Pas op voor C.S.Lewis?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2018 23:30

Johan100 schreef:En ik heb al twee keer uitgelegd dat Paulus in Rom.14:23c zegt dat alles wat niet uit het geloof is, zonde is.
En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
Elders staat er namelijk dat het onmogelijk is God te behagen zonder geloof.

Ik wil daarmee niet beweren dat het helpen van onderduikers slecht is.
Maar als God Zijn licht laat schijnen over wat Hij werkelijk goed vindt zul je er achter komen dat je zelfs in het helpen van onderduikers nog jezelf op het oog had. Daarmee wil ik niet zeggen dat de daad op zich slecht is.
Door algemene genade, doordat God Zijn hand niet van de schepping afgetrokken heeft gebeuren er nog goede dingen.
Maar we moeten goed kijken wat echt goed voor God is.
Wat God er zelf over zegt. En dat is dat we geestelijk dood of levend zijn en dat het zonder geloof onmogelijk is God te behagen.
Eigenlijk kun je zeggen dat er twee definities van goed zijn.

Het heikele punt zit hem in het feit dat Lewis beweert dat de goede dingen die je zonder geloof deed worden aangenomen door God als je tot geloof komt. Ik vind dat nergens terug in de Bijbel. De boodschap van de Bijbel is dat we dood zijn in de zonde en misdaden zonder geloof en bekering (wedergeboorte) en dat je God niet kan behagen zonder geloof. Door tussenkomst van de Middelaar kunnen we voor God verschijnen.
Hij ziet het offer van Zijn Zoon aan.

We zullen wel beoordeeld worden op onze werken, maar de goede werken worden in de Bijbel wel verbonden aan het geloof.
Voorwaarde is dus wel geloof.

Als we die twee zaken niet onderscheiden houden gaan we dwalen, dus het is goed dat voor ogen te houden.
De Bijbelse boodschap is dat we óf geestelijk dood óf geestelijk levend zijn. En Jezus is een volkomen Zaligmaker.


Ik kan volgens mij net zo goed tegen de lucht praten want je negeert volledig mijn reactie / argumenten. Over de barmhartige samaritaan. Over bevlektheid en schoonwassing. Daarnaast beweert Lewis nergens dat ke goede dingen buiten het geloof om worden aangenomen als goed. Dan heb je allereerst niets van Lewis begrepen (of waarschijnlijker je totaal niet in wat hij leert en schrift verdiept) en verder ook niet goed gelezen. Geloof is juist de grondslag waardoor Emerh wordt gered en vrijgesproken en gereinigd, zelfs zover dat Aslan zijn hele leven als dankoffer aan hem ervaart, ook al wist hij toen nog niet aan wie hij zijn leven echt moest geven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 26 feb 2018 22:00

Marnix schreef:Ik kan volgens mij net zo goed tegen de lucht praten want je negeert volledig mijn reactie / argumenten. Over de barmhartige samaritaan. Over bevlektheid en schoonwassing. Daarnaast beweert Lewis nergens dat ke goede dingen buiten het geloof om worden aangenomen als goed. Dan heb je allereerst niets van Lewis begrepen (of waarschijnlijker je totaal niet in wat hij leert en schrift verdiept) en verder ook niet goed gelezen. Geloof is juist de grondslag waardoor Emerh wordt gered en vrijgesproken en gereinigd, zelfs zover dat Aslan zijn hele leven als dankoffer aan hem ervaart, ook al wist hij toen nog niet aan wie hij zijn leven echt moest geven.

Ik negeer je 'argumenten ' helemaal niet. Ik heb ze netjes Bijbels onderbouwd van tafel geveegd. Dat jij dat niet wilt horen en zien, tja...
Ik heb het idee dat ik net zo goed tegen de muur kan praten.
Ik haal er wel uit dat hij beweert dat de goede dingen die Emreth deed voordat hij Aslan ontmoette worden aangenomen.
Je hebt het zelf ook verdedigd in je vorige berichten. Nu draai je als een blad aan de boom.
God aanvaard ons hele leven niet als dankoffer aan hem als we tot geloof komen. Staat nergens in de Bijbel. We zijn dood of levend.
Zonder geloof kunnen we God niet behagen en als we tot geloof komen ziet God ons vanaf dat moment aan in het offer van de Heere Jezus.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 27 feb 2018 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 26 feb 2018 22:08

Johan100 schreef:
Als je zijn biografie kent en je weet dat hij deze boeken als christen heeft geschreven, waarom zou ik dan nu ineens moeten twijfelen of zijn boodschap die doorklinkt in die boeken niets met het christelijke geloof te maken zou hebben?
De boeken worden juist gelezen door christenen en ik vind de boodschap die doorklinkt misleidend.


DeDwaler schreef:
Oproepen tot waakzaamheid is altijd goed, Johan, maar dat is wat anders dan elke fictief literair werk dat niet per se overeenkomt met de eigen theologie afdoen als vervloekte ketterijen. Een beetje nuchterheid kan ook geen kwaad. Als ik de meetlat van Marc Verhoeven zou moeten hanteren dan kan ik al mijn boeken wel wegkieperen, inclusief allerlei Bijbelvertalingen.


1. Het woord 'vervloekte ketterijen' heb ik niet genoemd.
2. Niet zomaar een eigen theologie. Ik baseer het op de Bijbel.
3. Weest nuchter en waakt. Dat doe ik dan ook juist.
4. Vergeet MV wat mij betreft. Ik had ook het stuk uit het boek kunnen plaatsen zonder die link naar MV, dat verandert niets aan de zaak.
5. Ik weet niet wat voor boeken jij in huis hebt, dus dat kan ik niet beoordelen.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 27 feb 2018 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2018 00:16

Johan100 schreef:Ik negeer je 'argumenten ' helemaal niet. Ik heb ze netjes Bijbels onderbouwd van tafel geveegd. Dat jij dat niet wilt horen en zien, tja...
Ik heb het idee dat ik net zo goed tegen de muur kan praten.
Ik haal er wel uit dat hij beweert dat de goede dingen die Emreth deed voordat hij Aslan ontmoette worden aangenomen.
Je hebt het zelf ook verdedigd in je vorige berichten. Nu draai je als een blad aan de boom.
God aanvaard ons hele leven niet als dankoffer aan hem als we tot geloof komen. Staat nergens in de Bijbel. We zijn dood of levend.
Zonder geloof kunnen we God niet behagen en als we tot geloof komen ziet God ons vanaf dat moment aan in het offer van de Heere Jezus.


Tja en dat staat juist helemaal niet in de Bijbel. Verder draai ik niet, jij beweert opeens dat ik niet in de rechtvaardiging van zondaren zou geloven terwijl ik dat juist wel doet. Emeth wordt gerechtvaardigd omdat hij gelooft. Niet terwijl hij niet gelooft. Dat we kind van God zijn of niet, maar ook ongelovigen kunnen goede dingen doen. Dat wil alleen niet zeggen dat ze gerechtvaardigd zijn. Dat onderscheid zie je blijkbaar niet. Maar het wordt een beetje een welles-nietes-discussie...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 27 feb 2018 06:50

Marnix schreef:Tja en dat staat juist helemaal niet in de Bijbel. Verder draai ik niet, jij beweert opeens dat ik niet in de rechtvaardiging van zondaren zou geloven terwijl ik dat juist wel doet. Emeth wordt gerechtvaardigd omdat hij gelooft. Niet terwijl hij niet gelooft. Dat we kind van God zijn of niet, maar ook ongelovigen kunnen goede dingen doen. Dat wil alleen niet zeggen dat ze gerechtvaardigd zijn. Dat onderscheid zie je blijkbaar niet. Maar het wordt een beetje een welles-nietes-discussie...

Wat staat niet in de Bijbel, Marnix? Dat onderscheid zie ik wel, want ik heb eerder gezegd dat er twee definities van goed zijn. Lees het nog maar eens terug. Buiten het geloof om kunnen we God niet behagen zegt de Bijbel en ik lees nergens in de Bijbel dat 'goede werken' van voor iemands bekering worden aangenomen als offer. En nu zie ik blijkbaar ineens het onderscheid niet. Het wordt inderdaad een welles-nietes-discussie, wat erg jammer is.Laten we er dan maar mee ophouden wat mij betreft. Ik denk dat je mijn boodschap wel begrepen hebt.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 27 feb 2018 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2018 07:50

Er staat volgens mij nergens in de Bijbel dat God ons pas mrt behagen aanziet als we tot geloof komen. Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Jezus stierf voor ons toen wij nog zondaars waren. Zijn offer reinigt ons van onze zonden, die worden weggedaan en dan blijft wat niet zonde is over. En dat is het enige waar wij op vastlopen omdat je niet gelooft dat ongelovigen ook goede dingen kunnen doen. Nogmaals, een ongelovige waagt zijn leven voor een onderduiker die hij verborgen houdt. Iemand zegt zijn goede baan op en gaat in een derde wereldland zieke kinderen helpen. Is dat volgens jou goed of kwaad? Naar Gods beeld of naar dat van de duivel?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 27 feb 2018 11:38

Dat heb ik al uitgelegd hoe ik dat zie, Marnix.


Chaya schreef:
Maar PAS OP voor, vind ik te sterk aangezet.

Ik had misschien beter zelf een vraagteken d'r achter kunnen zetten. Het is tenslotte een discussieforum. Zeggen ze.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mohamed

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2018 11:41

Johan100 schreef:Het is tenslotte een discussieforum. Zeggen ze.

Dat behoeft geen discussie! :mrgreen:

Jeremiah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:54

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Jeremiah » 27 feb 2018 12:08

Marnix schreef:Iemand zegt zijn goede baan op en gaat in een derde wereldland zieke kinderen helpen. Is dat volgens jou goed of kwaad? Naar Gods beeld of naar dat van de duivel?


Als diegene bekeerd is en dus het zaligmakende geloof bezit, is dat goed. Anders kunnen wij of hijzelf het wel goed vinden, maar God kan in onbekeerden niets goeds zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2018 14:14

Volgens mij is dat niet juist. De mens is naar Gods beeld geschapen en in zonde gevallen waardoor dat beeld vertroebeld is, maar als mensen elkaar liefhebben, anderen liefhebben is dat goed. Goede dingen komen niet van de satan. Liefde, goedheid, rechtvaardigheid, streven naar recht, je opofferen voor anderen, dat soort goede dingen komen niet van de satan. Het goede komt van God. Ik noemde het voorbeeld van de barmhartige samaritaan. Wie deed goed voor zijn naaste? Ongelovigen kunnen dus goede dingen doen. Maar God vraagt niet van ons dat we genoeg goed doen om onze slechte dingen wegte poetsen. Hij vraagt volmaaktheid en liefde. Daarom moet de grootste heilige nog gered worden want we zijn allemaal zondaren en voldoen niet naar dat beeld zoals God ons had geschapen: Zijn beeld. Volmaakt dus. Iemand zal nooit kunnen zeggen: Ja maar ik geloofde niet maar deed toch wel een hoop goede dingen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Chaya » 27 feb 2018 14:21

Marnix schreef:Volgens mij is dat niet juist. De mens is naar Gods beeld geschapen en in zonde gevallen waardoor dat beeld vertroebeld is, maar als mensen elkaar liefhebben, anderen liefhebben is dat goed. Goede dingen komen niet van de satan. Liefde, goedheid, rechtvaardigheid, streven naar recht, je opofferen voor anderen, dat soort goede dingen komen niet van de satan.

Al deze goede eigenschappen maken je nog niet bekeerd.
Ook de goede dingen kunnen van satan komen, als het hem toevallig heel goed uitkomt.
Marnix schreef:Hij vraagt volmaaktheid en liefde. Daarom moet de grootste heilige nog gered worden want we zijn allemaal zondaren en voldoen niet naar dat beeld zoals God ons had geschapen: Zijn beeld. Volmaakt dus. Iemand zal nooit kunnen zeggen: Ja maar ik geloofde niet maar deed toch wel een hoop goede dingen?

Nee dat vraagt God niet. Hij weet wat van Zijn maaksel is te wachten en dat is zeker geen volmaaktheid. Verre van dat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor MoesTuin » 27 feb 2018 15:22

.....en vergeet de Liefde niet..." hebt u naasten lief als u zelf"
Ik heb je lief met de Liefde van de Heer.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2018 17:38

Chaya schreef:Al deze goede eigenschappen maken je nog niet bekeerd.
Ook de goede dingen kunnen van satan komen, als het hem toevallig heel goed uitkomt.


Klopt. Dat heb ik dan ook duidelijk gescheiden van elkaar. Ongelovigen kunnen goede dingen doen. Maar dat maakt je niet bekeerd, gered of rechtvaardig want we doen zonde en kunnen alleen gered worden door Jezus Christus.

Nee dat vraagt God niet. Hij weet wat van Zijn maaksel is te wachten en dat is zeker geen volmaaktheid. Verre van dat.


Volgens mij vraagt God dat wel. En je hebt gelijk dat geen enkel mens daaraan kan voldoen. Daarom waarom we ook verloren. Door het bloed van Jezus Christus kunnen we echter volkomen rein en rechtvaardig voor God worden omdat Hij onze zonden wegneemt en ons schoonwast in Zijn bloed. Zo kunnen we weer worden zoals God ons heeft gemaakt: Volmaakt. Niet uit onszelf maar door Jezus Christus, omdat alles wat niet volmaakt is door Hem wordt weggedragen. Dat is het verschil. Hij verwacht niet dat we ons volmaakt gedragen maar ziet ons door het offer van Zijn Zoon als volmaakte mensen waarvan de zonde is weggedaan. En daarom kunnen ongelovigen wel goede dingen doen maar het redt ze niet, evenals onze goede dingen ons niet redden. Daarom is er maar 1 weg naar de Vader: Jezus Christus.
Laatst gewijzigd door Marnix op 28 feb 2018 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor DeDwaler » 28 feb 2018 06:37

Johan100 schreef:1. Het woord 'vervloekte ketterijen' heb ik niet genoemd.
2. Niet zomaar een eigen theologie. Ik baseer het op de Bijbel.
3. Weest nuchter en waakt. Dat doe ik dan ook juist.
4. Vergeet MV wat mij betreft. Ik had ook het stuk uit het boek kunnen plaatsen zonder die link naar MV, dat verandert niets aan de zaak.
5. Ik weet niet wat voor boeken jij in huis hebt, dus dat kan ik niet beoordelen.


Helder. Dank daarvoor (voor het waken)!

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor naamloos » 28 feb 2018 10:16

Iemand zegt zijn goede baan op en gaat in een derde wereldland zieke kinderen helpen. Is dat volgens jou goed of kwaad? Naar Gods beeld of naar dat van de duivel?
Jeremiah schreef:Als diegene bekeerd is en dus het zaligmakende geloof bezit, is dat goed. Anders kunnen wij of hijzelf het wel goed vinden, maar God kan in onbekeerden niets goeds zien.
Wat vindt je dan van de gelijkenis van de rijke jongeling die zo netjes de geboden hield?
Jezus zei niet dat dat niets voorstelde, maar het was (qua werken) niet genoeg. Er ontbrak hem 1 ding om volmaakt te zijn, en daarmee is meteen duidelijk dat Jezus de rest van zijn gehoorzaamheid niet verachtte laat staan als 'niet goed' bestempelde. Nee, Jezus had hem lief.

En nogmaals: Romeinen 2: God beloont ieder mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. Maar wie handelt uit geldingsdrang, de waarheid niet eerbiedigt en zich laat leiden door ​onrecht, straft hij met zijn toorn en woede. Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de ​Joden​ in de eerste plaats, maar ook de andere volken. Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en ​vrede, de ​Joden​ in de eerste plaats, maar ook de andere volken. God maakt geen onderscheid.

Hoe meer ik dergelijke kokervisie-dogma's hoor, hoe meer ik ervan overtuigt ben dat al die theologische dogma's fungeren als kaders om God en mens in op te sluiten. Je moet je verstand en rechtvaardigheidsgevoel geweld aan doen om de dogma's te behouden. Mij niet gezien!

En zelfs als Johan en jij gelijk hebben is er nog steeds niets 'zielsmisleidends' aan (uitspraak van Johan) althans, niet m.b.t. de zaligheid.
In de eeuwigheid zullen we vast wel meer dingen ontdekken die we hier verkeerd begrepen hebben, so what?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten