Pas op voor C.S.Lewis?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 28 feb 2018 13:04

naamloos schreef:
En zelfs als Johan en jij gelijk hebben is er nog steeds niets 'zielsmisleidends' aan (uitspraak van Johan) althans, niet m.b.t. de zaligheid.
In de eeuwigheid zullen we vast wel meer dingen ontdekken die we hier verkeerd begrepen hebben, so what?

Ik word hier genoemd. Kun je even concreet aanwijzen wat je bedoelt met 'zelfs als Johan gelijk heeft'? Waarmee gelijk? Ik volg het niet.....

De term zielsmisleidend , wat is daar mis mee? Is alverzoening dat niet dan?
(daar gebruikte is die term voor, die site die MT linkte leert m.i. alverzoening)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor naamloos » 28 feb 2018 13:31

Johan100 schreef:Ik word hier genoemd. Kun je even concreet aanwijzen wat je bedoelt met 'zelfs als Johan gelijk heeft'? Waarmee gelijk? Ik volg het niet.....
Dat de goede werken van een gelovige die hij voor zijn bekering heeft gedaan niet meetellen.
Johan100 schreef:De term zielsmisleidend , wat is daar mis mee? Is alverzoening dat niet dan?
(daar gebruikte is die term voor, die site die MT linkte leert m.i. alverzoening)
1. Je gebruikt die term wel meer, in ieder geval inhoudelijk, voor dingen die weinig of niets met het zielenheil te maken hebben.
2. Alverzoening lijkt mij alleen misleidend als het zonder geloof en bekering verkondigd wordt, en dat gebeurd daar voor zover ik weet niet.
3. Jij gebruikte die term in verband met een link over ufo's, da's wat anders dan alverzoening.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 28 feb 2018 14:25

naamloos schreef: 1. Je gebruikt die term wel meer, in ieder geval inhoudelijk, voor dingen die weinig of niets met het zielenheil te maken hebben.
2. Alverzoening lijkt mij alleen misleidend als het zonder geloof en bekering verkondigd wordt, en dat gebeurd daar voor zover ik weet niet.
3. Jij gebruikte die term in verband met een link over ufo's, da's wat anders dan alverzoening.

1. Wijs eerst maar eens even aan waar.
2. Er is geen alverzoening. Punt.
3. Gaan we nu lopen muggenziften? Ik liet een link zien over ufo's, toen had ik die term 'alverzoening' nog helemaal niet gebruikt. Die gebruikte ik vandaag pas, er staan daar artikelen op die impliceren dat er sprake is van alverzoening.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor naamloos » 28 feb 2018 15:00

Johan100 schreef:1. Wijs eerst maar eens even aan waar.
2. Er is geen alverzoening. Punt.
3. Gaan we nu lopen muggenziften? Ik liet een link zien over ufo's, toen had ik die term 'alverzoening' nog helemaal niet gebruikt. Die gebruikte ik vandaag pas, er staan daar artikelen op die impliceren dat er sprake is van alverzoening.
1. Geen zin om in jouw schrijfsels te zoeken. Bovendien zwaaien de modjes er regelmatig met de bezem doorheen.
2. God heeft in Christus de wereld met zich verzoend. Hij is een verzoening voor de zonden van de hele wereld. Punt.
Dat er mensen zijn die zich niet met God willen verzoenen doet daar niets vanaf. Punt.
3. Precies wat ik bedoel, jij spreekt al over zielsmisleiding als het over ufo's gaat. ](*,) * verwijderd door moderator: spreek met respect naar elkaar *

On topic maar weer? Nog wat te melden over Romeinen 2 en de rijke jongeling?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 28 feb 2018 15:28

naamloos schreef:1. Geen zin om in jouw schrijfsels te zoeken. Bovendien zwaaien de modjes er regelmatig met de bezem doorheen.
2. God heeft in Christus de wereld met zich verzoend. Hij is een verzoening voor de zonden van de hele wereld. Punt.
Dat er mensen zijn die zich niet met God willen verzoenen doet daar niets vanaf. Punt.
3. Precies wat ik bedoel, jij spreekt al over zielsmisleiding als het over ufo's gaat. ](*,) * verwijderd door moderator: spreek met respect naar elkaar *

On topic maar weer? Nog wat te melden over Romeinen 2 en de rijke jongeling?

1. Als je iets claimt, moet je het kunnen aantonen.
2. Er is geen alverzoening. Punt.
3. Neehee. Ik zei dat er zielsmisleidende info op die site staat. Daarnaast liet ik een raar artikel zien over ufo's.

Ontopic! Over Romeinen 2 en de rijke jongeling.....
Ik ga even teruglezen in het topic wat daar over gezegd is.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 28 feb 2018 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 28 feb 2018 15:31

naamloos schreef:Wat vindt je dan van de gelijkenis van de rijke jongeling die zo netjes de geboden hield?
Jezus zei niet dat dat niets voorstelde, maar het was (qua werken) niet genoeg. Er ontbrak hem 1 ding om volmaakt te zijn, en daarmee is meteen duidelijk dat Jezus de rest van zijn gehoorzaamheid niet verachtte laat staan als 'niet goed' bestempelde. Nee, Jezus had hem lief.

En nogmaals: Romeinen 2: God beloont ieder mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. Maar wie handelt uit geldingsdrang, de waarheid niet eerbiedigt en zich laat leiden door ​onrecht, straft hij met zijn toorn en woede. Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de ​Joden​ in de eerste plaats, maar ook de andere volken. Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en ​vrede, de ​Joden​ in de eerste plaats, maar ook de andere volken. God maakt geen onderscheid.

Nog wat te melden over Rom.2 en de rijke jongeling vraag je? Klinkt vrij dwingend. Je kunt ook vragen hoe ik over Romeinen 2 en de rijke jongeling denk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor naamloos » 28 feb 2018 16:10

Johan100 schreef:1. Als je iets claimt, moet je het kunnen aantonen.
2. Er is geen alverzoening. Punt.
3. Neehee. Ik zei dat er zielsmisleidende info op die site staat. Daarnaast liet ik een raar artikel zien over ufo's.
1. De modjes hé! En iets kunnen of willen, daar zit ook nog een verschilletje tussen. Bovendien heb ik al 1 voorbeeld aangetoont.
2. Had je daar niet al een topic over, in iets andere woorden dan?
3. Heel appart, aangezien je net zegt dat je vandaag pas de term ''alverzoening'' gebruikt omdat er, volgens jou, artikelen opstaan die impliceren dat er sprake is van alverzoening.
Destijds gaf je een link die naar ufo's verwees. Als je toen al van de vermeende alverzoening wist had je dat beter kunnen plaatsen.
Nu komt de vermeende alverzoening elders op de site je goed uit, dat past toevallig zo mooi bij die zielsmisleidende ufo's hè! :lol:
Johan100 schreef:Nog wat te melden over Rom.2 en de rijke jongeling vraag je? Klinkt vrij dwingend. Je kunt ook vragen hoe ik over Romeinen 2 en de rijke jongeling denk.
Volgens mij vroeg ik het ook. Maar ik wacht het rustig en geduldig af, oke?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor MoesTuin » 28 feb 2018 19:00

Ik heb lang geleden weleens "brieven uit de hel" gelezen van CS Lewis
In 1 adem geloof ik uitgelezen (terwijl ik helemaal geen boekenlezer was en nog niet ben)
Vond het wel interessant en ook vanuit de invalshoek van waaruit het geschreven werd.

Voor CS Lewis hoef je echt niet op te passen hoor
Ik denk dat je voor veel andere dingen veel beter kan oppassen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 01 mar 2018 11:13

naamloos schreef:1. De modjes hé! En iets kunnen of willen, daar zit ook nog een verschilletje tussen. Bovendien heb ik al 1 voorbeeld aangetoont.
2. Had je daar niet al een topic over, in iets andere woorden dan?
3. Heel appart, aangezien je net zegt dat je vandaag pas de term ''alverzoening'' gebruikt omdat er, volgens jou, artikelen opstaan die impliceren dat er sprake is van alverzoening.
Destijds gaf je een link die naar ufo's verwees. Als je toen al van de vermeende alverzoening wist had je dat beter kunnen plaatsen.
Nu komt de vermeende alverzoening elders op de site je goed uit, dat past toevallig zo mooi bij die zielsmisleidende ufo's hè! :lol:
4.Volgens mij vroeg ik het ook. Maar ik wacht het rustig en geduldig af, oke?

1. En daar ging het nu juist om, meer kan je er niet noemen.
2. Geen idee.
3.1Je begint er zelf over, ik niet. Daar ging ik op in. 2 Dat had ik idd toen kunnen plaatsen. 3.Voor de rest, je vult maar van alles in voor de ander hé. Je gaat van het meest negatieve uit. Ik vind het een beetje ziekelijk. En ik krijg er een beetje hoofdpijn van. Ik volg je nauwelijks. Echt (bijna) niemand weet waar dit over gaat.
4. Geen behoefte aan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 01 mar 2018 11:18

MoesTuin schreef:Ik heb lang geleden weleens "brieven uit de hel" gelezen van CS Lewis
In 1 adem geloof ik uitgelezen (terwijl ik helemaal geen boekenlezer was en nog niet ben)
Vond het wel interessant en ook vanuit de invalshoek van waaruit het geschreven werd.

Die heb ik niet gelezen.

Voor CS Lewis hoef je echt niet op te passen hoor

Het is wel handig als je het verschil weet tussen je rechter- en linkerhand.
Ik vind wel voor de boodschap die doorklinkt in zijn Narnia-reeks. Dat heb ik onderbouwd.
MoesTuin schreef:Ik denk dat je voor veel andere dingen veel beter kan oppassen.

Vertel. Je kunt oversteken voor een auto die 50 rijdt en voor een trein die 100 rijdt. Beide niet aan te bevelen. :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Yoshi » 01 mar 2018 11:21

Ontdaan van het vergif dat Verhoeven heet heb ik het stuk van Lewis nog eens gelezen. Ik vind het een mooie vergelijkenis. Zowel voor de niet-christen die goede werken doet als de christen die slechte daden begaat.

Bij deze wil ik de topicstarter danken voor het onder de aandacht brengen van dit schrijfsel. Ik ga nu zeker het eerste Narnia boek van Lewis lezen. Heb het inmiddels al op de e-reader gezet.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 01 mar 2018 11:26

Voor de één is het zuivere evangelie helaas een reuk des doods en voor de ander gelukkig ten leven.
Maar daarom zal ik niet zwijgen wat de waarheid aangaat.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor naamloos » 01 mar 2018 11:45

Johan100 schreef:Voor de één is het zuivere evangelie helaas een reuk des doods en voor de ander gelukkig ten leven.
Maar daarom zal ik niet zwijgen wat de mijn waarheid aangaat.
Onvoldoende. Dat kan beter Johan!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 01 mar 2018 11:57

Ach natuurlijk, dan komen we weer op het vlak van 'interpreteren'. Mensen zijn zo spitsvondig.
Maar je kunt alles wat ik benoem opzoeken in de Bijbel. Zo niet, graag onderbouwing.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Yoshi » 01 mar 2018 12:06

Johan100 schreef:Ach natuurlijk, dan komen we weer op het vlak van 'interpreteren'. Mensen zijn zo spitsvondig.
Maar je kunt alles wat ik benoem opzoeken in de Bijbel. Zo niet, graag onderbouwing.

Dus jij spreekt als een van de weinigen de bijbelse waarheid die absoluut verheven is boven enige vorm van interpretatie.
En als iemand je er vervolgens op wijst dat er ook andere visies mogelijk zijn, en dat die visies ook uit de bijbel te herleiden zijn dan negeer je dat maar. En schreeuw je erover heen. Het zal wel eenzaam zijn in je christelijke gemeente van 1 of een handje vol.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten