BIDDAG 2018

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Chaya » 06 mar 2018 15:34

Marnix schreef:Maar er zijn genoeg kerken / landen waar men die gewoonte niet heeft en men als het goed is wel met regelmaat bidt voor deze zaken.

O nee? Thanksgiving day bijvoorbeeld! Ver. Staten en in Canada.
En genoeg landen kennen christenvervolging, waar het niet eens mag dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2018 16:34

Klopt, er zijn ook kerken en landen waar men deze gewoonte wel heeft (in Amerika / Canada inderdaad alleen een dankdag) maar dat wil niet zeggen dat er genoeg landen en kerken zijn waar men hier geen specifieke dag voor heeft. En dat is wat ik zei.

Als ik zeg: Er zijn een hoop mensen in Nederland die geen spijkerbroek dragen en jij reageert dan met: Oh nee? "Jan en Piet dragen ook een spijkerbroek!" is daarmee de bewering nog niet weerlegd ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor MoesTuin » 06 mar 2018 17:16

18 Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u. 19 Blust den Geest niet uit.

Bidden en Danken bij elkaar
Elke dag!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor elbert » 06 mar 2018 19:23

Marnix schreef:Oke. Vraag is alleen of je daar vaste dagen voor moet hebben en of mensen daar niet regelmatig al voor bidden. Ik doe dat misschien niet dagelijks hoewel ik wel dagelijks bidt / dank voor mijn eten en voor gezondheid.... en dat ook wel voor andere doe. Dus is de vraag weer: Heb je er specifieke dagen voor nodig?
De reden om er een specifieke dag voor te hebben, is dat we nu eens niet individueel of in kleine groepjes bidden, maar collectief als christelijke kerken. In de tijd van de 17e/18e eeuw dus vrijwel het hele land. Het heeft meerwaarde om als kerken of als land tot God te bidden, al was het alleen maar omdat we dan samen onze gebeden tot God richten.
Net zoals veel christenen het fijn vinden om met zoveel mensen naar Opwekking te gaan (ik noem maar een voorbeeld), zo zouden christenen er toch ook niets op tegen kunnen hebben als we met zijn allen samen bidden, temeer als in die gebeden zaken aan de orde komen die ons allen aangaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Origenes » 06 mar 2018 19:27

Geijtenbeekje schreef:Het is een extra dag om je behoeften bij God neer te leggen.
Wat je er aan hebt kan per persoon anders liggen, het is niet verplicht om het te vieren.

Het wordt gevierd als een collectief moment. Maar sinds ik een aantal jaren geleden een dominee aanhoorde die tijdens zijn preek op dankdag het bestaan van voedselbanken over de hekel haalde (en dat deed hij twee keer in die preek) kan ik het bestaan van bid- en dankdagen voor gewas en arbeid niet meer serieus nemen. Het zal er ook aan gelegen hebben dat een protest achteraf ook niet mocht baten: "de gastpredikant in kwestie was misschien niet helemaal verstandig geweest met die opmerking maar zo erg was het nu ook weer niet", aldus een ouderling-kerkrentmeester die het maar overdreven vond dat ik er een probleem over maakte. Maar ja, de betreffende ouderling is manager bij een multinational, dus hij zal altijd wel erg dankbaar zijn tijdens dank- en biddagen...

Ook het automatisme waarmee in protestantse kerkdiensten altijd maar weer gezegd wordt dat "we het allemaal heel goed hebben" laat zien dat er weinig of geen oog is voor de uitzonderingen die er toch ook zijn.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2018 21:15

elbert schreef:Maar niemand doet dat het hele jaar door. Daarom is er een aparte dag voor.
Dat zie ik anders. Aangezien bidden het voornaamste stuk van de dankbaarheid is, is bidden er allereerst om God mee te eren. Bidden is het hebben van contact met God in onze relatie met Hem. Als bidden er alleen voor onszelf zou zijn, dan zou het gebed niet meer dan een verlanglijstje zijn dat we bij God inleveren en wat Hij dan maar moet oplossen voor ons. Daarmee doen we zowel Hem als onszelf tekort. Er is meer aan het gebed dan het inleveren van verlanglijstjes.
Daarom beginnen we ons gebed door Hem aan te spreken als "Onze Vader". Dat veronderstelt een relatie met inhoud.

De apostel zegt: "Bid zonder ophouden" (1 Thess. 5:17) en ook "Dank God in alles, want dat is Zijn wil over u" (1 Thess. 5:18).
Maar waarom dan een dag apart om te bidden of te danken?
Omdat de meeste mensen wel ophouden met bidden en wel ophouden met danken. Of op zijn minst daartoe geneigd zijn.
Daarom.
En degenen die dat ontkennen, zijn daarnaast nog jokkebrokken ook.

Bidden betekent vragen en God vragen doe je voor jezelf, want de Alwetende weet alles en hoeft niets te vragen dus wie is hier de jokkebrok? ;)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor elbert » 07 mar 2018 08:22

mohamed schreef:Bidden betekent vragen en God vragen doe je voor jezelf,
Nee, vragen doe je niet alleen voor jezelf.
Want als we bidden, bidden we voor God ("Uw Naam worde geheiligd, Uw wil geschiede, Uw Koninkrijk kome" enz.), voor anderen en ook voor onszelf. Bidden is ook aanbidden, dus God loven en prijzen. Enz. enz.
mohamed schreef:want de Alwetende weet alles en hoeft niets te vragen dus wie is hier de jokkebrok? ;)
Te kort door de bocht. De Alwetende weet alles, maar wil wel dat we met Hem in contact staan. Een relatie zonder contact is geen relatie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Johan100 » 07 mar 2018 08:47

elbert schreef:Maar niemand doet dat het hele jaar door. Daarom is er een aparte dag voor.

'Geef ons heden ons dagelijks brood' bidden is toch ook bidden voor het gewas.
Als gij bidt, bidt dan alzo, zei Jezus en leerde ons vervolgens het 'Onze Vader'.
Valt me op dat dit 'Onze Vader' eigenlijk zo weinig gebeden wordt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2018 09:40

elbert schreef:De reden om er een specifieke dag voor te hebben, is dat we nu eens niet individueel of in kleine groepjes bidden, maar collectief als christelijke kerken. In de tijd van de 17e/18e eeuw dus vrijwel het hele land. Het heeft meerwaarde om als kerken of als land tot God te bidden, al was het alleen maar omdat we dan samen onze gebeden tot God richten.
Net zoals veel christenen het fijn vinden om met zoveel mensen naar Opwekking te gaan (ik noem maar een voorbeeld), zo zouden christenen er toch ook niets op tegen kunnen hebben als we met zijn allen samen bidden, temeer als in die gebeden zaken aan de orde komen die ons allen aangaan.


Ja, daar kan ik me wel goed in vinden. Ik denk ook dat het goed zou zijn als we als kerken, christenen, gemeenteleden meer samen bidden. Dat doen we niet zo vaak. Ook met biddag bidt iedereen wel in het hart mee misschien, maar het gebed komt meestal van de predikant. Misschien volgend jaar eens met biddag met de gemeente in groepen kringgebed gaan doen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor rotterdam » 07 mar 2018 14:07

Johan100 schreef:Als gij bidt, bidt dan alzo, zei Jezus en leerde ons vervolgens het 'Onze Vader'.
Valt me op dat dit 'Onze Vader' eigenlijk zo weinig gebeden wordt.


In de meeste kerken wordt "het Onze Vader" in elke kerkdienst gebeden. (en zo hoort het ook).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2018 14:10

Pff niet mee eens. :wink:

Wel goed dat het regelmatig gebeurt maar iedere kerkdienst? Hoeft ook weer niet. Overigens is het bij ons de gewoonte dat het Onze Vader als het wordt gebeden door iedereen wordt uitgesproken en niet alleen door de predikant.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 07 mar 2018 16:12

elbert schreef:Nee, vragen doe je niet alleen voor jezelf.
Want als we bidden, bidden we voor God ("Uw Naam worde geheiligd, Uw wil geschiede, Uw Koninkrijk kome" enz.), voor anderen en ook voor onszelf. Bidden is ook aanbidden, dus God loven en prijzen. Enz. enz.

Naar mijn geloof is het koninkrijk gekomen en Gods wil geschiedt en daarvoor dank ik hem. Bidden doe je altijd voor jezelf, want God heeft onze raad niet nodig.
elbert schreef:Te kort door de bocht. De Alwetende weet alles, maar wil wel dat we met Hem in contact staan. Een relatie zonder contact is geen relatie.

Nu impliceer je dat er alleen contact is als er gebeden wordt, maar zo bezie ik dat niet. Christus bidt immers onophoudelijk en God kent al mijn gedachten. Alles wat ik denk is een gebed want God heeft zijn oor gespitst staat ergens in de Bijbel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2018 17:20

En waarom dan overal de oproepen om te bidden voor anderen als God dat niet nodig heeft? Dat Hij het niet nodig heeft sluit helemaal niet uit dat je niet voor anderen kan bidden maar alleen voor jezelf. Nogmaals: Aanbidden (het heet niet voor niets zo) is God grootmaken in je gebed. Dat is een vorm van bidden die niet voor jezelf is. Bidden voor anderen doe je ook niet voor jezelf maar uit naastenliefde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten