Pas op voor C.S.Lewis?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 20 feb 2018 21:53

Ik kwam het volgende stukje blauw tegen en dat schokte me eigenlijk wel. Het komt uit één van de boeken van C.S.Lewis.

Ik heb verscheidene waarschuwingen geschreven over de populaire C.S. Lewis en ik wil verder het
gevaar onderstrepen van deze man. Recent zond een lezer me een citaat uit een van Lewis’ Narnia
reeksen: The Last Battle1, hoofdstuk “Further up and Further in”. Bemerk heel zorgvuldig het volgende:

“Toen viel ik aan zijn voeten en dacht: Dit is voorwaar het uur van de dood, want de Leeuw (die
alle eer waardig is) zal weten dat ik al mijn dagen Tash gediend heb en niet hem. Niettegenstaande
is het beter de Leeuw te zien en te sterven dan Tisroc te zijn van de wereld en te leven.
Maar de Heerlijke boog zijn gouden hoofd voorover en raakte mijn voorhoofd met zijn tong en
zei: Zoon, gij zijt welkom. Maar ik zei: Helaas, Heer, ik ben niet uw zoon maar een dienaar van
Tash. Hij antwoordde: Kind, alle dienst die gij voor Tash gedaan hebt reken ik aan als dienst
voor mij. En toen, om redenen van mijn groot verlangen naar wijsheid en begrip, kwam ik mijn
angst te boven en stelde ik een vraag aan de Heerlijke en zei: Heer, is het dan waar, zoals de
Aap zei, dat gij en Tash één zijt? De Leeuw gromde zodat de aarde schokte (maar zijn wraak
was niet tegen mij gericht) en zei: Dat is vals. Niet omdat hij en ik één zijn, maar omdat wij tegenover
elkaar staan neem ik de diensten tot mij die gij aan hem hebt gedaan. Want ik en hem
zijn van zulk een verschillende aard dat geen vuile dienst aan mij kan gedaan worden, en geen
dienst die niet vuil is kan aan hem gedaan worden. Daarom, als enig mens bij Tash zweert en
die eed houdt omwille van de eed, dan is het voor mij dat hij waarlijk gezworen heeft, maar hij
weet het niet, en ik ben het die hem beloon. En indien enig mens een wreedheid begaat in mijn
naam, dan, alhoewel hij de naam Aslan [= de leeuw] noemt, is het Tash die hij dient en zijn
daad wordt door Tash ontvangen. Begrijpt gij dat, Kind? Ik zei: Heer, gij weet hoeveel ik begrijp.
Maar ik zei ook (want de waarheid noodzaakt mij): Maar ik heb heel mijn leven Tash gezocht.
Geliefde, zei de Heerlijke, tenzij uw verlangen naar mij uitging zoudt gij niet zolang en
zo waarlijk gezocht hebben. Want allen vinden wat zij waarlijk zoeken”.


http://www.verhoevenmarc.be/PDF/CSLewis.pdf
Laatst gewijzigd door Johan100 op 27 feb 2018 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Yoshi » 20 feb 2018 21:59

Gezien de schrijver van het stuk zou ik er niet al te veel waarde aan hechten.
Desalniettemin kan het natuurlijk nooit kwaad om goed te overwegen wat je kijkt en leest.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Johan100 » 20 feb 2018 22:01

Ja, dat doe ik juist wel. Want het klopt wat hij hier zegt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Yoshi » 20 feb 2018 22:03

Johan100 schreef:Ja, dat doe ik juist wel. Want het klopt wat hij hier zegt.

Prima, ik denk echter dat een waarschuwing voor Marc Verhoeven meer op zijn plaats is. Die man kan enkel vergif schrijven en vermengt waarheid met leugens om te scoren.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Johan100 » 20 feb 2018 22:08

Open maar een nieuw topic om te laten zien waar hij waarheid met leugens combineert. Ben benieuwd. Ik wacht af.
Hier gaat het over de boeken van C.S.Lewis.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor coby5 » 20 feb 2018 23:31

Yoshi schreef:Gezien de schrijver van het stuk zou ik er niet al te veel waarde aan hechten.
Desalniettemin kan het natuurlijk nooit kwaad om goed te overwegen wat je kijkt en leest.

Een klik op zijn site en ik ben het met je eens. Lol pinksterbeweging is compleet slecht en wonderen zijn niet voor nu. Ja hoor.
Maar dies terzijde, die Lewis heb ik altijd raar gevonden. Enige wat ik ooit heb gelezen is de hobbit van tolkien, want dat moest voor school. Denk dat ik er flarden uit heb gelezen en de samenvatting, want ik vond er niks aan. Maar als een christen dan iets dergelijks schrijft is het ineens christelijk. Christelijk occultisme of zo.
http://www.bereanpublishers.com/trouble ... -s-lewis/#

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2018 00:11

Tja je hebt mensen die niks met fantasy kunnen. Dat is niet erg maar het gelijk als occultisme afdoen is wat kort door de bocht. Dan heb je er weinig van begrepen, wat weer logisch is als je niks met fantasy hebt. Hoewel sommigen met Bunyan dan wel weer weglopen. Of met Ramdy Alcorn, Joel Rosenberg, Peretti...

Ps volgens Verhoeven is ongeveer alles slecht. Of je nou pinksterchristen of gereformeerd bent. Typisch geval van zo zitbok in elkaar en als je het niet met mij eens bent ben je fout.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor gravo » 21 feb 2018 00:34

Daar heb je weer zo'n complot-denkende pas-op ! christen. Overal bang voor, achter elke boom een vijand vermoedend.
Het komt mij altijd zo doods over, zo sloom, zo armoedig, te schijterig om zelfstandig na te denken, te lezen of te leren.

Bibber, nou is C.S. Lewis weer een ketter. :muhahaha:

C.S. Lewis. Ik heb altijd van deze schrijver gehouden. Briljant taalkundige, fenomenaal schrijver, wetenschapper, kenner van de Middeleeuwen en de bijbehorende mythologie. Aardigste werk wat mij betreft: zijn ruimtetrilogie. Mooiste beschrijving is die van de overdonderende ontmoeting met God: de metafoor dat je een donkere ruimte inloopt, dat je ergens in het donker iets vermoedt of meent te ontwaren. En dan opeens de ontdekking. Onverwacht. Een angstige en tegelijk troostende openbaring: het leeft! Mysterium tremendum ac fascinans.
Een diep christelijke denker en schrijver, gelovig, hartstikke Engels, maar briljant qua stijl en thematiek. Opvallend aantrekkelijk, vind ik.
Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Lees d'r maar veel in, jongens en meisjes!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2018 00:57

Ach volgens Verhoeven is iedereen die anders is dan hijzelf een ketter..... mooi voorbeeld van “christelijk narcisme”. Ergens in de Bijbel lees je dat Paulus en Petrus ergens flink van mening verschillen. Een van hen zal vast een ketter zijn geweest voor wiens leer we ontzettend moeten uitkijken....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2018 01:04

Johan100, heb je de boeken gelezen?

En wil je dit eens lezen en dan reageren nav de reactie van iemand die de boeken van Lewis goed kent en hierop reageert?

https://www.apologeticscanada.com/2015/ ... versalist/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor naamloos » 21 feb 2018 11:07

Ik geloof dat ik bijna al de boeken van C S Lewis in mn boekenkast heb staan.
Van mij krijgt hij een dikke 8. "Onversneden christendom" vind ik 1 van de beste!
En "de grote scheiding" scoort bij mij ook hoog.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Cathy » 21 feb 2018 11:46

Ik sluit me bij de vorige spreekster aan, al vind ik hem wat betreft de man/vrouw verhouding een beetje gedateerd. :wink:
Je kunt beter oppassen voor Marc-mopperpot-Verhoeven.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor Johan100 » 21 feb 2018 12:47

Jongens en meisjes, kinders, (geheel in de stijl van Gravo)

Al die onrustige reacties komen voort uit een aangesproken consciëntie. Leef daar niet overheen.

1.Graag inhoudelijke reacties op het citaat uit het boek!
2. Voor eventuele dwaalleringen w.b.t. M.V. gelieve een nieuw topic te openen. Heel goed. Dwaalleren moeten ontmaskert worden. Zie het graag tegemoet.

Als ik beiden niet zie verschijnen trek ik (en alle stilzwijgende meelezers) mijn conclusies.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor StillAwake » 21 feb 2018 13:01

Johan100 schreef:Ik kwam het volgende stukje blauw tegen en dat schokte me eigenlijk wel. Het komt uit één van de boeken van C.S.Lewis.


“Toen viel ik aan zijn voeten en dacht: Dit is voorwaar het uur van de dood, want de Leeuw (die
alle eer waardig is) zal weten dat ik al mijn dagen Tash gediend heb en niet hem. Niettegenstaande
is het beter de Leeuw te zien en te sterven dan Tisroc te zijn van de wereld en te leven.
Maar de Heerlijke boog zijn gouden hoofd voorover en raakte mijn voorhoofd met zijn tong en
zei: Zoon, gij zijt welkom. Maar ik zei: Helaas, Heer, ik ben niet uw zoon maar een dienaar van
Tash. Hij antwoordde: Kind, alle dienst die gij voor Tash gedaan hebt reken ik aan als dienst
voor mij. En toen, om redenen van mijn groot verlangen naar wijsheid en begrip, kwam ik mijn
angst te boven en stelde ik een vraag aan de Heerlijke en zei: Heer, is het dan waar, zoals de
Aap zei, dat gij en Tash één zijt? De Leeuw gromde zodat de aarde schokte (maar zijn wraak
was niet tegen mij gericht) en zei: Dat is vals. Niet omdat hij en ik één zijn, maar omdat wij tegenover
elkaar staan neem ik de diensten tot mij die gij aan hem hebt gedaan. Want ik en hem
zijn van zulk een verschillende aard dat geen vuile dienst aan mij kan gedaan worden, en geen
dienst die niet vuil is kan aan hem gedaan worden. Daarom, als enig mens bij Tash zweert en
die eed houdt omwille van de eed, dan is het voor mij dat hij waarlijk gezworen heeft, maar hij
weet het niet, en ik ben het die hem beloon. En indien enig mens een wreedheid begaat in mijn
naam, dan, alhoewel hij de naam Aslan [= de leeuw] noemt, is het Tash die hij dient en zijn
daad wordt door Tash ontvangen. Begrijpt gij dat, Kind? Ik zei: Heer, gij weet hoeveel ik begrijp.
Maar ik zei ook (want de waarheid noodzaakt mij): Maar ik heb heel mijn leven Tash gezocht.
Geliefde, zei de Heerlijke, tenzij uw verlangen naar mij uitging zoudt gij niet zolang en
zo waarlijk gezocht hebben. Want allen vinden wat zij waarlijk zoeken”.


http://www.verhoevenmarc.be/PDF/CSLewis.pdf

En wat is je vraag?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Pas op voor C.S.Lewis

Berichtdoor StillAwake » 21 feb 2018 13:03

naamloos schreef:Ik geloof dat ik bijna al de boeken van C S Lewis in mn boekenkast heb staan.
Van mij krijgt hij een dikke 8. "Onversneden christendom" vind ik 1 van de beste!
En "de grote scheiding" scoort bij mij ook hoog.

Ik heb alleen "the Screwtape letters" (brieven uit de hel) gelezen.
Vond het prachtig.
Van de Narniareeks de eerste film gezien, erg mooi, maar het nodigde mij niet uit de rest van de serie te zien of te lezen.
Narnia vond ik een beetje een zwak aftreksel van het in mijn ogen beter geschreven "The lord of the Rings' (In de ban van de Ring) van JRR Tolkien.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron