Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor elbert » 19 feb 2018 15:44

Moderator opmerking: we gaan het in dit topic niet hebben over de historiciteit van Genesis.
Dat is offtopic. off topique-smile
Dus: ontopic graag.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Johan100 » 19 feb 2018 18:56

mona schreef:


Het "hoeverre" is denk ik niet het meest belangrijke, maar óf je Adam moet kennen.
Ik denk dat je met heel je harde, en ongelovige hart bij Christus mag komen, terwijl je Adam nog niet kent en terwijl je Christus nog niet kent.
Zonder dat je voelt dat je Hem nodig hebt. Dat is wat ik geloof.
Spurgeon brengt dat mooi onder woorden:
"Berouw zal u niet op Christus doen zien, maar het zien op Christus zal u berouw geven".
Dan hoef je nooit meer over de mate/diepte van zondekennis te prakkiseren of te debatteren.
Je mag bij Christus komen juist om al deze zaken van Hem te leren.
En reken dan maar dat je Adam leert kennen, en Christus boven alles nodig te hebben!




David belijdt: 'Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen (Ps. 51:5). En Paulus betuigt verder in Rom. 5:12: 'Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben'.

En in 1 Kor.15 zegt Paulus: 'Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden'.

Als Gods Woord dit zelf leert, reken dan maar dat God als Hij zaligmakend werkt, je dit ook leert.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2018 19:49

Uiteraard. Mooie reactie Mona, die had ik gemist. Hoe waar is dat en hoe vaak gaat dat in kerken mis, dat je eerst genoeg je ellende moet doorleven en je daarna misschien van de verlossing mag proeven...

Johan, God wil je niet leren hoe slecht en zondig je bent. Hij wil je juist ervan verlossen, je vernieuwen en heiligen. Ontdekken dat je zondig bent is hooguit een middel om je volledig op Jezus Christus te richten, te ontdekken dat he het zelf niet kan maar dat Hij alles voor je heeft gedaan, al stierf voor je toen je een zondaar was en je toen al met Hem verzoende. En zo mag je leren dat je dood bent voor de zonde, er geen veroordeling is, je verlost en heilig mag zijn voor Hem, rechtvaardig voor God. Niet uit jezelf maar dankzij Jezus Christus. En ja, dan ga je je eigen zwakheid wel zien, maar nog veel meer Zijn sterkte. Dan ben je geen slaaf meer van de zonde maar vrij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Johan100 » 19 feb 2018 21:30

Marnix schreef:Uiteraard. Mooie reactie Mona, die had ik gemist. Hoe waar is dat en hoe vaak gaat dat in kerken mis, dat je eerst genoeg je ellende moet doorleven en je daarna misschien van de verlossing mag proeven...
Ik vond het ook een mooie reactie en wat je hier schrijft is natuurlijk wel gevaarlijk. Dan bedoel ik dat je schrijft dat je eerst genoeg je ellende moet doorleven om tot Christus te kunnen komen. Om van de verlossing te mogen proeven. De kortste weg naar de hemel is het geloof in de Heere Jezus Christus is een uitspraak van Spurgeon. Hij bedoelt daarmee dat we direct naar Hem toe moeten gaan. En daar ben ik het mee eens.

Marnix schreef:Johan, God wil je niet leren hoe slecht en zondig je bent. Hij wil je juist ervan verlossen, je vernieuwen en heiligen. Ontdekken dat je zondig bent is hooguit een middel om je volledig op Jezus Christus te richten, te ontdekken dat je het zelf niet kan maar dat Hij alles voor je heeft gedaan, al stierf voor je toen je een zondaar was en je toen al met Hem verzoende. En zo mag je leren dat je dood bent voor de zonde, er geen veroordeling is, je verlost en heilig mag zijn voor Hem, rechtvaardig voor God. Niet uit jezelf maar dankzij Jezus Christus. En ja, dan ga je je eigen zwakheid wel zien, maar nog veel meer Zijn sterkte. Dan ben je geen slaaf meer van de zonde maar vrij.

Je eerste zin kan ik niet in meekomen. Hij wil je juist wel leren hoe zondig je bent, opdat je de toevlucht zult nemen tot Christus. Opdat we een Borg nodig hebben. Alleen zo komt Hij aan Zijn eer.
De Heilige Geest overtuigt van zonde. Dat overtuigend ontdekken dat je zondig bent wil Hij gebruiken als een middel om naar Christus te gaan.
Maar ook om de realiteit aan te wijzen. Die realiteit is niet mis hoor. Denk er niet te luchtig over.
Dat je zegt dat Hij niet zou willen leren hoe zondig je bent, bewijst mij grote oppervlakkigheid. Maar God leert je als het goed is dat de val een onoverbrugbare scheiding heeft veroorzaakt vanuit jezelf. Alleen redding is nog mogelijk door Jezus.
Reken maar dat als God zaligmakend gaat werken Hij gaat snijden net zolang tot de wond open genoeg is, alle etter moet eruit, om daarna te verbinden en te helen de gebrokenen van hart. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Paulus riep zelfs na zijn bekering nog uit; ik ellendig mens. Het goede dat ik wil doe ik niet...Oude en nieuwe mens. Dat leerproces ging bij hem gewoon door zolang hij leefde.


De offeranden Gods zijn een gebroken geest, een gebroken en verslagen hart zult gij, o God, niet verachten. Psalm 51:19.
Maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft. Jesaja 66:2
Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden. Mattheus 5:3,4.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Bambi1 » 19 feb 2018 22:02

Mattheüs 19:14
Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.

Marcus 10:14
Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.

Lukas 18:16
Maar Jezus riep dezelve kinderkens tot Zich, en zeide: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.


Fijn hè, nog van geen zonde bewust en Adam kennen ze alleen van de verhalen

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor DeDwaler » 20 feb 2018 05:19

.
Johan100 schreef:Adam niet geleerd is Christus niet begeerd!

Hoe denken jullie over deze uitspraak?
Als je Adam ontkent en de zondeval, is er dan wel redding mogelijk?
En in hoeverre moet je Adam kennen om tot Christus te komen?


De gebeurtenissen in Genesis 2 en 3 zijn cruciaal en de gevolgen ervan voor de mensheid staan ook centraal in de verkondiging van het Evangelie. De Heere Jezus maakt ons duidelijk dat ieder mens verloren is. Die wetenschap op zich maakt niet dat we Christus begeren of leren begeren. De natuurlijke (vleselijke) mens beaamt immers niet wat de Heere Jezus onderwijst, namelijk dat hij daadwerkelijk verloren is en dat Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is (Lukas 19:10).

Een zondaar in Bijbelse zin is iemand die het persoonlijk van de Vader gehoord en geleerd heeft en daardoor tot de Heere Jezus komt (Johannes 6:45). Alleen op die manier worden we gered. "Niemand kan tot Mij komen, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is." (Johannes 6:65). Alleen door de genade van God dus. Die Weg (de Heere Jezus) Die God openlijk heeft aangewezen is de mens een gruwel. Ze zeggen daarover: Dit woord (van de Heere Jezus) is hard; wie kan het aanhoren? (Johannes 6:60) En dat zijn dan Zijn discipelen en die lopen massaal bij Hem weg.

Deze hele gang van zaken toont precies aan dat wij als zondige mensen niets boven onszelf dulden, en daarom onderwerpen we ons ook niet aan de soevereine God, net zomin als Adam en Eva. We mogen dan beseffen dat we een zondaar zijn en dat we de gerechtigheid van God missen, maar wij willen ons leven niet verliezen en onszelf niet verloochenen voor de Heere Jezus, terwijl dat precies is wat de Heere Jezus van ons eist (Markus 8:35, Mattheüs 16:24)! Gods eis maakt het dus bij mensen onmogelijk, simpelweg, omdat we zondaren zijn (Mattheüs 19:16-30). En dat feit maakt: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is" ineens heel logisch. Als de mens namelijk niet meer bij machte is om God te gehoorzamen, omdat hij een slaaf van de ongerechtigheid is, dan kan de redding niet anders dan compleet het werk van God zijn.

Kortom, God leert ons dat de verloren staat in Adam een realiteit en waarheid is, waardoor we afhankelijk worden van Zijn genade, door de Weg, de Waarheid en het Leven. Het is maar waar we in geloven... in ons eigen geloof of in ons ongeloof?

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Johan100 » 20 feb 2018 12:04

Mattheüs 19:14
Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.

Marcus 10:14
Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.

Lukas 18:16
Maar Jezus riep dezelve kinderkens tot Zich, en zeide: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.


Bambi1 schreef:Fijn hè, nog van geen zonde bewust en Adam kennen ze alleen van de verhalen


Ja, hele mooie teksten. Van geen zonde bewust staat er niet en wij kennen Adam toch ook middels de verhalen uit de Bijbel?
Misschien en waarschijnlijk wel kleine kinderen die opgevoed zijn met de Thora en de tien geboden. Zij kenden Deuteronomium 6 wellicht waar God zegt: 'Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE! Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen. En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn. En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat'.

Zij worden door mogelijk hun (gelovige) ouders bij de Heere Jezus gebracht om van Hem gezegend te worden. Deze ouders zagen zeer waarschijnlijk Jezus vele tekenen en wonderen doen en dat Hij mensen de zonden vergaf. Ze zien in Hem een grote Profeet en Weldoener en misschien zelfs wel de Messias die voorspeld was.
Het gerucht van Jezus ging uit in het gehele omliggende land van Galilea en vele scharen kwamen tot Hem. Deze ouders ook en in geloof brengen ze hun kleine kinderen tot de Heere Jezus. Maar ook van deze kinderen geldt dat ze wedergeboren moeten worden. Jezus wil hier m.i. eigenlijk zeggen dat we moeten worden als de kleine kinderen, die eenvoudig geloven en vertrouwen en niet zo moeilijk redeneren als de grote mensen. Jezus zegt daarom ook: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan. Matth.18:3. Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Matth.11:25.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor elbert » 20 feb 2018 15:49

Er zijn een aantal posts verwijderd. Graag ontopic verder.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2018 16:36

Johan100 schreef:Ik vond het ook een mooie reactie en wat je hier schrijft is natuurlijk wel gevaarlijk. Dan bedoel ik dat je schrijft dat je eerst genoeg je ellende moet doorleven om tot Christus te kunnen komen. Om van de verlossing te mogen proeven. De kortste weg naar de hemel is het geloof in de Heere Jezus Christus is een uitspraak van Spurgeon. Hij bedoelt daarmee dat we direct naar Hem toe moeten gaan. En daar ben ik het mee eens.

Je eerste zin kan ik niet in meekomen. Hij wil je juist wel leren hoe zondig je bent, opdat je de toevlucht zult nemen tot Christus. Opdat we een Borg nodig hebben. Alleen zo komt Hij aan Zijn eer.
De Heilige Geest overtuigt van zonde. Dat overtuigend ontdekken dat je zondig bent wil Hij gebruiken als een middel om naar Christus te gaan.
Maar ook om de realiteit aan te wijzen. Die realiteit is niet mis hoor. Denk er niet te luchtig over.
Dat je zegt dat Hij niet zou willen leren hoe zondig je bent, bewijst mij grote oppervlakkigheid. Maar God leert je als het goed is dat de val een onoverbrugbare scheiding heeft veroorzaakt vanuit jezelf. Alleen redding is nog mogelijk door Jezus.
Reken maar dat als God zaligmakend gaat werken Hij gaat snijden net zolang tot de wond open genoeg is, alle etter moet eruit, om daarna te verbinden en te helen de gebrokenen van hart. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Paulus riep zelfs na zijn bekering nog uit; ik ellendig mens. Het goede dat ik wil doe ik niet...Oude en nieuwe mens. Dat leerproces ging bij hem gewoon door zolang hij leefde.


De offeranden Gods zijn een gebroken geest, een gebroken en verslagen hart zult gij, o God, niet verachten. Psalm 51:19.
Maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft. Jesaja 66:2
Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden. Mattheus 5:3,4.


Dat kan kloppen maar dat is wat ik zeg: Zondekennis is geen doel of voorwaarde maar een middel tot Christus. Het doel is dat je van je zonde verlost wordt door Jezus Christus, vergeving ontvangt en dus mag weten dat Hij de zonden heeft weggedaan. Ze zijn er voor Hem niet meer. Wat niet wil zeggen dat je denkt dat je geen zonde meer doet... Paulus ziets dat hij het verkeerde doet en zegt: Ik ellendig mens. Maar direct zegt hij er achteraan: Wie zal me verlossen? God zij dank door onze Heer, Jezus Christus. Voor wie in Hem zijn is er geen veroordeling meer.

"Als Christus in u leeft bent u welliswaar sterfelijk door de zonde, maar de Geest schenkt u leven omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen". (Rom 8)

En eerder: Zo moet u uzelf zien: Dood voor de zonde maar in Christus Jezus levend voor God (Rom 6)

Wat dus niet wil zeggen dat je niet meer moet beseffen dat je uit jezelf zondig bent. Dat, maar tegelijkertijd weten dat je in Hem rechtvaardig en heilig bent. God kijkt door het offer van Jezus naar ons door Hem en zo mogen we schoon, rechtvaardig zijn voor Hem. En dat mis ik wel eens in de rechterflank, waar de nadruk heel erg op onze slechtheid en zondigheid wordt gelegd in plaats van dat de nadruk ligt op het feit dat we door Hem gerechtvaardigd zijn.

Zij worden door mogelijk hun (gelovige) ouders bij de Heere Jezus gebracht om van Hem gezegend te worden. Deze ouders zagen zeer waarschijnlijk Jezus vele tekenen en wonderen doen en dat Hij mensen de zonden vergaf. Ze zien in Hem een grote Profeet en Weldoener en misschien zelfs wel de Messias die voorspeld was.
Het gerucht van Jezus ging uit in het gehele omliggende land van Galilea en vele scharen kwamen tot Hem. Deze ouders ook en in geloof brengen ze hun kleine kinderen tot de Heere Jezus. Maar ook van deze kinderen geldt dat ze wedergeboren moeten worden. Jezus wil hier m.i. eigenlijk zeggen dat we moeten worden als de kleine kinderen, die eenvoudig geloven en vertrouwen en niet zo moeilijk redeneren als de grote mensen. Jezus zegt daarom ook: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan. Matth.18:3. Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Matth.11:25.


Het gaat hier ook om de kinderen zelf, ze worden als voorbeeld gesteld voor de volwassenen: Jullie moeten worden als hen. Wat voor hen is het koninkrijk der hemelen. En wij moeten worden als hen. Dat er een moment komt dat ze dit ook zelf moeten erkennen (wedergeboorte) houdt niet in dat het koninkrijk pas voor hen is als ze dat punt hebben bereikt. Daarover is Jezus heel duidelijk. Jezus Christus stierf voor ons en hen en verzoende ons en hen met Hem, toen we nog zondaren waren. Kinderen horen dus net zo goed helemaal bij God en Zijn gemeente als wedergeboren christenen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Johan100 » 24 mar 2018 10:24

Marnix schreef:
Het gaat hier ook om de kinderen zelf, ze worden als voorbeeld gesteld voor de volwassenen: Jullie moeten worden als hen. Wat voor hen is het koninkrijk der hemelen. En wij moeten worden als hen. Dat er een moment komt dat ze dit ook zelf moeten erkennen (wedergeboorte) houdt niet in dat het koninkrijk pas voor hen is als ze dat punt hebben bereikt. Daarover is Jezus heel duidelijk. Jezus Christus stierf voor ons en hen en verzoende ons en hen met Hem, toen we nog zondaren waren. Kinderen horen dus net zo goed helemaal bij God en Zijn gemeente als wedergeboren christenen.

Gaat het dan volgens jou om alle kinderen of de kinderen die door hun ouders bij Jezus gebracht worden?
Toen ook letterlijk en nu door gebed.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2018 13:19

Dat laatste, hoewel ik niet denk dat het alleen door gebed is. Dat ook, maar dat hadden de ouders toen ook kunnen doen. Ik denk dat we nog steeds letterlijk onze kinderen bij de hand mogen nemen en bij Jezus mogen brengen. Met als verschil dat Hij nu niet als mens op aarde rondloopt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Johan100 » 24 mar 2018 14:00

Marnix schreef:Dat laatste, hoewel ik niet denk dat het alleen door gebed is. Dat ook, maar dat hadden de ouders toen ook kunnen doen. Ik denk dat we nog steeds letterlijk onze kinderen bij de hand mogen nemen en bij Jezus mogen brengen. Met als verschil dat Hij nu niet als mens op aarde rondloopt.
Mooie aanvulling, dankjewel!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 22 gasten