. Misschien denk je: is dat zo? Ik heb toch rekeningen te betalen? Ja, maar jij kunt ook kiezen die niet te betalen, of je verzekering/huur/etc op te zeggen o.i.d. Veel dingen gaan automatisch zo (naar aanleiding van een eerdere bewuste of minder bewuste keuze), maar met een bewuste keuze kan je er toch iets aan veranderen. Het is wel zo dat kwaad kwaad voortbrengt, dus als je een slechte keuze maakt heeft dat ook effect. Andersom als je beslist bijvoorbeeld meer tijd met God door te brengen en dat in je dagritme slijt, zal die goede invloed dan ook te merken zijn en pluk je de vruchten ervan. Omdat satan je ervanaf zal proberen te trekken zul je herhaaldelijk bewust een keuze moeten maken om je goede gewoonte voort te zetten. God brengt vaak dingen op onze weg om ons wakker te schudden uit automatismen zodat wij bewust een keuze gaan maken. Die keuze is ook nog eens zeer beïnvloed door je ervaringen, waar God een hand in heeft gehad betreffende welke ervaringen Hij je heeft laten meemaken. Hij laat de kwade dingen meewerken ten goede. Zonder Gods leiding zouden wij nooit op Hem uitkomen. Waarom Hij bepaalde mensen wel zover laat komen en anderen niet, geen idee. Ik weet echter wel dat het niet klopt als je denkt: ‘ik mag niet naar God toe want ik weet niet zeker of ik Zijn kind ben en misschien ben ik het niet en mag ik niet komen’. Want iedereen is welkom. Hij stierf voor iedereen, in die zin dat er voor iedereen de mogelijkheid is naar Hem toe te komen. Er staat toch echt in de bijbel: ‘Zie Ik sta aan de deur en ik klop, als je Mijn stem hoort en de deur van je hart opent zal Ik maaltijd met je houden’. Dus Jezus klopt (laat je merken dat Hij je wil redden) maar jij moet de keuze wel maken Hem binnen te laten. Het is echter een illusie dat die keuze geheel onbeïnvloed en objectief is. Daarin zit Gods hand en plan met ieders leven.


God geeft ons zeker de keuze, daar getuigd heel de Bijbel van. Echter, een onbekeerd mens is niet in staat om iets goeds te kiezen met het oog op zijn eigen zaligheid. Nooit. Tenzij er bekerende genade is. Sterker nog: een onbekeerde kan niets anders doen dan zondigen. Alles aan hem is zonde. Een onbekeerde kan God op geen enkele manier behagen. "Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand die goed doet, er is ook niet tot één toe." Een onbekeerd mens is geestelijk dood. Waarom? Omdat een onbekeerd mens zijn leven niet totaal heeft verloren. Zijn oude natuur niet heeft gedood, en niet is opgestaan in een nieuw leven.

Alleen als we de stem van Jezus bevindelijk horen in onze ziel, is er leven. "de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven."

Een onbekeerd mens kan zichzelf wel veranderen, goede gewoontes aanleren zoals meer tijd doorbrengen in gebed, met Gods Woord, met bijbelstudie enz. Allemaal best goed, maar een grote en goede verandering is iets anders dan bekering. Met de levendmaking zijn er de eerste beginselen van bekering, nooit daarvoor, dat is onmogelijk.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor elbert » 26 feb 2018 09:05

gravo schreef:Het punt is dat de vraag niet goed gesteld wordt. De vraag was: "Voor wie stierf de Heere Jezus? Voor heel de wereld of voor diegenen die de Vader aan Hem gegeven heeft en nog zal geven (de uitverkorenen)"
Ik haak hier even in. Eigenlijk worden hier 2 vragen gesteld:
1. Voor wie stierf de Heere Jezus?
2. Voor heel de wereld of voor diegenen die de Vader aan Hem gegeven heeft en nog zal geven (de uitverkorenen)"?

Vraag 2 is eigenlijk een afgeleide van vraag 1, maar dan wel zo, dat er nog maar 2 elkaar uitsluitende opties overblijven. De opties voor een antwoord worden hier dus aanzienlijk beperkt (namelijk een "of of" keuze) en daarmee dus ook de nuances die er mogelijk kunnen zijn. Ik denk dat je vooral bezwaar maakt bij deze tweede vraag, omdat die naar jouw mening altijd uit zal monden in een onvruchtbare discussie. Die discussies zijn er inderdaad vaak geweest en ik ben het met je eens dat een goede vraagstelling hier wel belangrijk is. Een goede beantwoording trouwens ook.
Daarom stel ik voor om bij dit topic even alleen uit te gaan van vraag 1 en op te merken dat bij elk antwoord ook kritische vragen kunnen worden gesteld. Dat geldt vrijwel voor elk antwoord dat gegeven wordt. Ik geloof namelijk dat de 2 antwoorden die Johan100 hier aanreikt (nl. "voor iedereen" en "voor alleen de uitverkorenen"), allebei in een bepaalde context kloppen, maar dan alleen met een heel aantal kanttekeningen en randvoorwaarden. Als we die er niet bij vermelden, hebben we binnen de kortste keren de poppen aan het dansen.
Wie dus een antwoord geeft, zal dat antwoord moeten verantwoorden en zelf ook van de nodige kanttekeningen moeten voorzien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten