BIDDAG 2018

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2018 11:36

Geytenbeekje schreef:Dat heb ik ook niet gezegd, waar haal je dat vandaan ?
Ik heb alleen gezegd Dat je je behoefte bij God kwijt kan.

Maar waarom zal er dan pinksterdag zijn?
Jezus is ook niet in de winter geboren waarom vieren we het dan wel in de winter ?

Ik vier niet de dag dat Jezus geboren is, maar de dag dat hij is opgestaan. En je behoeften kan je alle dagen kwijt bij Christus. De dagen apart zetten is iets van mensen en ik houd me liever bezig met wat van God is.

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2018 11:38

Katlheen schreef:Niet echt, aangezien deze dag in de 40 dagen tijd ligt en dat voor mij sowieso een tijd van bezinning en vasten is.

Wat een vreemde reactie, er zitten 365 dagen in een jaar.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Johan100 » 27 feb 2018 11:49

mohamed schreef:Ja ik meen te weten dat dat de beste kamer is om in te bidden maar als God je al hoort voordat je iets vraagt, bidden we dan niet van nature onophoudelijk?

God weet wat we nodig hebben, maar wil er wel om gebeden zijn.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor hans0166 » 27 feb 2018 12:28

mohamed schreef:Typisch protestants zo'n voorstel, maar wat heb je er nou aan?



nee hoor, helemaal niet typisch protestant, de RKK kent deze ook, zij het dan een viertal

https://nl.wikipedia.org/wiki/Quatertemperdagen

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Chaya » 27 feb 2018 13:42

mohamed schreef:Ik ben niet egocentrisch genoeg om het hele jaar op de hoek van de straat te gaan staan bidden, van kijk mij eens vroom zijn.

Wat een misselijk negatieve reactie weer zeg.
mohamed schreef:De dagen apart zetten is iets van mensen en ik houd me liever bezig met wat van God is.

Probeer dan eens om te beginnen om wat vriendelijker te zijn.

Blijkbaar onderschatten sommigen hier wat er van een biddag uitgaat naar de wereld!
Het is zo vaak de start van een goed gesprek met een onkerkelijke, omdat ze een kerkklok horen luiden midden in de week, of ze zagen dat er een kerkdienst was.
Wat een Zegen dat we in een land mogen wonen waar elke dag een kerkdienst mag zijn. I.t.t. zoveel andere landen waar het nooit mag!
Waarin zelfs internet en radiostudio's worden gecontroleerd, alles om te voorkomen dat er een christelijke uitzending kan zijn.
En hier wordt het overbodig geacht.
Is de Heere het niet waard om GEZAMENLIJK te loven en te bidden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2018 15:04

Johan100 schreef:God weet wat we nodig hebben, maar wil er wel om gebeden zijn.

O ja? Waar lees ik zulks?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor MoesTuin » 27 feb 2018 15:11

Biddag is meer iets van vroeger
Voor gewas en arbeid.
Net als dankdag.
Elke dag kan biddag en dankdag tegelijk zijn.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2018 21:38

Je bedoelt neem ik aan dat de mens wat minder dicht bij de voedselproductie staat en iets minder afhankelijk is van wat er op de plaatselijke akker groeit.

Ik herken dat wel (misschien is dat in steden ook wel wat meer dan in dorpen) maar goed, het geldt natuurlijk niet alleen gewas, maar ook arbeid en dan kan je het wel hel breed trekken en ook op jezelf toepassen denk ik.

En ja, elke dag is als het goed is bid- en dankdag. Net als dat je elke dag toch wel stilstaat bij het feit dat Jezus mens werd, voor je stierf en de dood overwon. Daarmee zijn specifieke dagen nog niet overbodig, ook al zijn ze ook niet noodzakelijk.


Mohamed, Psalm 81. Mattheus 6, 17, 21, Johannes 4, 14,15,16, 1 Joh 3, 5 etc
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2018 21:58

Marnix schreef:Mohamed, Psalm 81. Mattheus 6, 17, 21, Johannes 4, 14,15,16, 1 Joh 3, 5 etc

In geen van die teksten staat dat God gebeden wil worden, dus bedankt voor het bevestigen van mijn punt bro! Wij weten dat men bidt voor zichzelf en niet voor Christus. Want wie bidt die vraagt maar wie tevreden is hoeft niet te bidden want hij heeft alles al. God danken mogen we vaker doen, want dit leven dat we hebben gekregen is een gave.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2018 23:28

Als jij in die teksten niet leest dat we worden opgeroepen om te vragen wat we nodig hebben moet je iets beter lezen....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Niagara » 28 feb 2018 08:56

mohamed schreef:In geen van die teksten staat dat God gebeden wil worden, dus bedankt voor het bevestigen van mijn punt bro! Wij weten dat men bidt voor zichzelf en niet voor Christus. Want wie bidt die vraagt maar wie tevreden is hoeft niet te bidden want hij heeft alles al. God danken mogen we vaker doen, want dit leven dat we hebben gekregen is een gave.


Kijk bijvoorbeeld eens naar de Kanaänisitsche vrouw in Mattheus 15:22. Zij roept Jezus aan, dat is een stap in vertrouwen. Bidden is eigenlijk niet veel meer dan dat: Jezus dingen vragen in het vertrouwen dat Hij degene is die je kan helpen. De reactie van Jezus als zij aanhoudt, zelfs als hij eerst zwijgt en haar negeert: ‘U hebt een groot geloof, wat u verlangt zal gebeuren’. Zo zal soms ook tegen ons gezwegen worden, soms om ons geloof te testen, soms omdat je moet leren dat niet wat jij wil maar Gods wil geschiede, soms omdat het antwoord gewoon nee is, waarvoor jij bad niet het beste is of past bij het plan dat God heeft.

Mijns inziens staat de bijbel juist vol met de boodschap: wat er ook is, ga naar Jezus toe. Soms zal God andere dingen van je vragen dan alleen gebed, maar gebed is zeker niet overbodig, nee, juist heel belangrijk. Het is je contact met God, en Hij wil toch een relatie met je? Ja, een mens kan tevreden zijn maar is nog steeds afhankelijk van alles wat God geeft. Erom bidden getuigt ervan dat je je afhankelijk weet van Hem en getuigt ervan dat je niet alles voor vanzelfsprekend vindt. In alles zijn wij afhankelijk van Gods zegen.
Als vader neem je bijvoorbeeld je kind regelmatig op schoot, dat hoeft het kind niet te initieren. Toch vind je het leuk als het kind z’n armpjes naar je uit strekt en vraagt: mag ik bij jou?
God zegt niet voor niets bij de vraag van de dicipelen over bidden in Lucas 11:5 het voorbeeld van de vriend die zeer ongelegen gewekt wordt midden in de nacht om wat eten, dat de vriend alleen al geeft wat hem gevraagd wordt om dat zijn vriend onbeschaamd aan blijft dringen.
Net als een kind die tot in den treure ‘mama, mama, mama’ om je heen kan blijven zeggen, net zolang tot het de aandacht heeft (wat soms echt wel even duurt). Zo mogen wij ook naar God blijven bidden.

Hij leert ons bidden: geef ons heden ons dagelijks brood. Niet dat wij er bezorgd of krampachtig over moeten doen, maar in vertrouwen erom bidden, en dan weet je dat het goed komt want Zijn wil gebeurt en Zijn wil is het beste. Zo lijkt het me in het verlengde daarvan liggen om met biddag te bidden: zegen dit jaar de jaarlijkse oogst. In het vertrouwen dat God dat in de hand heeft. Hij geeft de boeren zeker middelen om slagen van een oogst te bevorderen en ze moeten niet op hun handen gaan zitten, maar God heeft nog steeds in de hand of er een ziekte of plaag komt of een droogte of te veel regen.
Waarom niet in je stille achterkamer? Dat mag natuurlijk ook, maar volgens mij gaat de tekst betreffende het niet bidden op straat over het schatten verzamelen op aarde/bewondering van mensen oogsten om je eigen eer. Biddag gaat daar niet om, maar om het creëeren en behouden van gezamelijk bewustzijn van onze afhankelijkheid van God, niet om dat alle mensen dan bewondering hebben voor onze persoontjes die zo goed zijn om daaraan te denken. Laat de glorie voor God zijn, die ons tot bidden en een biddag beweegt, die onze gebeden hoort en in alles voorziet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Optimatus » 28 feb 2018 10:11

Katlheen schreef:Niet echt, aangezien deze dag in de 40 dagen tijd ligt en dat voor mij sowieso een tijd van bezinning en vasten is.


Dito.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 28 feb 2018 19:02

Niagara schreef:Kijk bijvoorbeeld eens naar de Kanaänisitsche vrouw in Mattheus 15:22. Zij roept Jezus aan, dat is een stap in vertrouwen. Bidden is eigenlijk niet veel meer dan dat: Jezus dingen vragen in het vertrouwen dat Hij degene is die je kan helpen. De reactie van Jezus als zij aanhoudt, zelfs als hij eerst zwijgt en haar negeert: ‘U hebt een groot geloof, wat u verlangt zal gebeuren’. Zo zal soms ook tegen ons gezwegen worden, soms om ons geloof te testen, soms omdat je moet leren dat niet wat jij wil maar Gods wil geschiede, soms omdat het antwoord gewoon nee is, waarvoor jij bad niet het beste is of past bij het plan dat God heeft.

Mijns inziens staat de bijbel juist vol met de boodschap: wat er ook is, ga naar Jezus toe. Soms zal God andere dingen van je vragen dan alleen gebed, maar gebed is zeker niet overbodig, nee, juist heel belangrijk. Het is je contact met God, en Hij wil toch een relatie met je? Ja, een mens kan tevreden zijn maar is nog steeds afhankelijk van alles wat God geeft. Erom bidden getuigt ervan dat je je afhankelijk weet van Hem en getuigt ervan dat je niet alles voor vanzelfsprekend vindt. In alles zijn wij afhankelijk van Gods zegen.
Als vader neem je bijvoorbeeld je kind regelmatig op schoot, dat hoeft het kind niet te initieren. Toch vind je het leuk als het kind z’n armpjes naar je uit strekt en vraagt: mag ik bij jou?
God zegt niet voor niets bij de vraag van de dicipelen over bidden in Lucas 11:5 het voorbeeld van de vriend die zeer ongelegen gewekt wordt midden in de nacht om wat eten, dat de vriend alleen al geeft wat hem gevraagd wordt om dat zijn vriend onbeschaamd aan blijft dringen.
Net als een kind die tot in den treure ‘mama, mama, mama’ om je heen kan blijven zeggen, net zolang tot het de aandacht heeft (wat soms echt wel even duurt). Zo mogen wij ook naar God blijven bidden.

Hij leert ons bidden: geef ons heden ons dagelijks brood. Niet dat wij er bezorgd of krampachtig over moeten doen, maar in vertrouwen erom bidden, en dan weet je dat het goed komt want Zijn wil gebeurt en Zijn wil is het beste. Zo lijkt het me in het verlengde daarvan liggen om met biddag te bidden: zegen dit jaar de jaarlijkse oogst. In het vertrouwen dat God dat in de hand heeft. Hij geeft de boeren zeker middelen om slagen van een oogst te bevorderen en ze moeten niet op hun handen gaan zitten, maar God heeft nog steeds in de hand of er een ziekte of plaag komt of een droogte of te veel regen.
Waarom niet in je stille achterkamer? Dat mag natuurlijk ook, maar volgens mij gaat de tekst betreffende het niet bidden op straat over het schatten verzamelen op aarde/bewondering van mensen oogsten om je eigen eer. Biddag gaat daar niet om, maar om het creëeren en behouden van gezamelijk bewustzijn van onze afhankelijkheid van God, niet om dat alle mensen dan bewondering hebben voor onze persoontjes die zo goed zijn om daaraan te denken. Laat de glorie voor God zijn, die ons tot bidden en een biddag beweegt, die onze gebeden hoort en in alles voorziet.

De hogepriester bidt en hij kan dat veel beter dan ik en dat is mij voldoende.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2018 22:26

Vreemd dat die Hogepriesters ons ook leerde bidden. Bid dan zo. En dan volgt het Onze Vader. Aanbidding, lofprijzing, absoluut het belangrijkste van het gebed. Maar we mogen ook vragen om dagelijks brood, vergeving, dat we niet in verzoeking mogen komen. Ondanks dat God al weet wat we nodig hebben leert Jezus ons om toch te vragen wat we nodig hebben. Net als kinderen gewoon aan hun vaders mogen vragen wat ze willen. Niet dat we zullen verhongeren als we dat niet doen..... Maar Hij moedigt ons aan om dat te doen. Vraag en je zal gegeven worden. Zoek en je zal vinden. Klop en er zal worden opengedaan. Want een ieder die vraagt ontvangt, wie zoekt zal vinden, wie klopt zal worden opengedaan. Als aarde vaders hun kinderen geven waar ze om vragen, hoeveel zal God dan de Geest geven aan wie Hem daarom vragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Johan100 » 01 mar 2018 11:22

mohamed schreef:De hogepriester bidt en hij kan dat veel beter dan ik en dat is mij voldoende.

De psalmen staan vol met gebeden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron