Voor wie stierf de Heere Jezus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 08 mar 2018 10:55

DeDwaler schreef:

Als Zijn Geest werkt valt het zaad in de goede aarde (....etc.) Je mag me gerust bij mijn naam (Dick) noemen hoor Johan. Mijn bijnaam is geen alter ego waarachter ik mij verschuil. Als je voor me zou staan zou ik je precies hetzelfde zeggen, omdat ik wil dat je de waarheid hoort.

In dit betoog kan ik me helemaal vinden, Dick :wink:
Ik wil ook dat jij de waarheid hoort en ik ben blij als mensen de waarheid spreken :wink:

We wijken ondertussen best wel af van het topic-onderwerp.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2018 11:37

Johan100 schreef:Wil je God auteur van de zonde maken?


Nee want ik stel alleen een vraag. Waar ik het inderdaad zelf ook niet mee eens ben.

Er zit daar een spanningsveld, dat wil ik duidelijk maken. We stellen dat niemand tot God komt tenzij de Vader hem trekt. Dat God het willen en werken in ons moet werken. Tegelijkertijd blijven er mensen onbekeerd, wat we niet aan God kunnen wijten. Ergens kunnen we dat niet volledig kloppend krijgen en dat moeten we misschien ook niet proberen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 10 mar 2018 10:04

Marnix schreef:Nee want ik stel alleen een vraag. Waar ik het inderdaad zelf ook niet mee eens ben.

Er zit daar een spanningsveld, dat wil ik duidelijk maken. We stellen dat niemand tot God komt tenzij de Vader hem trekt. Dat God het willen en werken in ons moet werken. Tegelijkertijd blijven er mensen onbekeerd, wat we niet aan God kunnen wijten. Ergens kunnen we dat niet volledig kloppend krijgen en dat moeten we misschien ook niet proberen.

Waarom niet? We willen ook niet tot God komen, tenzij God onze wil ombuigt. Stel, je hebt een verbroken verhouding met je buurman, maar je wilt niet naar je buurman voor verzoening, is je buurman daar dan verantwoordelijk voor of ben je daar zelf verantwoordelijk voor?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2018 15:35

Johan100 schreef:Waarom niet? We willen ook niet tot God komen, tenzij God onze wil ombuigt. Stel, je hebt een verbroken verhouding met je buurman, maar je wilt niet naar je buurman voor verzoening, is je buurman daar dan verantwoordelijk voor of ben je daar zelf verantwoordelijk voor?


Het ging me niet om schuld / verantwoordelijkheid. Dat God niet verantwoordelijk is voor onze zonde is wel helder denk ik. Het spanningsveld dat ik noem is dat God iets in ons moet doen (trekken) en wij ook iets moeten doen (bekeren) en als God niets doet doen wij ook niets maar tegelijkertijd wil God niet dat mensen verloren gaan en gaan ze dat toch omdat ze het niet willen. Daar zit ergens een spanningsveld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 10 mar 2018 15:50

Marnix schreef:Het ging me niet om schuld / verantwoordelijkheid. Dat God niet verantwoordelijk is voor onze zonde is wel helder denk ik. Het spanningsveld dat ik noem is dat God iets in ons moet doen (trekken) en wij ook iets moeten doen (bekeren) en als God niets doet doen wij ook niets maar tegelijkertijd wil God niet dat mensen verloren gaan en gaan ze dat toch omdat ze het niet willen. Daar zit ergens een spanningsveld.

Je bedoelt dat er mensen zijn die verloren gaan, terwijl ze nooit van het Evangelie gehoord hebben? Terwijl God niet wil dat er iemand verloren gaat.
Stel, iemand heeft me wat aangedaan en het zit niet goed tussen ons en we gaan zo uit elkaar en vervolgens hoop en wil ik dat die persoon nog terugkomt om verzoening, maar die persoon wil en doet dat niet. Is dat mijn schuld?

Iedereen schijnt een godsbesef te hebben, maar mensen willen niet zoeken naar God. Het heeft alles met onze wil te maken, omdat we niet willen kunnen we ook niet. Tenzij...
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2018 15:57

Nee dat bedoel ik niet, ik had toch al gezegd dat het niet te maken had met wiens schuld of verantwoordelijkheid het is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 10 mar 2018 17:51

Marnix schreef:Nee dat bedoel ik niet, ik had toch al gezegd dat het niet te maken had met wiens schuld of verantwoordelijkheid het is?

Ja klopt, maar dat lees ik tussen de regels door. Ik verbind deze conclusie aan jouw genoemde spanningsveld. Wat bedoel je dan?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2018 20:26

Dat heb ik al uitgelegd. Het soanningsveld dat God mensen moet trekken en dat mensen wel worden opgeroepen tot bekering
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 11 mar 2018 16:33

.
Marnix schreef:Dat heb ik al uitgelegd. Het soanningsveld dat God mensen moet trekken en dat mensen wel worden opgeroepen tot bekering


Waarop baseer je dat je geen gehoor zou kunnen geven aan de oproep?

.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2018 21:50

Ik zeg niet dat mensen er geen gehoor aan kunnen geven maar er werd ook verwezen naar wat Jezus zegt, dat niemand naar de Vader gaat tenzij de Vader hem trekt. Dus wij moeten ons bekeren maar mensen zijn doorgaans niet geneigd om dat zomaar te doen. Mensen bewegen vaak juist van Hem af (tendens die je in het OT al overal ziet) en God zoekt ze dan op. Daarmee zeg ik niet dat mensen geen gehoor kunnen geven aan die oproep.

(Waarom krijg ik na iedere post hier een vraag waarom ik iets zou vinden terwijl ik dat niet zeg / bedoel / geloof? :) )
Laatst gewijzigd door Marnix op 12 mar 2018 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 11 mar 2018 23:19

.
Marnix schreef:Ik zeg niet dat mensen er geen gehoor aan kunnen geven maar er werd ook verwezen naar wat Jezus zegt, dat niemand naar de Vader gaat tenzij de Vader hem trekt. Dus wij moeten ons bekeren maar mensen zijn doorgaans niet geneigd om dat zomaar te doen. Mensen bewegen vaak juist van Hem af (tendens die je in het OT al overal ziet) en God zoekt ze dan op. Daarmee zeg ik niet daf mensen geen gehoor kunnen geven aan die oproep.


Oké, maar waar zit dan het spanningsveld? Volgens mij geef je namelijk exact aan waarom er helemaal geen spanningsveld is: "Mensen bewegen vaak juist van Hem af (tendens die je in het OT al overal ziet) en God zoekt ze dan op.".

Marnix schreef:(Waarom krijg ik na iedere post hier een vraag waarom ik iets zou vinden terwijl ik dat niet zeg / bedoel / geloof? :) )


Die vragen krijg ik ook hoor Marnix. Ik leer er wel veel van moet ik zeggen. :wink:

.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 29 mar 2018 21:10

DeDwaler schreef:.


Als de Heere Jezus voor jou gestorven is, dan leef je door Hem.



Neemt niet weg dat de Heere Jezus de losprijs en middel tot verzoening voor alle mensen is. Dat is geen lege huls, maar het is de mens zelf die de duisternis liefheeft, meer dan het licht (Johannes 3:19-20).



Zoals men in het calvinisme zegt bij punt 3 van T.U.L.I.P.: "Beperkte verzoening" is, mijns inziens, veel te kort door de bocht, aangezien God door de Heere Jezus de wereld met Zichzelf verzoende (Kolossenzen 1:20, 2 Korinthe 5:18-19). Overeind blijft echter altijd dat God Zich ontfermt over wie Hij Zich ontfermt (God schenkt genade aan wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil. Romeinen 9:15, 18). Dat recht komt Hem uiteraard volledig toe als God en Schepper.

Bovendien is de boodschap van het Evangelie voor alle mensen gelijk, want er is geen onderscheid tussen mensen, want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God (Romeinen 3:21-24). De Heere Jezus heeft echter Zijn leven gegeven voor hen die de Vader Hem heeft gegeven (uit genade/ontferming). Als het aan de mens had gelegen, of van de mens had afgehangen, was Christus voor niemand en voor niets gestorven, want we zouden allemaal stuk voor stuk bij Hem zijn weggelopen (Johannes 6:22-71).



De verlossing van een mens is dus compleet aan God, dat is Zijn werk en Hij is daarbij niet afhankelijk van wat mensen doen. Het is in feite dus heel erg eenvoudig. Je komt alleen in de knoei met Bijbelteksten, zodra je in je theologie God afhankelijk maakt van wat jij doet, zoals geloven als werkwoord, in plaats van geloven door openbaring van God, door Zijn Woord en Zijn Geest.

Je komt ook in de knoei op het moment dat je de mensheid in twee groepen verdeelt, te weten: uitverkorenen en verworpenen (decretum horribile, Calvijn), terwijl de gehele mensheid in Adam door God is verworpen, waardoor er ook geen onderscheid is. De uitverkiezing is persoonlijk, de verwerping niet.

.


Helemaal mee eens met 1 kanttekening, namelijk deze:
God wil Zich over iedereen ontfermen, vandaar dat Jezus de zonde van de gehele wereld heeft gedragen.
God houdt de mens een keuze voor tussen dood en leven en dan gelijk: KIES DAN HET LEVEN !
Iemand die niet deze keuze wil maken kiest daar dus zelf voor om het niet te doen en kan niet zeggen tegen God dat God daar schuldig aan zou zijn.
Over het verharden van de mens kan ik duidelijk zijn: God verhard niet zomaar een mens. Dit kan je zien bij farao uit Egypte.
Eerst lees je een aantal keren: En farao verharde zijn hart.
Bij het stug volhouden in de verharding en dus het verwerpen van de liefdevolle genade van God zou er dus pas van een verharding van het hart sprake kunnen zijn als dit gedurende lange tijd en meerdere malen plaats heeft gevonden.
Dit is wat er tenminste uit op te maken is uit de geschiedenis van farao en het Volk Israël.
Persoonlijk denk ik echter dat na het lijden en sterven en natuurlijk de glorieuze opstanding van Jezus Christus onze Heer niet of wanneer dat wel zo zou zijn in ieder geval zeer beperkt verharding door God over de mens zijn hart geplaatst wordt.
Het verschil zit hem er namelijk in dat farao Gods Volk niet wilde laten gaan, Zijn Oogappel, Zijn Erfdeel.
Met de mens van vandaag de dag is daarvan geen sprake en daarom denk ik dat God de mens niet verhard zodat deze niet tot geloof zou kunnen komen. Een aspect van het karakter van God is namelijk GEDULD.


De uitverkiezing is inderdaad persoonlijk: namelijk IN CHRISTUS.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Niagara » 30 mar 2018 21:06

DeDwaler schreef:.


Oké, maar waar zit dan het spanningsveld? Volgens mij geef je namelijk exact aan waarom er helemaal geen spanningsveld is: "Mensen bewegen vaak juist van Hem af (tendens die je in het OT al overal ziet) en God zoekt ze dan op.".

.

Ik denk dat het spanningsveld dat Marnix bedoelt is:
Aan de ene kant zeggen we: God kiest ons uit, dus Hij heeft toch een soort van selectie van wie uiteindelijk bij Hem terecht komen.
Aan de andere kant zeggen we: Jezus is voor de zonden van de hele wereld gestorven en elk mens is welkom om naar God toe te komen. Wie dat niet doet heeft zelf gekozen om in zonde te blijven leven en dus verloren te gaan.
Het ene wijst op dat de keuze bij God ligt, het andere op dat de keuze bij de mens ligt.
Hierin zie je veel verschillen in prediking die in verschillende kerken te veel het één of ander benadrukken, waarna een paar uitersten gebeuren:
Bij te veel nadruk op uitverkiezing door God, ontstaat veel onzekerheid bij mensen over of ze wel uitgekozen zijn en als resultaat daarvan gaan mensen heel hard werken in een poging het toch te verdienen, zetten mensen een schijnheilig gezicht op om de angst en onzekerheid in hun hart te verbergen of gooien ze de handoek in de ring, geven ze het op en gaan zwelgen in de zonde ‘want het heeft toch geen zin, als ik uitverkoren ben kom ik er wel en zo niet dan heeft wat ik ook doe geen zin’. Ook kunnen mensen die denken dat ze wel uitgekozen zijn zich verheven voelen boven de rest.
Bij teveel nadruk op dat jij zelf kiest naar Jezus toe te gaan krijg je te maken met mensen die denken dat ze het met hun werken verdiend hebben ‘want ik heb gekozen naar Jezus te gaan dus ík heb het gedaan’, mensen die zeer oppervlakkig geloven want ‘ik ga wel weer naar Jezus toe en dan maakt het verder niet uit wat ik doe, ik word toch wel vergeven’, en mensen die geconfronteerd worden met hun zondige natuur die niet uit zichzelf naar God verlangt en op het moment dat hun gevoel even wat minder sterk is en het niet lukt naar Jezus te gaan, ze ook denken dat ze dus niet gered zijn.

En wat is dan wel het goede evenwicht? Hoe zit het dan wel? Daar verschillen de meningen over. Sommigen zeggen: God doet 99% en ik doe die laatste 1%. Sommige mensen zeggen: ik doe m’n best en God doet de rest.
Het lijkt me wel duidelijk dat God eerst voor ons koos. Net zoals God bij zijn verbond met Abraham als enige tussen de dieren door ging, zo heeft Jezus ook voor ons betaalt, voor iedereen die Hij kiest. Jezus heeft 100% betaalt, wij hoeven niet die laatste procent zelf te betalen. God koos eerst voor ons, nog voor wij bestonden.
Toch vraagt God ons ook om 100% voor Hem te gaan. Hij vraagt niet ons halve hart, nee, Hij vraagt dat je je hele leven aan Hem toewijdt. Maar dat wel vanuit de wetenschap en dankbaarheid dat wij ons leven aan Hem danken. Een voorbeeld hiervan zie je bij Maria van Magdala. Zij is van boze geesten bevrijd. Dat leven was geen werkelijk leven, ook al klopte haar hart. Ze was in slavernij van de boze geesten die haar beheersten. Jezus bevrijdde haar van die boze geesten. Vervolgens was zij zo blij met dat geschenk, dat zij haar nieuwe leven in dankbaarheid in Zijn dienst stelde. Zo mag het ook bij ons gaan als wij leren over Jezus en hoe Hij ook gestorven is voor onze zonden zodat wij vrij zijn. Als God ons roept, dan kiezen wij om gehoor te geven aan Zijn roep. In hoeverre wij in die keuze van te voren beïnvloed zijn door God, dat weet Hij alleen. Maar nog steeds, als wij de keuze voelen vraagt Hij ons om 100% voor Hem te gaan. En wie zijn wij om te weigeren die keuze te maken als Hij ons met zoveel liefde uitnodigt? Dan mag je weten: Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld, ik hoef mij geen zorgen te maken dat als ik gehoor geef, Hij mij af zal wijzen omdat ik niet op het lijstje van uitverkorenen sta. Want dit blijft een misterie wat wij mensen niet kunnen doorgronden. Wij hoeven niet voor God te denken, wij hoeven alleen te luisteren naar wat Hij van ons vraagt,en mogen vertrouwen dat Hij het beste met ons voorheeft, dat Hij niet wil dat ook maar iemand verloren gaat. Daarom geven wij gehoor, geven ons leven 100% aan Hem, laten we Hem als koning heersen over ons hart. En geven we alle eer aan God, want Hij koos eerst voor ons. En Hij die ons alles gegeven heeft, ons leven en onze mogelijkheden, verdient die eer als geen ander.
Afbeelding

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor DeDwaler » 03 apr 2018 05:08

.
Veendam schreef:God wil Zich over iedereen ontfermen, vandaar dat Jezus de zonde van de gehele wereld heeft gedragen.
God houdt de mens een keuze voor tussen dood en leven en dan gelijk: KIES DAN HET LEVEN !
Iemand die niet deze keuze wil maken kiest daar dus zelf voor om het niet te doen en kan niet zeggen tegen God dat God daar schuldig aan zou zijn.


God nodigt eenieder uit, maar komen ze ook? God roept eenieder op tot bekering en geloof, maar bekeren ze zich en geloven ze ook? Zou het zo kunnen zijn, dat de keuze van de gehele mensheid reeds vastligt, omdat ze allen ongehoorzame zondaren zijn? Zou het zo kunnen zijn dat wanneer mensen wel op de uitnodiging ingaan, zich bekeren, geloven en bij Jezus komen, ze dat uitsluitend doen, omdat het ze van God gegeven is (Johannes 6:65)?

Als de mens in staat is om, tegen zijn gevallen en ongehoorzame natuur in, voor God te kiezen dan is hij helemaal niet verloren of dood in zonden en overtredingen. In dat geval hoeft de Heere Jezus niemand zalig te maken en dan hoeft Hij niemand het leven te geven, want de mensen maken zichzelf wel zalig en levend.

Als daarentegen niemand gelooft, niemand zich bekeert, niemand komt en niemand kiest, dan is ieder mens daadwerkelijk reddeloos verloren en dan heeft hij een Verlosser nodig. Dan is de Heere Jezus echt de enige Weg, de Waarheid en het Leven en dan komt niemand tot de Vader dan door Hem (Johannes 14:6). Het gaat allemaal om de Heere Jezus en om Zijn volbrachte werk.

Het gaat om de genade van God en Zijn soevereine vrijmacht om zalig te maken wie Hij verkiest, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil (Efeziërs 1:5). De keuze en vrijheid is aan God en niet aan mensen, want mensen zijn God ongehoorzaam en kiezen voor zichzelf, overeenkomstig de eigen wil en de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht (Efeziërs 2:2).

De Heere Jezus moet de mens vrijmaken, omdat de mens een slaaf van de zonde is. De zonde en het ongeloof weerhouden de mens om naar de ware Heere Jezus te komen: "Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader, maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen." (Johannes 5:43).

Veendam schreef:Over het verharden van de mens kan ik duidelijk zijn: God verhard niet zomaar een mens. Dit kan je zien bij farao uit Egypte.
Eerst lees je een aantal keren: En farao verharde zijn hart.
Bij het stug volhouden in de verharding en dus het verwerpen van de liefdevolle genade van God zou er dus pas van een verharding van het hart sprake kunnen zijn als dit gedurende lange tijd en meerdere malen plaats heeft gevonden.
Dit is wat er tenminste uit op te maken is uit de geschiedenis van farao en het Volk Israël.


Dit zegt God vóórdat Mozes naar Farao toe gaat: "De HEERE zei tegen Mozes: Nu u naar Egypte gaat terugkeren, zie erop toe dat u al de wonderen waartoe Ik u in staat gesteld heb, vóór de farao doet. Ikzelf echter zal zijn hart verharden, zodat hij het volk niet zal laten gaan." (Exodus 4:21).

Precies zoals de apostel Paulus ook uiteenzet in Romeinen 9.

Veendam schreef:De uitverkiezing is inderdaad persoonlijk: namelijk IN CHRISTUS.


God weet wie de uitverkorenen zijn, want Hij heeft hen immers Zelf uitverkoren:

"En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.

Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.

En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
" (Romeinen 8:28-30)


.
.

Nina

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Nina » 03 apr 2018 08:53

DeDwaler schreef:
Als de mens in staat is om, tegen zijn gevallen en ongehoorzame natuur in, voor God te kiezen dan is hij helemaal niet verloren of dood in zonden en overtredingen. In dat geval hoeft de Heere Jezus niemand zalig te maken en dan hoeft Hij niemand het leven te geven, want de mensen maken zichzelf wel zalig en levend.


Even een reactie op deze zin: 'Als de mens in staat is om, tegen zijn gevallen en ongehoorzame natuur in, voor God te kiezen dan is hij helemaal niet verloren of dood in zonden en overtredingen. '

Je conclusie volgt hier niet uit. Mensen kunnen voor God kiezen, maar dat zegt niets over hun verloren staat of dat ze zichzelf zalig kunnen maken. Nadat een mens tot God komt (omdat God die mens getrokken heeft), kan deze tot het inzicht komen dat hij/zij vol schuld voor God staat en Iemand nodig heeft die de schuld vereffent wat hij/zij zelf niet kan.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten