Johan100 schreef:En ik heb al twee keer uitgelegd dat Paulus in Rom.14:23c zegt dat alles wat niet uit het geloof is, zonde is.
En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
Elders staat er namelijk dat het onmogelijk is God te behagen zonder geloof.
Ik wil daarmee niet beweren dat het helpen van onderduikers slecht is.
Maar als God Zijn licht laat schijnen over wat Hij werkelijk goed vindt zul je er achter komen dat je zelfs in het helpen van onderduikers nog jezelf op het oog had. Daarmee wil ik niet zeggen dat de daad op zich slecht is.
Door algemene genade, doordat God Zijn hand niet van de schepping afgetrokken heeft gebeuren er nog goede dingen.
Maar we moeten goed kijken wat echt goed voor God is.
Wat God er zelf over zegt. En dat is dat we geestelijk dood of levend zijn en dat het zonder geloof onmogelijk is God te behagen.
Eigenlijk kun je zeggen dat er twee definities van goed zijn.
Het heikele punt zit hem in het feit dat Lewis beweert dat de goede dingen die je zonder geloof deed worden aangenomen door God als je tot geloof komt. Ik vind dat nergens terug in de Bijbel. De boodschap van de Bijbel is dat we dood zijn in de zonde en misdaden zonder geloof en bekering (wedergeboorte) en dat je God niet kan behagen zonder geloof. Door tussenkomst van de Middelaar kunnen we voor God verschijnen.
Hij ziet het offer van Zijn Zoon aan.
We zullen wel beoordeeld worden op onze werken, maar de goede werken worden in de Bijbel wel verbonden aan het geloof.
Voorwaarde is dus wel geloof.
Als we die twee zaken niet onderscheiden houden gaan we dwalen, dus het is goed dat voor ogen te houden.
De Bijbelse boodschap is dat we óf geestelijk dood óf geestelijk levend zijn. En Jezus is een volkomen Zaligmaker.
Ik kan volgens mij net zo goed tegen de lucht praten want je negeert volledig mijn reactie / argumenten. Over de barmhartige samaritaan. Over bevlektheid en schoonwassing. Daarnaast beweert Lewis nergens dat ke goede dingen buiten het geloof om worden aangenomen als goed. Dan heb je allereerst niets van Lewis begrepen (of waarschijnlijker je totaal niet in wat hij leert en schrift verdiept) en verder ook niet goed gelezen. Geloof is juist de grondslag waardoor Emerh wordt gered en vrijgesproken en gereinigd, zelfs zover dat Aslan zijn hele leven als dankoffer aan hem ervaart, ook al wist hij toen nog niet aan wie hij zijn leven echt moest geven.