BIDDAG 2018

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Niagara » 01 mar 2018 14:37

mohamed schreef:De hogepriester bidt en hij kan dat veel beter dan ik en dat is mij voldoende.

God is niet afhankelijk van onze gebeden om het te kunnen verhoren. Maar wij hebben ook priesterschap hier op aarde (1 Petrus 2 :5-9). Voorbede doen is zeer bijbels. Wij worden opgeroepen om Jezus' voorbeeld te volgen en op Hem te lijken, ook in het voorbede doen. Een goede oogst is niet alleen voor jezelf, maar voor iedereen belangrijk. Dus het is niet alleen je eigen afhankelijk van God belijden als je Hem ergens om vraagt, maar ook de levens van de mensen om je heen in Zijn handen leggen, degene van wie je weet dat Hij alles in de hand heeft.
Afbeelding

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2018 14:45

Marnix schreef:Vreemd dat die Hogepriesters ons ook leerde bidden. Bid dan zo. En dan volgt het Onze Vader. Aanbidding, lofprijzing, absoluut het belangrijkste van het gebed. Maar we mogen ook vragen om dagelijks brood, vergeving, dat we niet in verzoeking mogen komen. Ondanks dat God al weet wat we nodig hebben leert Jezus ons om toch te vragen wat we nodig hebben. Net als kinderen gewoon aan hun vaders mogen vragen wat ze willen. Niet dat we zullen verhongeren als we dat niet doen..... Maar Hij moedigt ons aan om dat te doen. Vraag en je zal gegeven worden. Zoek en je zal vinden. Klop en er zal worden opengedaan. Want een ieder die vraagt ontvangt, wie zoekt zal vinden, wie klopt zal worden opengedaan. Als aarde vaders hun kinderen geven waar ze om vragen, hoeveel zal God dan de Geest geven aan wie Hem daarom vragen.

Hoe bedoel je 'ons' ben jij dan een jood van rond de jaartelling? Later leerde Christus zijn directe discipelen te bidden in ZIJN naam en ik heb hier al zo vaak moeten horen dat Christus toch absoluut niet de Vader is! Dus, wat wil je nou? :mrgreen:

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2018 14:48

Niagara schreef:God is niet afhankelijk van onze gebeden om het te kunnen verhoren. Maar wij hebben ook priesterschap hier op aarde (1 Petrus 2 :5-9). Voorbede doen is zeer bijbels. Wij worden opgeroepen om Jezus' voorbeeld te volgen en op Hem te lijken, ook in het voorbede doen. Een goede oogst is niet alleen voor jezelf, maar voor iedereen belangrijk. Dus het is niet alleen je eigen afhankelijk van God belijden als je Hem ergens om vraagt, maar ook de levens van de mensen om je heen in Zijn handen leggen, degene van wie je weet dat Hij alles in de hand heeft.

Christus is ons ten voorbeeld maar Eén is de Christus en ik vertrouw op zijn gebed. Zelf heb ik daar niets aan toe te voegen, ik heb al een auto en een huis!

Laten we Christus liever danken dan bidden, maar als anderen liever bidden dan danken is het mij goed!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2018 16:01

mohamed schreef:Hoe bedoel je 'ons' ben jij dan een jood van rond de jaartelling? Later leerde Christus zijn directe discipelen te bidden in ZIJN naam en ik heb hier al zo vaak moeten horen dat Christus toch absoluut niet de Vader is! Dus, wat wil je nou? :mrgreen:


Jezus leert het zijn volgelingen bidden. Tot de Vader. Daar ging het hier om. Dat we God mogen vragen wat we nodig hebben. Dat is volkomen Bijbels.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2018 17:56

Marnix schreef:Jezus leert het zijn volgelingen bidden. Tot de Vader. Daar ging het hier om. Dat we God mogen vragen wat we nodig hebben. Dat is volkomen Bijbels.

Wees niet zo hebberig en dank liever dan te vragen! Want kindertjes die vragen worden overgeslagen! [-X

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2018 18:19

mohamed schreef:Wees niet zo hebberig en dank liever dan te vragen! Want kindertjes die vragen worden overgeslagen! [-X


Dat is je eigen wijsheid / eigenwijsheid. De Bijbel leert het tegenovergestelde. En dan ben ik toch geneigd de Bijbel serieuzer te nemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Yoshi » 01 mar 2018 18:51

Ik wens de minister veel wijsheid toe. Erg fijn dat er nu tenminste weer een minister voor landbouw is. Onze boeren verdienen een capabele minister die opkomt voor hun belangen.

mohamed

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2018 20:48

mohamed schreef:Wees niet zo hebberig en dank liever dan te vragen! Want kindertjes die vragen worden overgeslagen! [-X

Marnix schreef:Dat is je eigen wijsheid / eigenwijsheid. De Bijbel leert het tegenovergestelde. En dan ben ik toch geneigd de Bijbel serieuzer te nemen.

Het doet me deugd dat je de Bijbel graag serieus neemt, want we lezen:

'maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.' (Rom. 8:26)

'En Die de harten doorzoekt, weet welke de mening des Geestes is, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt....Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt.' (Rom 8,27 + 34)

Let wel: ik zeg niet dat je niet mag bidden, ik zeg alleen dat het geen gebod is!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2018 13:31

Het is geen tegenstelling dat de Geest en de Zoon voor ons bidden en dat we dat zelf ook mogen doen en ook geen reden om dat dus zelf niet te doen. Daarom leert de Bijbel dat de Geest voor ons bidt, de Zoon voor ons bidt en roept de Zoon zelf ons ook op om te bidden en daarbij ook om te vragen, hoewel dat niet het belangrijkste van het gebed is (als het goed is)

Bidden is communiceren met Hem en hoewel communiceren misschien niet geen gebod is kan een goede relatie niet zonder praten met elkasr. Zo is het met de relatie met God ook. En een deel van met elkaar praten is ook dat je soms vraagt om hulp of andere dingen zoals een kind dat soms ook bij zijn vader doet. Gaan we eren? Natuurlijk weet de vader prima dat dat kind niet zonder eten kan. Maar daarom is er nog niks mis met vragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2018 15:02

Waarom is het goed om biddag te houden?
De biddag voor gewas, arbeid en visserij is een dag waarop we als christelijke gemeente in het bijzonder stilstaan bij onze afhankelijkheid van de Heere. Het leven is niet maakbaar, maar ons dagelijks voedsel, de mogelijkheid om te werken, onze gezondheid en al die andere dingen die we vaak zo gewoon vinden komen uit Gods hand. Zonder de zegen van de Heere kunnen we niet.

Wat zegt de Bijbel hierover?
Een bijzondere Psalm vind ik Psalm 127. Daar laat Salomo zien dat wij druk kunnen bouwen, maar zonder de zegen van de Heere werkt een bouwvakker tevergeefs. We kunnen waakzaam zijn, maar zonder Gods zegen waakt de wachter voor niets. We kunnen van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat zwoegen, het heeft zonder God geen zin. Jezus laat ons in de Bergrede ook iets moois zien. Hij leert daar Zijn leerlingen dat we niet bezorgd hoeven te zijn over onze kleding en ons dagelijks voedsel. We hoeven ons niet door de zorgen van elke dag te laten beheersen. Want uw hemelse Vader weet dat u al deze dingen nodig hebt. Wees daarom niet bezorgd, want uw hemelse Vader zorgt. Dat maakt ons heilig ontspannen en afhankelijk van de Heere. Biddag leert ons om als kinderen afhankelijk te zijn van de Vader. Het komt er dan op aan dat we in Christus zijn en dat we belijden: De God en Vader van Jezus Christus is omwille van Zijn Zoon ook mijn God en mijn Vader. Leven van Zijn Vaderlijke zorg is het heerlijkste dat er is.

Op welke manier kunnen we biddag houden?
Op biddag hebben de meeste gemeente twee kerkdiensten om als gemeente samen te bidden, om samen Gods aangezicht te zoeken en om Hem te ontmoeten. Tegelijk mogen we dan luisteren naar het onderwijs dat de Heere Zelf ons geeft. Daarnaast kunnen we deze dag gebruiken om persoonlijk en als gezin na te denken over onze afhankelijkheid van de Heere.

Welke tips heeft u voor jongeren?
Veel basisscholen en veel reformatorisch voortgezet onderwijs heeft de biddag als een vrije dag in de agenda staan. Als dat niet zo is, moet je proberen of je deze dag vrij kunt houden om samen met de gemeente naar de kerk te gaan. Maak op biddag eens wat extra tijd vrij voor Bijbelstudie en lees bijvoorbeeld Psalm 127 of Mattheüs 6. Denk eens na over Gods leiding in jouw leven. En vergeet Hem niet te danken voor wat Hij je geeft.

hhjo.nl
Interview met Ds. W.J.C. van Blijderveen uit Stolwijk
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2018 10:49

Veel kerken hebben alleen 's avonds een dienst trouwens, een vrije dag en twee diensten zie je volgens mij alleen in de rechterflank van de gereformeerde kerken. De overige gereformeerde kerken hebben 's avonds een dienst, niet-gereformeerde kerken doen volgens mij niet aan biddag / dankdag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor elbert » 06 mar 2018 13:58

Johan100 schreef:Ook de rest van het jaar mag je bidden voor het gewas hoor!
Maar niemand doet dat het hele jaar door. Daarom is er een aparte dag voor.
mohamed schreef:Bidden doe je niet voor God maar voor jezelf!
Dat zie ik anders. Aangezien bidden het voornaamste stuk van de dankbaarheid is, is bidden er allereerst om God mee te eren. Bidden is het hebben van contact met God in onze relatie met Hem. Als bidden er alleen voor onszelf zou zijn, dan zou het gebed niet meer dan een verlanglijstje zijn dat we bij God inleveren en wat Hij dan maar moet oplossen voor ons. Daarmee doen we zowel Hem als onszelf tekort. Er is meer aan het gebed dan het inleveren van verlanglijstjes.
Daarom beginnen we ons gebed door Hem aan te spreken als "Onze Vader". Dat veronderstelt een relatie met inhoud.

De apostel zegt: "Bid zonder ophouden" (1 Thess. 5:17) en ook "Dank God in alles, want dat is Zijn wil over u" (1 Thess. 5:18).
Maar waarom dan een dag apart om te bidden of te danken?
Omdat de meeste mensen wel ophouden met bidden en wel ophouden met danken. Of op zijn minst daartoe geneigd zijn.
Daarom.
En degenen die dat ontkennen, zijn daarnaast nog jokkebrokken ook.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2018 14:19

elbert schreef:Maar niemand doet dat het hele jaar door. Daarom is er een aparte dag voor.


Is dat zo? Maar waarom hebben we dan geen aparte biddag voor allerlei andere zaken? Want daar geldt dan toch het zelfde voor. Biddag voor gezondheid. Biddag voor de vervolgde kerk. Dat soort dingen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor elbert » 06 mar 2018 14:29

Marnix schreef:Is dat zo? Maar waarom hebben we dan geen aparte biddag voor allerlei andere zaken? Want daar geldt dan toch het zelfde voor. Biddag voor gezondheid. Biddag voor de vervolgde kerk. Dat soort dingen?
Die waren er oorspronkelijk wel.

Biddag voor gewas en arbeid is ontstaan vanuit de landelijke bid- en dankdagen die sinds (als ik het goed heb) de 17e eeuw door de Staten-Generaal werden uitgeschreven. Niet alleen voor gewas en arbeid, maar ook de stand van het land (oorlogsdreiging, natuurgeweld enz.) en alle persoonlijke noden. Dus de term "biddag voor gewas en arbeid" is een overblijfsel uit de tijd dat er meerdere bid- en dankdagen waren.
Maar niets staat ons dus in de weg om ook andere biddagen te hebben.

De Dordse Kerkorde uit 1619 stelt dan ook (artikel 66): "In tijden van oorlog, pestilentie, dure tijd, zware vervolging der kerken en andere algemene zwarigheden, zullen de dienaars der kerken de overheid bidden dat door haar autoriteit en bevel openbare vast- en biddagen aangesteld en geheiligd mogen worden."

Tegenwoordig schrijft de overheid geen nationale bid- en dankdagen meer uit, hoewel Kees van der Staaij daar nog niet zo lang geleden een oproep toe deed. Tegenwoordig doen de kerken dat en dan nog (in vergelijking met het verleden) spaarzamelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BIDDAG 2018

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2018 15:19

elbert schreef:Die waren er oorspronkelijk wel.

Biddag voor gewas en arbeid is ontstaan vanuit de landelijke bid- en dankdagen die sinds (als ik het goed heb) de 17e eeuw door de Staten-Generaal werden uitgeschreven. Niet alleen voor gewas en arbeid, maar ook de stand van het land (oorlogsdreiging, natuurgeweld enz.) en alle persoonlijke noden. Dus de term "biddag voor gewas en arbeid" is een overblijfsel uit de tijd dat er meerdere bid- en dankdagen waren.
Maar niets staat ons dus in de weg om ook andere biddagen te hebben.

De Dordse Kerkorde uit 1619 stelt dan ook (artikel 66): "In tijden van oorlog, pestilentie, dure tijd, zware vervolging der kerken en andere algemene zwarigheden, zullen de dienaars der kerken de overheid bidden dat door haar autoriteit en bevel openbare vast- en biddagen aangesteld en geheiligd mogen worden."

Tegenwoordig schrijft de overheid geen nationale bid- en dankdagen meer uit, hoewel Kees van der Staaij daar nog niet zo lang geleden een oproep toe deed. Tegenwoordig doen de kerken dat en dan nog (in vergelijking met het verleden) spaarzamelijk.


Oke. Vraag is alleen of je daar vaste dagen voor moet hebben en of mensen daar niet regelmatig al voor bidden. Ik doe dat misschien niet dagelijks hoewel ik wel dagelijks bidt / dank voor mijn eten en voor gezondheid.... en dat ook wel voor andere doe. Dus is de vraag weer: Heb je er specifieke dagen voor nodig? Als het goed is niet. Wat een speciale biddag / dankdag voor bijvoorbeeld gewas en arbeid niet tot iets verkeerds maakt, integendeel. Maar er zijn genoeg kerken / landen waar men die gewoonte niet heeft en men als het goed is wel met regelmaat bidt voor deze zaken. Dus goed dat het er is, maar ik zie het niet als iets noodzakelijks of iets waar ik niet zonder zou kunnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron