BIDDAG 2018

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

BIDDAG 2018

Berichtdoor Chaya » 24 feb 2018 10:07

Minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is zich als geen ander bewust van de relevantie van biddag voor gewas en arbeid op 14 maart. "Juist in de land- en tuinbouw en de visserij leeft de betekenis van bid- en dankdag volop. Het doet ons beseffen dat het werk van onze hand gezegend moet worden, dat we afhankelijk zijn en in veel opzichten kwetsbaar."

"Het vieren van biddag vind ik een waardevol moment. Op deze dag probeer ik stil te staan bij hoe bevoorrecht we zijn in Nederland met zoveel welvaart. Op 14 maart hoop ik een kerkdienst te bezoeken en daaraan voorafgaand met anderen soep uit te delen, gemaakt van producten die anders worden weggegooid. We hebben in Nederland een ongekende overvloed aan eten en beseffen mijns inziens niet altijd voldoende hoe rijk we daarin gezegend zijn.

Sinds oktober 2017 mag ik minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zijn, en dat vind ik een groot voorrecht. Een sector waar zoveel mensen iedere morgen voor dag en dauw opstaan om hun werk te doen en ons van eten en drinken te voorzien. Daar heb ik groot respect voor.

Volgens mij zijn biddag en dankdag niet voor iedereen een bekende feestdag en dat geeft een mooie aanleiding om uit te leggen wat het waardevolle ervan is deze dagen te vieren. Juist in de land- en tuinbouw en de visserij leeft de betekenis van deze dagen volop. En met reden. Het doet ons beseffen dat het werk van onze hand gezegend moet worden, dat we afhankelijk zijn en in veel opzichten kwetsbaar. Een oogst kan mislukken, zware regenval kan desastreus uitpakken voor de oogst, het risico van dierziekten kan het bedrijf teisteren, een bedrijf kan failliet gaan of zorgen hebben over een goede opvolging. De boeren en vissers die ik vaak spreek weten er alles van.

Maar ook voor mensen die niet op de boerderij of in de visserij werkzaam zijn is biddag relevant. Biddag is een dag van bezinning om ons afhankelijk te weten van Gods leiding over ons leven en Hem te vragen om een zegen over het werk van onze handen. In mijn werk als minister weet ik me ook gedragen door de kracht die ik ontvang om dit mooie en zware werk te doen. Ik zou het niet zonder die kracht kunnen doen."

- Carola Schouten

bron: protestantsekerk.nl

Wat ben ik blij met deze minister!
Wat een Zegen dat ons land nog mensen in de regering heeft die openlijk hun geloof belijden.
Nemen jullie ook deze dag als bezinning?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor DeDwaler » 24 feb 2018 11:55

.
Chaya schreef:Wat ben ik blij met deze minister!
Wat een Zegen dat ons land nog mensen in de regering heeft die openlijk hun geloof belijden.
Nemen jullie ook deze dag als bezinning?


Lijkt me inderdaad een hele goede minister. We mogen in Nederland dankbaar zijn voor alle fijne mensen die God over ons gesteld heeft, zoals de regering en ons koningshuis. Dat mag ook weleens benadrukt worden.

.
.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor hans0166 » 24 feb 2018 12:11

Chaya schreef:dat ons land nog mensen in de regering heeft die openlijk hun geloof belijden.


het openlijk geloof belijden zal blijken uit de daden van deze regering, en die zal zoals altijd bedroevend zijn.
De eerste woorden van je zin heb ik dus met opzet weggelaten, zodat het nu een bede is.

Biddag is zeker relevant, in deze tijd misschien wel meer dan ooit.

Alleen jammer dat er ook in deze dag ook al geen eenheid kan zijn, hier wordt het namelijk sinds 1956 op een andere dag gedaan, idem met dankdag.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Johan100 » 24 feb 2018 12:48

Inderdaad niet alleen woorden, maar ook daden.

Wel een mooi geluid wat ze laat horen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2018 23:14

Mooi om te horen, ook al heb ik zelf niet zoveel met biddag en dankdag, de laatste jaren sowieso steeds minder. Maar ik ben wel dankbaar voor wat we mogen vragen en ieder jaar weer krijgen en voor de Cau in de regering
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Chaya » 26 feb 2018 16:39

hans0166 schreef:Alleen jammer dat er ook in deze dag ook al geen eenheid kan zijn, hier wordt het namelijk sinds 1956 op een andere dag gedaan, idem met dankdag.

Dan woon je w.s. in het schone en zonnige Zeeland. :wink:
Op Urk hebben ze ook afwijkende dagen, dit komt uit een oeroude traditie voort en het werk in de visserij.
Chaya schreef:Nemen jullie ook deze dag als bezinning?

Niet alle kerken hebben meer een dienst, sommigen nog op de woensdagavond, maar veel kerken hebben het laten vervloeien in de zondagdienst, voorzover er nog aandacht aan wordt besteed.

Dat vind ik erg jammer, want er gaat wel iets van uit voor de wereld, heb ik gemerkt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2018 22:17

Typisch protestants zo'n voorstel, maar wat heb je er nou aan?

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Geytenbeekje » 26 feb 2018 22:54

Typisch protestants zo'n voorstel, maar wat heb je er nou aan?


Het is een extra dag om je behoeften bij God neer te leggen.
Wat je er aan hebt kan per persoon anders liggen, het is niet verplicht om het te vieren.
Ik heb ook niets met ramadan maar ik gun het wel de mensen om het te vieren

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2018 23:47

Geytenbeekje schreef:Het is een extra dag om je behoeften bij God neer te leggen.
Wat je er aan hebt kan per persoon anders liggen, het is niet verplicht om het te vieren.
Ik heb ook niets met ramadan maar ik gun het wel de mensen om het te vieren

Bidden doe je niet voor God maar voor jezelf! [-X

Dat geldt ook voor het vieren van de ramadan ja, dat doen moslims ook voor zichzelf en ja natuurlijk gun ik het een ieder om iets voor zichzelf te doen maar om dat te beperken tot een dag per jaar lijkt me wat weinig.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Johan100 » 27 feb 2018 06:55

mohamed schreef:Bidden doe je niet voor God maar voor jezelf! [-X

Dat geldt ook voor het vieren van de ramadan ja, dat doen moslims ook voor zichzelf en ja natuurlijk gun ik het een ieder om iets voor zichzelf te doen maar om dat te beperken tot een dag per jaar lijkt me wat weinig.

Ook de rest van het jaar mag je bidden voor het gewas hoor!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2018 10:14

Johan100 schreef:Ook de rest van het jaar mag je bidden voor het gewas hoor!

Ik ben niet egocentrisch genoeg om het hele jaar op de hoek van de straat te gaan staan bidden, van kijk mij eens vroom zijn.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Johan100 » 27 feb 2018 10:17

mohamed schreef:Ik ben niet egocentrisch genoeg om het hele jaar op de hoek van de straat te gaan staan bidden, van kijk mij eens vroom zijn.

Mag ook in de binnenkamer ;)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Geytenbeekje » 27 feb 2018 10:27

Bidden doe je niet voor God maar voor jezelf!


Dat heb ik ook niet gezegd, waar haal je dat vandaan ?
Ik heb alleen gezegd Dat je je behoefte bij God kwijt kan.

Maar waarom zal er dan pinksterdag zijn?
Jezus is ook niet in de winter geboren waarom vieren we het dan wel in de winter ?

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Katlheen » 27 feb 2018 10:27

Nemen jullie ook deze dag als bezinning?


Niet echt, aangezien deze dag in de 40 dagen tijd ligt en dat voor mij sowieso een tijd van bezinning en vasten is.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2018 11:33

Johan100 schreef:Mag ook in de binnenkamer ;)

Ja ik meen te weten dat dat de beste kamer is om in te bidden maar als God je al hoort voordat je iets vraagt, bidden we dan niet van nature onophoudelijk?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron