Pas op voor C.S.Lewis?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor naamloos » 01 mar 2018 12:07

Johan100 schreef:Ach natuurlijk, dan komen we weer op het vlak van 'interpreteren'. Mensen zijn zo spitsvondig.
Maar je kunt alles wat ik benoem opzoeken in de Bijbel. Zo niet, graag onderbouwing.
En jij interpreteert niet?
Johan100 schreef:Nog wat te melden over Rom.2 en de rijke jongeling vraag je? Klinkt vrij dwingend. Je kunt ook vragen hoe ik over Romeinen 2 en de rijke jongeling denk.
naamloos schreef:4.Volgens mij vroeg ik het ook. Maar ik wacht het rustig en geduldig af, oke?
Johan100 schreef:4. Geen behoefte aan.
Dat dacht ik al, daarom had ik die reactie ook niet aan jou gericht.
Ik had tegen jou Romeinen 2 al eerder aangekaart, toen ging je er ook al niet op in.
Geeft niet hoor. Soms zegt zwijgen meer dan spreken. :wink:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2018 12:13

Johan100 schreef:Het is wel handig als je het verschil weet tussen je rechter- en linkerhand.
Ik vind wel voor de boodschap die doorklinkt in zijn Narnia-reeks. Dat heb ik onderbouwd.


Waar is die onderbouwing dan?

Het enige wat ik lees is 1 fragment uit boek 7 waar je de vraagtekens van een persoon waarbij ik vraagtekens zet, citeert. En daar is uitgebreid op gereageerd, waarom Lewis daar geen alverzoening of "het maakt niet uit in welke god je gelooft, als je maar goede dingen doet" leert.

En verder: Heb je de Narnia-boeken sowieso wel gelezen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 10 mar 2018 17:42

naamloos schreef:
Ik had tegen jou Romeinen 2 al eerder aangekaart, toen ging je er ook al niet op in.
Geeft niet hoor. Soms zegt zwijgen meer dan spreken. :wink:

Ik weet eerlijk waar niet waar je het over hebt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 10 mar 2018 17:47

Marnix schreef:Waar is die onderbouwing dan?

Het enige wat ik lees is 1 fragment uit boek 7 waar je de vraagtekens van een persoon waarbij ik vraagtekens zet, citeert. En daar is uitgebreid op gereageerd, waarom Lewis daar geen alverzoening of "het maakt niet uit in welke god je gelooft, als je maar goede dingen doet" leert.

En verder: Heb je de Narnia-boeken sowieso wel gelezen?

Ik heb heel de tijd onderbouwd aan de hand van de Bijbel wat er aan schort.
En nu zeg je dat je als enige de openingspost gelezen hebt.

By the way: Niemand heeft gezegd dat Lewis alverzoening leert, die term kwam zijdelings voorbij door naamloos. Dat had heel ergens anders mee te maken. Jammer dat je niet zo goed leest. Rookgordijnen scheppen verwarring, dat weet ik, maar toch ondanks dat iets beter lezen dan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2018 20:20

Ik heb het nog eens teruggelezen maar veel meer dan Romeinen 14:23c vind ik niet als bijbelse onderbouwing?

Maar goed ik heb nav deze discussie besloten weet eens wat van Lewis te gaan lezen, Narnia recent al voor derde keer of zo gelezen maar ik vind zijn allemaal erg inspirerend en leerzaam.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Johan100 » 23 mar 2018 19:38

Jij leest niet goed of wil het niet lezen. Ik heb veel meer onderbouwing gegeven dan de tekst die je noemt.


Ef.2:1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;


Verder valt onder andere nog te denken aan Hebr.11:6. Titus 1:15. Jes.64.

Maar de rechtvaardige zal door het geloof leven (Rom.1:17)…. wat niet uit geloof is, is zonde (Rom.14:23c)… zonder geloof is het onmogelijk Hem te behagen (Hebr.11:6)..…
Ik lees nergens in de Bijbel dat werken die zonder geloof gedaan zijn aangenomen worden als je tot geloof komt. Ik hecht sterk aan het Bijbelse het-is-dood-of-levend-principe, de rechtvaardiging van de goddeloze.

Dat is jouw keus dat je die boeken leest.
En nee, ik heb niet al zijn boeken gelezen. Als ik in de boekhandel Narnia zie staan en er in blader zie ik al gauw dat het doordrenkt is van magie en tovenarij. Maar als het op jou magische aantrekkingskracht heeft, het zij zo.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Yoshi » 23 mar 2018 20:52

Inmiddels halverwege het eerste deel van Narnia. Ja, ik ben niet zo'n boekenlezer. Net het scheppingsverhaal van de Narnia wereld gelezen. Prachtig, ontroerend zelfs.

Ali636
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2017 11:06

Re: Pas op voor C.S.Lewis?

Berichtdoor Ali636 » 16 jun 2018 10:06

Ik heb denk ik ook bijna alle boeken van CS Lewis. En het heeft me zeer geholpen in mijn geloof. Wat ik wel wil toevoegen is dat ik gerust CSLewis zou kunnen horen zeggen: pas op voor George McDonald. En daar zijn redenen voor. Maar van George McDonald heb ik bijna ook alle boeken die me zeer helpen in mijn geloof. Kunnen we nu allemaal een beetje zelf nadenken en de dingen die ons voorgeschoteld worden toetsen aan Gods Woord. Dan kunnen we veel leren. Ik denk dat iedereen (behalve ikzelf natuurlijk) wel ergens foutjes maakt in zijn theologie. Maar....we kunnen veel leren van elkaar...


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten